Gå til innhold
  • Bli medlem

Nord-Afrikas høyeste fjell


Toskehove

Anbefalte innlegg

Toubkal, 4167 moh

Denne er tatt rett utifra bloggen min, der er bilder fra turen og meir fra Marokko.
www.toskehove.com

Fly oslo - Marrakesh, deretter taxi til Imlil
Imlil ligger på rundt 1700 moh, på 3200 moh er der et par hytter som alle kan benytte før ett eventuelt støt mot toppen. Stien fra Imlil er ganske folksom, og ved gjevne mellomrom har lokale rigget til små pit-stops. Det er bra stigning, og store deler av turen går i sikksakk oppover fjellsiden. Eg bruker konkurranse instinktet mitt for det det er verdt, og går på. Tilfredsstillelsen over å ta igjen og passere vandrere både med og uten pakning er stor. Enn så lenge det varer, de siste 400 høydemeterene blir overraskende tunge. Men med den utsikten så er det heilt greit å måtte ta litt ekstra pauser.

Heile veien er det sol, blå himmel og vindstille. Det er bra spor i snøen, og stemningen er konge. Etter middag på hytten trykker folk seg inn i stuen der det er vedovn, ein samling av turglade folk fra vidt forskjellige land, med og uten guider, snakker om dagen og planene for morgendagen. Eg blir sittende med ei fra cannada og to tyskere som snakker bra engelsk, Tyskerne er også uten guide og inviterer meg med på laget for toppforsøket.

Vi våkner til nærmest perfekte forhold, lite vind og ett greit spor å følge. All honnør til første gruppen som trakka spor. Utsikten tar pusten fra meg på nytt og nytt for kver gang eg løfter hodet og ser. Luften er merkbart tynnere, det går omtrent i museskritt oppover, og pulsen raser avgårde om eg prøver å få opp farten.
På toppen blir vi sittende ein stund å nyte livet, det er overraskende nok helt vindstille, og utsikten gir eg opp å beskrive med ord.

Veien ned blir ein fryd. Å bruke isbrodder nedover kunne ikkje falt meg inn, og eg suser nedover med tre skritt i ett langs sporet. Etter det bratteste partiet tar eg ut jervenduken, legger sekken oppå, og sitter meg oppå der igjen. Mitt improviserte akebrett fungerer bedre enn ventet, og eg er nede til hytten på no-time. Inkludert ett par små uhell, og medførende fjerning av snø.

Vi går ned til Imlil samme kveld. Eg føler for ein dusj, og Ibrahim sier han kan fikse ein med varmt vatn. Det varme vatnet varer til eg er våt, resten blir ein kjølig opplevelse, men han disker opp med kuskus til middag og eg sover bedre enn på lenge.

Min foerste topp over 1500 moh dette, og det gav meirsmak, men eg hadde ikkje trodd at eg skulle kjenne hoyden saa godt allerede fra 3000 og opp..

Fra Imlil til shelteret tok det ca 5 timer, derfra til toppen tok det ca 4 timer..

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott turrapport! Jeg var der i september og det var interessant å lese/se bilder fra vinterversjonen av Toubkal. Vi trekket rundt i Atlasfjella i 8-10 dager, og grunnet denne lange akklimatiseringa fikk vi ingen høyderelaterte problemer. Herlig område, og opplevde berberne som utrolig gjestfrie folk med en god porsjon humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.