Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om (Ustaoset-Finse) Haugastøl-Finse/ Finse-Haugastøl


klemet

Anbefalte innlegg

Hei

Eg planlegg ein skitur frå Ustaoset til Finse på ski med ei overnatting i telt no i nærmaste framtid. I den forbindelse har eg nokon spørsmål.

A:

Er dette ei grei rute for to dagar med overnatting i telt? Korleis er det å orientere seg i terrenget med kart og er strekninga spesielt utsett for dårlig vær?

Korleis er turen egna for å bruke pulk for første gong?

Nokon erfaringar med pulk kontra storsekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er kvistet løype på det strekket, her er et kart fra DNT http://www.turistforeningen.no/files/DNT/publikasjoner/kvistekart/vinterkart2011.pdf Det vil jo også fungere uten kvisting hvis du kan navigere med kart og kompass samtidig som du har GPS i tilfelle. Kartet burde være 1:50000 og ikke 1:100000, dette pga detaljene.

Min erfaring med pulk kontra sekk, er at vekten er mye mer slitsom å ha på ryggen i forhold til å bare slepe den etter.

Noen sier det er best med sekk fra 20-30kg, over det så er det best med pulk. Jeg synes pulk er best uansett og om pulken er lett, ca 20-30kg, så kommer du ihvertfall ikke til å slite deg ut på turen.

Hvis dere er to personer, så lønner det seg å fordele vekten dere bærer mest mulig. "Menn kan kanskje bære mere enn kvinner uten problemer".

Noe som kan være smart, er å ta en tur på forrhånd under tregrensa for å teste ut hvordan utstyret fungerer, før man begir seg ut på vidda.

Dette vet du sikkert allerede, men været oppå vidda kan bli VELDIG farlig, alt fra storm til kuldegrader rundt -50-60.

Jeg tror den mest brukte metoden for å kombinere en pulk, er pariserpulk og pulkbagg fra Sportsnett.no, og pulkdrag samt feste til pulkdraget fra fjellpulken.

Søker du litt rundt på forumet om parisetpulken så vil du finne mye bra info, blandt annet at den tåler alt.

Noen mener også at pariserpulken sklir sidelengs i bakker, men jeg tror det ikke forekommer hvis du har ordentlig pulkdrag.

Fjellpulken lager også veldig bra pulker, de koster litt mer samtidig som jeg tror de rommer litt mindre, men er sikkert et godt alternativ.

Her er noen turrapporter fra hardangervidda

Denne har en utstyrsliste som er bra https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24347

Denne inneholder noen tips og triks https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24407

Denne har en del info om området du har tenkt deg https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24417

Akkurat løypa fra Ustaoset til Finse på vinteren, tror jeg ikke du finner noen turrapport om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området rundt finse er relativt kupert, ikke som i stupbratte fjellsider, men med en tung sekk/pulk merker man fort til terrenget. Så uansett hva du velger så er mitt tips å prioritere vektbesparende løsninger.

Det er også flere topper rundt Finse som kan være fine tur destinasjoner, ved overnattingsturer til disse ville jeg foretrukket sekk. Hallingskarvet på langs er jo en kjent tur innom fylkestoppen Folarskardnuten, start Finse - stopp Geilo.

Kjempested å ha som utgangspunkt for tur i hvertfall:)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen Finse-Ustaoset vil normalt la seg gjøre på to lange dager. Første gang jeg prøvde fikk jeg regn, tåke og liten storm i jula 2008. Tok kveldstoget, og la meg første natta ved Finsefetene. Kom ikke lengre enn Krekkjahytta neste dag pga været. Bestemte meg da for å gå til Haugastøl. Gikk en runde fra Finse om Dyranut og Hein til Tuva og Ustaoset i romjulen i 2009. Da sleit jeg mye med løs nysnø og overvann når jeg gikk over Ustevann. Brukte mange timer på noen få km. I vinterferien gikk jeg fra Finse og over Vesle-Krekkja på en lang tur, men da var forholdene gode.

Som sagt under gode forhold kan du gå Finse-Ustaoset på to lange dager, men du kan lett bruke tre dager og lengre også.

Pulk er nesten alltid å foretrekke framfor sekk. Unntaket er hvis sekken er veldig lett eller terrenget og føret er meget krevende. I lange, bratte oppoverbakker og lett snø (som begraver pulken) kan det være enklere med sekk.

Jeg har både Fjellpulken og Parispulk. Jeg foretrekker faktisk "sklibrettet" i de fleste tilfellene. Er det veldig bratte skrålier er Fjellpulk med stivt drag bedre enn Parispulk med taudrag (typisk Jotunheimenterreng), mens Parisen er bedre i marka og på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Eg trur eg vil korte ned turen og gå i frå Haugastøl til Finse, enten via Krækkja, eller via Storetunga. Er det nokon som veit korleis det frå Haugastøl til Storetunga, og er det mykje oppover? Blir dette lengre eller kortare enn å gå via Krækkja?

Takk igjen for gode svar til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå heller Finse-Haugastøl enn Haugastøl-Finse. Høydeforskjellen er ganske stor. Legg også merke til at relativt mange avganger kjører forbi Haugastøl.

Har ikke gått over Storetunga. Ruta over Krekkja er fin. En en feilnavigering da jeg kom ned fjellsiden mot Haugastøl førte til en ekstra times baksting i bratt terreng og dyp snø (men hadde jeg fulgt "løypa" hadde jeg nok også slitt under de forholdene som var.

Jeg foretrekker taudrag i de fleste tilfeller på Parisen. Jeg har gått mye med halvstivt drag på den pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lurt å gå sørover med tanke på sola og nordavinden også.

Om du kjøper festene til fjellpulken så får du med poppnagler som passer. Det eneste du trenger da er tangen til naglene og en drill med bor. Husker desverre ikke mm på bor.

Nå har jeg selv bare brukt fjellpulkens pulkdrag, kan si såppas at uansett hvordan vinklinga på bakken var så tippet eller skled pulken aldrig sidelengs. Dette tror jeg kom av at det faste pulkdraget holdt pulken horisontalt.

Noen bruker tre dragfester, de selges i par. Jeg derrimot klarer meg med bare to stykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse-Ustaoset er jo Skarverennstraseen hvis du går på oversiden av jernbanelinja, og den er temmelig grei. Et par bratte stigninger/utforkjøringer, men de ar alle snille. "All" info om denne traseen får på hos Geilo Idrettslag.

Selv går jeg Skarverennet på 4 timer, så en todagerstur med pulk er sikkert bra.

Og jeg vil også anbefale å gå syd-østover, altså fra Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at alle anbefaler å starte på Finse til Haugastøl. Problemet er at eg ikkje rekker å ta tog til Finse på fredagen (nattoget blir for seint). Planen var å kjøre opp til Haugastøl gå til Finse og ta toget tilbake til Haugastøl sundag. Dette for å kunne begynne tidleg på laurdags morgon.

Eventuelt kan eg ta toget opp til Finse kl 10.15, men syns det blir seint å begynne å gå rundt halv 11, då siste tog heim frå Haugastøl går 15.05 og 16.06 på sundagen. Eller kan dette forsvarast då eg vil høgdemeter nedover i staden for oppover frå Finse til Haugastøl?

Det er viktig at eg planlegg med rolig tempo og rom for pausar då det skal vera ein kosetur.

Håper nokon han hjelpe meg med dette dilemmaet då eg er fjellvandt, men ikkje så mykje om vinteren på ski.

Takk igjen for gode svar frå alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parisern med fast drag. Har ikke prøvd med taudrag, men jeg ser for meg at jeg mister kontrollen totalt om det ikke er flat mark..? Den må jo komme deisende om det er unnabakke og skli sideveis å kanskje rulle rundt om det er helling sideveis..? Med fast drag vet du hvor du har pulken til en hver tid, enten det er opp, ned eller sideveis helling. Ser ikke andre fordeler med tau enn at det er billig og tar mindre plass (?).

Hvordan det er å gå med på flata vet jeg ikke, men det ser veldig greit ut med løsningene jeg har sett med en halvmeter strikk i taulengden for å unngå rykk. Kan se for meg at det er bedre enn fast drag om det KUN er flatt. kun synsing.

Pulk vs sekk: Jeg foretrekker soleklart pulk. Går heller med 40-kilos pulk (i alle fall med parisern) enn 20-kilos sekk (om ikke terrenget er veldig kupert). Hva med en kombinasjon? Stropp fast storsekken i parisern slik at selene er frie. Det er da bare å slenge både sekk og pulk på ryggen i ett løft om terrenget plutselig skulle tilsi at sekk er bedre. Parisern veier jo uansett ikke mer enn 2,5 kilo? Dette er vel værre med fjellpulken. En annen fordel med pulk er jo at man får mindre vekt på skia, så om man har litt spenn vil man få bedre gli med pulk enn med sekk.

Som trekk i parisern har jeg funnet ut at helsport fjellduken er genial til formålet. Både lengden og høyden passer perfekt og man kan åpne den på begge kortsider, som blir fram og bak, og på toppen som et normalt pulktrekk. Fjellduken har også glidelåser på 20-30 cm på hver langside for å sette på armer. Dette utgjør i pulktrekkøyemed to hendige "lommer" man kan ha småting man enkelt vil nå. Helt genialt! Bakdelene er om man plutselig trenger fjellduken til noe annet og at det ikke blir helt vanntett i hjørnene (men om man stropper litt smart så er ikke det et problem). Flere som har brukt fjellduken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parisern med fast drag. Har ikke prøvd med taudrag, men jeg ser for meg at jeg mister kontrollen totalt om det ikke er flat mark..? Den må jo komme deisende om det er unnabakke og skli sideveis å kanskje rulle rundt om det er helling sideveis..? Med fast drag vet du hvor du har pulken til en hver tid, enten det er opp, ned eller sideveis helling. Ser ikke andre fordeler med tau enn at det er billig og tar mindre plass (?).

Hvordan det er å gå med på flata vet jeg ikke, men det ser veldig greit ut med løsningene jeg har sett med en halvmeter strikk i taulengden for å unngå rykk. Kan se for meg at det er bedre enn fast drag om det KUN er flatt. kun synsing.

...

Tenkte kanske likt som deg nislshermann om taudrag. Hadde dårlige erfaringer med mitt første taudrag, og gikk fort over til løsningen Martin M. henviser til (jeg og Martin bygde samme dragsystem på hver våre Parispulker).

Har dette året brukt taudrag alla Sportsnett. Synes det fungerer veldig godt i veldig mange situasjoner. Har 6-7 helgeturer i Nordmarka og en krysning av Hardangervidda med taudrag (jeg har hatt med elektrikerstengeene til sammenlikning på flere av turene). Jeg har også Fjellpulken x-country 144. Parisen kommmer ikke deisende i unnabakker. Den finner veien bedre enn med halvstiv eller stivt drag i unnabakker, og det er veldig sjeldent den velter. Faktisk velter Fjellpulken med stivt drag oftere i Nordmarka enn Paris med taudrag. I bratte bakker kjører jeg raskere med taudrag (holder pulken mellom beina). Pulken kan komme deisende hvis det er veldig "glatt", men karabinkroken min fungerer som en effektiv bremser. Største problemet med taudrag er "skrålier", der du traverserer sidelengs oppover eller nedover bratte bakker, men da sliter man ofte med stivt drag også.

Jeg påstår ikke at taudrag er best i alle tilfeller, men min erfaring er at taudrag fungerer best så lenge det ikke er et veldig kuppert terreng med mye sideveis traversering (rett nedover er best med pulk mellom beina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med taudrag er "skrålier", der du traverserer sidelengs oppover eller nedover bratte bakker, men da sliter man ofte med stivt drag også.

Då slit ein veldig med stivt drag. Og når pulken velter rundt, må draget av for å få pulken på rett kjøl att. Det er i slike skrålier at eg forbannar draget, og alltid bestemmer meg for å prøve taudrag neste gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig i at stivt drag har sine problemer i "skrålier" også. Jeg har ikke fått testet ut taudrag godt nok i bratt terreng. En klar fordel med taudrag er når en går skrått oppover en bakke (det vanlige alternativet til fiskebein). Med stivt drag kan man ikke gå særlig skrått, med taudrag er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så du har begge leirer representert her på tråden: Jeg bruker aldri pulk, bortsett fra til barnetransport, fordi det går seint, ikke er energieffektivt og fordi det ødelegger skigleden. Hvis du pakker lett og kan utnytte glien, er skiene et meget effektivt fremkomstmiddel. En sekk for en todagerstur bør veie godt under 20 kilo.

Prøv begge deler, og finn ut hvilken leir du tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.