Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Hardangervidda i påsken?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er også litt nyskjerrig på snøforholdene på vestvidda.

Var på tur i området rett øst for Geitvassdalen(i nærheten av Lågaros) forrige helg. Det var svært lite snø på østvidda. Jeg synes utfra hva jeg kunne se vestover at det så noe mere snødekt ut.

Jeg skal ha en tur til i april og det er mulig jeg da velger vestvidda. I alle fall om det blir vesentlig mindre med snø på østvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Fimax!

Vet det har vært snevert med snø nermest over hele Hardangervidda, men forhåpentligvis så vil temperaturen være såppas lav at den blir liggende.

Vær og føreforhold styres i stor grad av sirkulasjonsystemenes plassering i Nord-Atlanteren.

Nordavind vil trolig i slutten av April gir et kaldt drag ifra Nord og kaldt og tørt vær med fin skaresnø.

Søravind kan føre til mildt vær med mye vind og nedbør i form av regn/snø.

Time will show?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med bussen fra Haukeliseter, er det bare å hoppe på når den kjører forbi eller må man bestille plass på forrhånd?

Ossen er det også med pulk på toget, må man ikke betale ekstra for en pulk på 35 kg?

Tror det er Nor-Way bussekspress på den ruten, og de har plassgaranti - dvs unødvendig å bestille plass på forhånd. Det var hvertfall det for 3 år siden da jeg tok bussen ned etter å ha gått den samme turen du planlegger. Jeg har aldri betalt ekstra for pulk på toget, men det er mulig det kommer an på konduktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen over Haukeli har plassgaranti, så det er ikke nødvendig å bestille. Når det gjelder bagasje kan du ta med opptil 30 kg gratis. Alt over det blir regna som ekspresspakker (!). Sjekk disse sidene:

http://www.nor-way.no/spoersmaal-og-svar/hvor-mye-bagasje-kan-jeg-ta-med-article2475-4755.html

http://www.nor-way.no/ekspresspakker/category172.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bumper denna lit til.

Hvordan er det med pulk på toget opp til finse? Må man bestille egen plass eller noe lignende?

På NSB sin side står det følgende og ikke mer:

A. Passasjeren kan ha med seg handbagasje på inntil 30 kg, og maksimum 3 kolli, som passasjeren sjølv tek med seg inn i toget og plasserer på ein eigna plass. Det same gjeld ski, barnevogner og liknande. Syklar, pulk, sykkeltilhengar og liknande kan takast med etter nærmare fastsette vilkår. Sjå www.nsb.no. Passasjeren må sjølv halde tilsyn med bagasjen under togreisa.

Pulken min er en pariserpulk med ca 30-35 kg vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denna lit til.

Hvordan er det med pulk på toget opp til finse? Må man bestille egen plass eller noe lignende?

På NSB sin side står det følgende og ikke mer:

A. Passasjeren kan ha med seg handbagasje på inntil 30 kg, og maksimum 3 kolli, som passasjeren sjølv tek med seg inn i toget og plasserer på ein eigna plass. Det same gjeld ski, barnevogner og liknande. Syklar, pulk, sykkeltilhengar og liknande kan takast med etter nærmare fastsette vilkår. Sjå www.nsb.no. Passasjeren må sjølv halde tilsyn med bagasjen under togreisa.

Pulken min er en pariserpulk med ca 30-35 kg vekt.

Det varierer en del med konduktøren du treffer på. Jeg har hatt med pulk noen ganger og det har stort sett gått greit, men jeg opplevde at konduktøren ikke ville la meg ta med pulken fra Ustaoset til Drammen, siden jeg ikke hadde forhåndsbestilt plass. Fikk immidlertid tak på en annen konduktør som slapp meg på, men jeg synes det er ganske utrolig.....NSB service på sitt beste :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bestille plass til pulk. Dette koster 175kr på regiontog, samme som sykkel

Pulken få da egen billett og reservert plass i godsvogna.

Konduktør hjelper deg med på og avlessing.

Skal selv gå samme turen (Finse - Haukeliseter) på samme tidspunkt. Har bestilt pulkplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor på geilo og var ute på langren idag.

gikk fra geilo opp mot ruperanden. hardangervidda ligger litt høyer men det kan gi en indikasjon på hvordan det er: mykt, sank ned 2-3 cm når jeg skøytet i sporet. det begynner å komme fren sten og kvist.

skarverennet som går fra finse til ustaoset skal være trygt. masse snø tydligen.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bestille plass til pulk. Dette koster 175kr på regiontog, samme som sykkel

Pulken få da egen billett og reservert plass i godsvogna.

Konduktør hjelper deg med på og avlessing.

Skal selv gå samme turen (Finse - Haukeliseter) på samme tidspunkt. Har bestilt pulkplass.

Hvor bestiller man plass for sykkel/pulk? Finner bare reservering for personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen en idé om hvor lang tid man benytter mellom de ulike hyttene på ikke helt perfekt føre og med pulk.

Vi er vant til å gå i fjellet, men blir nok mer labbing enn å fyke over viddene.

Vi har med telt og har tenkt til å basere oss på å bo i dette, så er ikke avhengige av å stoppe ved hyttene. Kan altså tilpasse dagsetappene noe uavhengig av hvor hyttene ligger. Har forøvrig tenkt å følge kvistede ruter.

Tiltenkt (superklassisk) påskerute:

Finse - Krækkja - Stigstuv - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter

Legger opp til å gå på 5 dager, med avgang 12:30 første dagen og ankomst like tidlig siste dagen, men hvor lenge må man gå hver enkelt dag for å rekke frem i tide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.