Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trenger ny termos. Hvilken?


Zabel

Anbefalte innlegg

Min termos fra Laken har tatt kvelden for andre gang. Det vil si, koppen delte seg i to for et par år siden, jeg reklamerte og fikk tilsendt ny kopp. Nå har det samme skjedd igjen. Gummipakninga nederst på skrukorka er også for stor, og faller innimellom av og ned i termosen. Dette resulterer i en utett termos. Min tålmodighet er over, og jeg skal nå kjøpe ny.

Kriteriene er ikke verre enn at den skal være solid og holde godt på varmen. Størrelsen må være på ca. én liter. Pris og vekt kommer i annen rekke, men er det slik at jeg kan få i pose og sekk så kjøper jeg selvfølgelig en billig, lett og solid termos som holder godt på varmen.

Er takknemlig for tips, og helst med begrunnelse / egne erfaringer med det aktuelle produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thermos Light & Compact 1 liter hos bl.a Jernia holder meget godt på varmen og er svært fornøyd. Mener den ble testvinner i Villmarksliv også. Om den er robust gjenstår å se. Tilbud på den i disse dager, mon tro? Pris var allefall 229 kr når jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at plastdelen av koppen løsner fra metallet. Litt smeltelim pleier å kunne løse den saken.

Er termosen bare til drikke? På vinterturer har vi mye glede av mattermosene våre. Den vide åpningen gjør det er lettere å fylle supper og liknende på dem, særlig hvis vi har ekstra nudler eller makaroni i suppa.

Jeg fant denne testen på nett, men om den er noe verdt, er vanskelig å bedømme.

http://www.aftenposten.no/forbruker/hyttemagasinet/article2992323.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermos Light & Compact 1 liter hos bl.a Jernia holder meget godt på varmen og er svært fornøyd. Mener den ble testvinner i Villmarksliv også. Om den er robust gjenstår å se. Tilbud på den i disse dager, mon tro? Pris var allefall 229 kr når jeg kjøpte den.

Har selv bl.a. denne og er også fornøyd med den.

Solid kvalitet, holder veldig godt på varmen og min ble levert med to skrukorker (en med hurtigåpning/trykkknappkork og en vanlig skrukork). Kostet meg 279,- da jeg kjøpte den. Ikke stor og klumpete å holde i hånden.

Link:

http://www.flust.no/fritid-og-friluftsliv/utstyr/mat-og-drikke/thermos-light--compact-1liter/?cid=_kelkoo_cpc

(koster her 249,- men da bare med trykknappkork)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bl.a. denne og er også fornøyd med den.

Solid kvalitet, holder veldig godt på varmen og min ble levert med to skrukorker (en med hurtigåpning/trykkknappkork og en vanlig skrukork). Kostet meg 279,- da jeg kjøpte den. Ikke stor og klumpete å holde i hånden.

Link:

http://www.flust.no/fritid-og-friluftsliv/utstyr/mat-og-drikke/thermos-light--compact-1liter/?cid=_kelkoo_cpc

(koster her 249,- men da bare med trykknappkork)

Har samme og er veldig fornøyd.

Holdt kaffen varm hele dagen nå under VM i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar. ser mange sverger til thermos sine modeller, så jeg skal ta en nærmere titt på disse. det er i hovedsak en drikketermos jeg skal ha.

hvordan er erfaringene med trykknapp vinterstid? mener å ha lest en plass at vinter og trykknapp ikke nødvendigvis går så godt i lag. har tidligere kun hatt termos med skrukork. trenger jeg å ta hensyn til trykknapp/skrukork ved kjøp av ny termos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en så enkel termos som overhodet mulig. I mine øyne er trykknappsystemene ikke bedre å helle fra enn en termos med skrulokk, som er delvis åpnet. Sistnevnte er tilgjengjeld mye enklere å vaske, du slipper uhell med lekkasjer og er i tillegg ganske sikker på at termosen ikke går i stykker underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje denne et godt alternativ

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=613598

har ikke selv erfaring med den

Til den prisen får du i hvert fall en veldig god termos. Jeg har en slik og kan anbefale den. Holder utrolig godt på varmen og er ikke så tung som den ser ut. 806 gr for en termos på 1,2 liter er ikke ille. Koppen som følger med er stor nok for de rett i koppen posene.

Eneste minuset er at den er litt stor og klumpete hvis du skal ha den ned i en sekk som er full av ting. De gummipolstringene gjør at det er vanskelig å bare presse den termosen ned i en full sekk slik som man kan gjøre med en slik termos som Nicon har.

Vil kanskje si at den nok er best når man bruker pulk eller ikke har full sekk. Håndtaket kan jo være greit hvis man har votter på. Har og en termos av typen Rast som jeg er godt fornøyd med, men den holder nok ikke så godt på varmen.

Enig i at du ikke bør kjøpe termos med trykknappsystem. Vanskelig å grøre rent inni og går lettere i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare Sarek fra Hammarplast i skapet.

2 store , 3 middels og en liten. I tillegg kommer de som står på hytta.

Sarek er fantastisk til å holde på varmen. Selv etter en lang dag (12 timer+) er drikken i termosen varmere enn lunken.

Jeg bruker termos på tur i snitt 3-4 ganger i uka, så termosene støver ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gang en ståltermos på Ikea. Billig, men den gangen trengte jeg en termos akurat da og hadde ikke tid til å sjekke andre steder. Den er testet i romtemperatur og da faller den en grad pr. time hvis den ikke åpnes. Det første som røk var håndtaket, men det var bare i veien like vel. Det eneste som er litt dumt er at jeg må ta korken helt av for å helle ut vann. Her tror jeg nok du sparer en del varme hvis det er slik hellepatent som gjør at du slipper å ta korken helt av.

Jeg har også modifisert den litt. Jeg har sydd et stofftrekk til den og fóret det med et sitteunderlag. Det passer akurat rundt termosen, og så har jeg klippet ut et lite rundt stykke av samme materialet til bunnen. Dette bidrar til å isolere termosen litt ekstra på kalde dager og så har jeg jo alltid noe å sitte på når jeg skal ha meg en kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble også lei av dårlige termoser og kjøpte en stanley classic i fjor høst, og til jul fikk jeg jammen en Thermos work! Begge disse er forholdsvis store og tunge, men holder veldig godt på varmen!! Begge anbefales!

Den jernia linken omtaler den Thermos "work" som jeg har, veldig bra - når den blir forvarmet! Like god om ikke bedre enn Stanley "classic".

Men den aller aller beste termosen jeg har er ett bruktkjøp fra www,forsvarsbrukt.no - en diger bulkete stanley termos "made in USA" (dagens stanley blir produsert i Kina)

Jeg forvarmet den og fylte den deretter opp en fredags ettermiddag - vannet holdt seg godt og varmt til søndag ettermiddag! slå den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje denne et godt alternativ

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=613598

har ikke selv erfaring med den

Jernia med de "gamle" korkene mao ikke trykknapp er jeg veldig fornøyd med. Om de er forvarmet så holder de seg utrolig lenge.

God service har de også. Turen Dyranut-Haukeliseter så var jeg så dum å ikke sjekke skikkelig at jeg hadde skrudd korken til noe som resulterte i frostspreng og 1stk ødelagt kork.. Spurte om Jernia hadde tilgjengelig som jeg kunne kjøpe med det resultat at jeg fikk 2stk gratis i posten :wink:

Har ikke erfaring med de nye modellene som har trukknapp men man kan jo skru av korken der også. Ser for meg at de lett kan bli ødelagt av frost selv om jeg ikke har noe gode argument for en slik påstand annet enn at flere deler og mekanikk gir større sjangser for at noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en LifeVenture termos og en Thermos classic termoser. Begge er testvinnere. Jeg har ikke hatt problemer med lekkasje og er fornøyd med hvordan termosene har holdt på varmen mens de er fulle. Problemene har oppstått i (streng) kulde når jeg har drukket litt. Flere ganger har begge termosene frosset. Utformingen av korkene har gjort det vanskelig å åpne termosene med kraft. Har måttet fyre primusen og tinet termosene i varmt vann før jeg har klart å åpne dem.

Noen som har forslag til termons som ikke så lett iser, som har en kork man kan åpne med "makt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sarek 1 liters og må are henge meg på at den holder supert på varmen! Har en Stanley termos også som jeg er fornøyd med men er rimelig sikker på at Sarek holder enda litt bedre på varmen. Har også hatt en Primus termos, den ga jeg bort... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primus sine termoser er veldig bra du kan få de i matversjon også samt mange forskjellige størrelser etter behov selges på xxl :wink: (ikke på nettsiden av en eller annen grunn :S) http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888

Helt enig. Har til og med blitt testa av NTNU i Trondheim, og resultatet ble: Etter å ha blitt fylt med kokende vann, sank temperaturen under 60 grader, etter hele 16 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar. ser mange sverger til thermos sine modeller, så jeg skal ta en nærmere titt på disse. det er i hovedsak en drikketermos jeg skal ha.

hvordan er erfaringene med trykknapp vinterstid? mener å ha lest en plass at vinter og trykknapp ikke nødvendigvis går så godt i lag. har tidligere kun hatt termos med skrukork. trenger jeg å ta hensyn til trykknapp/skrukork ved kjøp av ny termos?

Støtter de som anbefaler 1L Thermos light utgaven. Holder veldig bra på varmen og trykknappen virker også i kulda. Skulle den mot formodning fryse så er det bare å skru opp korken.. Korken kan enkelt deles i to for rengjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis vanskelig å produsere termoser. Testene blir ofte tilfeldige, da man avogtil dropper over en bra billigtermos, eller en dårlig dyr termos.

Køpte 3 termoser i middelklassen, (julegaver) 2 var bra, en var dårlig....

Ikea fikk bra resultater på sine i en test, nå er de borte fra markedet.

Dermed ender man opp med å kjøpe anerkjent merke hos en forhandler som ikke er for langt unna til å kunne få reklamert på termosen.

Kork løsningen er også avslørende for kvaliteten. Den må tette med minst to pakninger samtidig.

Er det med hurtig åpning, må denne virke pålitelig.

Har 2 ståltermosser som holder bra på varmen, og som er minst 10 år, den ene står det high mount på.

Den andre er fra Aanonsen.

Nettopp kjøpt en 1/2 liters fra Thermos, og den virker lovende. Ikeatermosen er OK. Ingen av de merkeløse jeg har hatt har holdt. (div gevinster etc.) Asaklit fra Clas Ohlsson er brukbar, men korken tviler jeg på at holder, og da er jo hele greia kass!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet Thermos light and compact opp mot XXL 29kr termos.

På 14 timer var det vel ca 8-12grader forskjell på vannet som var over 90 når jeg startet testen. Vannet i light & compact kunne jeg fortsatt akkurat ikke holde fingeren i mens i xxl29kr termosen kunne jeg holde hånden i vannet etter 14 timer.

Det var ikke verdt 300kr ekstra for de ekstra gradene.. kjøpte termosene 2 uker før prisen ble satt ned på jernia... :)

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gode erfaringer med termosene fra Rast, både pølsetermosen og 1literen. Nå skal det sies at de ikke har blitt utsatt for veldig store utfordringer. Mer påskeskiturer enn lange ekspedisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.