Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til langhelg basert på hytter


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg barnevakt og ei venninne vil være med på tur. Vi drar etter jobb torsdag første helga i april, så det blir 3 hele dager på tur. Min venninne er ikke veldig tur-erfaren, og jeg tror ikke jeg får gjennomslag for telt. Derfor håper jeg at dere kan hjelpe meg med gode forslag på tre-dagers turer hytte-hytte. Vi vil på høyfjellet, ha sikrest mulig snøforhold og ha håndterlig reisevei fra Oslo. Vi har bil og liker kollektivt, så vi kan nok komme oss et godt stykke av gårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Jeg har gått i akkurat dette området (med telt) flere ganger rundt påsketider, så kunne godt tenkt meg noe mer ukjent. Hadde en periode en tradisjon med å starte påsken med å gå på ski til hytta, og da var startpunktet flere ganger Finse og så gikk vi østover derfra.

Rondane kjenner jeg mindre til, har bare en vintertur der. Sommerturer er uansett noe helt annet. Dovre står på lista over områder jeg har lyst til å utforske, der har jeg bare en dagstur der vi snudde på vei til Snøhetta pga vind. Jeg har aldri vært i Jotunheimen om vinteren, og det gjelder flere områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei virrma

Du er tydelgvis mer erfaren enn det spørsmålet ditt kan tyde på.

Du kan jo gå nordover fra Finse til Geiteryggen, Iungsdalshytta og Ragsteindalen eller i Rondane fra Rondvassbu til Bjørnhollia eller

nordover mot Dovre. Du må finne ut om de aktuelle hyttene er åpne og det kan bli et problem å være tilbake på job på mandag når du starter på torsdag fra Oslo.

Se.: www.turistforeningen.no eller www.DNTOslo.no for å finne ut om hyttene er åpne.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva med å starte fra Rondetunet eller Straumbu på Østerdalssiden av Rondane? Da må man kjøre bil for å komme til startpunkt.

Dersom dere starter ved Rondetunet er det en fin dagstur til Bjørnhollia, med et fantastisk panorama mot Rondanemassivet, utsikten er kjent fra bl.a. Harald Sohlbergs maleri "Vinternatt i Rondane" samt en rekke fotografier.

Dag to kan gå med til enten topptur eller tur fra Bjørnhollia til Rondvassbu med retur samme dag eller evt. overnatting for så en lengre dags ferd fra Rondvassbu til Rondetunet.

Jeg har gått mange ganger fra hytten min ved Atnsjøen - via Bjørnhollia - Rondvassbu og så retur samme dag, dog bare med dagstur/lettsekk.

Dersom dette høres interessant ut så bare spør videre.

Profilbildet mitt er for øvrig fra en sen høsttur fra Rondetunet i retning Bjørnhollia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hulderheimen.. Har vært der en tur i helga, lite snø på toppene, men på kvistete løyper er det mer enn nok.. Turene mellom hyttene ligger på ca 4 timer i rolig tempo.. nok tid mao til å ha laange pauser.. avstikkere etc. Dette er jo ikke helt snaufjellet, så man går i variert natur. Men det er alltid langt utsyn om været tillater dette. :P

Vi kjørte etter jobb til espedalen fjellhotell fra oslo torsdag.. ca 3 timer... overnattet og gikk til Storhøliseter neste dag.. så videre til storkvelvbu dagen derpå og tilbake til espedalen søndag.. Kjempefin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg synes 4 timers etapper høres unødvendig kort ut, men jeg får ta en diskusjon med venninnen min. Hun er vesentlig mindre turvant enn meg, så jeg tilpasser meg. Vi skal ha et planleggingsmøte neste uke, da blir det kartstudier og litt diskusjoner. Vi finner nok ut av det! Ytterligere forslag i mellomtiden er selvsagt veldig velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.