Gå til innhold
  • Bli medlem

Plasti Dip Kartspray "vanntette kart"


MortenG

Anbefalte innlegg

Hei :D

Jeg satt og surfet litt på nette og kom over noe som heter Plasti Dip Kartspray...

Så... Da lurer jeg på om noen har testet dette..?

Jeg bruker jo kartmappe til vanlig, men det er jo ikke til å unngå at kartene blir slitt etterhvert,

mulig dette kan beskytte kartene så de får lengre levetid?

Noen erfaringer...? :)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21992789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarlakk tror jeg ikke fungerer så bra på kart. Denne sprayen påstår å legge et plast-belegg på overflaten, og at det er tøyelig. Det må være her fordelen ligger, vanlig lakk er jo sprø og vil sprekke opp om du bretter kartet. Jeg har brukt kontaktpapir for å beskytte kart, men det blir tunge kart av det.

Edit: reparerte linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også klarlakk sprekker opp ja :(

Kontaktpapir er helt klart et bra alternativ for å beskytte kartene, men det er det med vekt, det blir jo til at man vurderer vekt på det meste :D

Tanken min er ikke å ha helt vanntette kart, men om en kunne spraye på noe guffe som forlenger levetiden så er det absolutt interresant :)

Jeg kommer til å teste dette uansett, hadde bare vært artig å høre om noen har erfaringer med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd denne!

Men på åttitallet engang fikk vi kjøpt "kartlakk" i små "malingsbokser" hos skandinavisk høyfjellsutstyr, denne lakken penslet vi på kartene - når det tørket ble de gule.........

Synes ikke det fungerte noe spesielt dengang, men utstyrsverdenen har jo gått fremover og forbedret seg på noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd denne!

Men på åttitallet engang fikk vi kjøpt "kartlakk" i små "malingsbokser" hos skandinavisk høyfjellsutstyr, denne lakken penslet vi på kartene - når det tørket ble de gule.........

Synes ikke det fungerte noe spesielt dengang, men utstyrsverdenen har jo gått fremover og forbedret seg på noen områder.

Ja det har nok gått endel fremover :) heldigvis...

Ser ut til at jeg bare får prøve det her, så får jeg heller komme med en tilbakemelding på åssen det fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er jo noen kart som ble produsert i plastlignende papir, som tålte vann og bretting meget bra. Men jeg mener å ha hørt at kartprodusentene rett og slett ikke prioriterte produksjonen av kart i slik kvalitet fordi med slike uslitelige kart ville folk ikke ha behov for å kjøpe kart så ofte... understreker at dette bare er løse rykter

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hardangervidda kartet 1:100000 fra cappelen, det er i "vannfast" papir.

Vil ikke akkurat påstå at det tåler noe mer slitasje enn vanlig papirkart, men det skal vistnok tåle fuktighet bedre.

selvsagt så er det ett av kartene som i mitt tilfelle ikke er blitt utsatt for fuktighet enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hardangervidda kartet 1:100000 fra cappelen, det er i "vannfast" papir.

Vil ikke akkurat påstå at det tåler noe mer slitasje enn vanlig papirkart, men det skal vistnok tåle fuktighet bedre.

selvsagt så er det ett av kartene som i mitt tilfelle ikke er blitt utsatt for fuktighet enda

Hadde fingrene i et sånt kart her for en tid tilbake selv, man merket at kvaliteten var bedre, men det var ikke noe jeg fikk testet da det ikke var mitt...

Men det er jo tydligvis bare noen få kart som blir laget slik, håper nå at denne "vidundersprayen" kan få kartene opp på samme nivå :)

Ang miljøvennlighet så sparer vi ialllefall miljøet de dagene vi er ute i skog og mark, fjell og vidde, det er jo en liten trøst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.