Gå til innhold
  • Bli medlem

Ranten, 12.03.11 og "ledige snøhuler på Høgevarde"


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

På fredag hentet jeg mine nye Åsnes Ingstad, og lørdag formiddag gikk turen til kjære Norefjell. Spent på å prøve kortfell for første gang - været var flott, 3-4 kalde og vindstille i dalførene!
Jeg har alltid gått opp på ranten fra øst eller nord, og uten annet enn ønske om å prøve noe annet - så satte jeg kursen for vestsiden. Imponert over kortfell, men langfellene skal ikke pensjoneres helt enda.

Det er forøvrig så lite snø i høyfjellet nå at det er til å bli rent trist av, men det ser dere på bildene under.

Når jeg kom så langt at jeg kunne se ruten opp på vestsiden, så var det stedvis bart. Jeg er ingen ekspert, men jeg vil anta at dersom det ligger helt snødekke så er vest ganske utsatt for ras? Det føltes hvertfall slik, for det var ganske bratt. Uansett, jeg stroppet Ingstad på sekken og kravlet opp.

"Naboknuten" vest for Ranten så forøvrig skikkelig innbydende ut, vel... hvis man har peiling på offpiste og har utstyret i orden kanskje.
En liten videosnutt -

- pen er den ihvertfall, selv om det dessverre ikke var puddersnø der.

En videosnutt til - beklager kvaliteten, det er dårlig med bildestabilisering i Kodak's Playsport, men et lite inntrykk får man jo :P


Turen gikk forøvrig videre til Høgevarde, en rolig kveld og natt på DNT-hytta - og en like rolig dag inne i varmen i snøværet som hang over Norefjell hele dagen.

En skoleklasse (usikker hvor fra) overnattet i snøhuler fra lørdag til søndag. De har laget 8 snøhuler i skavlen som ligger der den kvistede stien til Høgevarde snur 180 grader (like ved det lille navnløse tjernet nord for Høgevardetjern). Jeg sjekket ikke alle snøhulene, men de er fint laget, og de jeg tittet inn i hadde plass til 2-3 pers. Jeg har definitivt tenkt å booke inn i en av dem om et par uker når jeg skal opp igjen :).
Da antar jeg at takene har tettet seg fint, men huleåpningene forsvinner muligens også.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.