Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykk og rødt øye etter skitur


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en aktiv skiløper på 17 som tar meg en tre-fire skikkelige skiturer i uka.

I det siste har jeg begynt å fått problemer med øyet mitt (høyre øye hvis det er viktig). Det hovner opp, blir rødt og det kjennes ut som om det er litt trykk bak øyet.

Rødheten & CO kommer ca 10-15 min etter endt hardkjør når jeg bare skøyter rolig ned åsene, så synes dette er veldig rart!

Noen tips til hva problemet er / forebygging?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I det siste har jeg begynt å fått problemer med øyet mitt (høyre øye hvis det er viktig). Det hovner opp, blir rødt og det kjennes ut som om det er litt trykk bak øyet.


Antar at det er området rundt øyeeplet som hovner opp. Det kan høres ut som om en eller flere av blodårene rundt øyet utvider seg eller sprekker. Hvis du har blødning vil det ofte resultere i at øyet blir blått, ikke bare rødt.

Rødhet og hevelse kan komme av at øyet har vert utsatt for en påkjenning i løpet av skituren. Kald trekk eller for skarpt lys kan være nok til at blodtilførselen til øyet øker og du hovner opp. Siden det bare skjer på det ene øyet kan dette kanskje komme av at du har en liten eller begynnende infeksjon som gjør øyet mer følsomt for ytre påkjenninger. Dette vil en legesjekk ganske kjapt avsløre, og skulle årsaken være mer alvårlig så vet nok medisinmannen hva det er og hva som bør gjøres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det som en selvfølge at du bruker skikkelig gode solbriller når du er ute? Hvis ikke kan det være du har fått et partikkel inn på øyet som kan ha laget en irritasjon el infeksjon.

Stikk innom en optikker(raskere og bedre enn lege) og få de til å se på øyet ditt, jeg har sett for mye rart til å synse om slik på nett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbriller bruker du for å beskytte deg mot vær og vind, ikke først og fremst sola. I høy fart blir øynene utsatt for kraftig vind og den kan føre med seg partikler som igjen kan sette seg på øyet! Proffene bruker ikke solbriller/skjermer for å se kule ut selv om det er overskyet, men for beskyttelsens del.

Jeg har selv opplevd å få en flue smadret i brilleglasset på en sykkeltur, da var det greit å briller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er sol så får du en mye større refleksjon av UV stråler fra snøen enn fra terreng uten snø. Dette kan føre til bitte små betente punkter på hornhinna i øyet, også kalt snøblindhet eller sveiseblink. Derfor kan det være lurt å bruke solbriller.

Solbrillene beskytter også mot partikkler i øynene. Jeg sykkler mye og bruker da alltid briller. Klare eller gule når det ikke er sol og solbriller når det er påkrevet. Det kan være en del flyvende partikkler i luften selv om det er snø. Både innsekter og andre ting, så ikke vær redd for å bruke briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner.

Men, det er vel ikke så mye UV stråling om kvelden når det er bekmørkt? Bruker jo hodelykt, men kommer vel ikke UV stråling for det?

Uansett, skal begynne å bruke briller når det er sol! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.