Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - Amundsen eller Glittertind?


I&E

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til valg av fjellski.

Jeg vil ha lette ski som er gode å gå på og som også er brukbare til litt utforkjøring. De type turene jeg er på blir det mest gåing men også litt utforkjøring. Enkle toppturer. Dagsturer. For det meste utafor oppkjørte løyper, men jeg tor jeg vil ha ski som ikke er breiere enn at de til nød kan gå i skispor. Skal brukes med BC bindinger/sko.

Jeg har kikket på Åsnes Amundsen og Madshus Glittertind. Noen som har erfaring med disse skiene og som kan hjelpe meg litt i valget av nye ski:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har Åsnes Rago, hvilket er modellen som Amundsen bygger på når det gjelder såle, oppbygging samt øvrig design (ikke utseende).

Kvalitetsmessig er dette to rimelig like ski, Amundsen og Glittertind, altså god kvalitet og modeller som har vært på markedet en god stund.

Slik jeg ser det er det tre forskjeller imellom modellene.

Det ene er bredde og innsving. Amundsen er 67 mm - 57 mm - 62 mm. mens Glittertind er 68–55–62 altså i sum mer innsving, og altså bredere i tupp. Glittertind vil oppleves som en mer svingvillig ski.

Det andre er mykhet samt såle. Dette vil si at den flekser noe forskjellig i fremre del av skien enn hva A. gjør. Bøybuen er noe jevnere på Glittertind enn på mine Rago (Amundsen).

Dette gjør G. noe bedre egnet utenfor spor i nedoverkjøringer/løs snø, men forskjellen her er ikke veldig stor.

Glittertind har en såle som er velegnet for smøring, voks o.l. fester godt. I tester jeg har sett er gliden bedre på G. enn på A.

Den tredje forskjellen, og dette er den mest markante, er kortfellsystemet til Åsnesskiene. Dette er noe ikke Glittertind kan levere.

Nå vil jo fell stort sett bil brukt ved trekking av pulk, vanskelige føreforhold, lengre stigninger i fjellet, men jeg vet ikke hvor viktig denne faktoren er for deg.

Jeg valgte Rago (Amundsen) i sin tid grunnet innsving/bredde som passer trikkeskinnespor også men aller mest grunnet kortfellsystem og at jeg skulle bruke skiene til pulktrekking samt varierte skiopplevelser.

Men bevares, begge skiene er meget gode ski til allroundbruk/bortoverturer på fjellet samt i marka.

Håper dette er innspill som vil være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og utfyllende svar Martin.

Ut i fra det du skriver synes jeg det høres ut som Glittertind passer best til mitt bruk.

Men, jeg bruker kortfeller på tur, og derfor frister det veldig med Åsnes ski. Fellesystemet deres er helt genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det meste utafor oppkjørte løyper, men jeg tor jeg vil ha ski som ikke er breiere enn at de til nød kan gå i skispor. Skal brukes med BC bindinger/sko.

Jeg har kikket på Åsnes Amundsen og Madshus Glittertind. Noen som har erfaring med disse skiene og som kan hjelpe meg litt i valget av nye ski:)

Eg har nokre Glittertindski, og dei er i alle fall så brei at eg mykje heller går mellom spora enn nedi dei, når eg er innom preparerte løyper.

Når det gjeld Åsnes sitt kortfellesystem, er dette noko oppskrytt. Det er det beste kortfellesystemet som finnst, men det er langt frå så bra som veldig mange innlegg på fjellforum dei siste åra vil ha det til. På det meste av føre, får ein (i alle fall eg) godt nok feste med vanleg smurning, og langt betre gli. Men dersom ein vil ha dette systemet, er det bare ski frå Åsnes som gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe.

Tenker du da på sporene som normalt sett lages i marka? Sporene på fjellet er gjerne bredere. Jeg er også "plaget" med litt subbing i sporkanter med mine Rago i nylagde spor.

Etter hva jeg vet lages markapor i en bredde på 60 mm. på det enkelte spor (60 mm nederst, skrånende utover oppover).

Kortfeller trenger vel ikke å være oppskrytt selv om du personlig ikke liker det... :) Jeg antydet vel i mitt innlegg tilfeller hvor kortfell er å foretrekke.

Og hvordan man enn vrir og vrenger på det, kortfell gir mer glid enn langfell.

Kan ikke sammenligne smurning og feller vet du.

@I&E

Etter hva du skriver, med tanke på skisporbruk samt fellebruk, ville jeg konkludert med Amundsen.

Har du noen mulighet til å få deponert på og forsøkt begge modellene? Gode sportsbutikker/butikker hvor man har handlet mye, gir enkelte kunder denne muligheten.

Lykke til videre med jakten på skiene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe.

Tenker du da på sporene som normalt sett lages i marka? Sporene på fjellet er gjerne bredere. Jeg er også "plaget" med litt subbing i sporkanter med mine Rago i nylagde spor.

Etter hva jeg vet lages markapor i en bredde på 60 mm. på det enkelte spor (60 mm nederst, skrånende utover oppover).

Eg tenker på dei spora som er i fjellet, noko anna har eg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker på dei spora som er i fjellet, noko anna har eg ingen erfaring med.

Det skal i grunn ikke være noe forskjell på sporene i marka og i fjellet. De fleste bruker veldig likt utstyr, og du vil derfor finne 60(-65)mm 99% av løypene, hvertfall de maskinpreppede. Nå skal det sies at i årets birken så ble det brukt 45mm, for å få kuttet ned på bevegelsen sideveis, i tillegg til smalere og dypere spor som gav mer holdbare og stabile spor. Så kan godt hende vi får se en endring i løpet av noen år, men blir nok ikke bredere,

Uansett vil spor over 60mm kun være til fordel for de få, ikke mange som bruker de "grøveste" fjellskiene i løyper, blir fort litt feil bruksområde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremre del av skien, den er 67 mm. Jeg har Rottefella BC manuell (den subber ikke borti) med Crispi Stetind-støvler.

Men det er sjelden jeg har problemet da jeg i trikkespor stort sett bruker andre par med ski. Rago'ne bruker jeg stort sett til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.