Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Hiker+ (ny variant av den "vanlige" 111)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i, egentlig hele denne brennerens levetid, ikke vært så fornøyd med prestandaen.

Den brenner ikke varmt nok, koker ikke fort nok, og steker heller dårlig.

Når jeg mener dårlig så mener jeg at 1 liter vann tar 20-25 min å koke opp og å steke opp bacon, ja er egentlig bare å glemme...

Så det jeg gjorde, var å demonterer den, eller, jeg sjekka den overgangen mellom brennerhodet og fuelbeholderen. Da jeg åpna denne, så fant jeg noe som tetta igjen der, en nærmest korktavleaktig substans (ganske hard) jeg ikke forstår skal være der. Men den er jo satt der fra Primus...

Jeg har nå fjerna denne (kan ikke forstå at den skal være der, for det blir jo helt tett), men bare for å være på den sikre siden:

-har noen erfaring med dette? og hva er det egentlig som er der?

-er det "farlig" å fjerne denne, og bruke brenneren mon tro??

Mvh Stefan Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første innlegg er meg selv.. :roll:

Jeg sjekka bruksanvisninga (huff, man må vel ty til det innimellom ja), og der sier den at det jeg har pelt ut er "fuel filter". Men altså, jeg forstår ikke at den harde knotten jeg tok ut kunne få igjennom noe som helst slags fuel.

"Må man" ha fuel filteret? er det pga av at eventuelle urenheter/rusk ikke skal komme inn til brennerhodet?

-stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

hva ville skjedd om jeg hadde prøvd uten fuel filter?!

Ettersom jeg forstår på noen fora så må man bytte dette fuelfilteret ganske ofte? og kan ikke kjøpes løst utenom det dyre sercive-kitet (jeg har dette, og må prøve å skifte filter i morgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva ville skjedd om jeg hadde prøvd uten fuel filter?!

Etter det eg har forstått, så er dette same brenneren som i Nova. I alle fall har eg brukt Nova utan dette filteret i snart 10 år utan noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter.

Kom over en tråd fra en tid tilbake, ser ut til at du startet den.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22873&view=previous

Skulle fremdeles tro at dsk, runegutt123, TrondA eller toresc skulle kunne assistere deg dersom du sender en PM.

afe: godt mulig at det funker fint uten, men i.o.m. brenneren er utstyrt med dette fra produsent ville jeg i alle fall ha brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er forsjellen på effekt og flamme med/uten ?

Forskjell med og utan tett filter er enorm.

Når det gjeld forskjellen med og utan reint filter, har eg har ikkje gjort nokon samtidig samanlikning. Eg har bare observert at brenneren utan filter oppfører seg slik eg forventar at han skal, og slik han gjorde før filteret vart tett.

afe: godt mulig at det funker fint uten, men i.o.m. brenneren er utstyrt med dette fra produsent ville jeg i alle fall ha brukt det.

Det var heilt bevisst frå mi side at eg bare skreiv kva eg sjølv har gjort, utan nokon eksplisitt anbefaling for kva andre bør gjera. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet hiker+ men det er en vanelig nova brenner i et 111 oppsett, nærmest for å kunne fortsette å levere 111 uten å måtte fortsette med en kostbar brenner.

111 har hatt et filter i koblingen. Tradisjonellt var dette en rull med finmasket netting.

Hvis det ser ut som kork, så har det vel gjort jobben og fanget opp en del urenheter. :):wink:

Det viser at det er viktig med rent brennstoff, og at en del brennstoff kan skille ut bunnfall ved lagring.

Er filteret som tidligere kan det vaskes i parafin eller bensin. Filteret er ikke nødvendig, men gjør åpenbart en jobb.

:cry: Desverre er ikke primussen vedlikeholdsfri.

:) Jobben nå blir å skylle tanken gjentatte ganger med parafin. (for ikke å måtte kaste parafinen kan den få stå et par dager til bunnfallet ligger på bunn av flaska, og det øvrige kan filtreres i gjennom ei trakt med et kaffefilter i. (pass på å stopp før bunnfallet kommer, det kan inneholde vanndråper også)

:) Skru sammen med nytt/renset filter, eller uten filter.

:) Test for lekkasjer.

:idea: Fyr opp, og regn med at du må bruke rensenåla stadig men skjeldnere etterhvert de første 3-4 timene med fyring.

:idea: Det vil si at du må følge med hele tida :!:

:idea::idea: Filtrer alltid brennstoffet som kommer fra kanner og flasker du ikke kan visuellt kontrollere at er fri for farge, og urenheter. Farget, eller gulaktig drivstoff bør filtreres.

Noe drivstoff er uegnet på primus generelt. I hovedsak er jeg skeptisk til alt det står lampeolje på, og har blitt fortalt at Viking Blå skal jeg ikke bruke. Det velger jeg å stole på.

Da bør det bli bra.

dsk :idea::idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at Hiker med Novabrenner fyrer dårlig kan ha flere årsaker.

Hva slags drivstoff har du brukt? Har du brukt lampeolje med voks? Det gir avleiringer innvendig. Sterk oppvarming under trykk med sjokkavkjøling er voldsom behandling, men god medisin. Finn forgasserrens, sitronsyre og zalo og legg i bløtt noen dager. Dette skal også hjelpe. Er du sikker på at du har skikkelig trykk i tanken? Med en lekk pumpe med inntørka stempel eller ødelagt returventil kan du pumpe for konge og fedreland uten virkning...

Har dysenåla satt seg fast i hullet drivstoffet presses ut? Det går faktisk an å fyre denne primusen med nåla langt oppi dysa, men effekten blir redusert betydelig.

Så til dette med fuelfilter. Jeg siler alt drivstoff gjennom et (eller to) kaffefilter med en lett ombygd trakter før jeg fyller på tanken. Jevnlig heller jeg tankinnholdet ut igjen for å se etter bunnslam. Ute i felt bruker jeg Colemans fuelfunnel. På Hiker+ er det montert en god, grønn tank som har skikkelige sveiseskjøter. Derfor lite selvproduksjon av grums til primusen. Er man så pirkete og nøye som meg, kan filteret droppes.

Primuskongen har lagt ut en svær serie med videoer der han blant annet demonstrerer service på vanlig Optimus Nova.

Mye å lære her, i alle fall for meg...; http://www.youtube.com/user/PRIMUSKONGEN#p/u/16/5HIuMaiW8dg

Les posten fra DSK på denne tråden og LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Mulig jeg må sjekke om det tørks inn stempel til pumpa.

Tror også jeg må ta en demontering og sjekke litt med den nåla også. Ser han primuskongen har et sånt verktøy for å åpne brenneren, har du peiling på hvor man kan få kjøpt en slik?

Mvh Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verktøyet skal være med primusen når du kjøper den. Sannsynligvis har du et eller annet sted liggende en utvidet fastnøkkel med en merkelig magnetordning som skal betjene dysenåla. På Uniflamesupply selges den som artikkel nummer 8415 og koster 160 kroner. http://www.uniflamesupply.no/

Bestiller du noe derfra slenger du selvfølgelig på et vanlig servicesett, artikkel 8818 til 319 kroner. Uniflamesupply har nesten "alt". God service og kyndig veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik Hiker+ fra Turlageret.no. I beskrivelsen av primusen stod det at det følger med verktøy. Det gjorde det ikke. Jeg sendte dem en mail og lurte på hvorfor. Her er svaret jeg fikk:

Har nå fått svar fra distributøren som sendte deg brenneren. Det viser seg at du har rett. Det følger ikke med noe verktøy.

Distributøren sier at det tidligere følgte med en enkel nøkkel til å skru dyser med, men det gjør det ikke nå lenger. Man kan fint bruke en vanlig liten skiftenøkkel for denne oppgaven.

Det finnes et reservedelsett med diverse dyser og pakninger. Dersom dette er ønskelig, må du sette inn en ny ordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledningen til Turlageret.no er totalt ubrukelig. Brenneren har noen smale spor som krever spesialverktøy. Står du der med vanlig, liten skiftenøkkel på vidda er du i grunn hjelpeløs. Du ender opp med å bruke spisstanga på Leatherman... Det blir vanskelig! Kjøp servicenøkkel fra Optimus. Grunnet dysemagneten er den mye oftere i bruk enn settet med pakninger og filtere og sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier.

Dysa tar du ut ved hjelp av et stort skrujern.

Du har vel ikke fyrt med bilbensin, eller lampolje???

Det har en tendens til å tette det meste etter hvert. (noe lampeolje er OK, jeg vet bare aldri hvilken)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort skrujern på Hiker+ har jeg aldri tenkt på, men høres helt genialt ut. Var nede i boden for å finne en Nova her i sted og ser at skrujernet virkelig må være veldig stort. Men det går helt fint, nesten bedre enn med orginalverktøy. Jeg skal derfor tone ned min sterke anbefaling om å kjøpe denne dyre fastnøkkelsaken fra Optimus.

Likevel;

Den er svært lett og erstatter ganske mange tunge verktøy. Men, drar du pulk og har allerede i utgangspunktet valgt den tyngste turprimusen på markedet, er du neppe en gramjeger med brevvekt i bruk for pakking i alle fall...

Selve årsaken til at primusen fyrer dårlig er som DSK sier, "merkelige greier". Nova skal være temmelig idiotsikkert. Skru opp og rens og rens skikkelig! Se etter brems og blokkeringer i tilførsel av drivstoff. Test uten fuelfilter.

Hold deg for fremtiden til miljømerket og ufarget alkylat (konkret; Gressklipperbensin fra Statoil/FK) og/eller D60 fritidsparafin fra enten Shell eller Esso. Tennvæske på mild vintertur og i barmarksesongen.

Multifuelprimuser er ikke så multi som reklamen forteller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysa tar du ut ved hjelp av et stort skrujern.

Det stemmer. Og like under der finner vi dysenåla. Eneste jeg i farten kan se at man trenger skiftenøkkel eller en liten fastnøkkel til er om vi skal løsne brenselrøret for å inspisere filteret, eller teite litt på mutteren til reguleringen.

En helt annet sak er at jeg føler meg litt lurt når verktøy ikke følger med så lenge beskrivelsen sier at det skal følge med. Ser at blant andre Amibi.no bruker samme beskrivelsen. Når jeg bestiller via nett vurderer jeg varen mye på bakgrunn av beskrivelse og bilder. Og jeg bestiller i den tro at alt beskrivelsen sier er inkludert også er det. Sånn sett mener jeg at jeg har krav på å få ettersendt dette verktøyet på selgers regning. Og at de går hen og oppdaterer beskrivelsen slik at den stemmer med virkeligheten.

Edit: Når jeg ser på sporet til dysa ser det ut til at det skal gå an å bruke en mynt til å skru den ut også. I så fall finnes det i alle fall et dyseverktøy de fleste av oss har med oss. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.