Gå til innhold
  • Bli medlem

Frilufts Bekledning - trenger hjelp / veiledning


Steven

Anbefalte innlegg

Hei :)

en kompis av meg trenger hjelp til valg av frilufts bekledning.

selv har jeg gått til anskaffelse av Norrøna Recon,

men den er dessverre ute av produksjon å finnes

ikke lenger i hans str på lager.

Er ute etter jakke og bukse til friluftsbruk i all slags værforhold :oops:

Prisen er ikke så veldig viktig.

Bør være praktiske løsninger.

Tåle en god del nedbør.

Gode lufte muligheter.

Og helst et stoff som puster godt men prioriterer vanntetthet.

Har ekstremt mye naturlig ull på kroppen (ekstremt mye mer

enn igjennom snittet av en godt voksen mann!), så han er

plaget med mye svette. Derfor store kriterier til lufte muligheter.

Og sist men ikke minst et stoff som ikke er for stift.

God bevegelighet her viktig.

PS. en SAT... sær JÆV.. med store bokstaver :D

PPS. Takker for alle forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Etter de kriteriene du her setter opp så tenker jeg først å fremst å anbefale ham ta en titt på plagg fra Arc'teryxs (Theta SV og AR) samt muligens også Trollveggen fra Norrøna.

Arc'teryx Theta SV:

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1462&cid=309

Arc'teryx Theta AR (testvinner, har hatt denne jakka selv i over 4 år, meget fornøyd med alle aspekter ved denne):

http://www.klikk.no/helse/friluft/article360997.ece

Norrøna Trollveggen:

http://www.norrona.com/no/products/fjellsport/trollveggen/

Gjennomprøvde høykvalitetsplagg.

Når det gjelder plagg som er laget med membran vil jeg også anbefale plagg laget av eVent da dette etter min mening "puster" best av membranene jeg har testet. Jeg har/har hatt plagg i (ikke rangert oppramsing) Dermizax (Bergans), div. GoreTex(Arc'teryxsplagg), H2No (Patagonia), Dri3 (Norrøna), HellyTech (Helly Hansen, minst fornøyd med dette).

En annen tanke er jo å gå for en jakke i bomull eller softshell og dra med en lett jakke laget i Paclite fra Gore. Bomull ventilerer langt bedre enn all slags membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast goretexen og bruk tradisjonelle stoffer med en regndress i sekken.

Goretex er steike giftig både for deg og naturen...

Så du mener at Gore Tex er giftigere for naturen, enn eks. en regndress i polyvinylklorid (PVC), som bla bli til klorgass når det brenner? Eller giftigere enn de resterende dressene som er laget i polyester - som forsovet er det Gore Tex er laget av...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast goretexen og bruk tradisjonelle stoffer med en regndress i sekken.

Goretex er steike giftig både for deg og naturen...

Hei.

Temaet ditt kan være interessant nok, og du vil nok kunne hevde/diskutere det i en egen tråd og dette kunne vært nyttig info.

Da gjerne med noe mer substans eller hevisning til kilder/informasjon for å underbygge det synet.

Men som hjelp eller veiledning (hvilket trådstarter etterspør) er dette for magert på alle vis.

Dersom du evt. hadde anbefalt plagg i naturlige materialer i din posting ville jeg nok ikke reagert. F.eks. å vise til bomullsjakker fra produsenter som Norrøna eller Klättermusen.

Nå har jo også turtøy i membrantekstiler vært lenge nok i handelen til at jeg vil være tilbøylig til å hevde at Gore-tex er blitt en del av den norske tradisjonen hva gjelder fritidsbekledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.