Gå til innhold
  • Bli medlem

Scarpa T4 til tinderangling og toppturer


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Scarpa T4 skisko og har planer om en tur alla https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24499. Lurte derfor på om det er noen her som har brukt plaststøvler på slike turer og hvordan det er. Lurte også på om det er noen som har stegjern å anbefale til skoa.

Alternativet blir å kjøpe andre skisko eller ta med andre sko for å gå videre når skia settes igjen..

// Nils Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det blir riper i lakk eller lær går vel for det samme.. Hva må passes på med spennene?..løsner de? Og hva anbefales av stegjern? step-in? Leste en tråd fra 2003 der noen sa at jern med step-in kunne løsne, iallefall fra lærsko. Er det mer fornuftig å kjøpe jern som også går på andre sko uten muligheter for step-in..? Blir disse løsere på skoa enn step-in-jern? Jeg blir vel mere låst til å bruke T4-støvelen om jeg kjøper jern med step in.. Mange spørsmål.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast er en vanesak på stein, selv liker jeg det dårlig. Klumpete, dårlig kontakt med underlaget og tildels dårlig friksjon også. Sånn sett er T4 av de bedre iom de er mindre i størrelse (jeg har brukt T2). Step-in sitter godt på plaststøvler, er solide hakk, blir samme som telemarkbinding. Hvis du skal kjøpe universal-jern, pass på at de er lange nok til å passe på telemarkstøvler. Jeg har selv et par som jeg bruker på sommerstøvler, de går ikke på T2'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke mest på faren for å knuse spennende hvis du kjører støvelen ned mellom noen steiner.

Har prøvd ikke-step-in-stegjern (Petzl Vasak flexlock) på T4, men pga tuppen på støvelen blir det litt slarkete og anbefales ikke. Jern med step-in kan brukes også på kraftige fjellstøvler med step-in-kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på sportslageret og kjøpte disse i dag:

http://www.oslosportslager.no/produkt/grivel-g10-wide-new-classic-flex-stegjern-6537.aspx

Fikk informasjon om at disse skulle passe T4, men da jeg kom hjem og prøvde var de for korte (halv cm). Må tilbake å bytte på mandag.. Med kun tanke på T4 frister det vel mest med step-in, men om jeg skal bruke andre sko så står jeg der plutselig uten stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.