Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Bora 95


klaver

Anbefalte innlegg

Skal gå 1 måned i Femundsmarka i sommer. Var der 2 uker i fjor og brukte 1 generasjons Bergans Trollhetta sekk.

Denne ble litt for vinglete og var ikke god å bære 28kg på ryggen med, så til denne turen tenkte jeg å anskaffe meg ny sekk.

Førstevalget må bli Arcteryx Bora 95 som har vunnet flere norske tester.

Er det noen som har personlige erfaringer med denne sekken?

Følger det med regntrekk til sekken, eller skal stoffet være "vanntett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Bora 65L en del på tur om vår/sommer/høst og litt på kortere vinterturer. Dette er yndlingssekken min i aller høyeste grad. Det følger ikke med regntrekk til 65L, og stoffet fremstår som sterkt vannavstøtende. Alle glidelåser er laminerte osv.

En vannvittig god sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere på forumet her som roser Bora som en av de absolutt beste anatomiske sekkene i salg. Selv har jeg bare en 2. generasjons Trollhetta, men jeg har kikka på Bora i butikk og den virker gjennomført.

Men, tenk over om Trollhetta-sekken kan gjøre jobben med litt tilleggsurstyr. For eksempel frontlommer som gir deg ti liter lagringsplass på brystet. Pakk noen tunge ting der, så har du retta opp mye vektfordeling og kan kutte ut ekstrasekken på ryggen. Dette blir mye svært mye billigere enn å kjøpe en ny Bora, og stadig utskifting av utstyr er jo heller ikke så miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bora 95 og er storfornøyd med den. Det er viktig å kjøpe riktig rygglengde for å bli best mulig fornøyd. Er selv aktiv jeger og brukes mye pakkrammesekk, men til de turene hvor jeg ikke risikerer å få en reinskalv i sekken er Boraen et suverent valg. Den takler fint vekter opp mot 30kg++. Stoffet i selve sekken er svært slitesterkt og veldig vannavvisende. Pakker selv i pakkposer og impregnerer sekken, så regntrekk er ikke veldig nødvendig for min del. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere på forumet her som roser Bora som en av de absolutt beste anatomiske sekkene i salg. Selv har jeg bare en 2. generasjons Trollhetta, men jeg har kikka på Bora i butikk og den virker gjennomført.

Men, tenk over om Trollhetta-sekken kan gjøre jobben med litt tilleggsurstyr. For eksempel frontlommer som gir deg ti liter lagringsplass på brystet. Pakk noen tunge ting der, så har du retta opp mye vektfordeling og kan kutte ut ekstrasekken på ryggen. Dette blir mye svært mye billigere enn å kjøpe en ny Bora, og stadig utskifting av utstyr er jo heller ikke så miljøvennlig.

Greit nok, men hvis man ser på bæresystemet så er likevel Trollhetta ganske langt fra sekker fra Arcteryx, Osprey, Gregory osv. Du mister også muligheten til å veksle vektfordelingen mellom skuldre/hofter, noe jeg hvertfall har satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.