Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt for 1 person og 1 hund


halvorep

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg et lett vintertelt/fjelltelt for solotur med og uten hund, hadde det ikke vert for luftingen (og delevis opningen) på mitt Hilleberg Nallo 2 så hadde jeg nok brukt det.

Har ikke hund i dag, men planer om å skaffe meg det innen 1-2 år, i største fall en Alaskan Malamute.

Vil for eksempel et Hilleberg Nammatj 2 ha nok plass for 1 og hund?

Ellers er målet å spare vekt, i dag veier vinterteltet mitt 4,6kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nammatj er på mange måtar eit veldig bra telt. Det er solid, enkelt å montera, lett og med god ventilasjon. Ulempene er, som mange har nemnt på forumet tidlegare, den skråe veggen i fotenden. Denne legg det seg snø på og då krympar liggelengda etterkvart som natta sig på. Opplevde dette på ny i helga med mitt Nammatj 3 og er no meir og meir overtydd om at eg treng eit med rette gavlar i båe endar. Kanskje Kaitum 2 kunne vera eit vél så bra alternativ? No har eg hatt mitt Nammatj i over ti år så eg kan i alle høve ikkje klaga på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det kan bli kort, jeg er 183 og vinterposen rommer ganske bra i fotenden. Alikvel så ser man stadig nye ekspedisjoner hvor dette teltet blir brukt så jeg trudde ikke det problemet var så stort.

Mulig du har et bilde av innerteltet du kunne lagt ut? Gjerne med liggeunderlag/sovepose lagt ut.

Andre forslag til telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Brukte et Hilleberg Jannu sammen med hunden min, en stor blandingstispe på +/- 45 kg. Var ikke alltid ideelt grunnet en inngang men det gikk da fint. På alle andre mulige måter fornøyd med det ellers, imponert over rivestyrken i Kerlon 1200 duken, hunden min stod godt plantet med alle labbene oppå duken over kuldegropen og hoppet vekk da jeg ble obs. på det. En liten rift over én av ripstoptrådene var alt av "skade".

Men jeg tenkte jeg skulle foreslå Exped Orion 2 Extreme.

To innganger, grei lufting, nok av oppbevaringsrom, langt mer vennlig mot lommeboken enn Hillebergtelt, samt akseptabel vekt.

Jeg har dette teltet også og er godt fornøyd så langt (snart et års bruk, sommer som vinter)

Se linker:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article465791.ece

og

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=147349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på det exped teltet og virket meget bra, men jeg tror alikevel det skal vere mulig å presse ned vekten litt til:) Kanskje jeg er litt hard på akkurat det punktet, men det er faktisk en av grunnene til at jeg vil ha meg et nytt vintertelt.

Et spørsmål til dere hundeeiere, hvor sover hunden? Jeg har sett på noen trekkhundraser, Malamute og Siberian Husky, vil disse sove ute? Innertelt / Fortelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det kan bli kort, jeg er 183 og vinterposen rommer ganske bra i fotenden. Alikvel så ser man stadig nye ekspedisjoner hvor dette teltet blir brukt så jeg trudde ikke det problemet var så stort.

Mulig du har et bilde av innerteltet du kunne lagt ut? Gjerne med liggeunderlag/sovepose lagt ut.

Andre forslag til telt?

Eg nemnde Kaitum 2 i mitt fyrste innlegg. Det har ein lettare duk og stenger enn Nammatj, men rette gavlar i båe endar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ha gått for enten Jannu eller Kaitum dersom Hilleberg er en preferanse.

Som nevnt tidligere i tråden har jeg Jannu, på alle måter et telt som er klart for det som finnes av utfordringer av vær. Eminent luftesystem.

Se link:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14226

hvor jeg bl.a. skriver om lufting.

Jeg hadde hunden min enten i fortelt eller inne i teltet sammen med meg. Men nå var dette en rottweiler/dobermann-mix med ikke veldig tykk pels.

De rasene du spør om kan fint sove ute men underpels må gros ved tilvenning til utemiljø døgnet rundt, vane for utendørs soving samt kjettingen e.l. bør da brukes i tilfelle hunden får ferien av noe og blir fristet til å stikke. Noe å sove på bør også klart brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvorep er på jakt etter telt for seg selv og hund. Så lenge svære vinterhunder som Malamute og Siberian Husky er aktuelt, vil jeg fraråde å kjøpe "hundetelt" - en eller annen tunellsak med svært fortelt (av typen Hilleberg's GT modeller og Exped Plus)

Her mener jeg Halvorep skal få lov til å tenke mest på seg selv - bikkjene er verdens beste uteliggere! Kanskje kjøp Jervens Hundeduk eller tilsvarende for de aller verste stormnettene...

Da er vi litt tilbake på en vanlig telttråd der vintertelt for en person er tema. Kjøp gjerne Hilleberg. Med hensyn til vekt og volum, finnes det kanskje ikke bedre. Jeg har Exped Orion Extreme og er strålende fornøyd. Det er kanskje litt tungt for solotur med sekk, men med pulk er det suverent. Billig og høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å komme ut av pulken og inn i sekken:) Så for å forsvare et teltkjøp er vektgrensen satt ganske bastant på 3kg, Expeden er desverre tyngre enn dette.

Men vi kan omformulere til et etmanns vintertelt med god plass, vekt topp 3kg, mulighet for primus i yttertelt og rakst oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Helsport sitt Stetind xtrem 2 er en mulighet?

Selv har jeg ingen erfaring med hund på tur i telt, men ut i fra kravene du stiller, kan dette virke som et mulig valg.

Testen under gjenspeiler i hovedsak også mine erfaringer med dette teltet de siste 3-4 årene.

http://www.friluftsliv.no/turutstyr/helsport-stetind-x-trem.html

http://www.ute.no/index.php?k=125&uk=129&vk=60&v=767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å komme ut av pulken og inn i sekken:) Så for å forsvare et teltkjøp er vektgrensen satt ganske bastant på 3kg, Expeden er desverre tyngre enn dette.

Men vi kan omformulere til et etmanns vintertelt med god plass, vekt topp 3kg, mulighet for primus i yttertelt og rakst oppsett.

Kjøpte akkurat kaitum 2 for dette formålet, dog for bruk med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.