Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørespenn på fjellski


absence

Anbefalte innlegg

Leste i en brosjyre at man på langrennski kan stå på skiene og bruke et ark under skiene for å finne ut hvor lang festesonen er. På fjellskiene mine (Madshus Pellestova) sitter arket imidlertid dønn fast fordi skiene er helt nedi bakken. Hvor lang blir egentlig festesonen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går utifra at du da står med kroppsvekten din fordelt likeverdig på begge skiene?

Dersom du står med vekten likeverdig fordelt og arket ikke lar seg flytte så er nok skiene for myke.

Smørelommen(sonen) går normalt fra omtrent hælen din og framover skien en 20-30 cm. foran skotuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får beveget arket har du enten ikke smøresone - dvs for myke ski, eller det er noe feil med testen. Første problem er at du må ha et helt flatt gulv. Det er ingen selvfølge. Når testen gjennomføres må man være to personer. Og personen som skal teste skiene må stå med jevn vekt på begge skiene mens testen gjennomføres av en annen person. Mange feilkilder kan oppstå.

Du merker relativt fort hvis fjellskiene ikke har smøresone. Smøringen din forsvinner med en gang, mens de du går sammen fremdeles har smøringen i behold. Dårlig smøringssone er kanskje noe vanskeligere å oppdage for folk uten erfaring. Mange fjellski har dårlig smørespenn, men er bedre i nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ski, også fjellski, har forskjellig spenn.

Alle seriøse butikker bør sjekke spennet mot din kroppsvekt. Har de ikke gjort det, har de ikke gjort jobben sin.

Kjøpte du de av en seriøs butikk hadde jeg gått tilbake til butikken og klaget.

Men hvor mye veier du? Hvis skiene har altfor lite smørespenn til lav vekt, burde det være reklamasjonsrunn uansett. Det skjer, jeg har selv reklamert direkte til Madshus i et tilsvarende tllfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet her er visst ikke helt rett nei :) Jeg veier 60, så jeg burde ikke være for tung for noe spenn. Skiene er kjøpt i en annen by for flere år siden, så er nok seint å reklamere. Har tidligere bare gnidd på noe smurning uten å tenke for mye på det, men tenkte jeg skulle lære meg å gjøre det skikkelig etter jeg fant et smørejern på vårsalget. I første omgang får jeg vel finne meg et rett gulv jeg kan låne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med stor interesse læst debatten om smørelomme på fjellski.

Jeg overvejer at købe et par Åsnes fjellski med kortfeller.

Skal min ski alligevel have en smørelomme ? (også selvom jeg ikke bruger den da jeg har kortfeller)

Mvh

Silkeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med stor interesse læst debatten om smørelomme på fjellski.

Jeg overvejer at købe et par Åsnes fjellski med kortfeller.

Skal min ski alligevel have en smørelomme ? (også selvom jeg ikke bruger den da jeg har kortfeller)

Mvh

Silkeborg

Det vil være smørelomme på de fleste Åsnesski så langt jeg vet. Jeg selv har Amundsen og disse er det smørelomme på.

Du bruker kortfeller kun ved behov og vanligvis ikke hele tiden. Ved bruk av feller har du nesten ikke glid og mister mye av fremdriften når du har godt og lett smørbart føre. Feller bruker du i bratte/lange oppstigninger og ved vanseklig føre. Mange bruker også feller i steden for klister, men med stødig universalklisterføre er faktisk klister å foretrekke hvis du skal gå effektivt på ski.

Min konklusjon er altså at du bruker feller når det er føre som er vanskelig å smøre for, når det er bratt, eller når du er tungt lastet med f.eks. pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.