Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet/Egenansvar eller andres ansvar.


Anbefalte innlegg

Folk får ta den risikoen de selv mener er akseptabel, det vil stort sett gå bra, men ikkje altid.

Shit happens.

Og sånn går no dagan.

Artig, leste bloggen din og forstår jeg det riktig at du seiler uten et eneste kartblad ombord? Og uten noen som helst elektronisk hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, eg kjøpte ein gammal seilbåt og seilte den fra sverige til middelhavet med null seilerfaring og ett kompass som stort sett var eneste navigeringsverktøyet om bord.. Eg fikk ett gammelt sjøkart i den engelske kanalen.. Ellers var det uten kart.

Hadde med meg ein spot da, så eg kunne finne ut kor i verden eg var når eg kom i havn og fikk internett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får ta den risikoen de selv mener er akseptabel, det vil stort sett gå bra, men ikkje altid.

Shit happens.

Og sånn går no dagan.

Ja, og du driter sikkert i livet til de som vil forsøke å redde deg, når "shit happens"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje helt hvor du vil med linken.. Eg vet godt at strikken ofte tøyes av redningsmannskaper.

Mitt første svar var nok langt ute på den eine enden av skalaen.. Men eg vil heller ha det der enn tilsvarende langt på motsatt side..

Vi går meir og meir mot ett samfunn der egen dømmekraft blir uglesett, det kommer regler og prosedyrer for alt man kan ta seg til, og gud bedre om noen gjør noe som om, men , hvis kunne gått galt..

Man kan ikkje gardere seg mot alt her i verden, så hvorfor prøve ?

Når ingen lenger er villig til å ta risiko.. Så stopper samfunnet opp.

og hva er egentli så farlig med å dø.. ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og du driter sikkert i livet til de som vil forsøke å redde deg, når "shit happens"!

forøvrig kommer du ikkje engang med ett spørsmal her, men ein grov anntagelse av noen du ikkje kjenner. Såg ingen grunn til å svare stort mer enn ett enkelt "jepp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje helt hvor du vil med linken.. Eg vet godt at strikken ofte tøyes av redningsmannskaper.

Mitt første svar var nok langt ute på den eine enden av skalaen.. Men eg vil heller ha det der enn tilsvarende langt på motsatt side..

Vi går meir og meir mot ett samfunn der egen dømmekraft blir uglesett, det kommer regler og prosedyrer for alt man kan ta seg til, og gud bedre om noen gjør noe som om, men , hvis kunne gått galt..

Man kan ikkje gardere seg mot alt her i verden, så hvorfor prøve ?

Når ingen lenger er villig til å ta risiko.. Så stopper samfunnet opp.

og hva er egentli så farlig med å dø.. ? :)

Om jeg dør er det ikke så farlig for meg - værre er det for dem som sitter igjen. Jeg mistet min stefar i en drukningsulykke, da jeg var 18 og vet hva slike dødsfall har å si for familie og venner.

Risiko er det alltid. Fjellsport er generelt lite farlig bare man tar noen forhåndsregler. Og alt kan man ikke gardere seg mot. Men at risiko kun skal vurderes på individuellt nivå er det jeg reagerer på. Det er faktisk din plikt å si fra til andre hvis du mener de tar unødig risiko, og kanskje enda viktigere å høre på andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dødsfall så vil det altid være noen som sitter igjen, om eg dør nå, som sønn, eller om 20 år som far så blir det vel egentlig like gale ?

At man skal si fra om man mener noen tar unødig risiko og at man skal lytte til andre er eg helt enig i. Men om vedkommende er helt bevist på vilken risiko han tar og likevel vil gjennomføre det, så er det hans valg å ta.. Ikke mitt eller andre sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, eg kjøpte ein gammal seilbåt og seilte den fra sverige til middelhavet med null seilerfaring og ett kompass som stort sett var eneste navigeringsverktøyet om bord.. Eg fikk ett gammelt sjøkart i den engelske kanalen.. Ellers var det uten kart.

Hadde med meg ein spot da, så eg kunne finne ut kor i verden eg var når eg kom i havn og fikk internett :)

Wow! Ikke VHF-radio engang? Unnskyld, men du mista akkuat all kredibilitet i diskusjoner hvor sikkerhet er tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risiko er det alltid. Fjellsport er generelt lite farlig bare man tar noen forhåndsregler. Og alt kan man ikke gardere seg mot. Men at risiko kun skal vurderes på individuellt nivå er det jeg reagerer på. Det er faktisk din plikt å si fra til andre hvis du mener de tar unødig risiko, og kanskje enda viktigere å høre på andres meninger.

Enig, så lenge man faktisk regner med å bli reddet av andre kan man ikke gjøre akkurat som man vil. Man må vise en viss grad av sunn dømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du går ut ifra at eg ikkje tok forholdsregler som stod i stil med mangel på utstyr?

og jo, kjøpte ein håndholdt vhf undervegs på turen.

Vel, google maps er jo ikke akkurat det som er til å stole mest på... Og utifra bildene så kan man vel gå utifra at du ikke hadde hatt vondt av et kart over en innseiling eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, veit du ka.. det hadde faktisk gjort vondt med ett kart på de innseilingene, eg hadde vært ett par historier fattigere og ledd mindre.. og en god latter forlenger som kjent livet :)

Det der er jo snakk om ubetydelige, morsomme tabber som har lite å gjøre med sikkerhet og risiko..

(regner med du tenker på de gangene eg gikk på grunn, og/eller ble tørrlagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright, virker som du har greie på greiene dine!! Digresjon, vet du hvor mange prosent av handelsflåten som forliste i gjennomsnitt den gangen båtene hadde seil og stjernene, sekstant og kompasset var eneste navigasjonshjelpemiddel?

Og det at det var ubetydelig og ingen risiko har ingenting med virkeligheten å gjøre, du lå der som en strandet hval(kanskje uten lanterner attpåtil), også kommer det en annen båt på vei inn i tussmørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den båten som har kurs for meg der eg ligger strandet, går nok på grunn selv før den treffer meg.. og eg hadde seff lanterner om natten, og om eg skulle ha ligget på en grunne gjennom en natt (som ikkje sjedde da eg ikkje seilte i mørket frivillig) så hadde eg holdt utkikk natten gjennom..

om du vil så kan vi ta videre diskusjon på pm..

eg liker igrunn en god diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, du hadde sikkert "kontroll" stort sett hele tiden og jeg er imponert over at du tar steget og gjør det mange drømmer om, men min mening er at det er uansvarlig å seile uten i det minste kart og evne til å navigere etter dem. Nå er det slik at kysten nedover og gjennom kanalen er relativt lettseilt, men den ruta du har seilt er faktisk en av verdens mest trafikkerte og det er ikke alltid alle som overholder sjøveisreglene, spesielt ovenfor en så liten båt som din så jeg vil faktisk påstå at du har hatt litt flaks. Du sier du fikk en liten VHF og hadde du ikke den i møte med en 100 000tonner i kanalen så ville du nok angret på akkurat det.

Jeg skulle gjerne sett at du gjorde noe liknende f. eks langs norskekysten. Hadde du gjort det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt starten på denne tråden men uansett. Jeg er enig i Torskehode her. Ser ut som han har hatt en kjempefin tur og siden han er i noen av verdens mest trafikkerte farvann så har han ikke tatt noe veldig stor risiko. Det er mye mere skremmende å tenke på at slik samfunnet utvikler seg så er det snart ikke mulig å ta en slik tur uten å havne i fengsel. Forøvrig er det mange her inne som tar større risiko i fjellet enn torsken gjorde til sjøs her. ang redning så mener jeg at man ikke kan forvente å bli reddet i alle situasjoner og det skal man ha i bakhodet uansett hva slags tur man drar på, og hver enkelt får vurdere om man syns risikoen er verdt det. Forøvrig er noe av det farligste vi gjør å kjøre bil, det er det ikke mange som bekymrer seg over.

I fobindelse med berserk saken har det vært et utsagn på fjesboka. Reiser du ulovlig inn i isødet i antarktis kan du få bøter og fengselsstraff. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------...

Ikke så relevant men en liten tankevekker er det jo :)

Edit: Fikk en moderator henvendelse på den siste her om at dette var på kanten så får presisere hva jeg mente. Det finnes allerede så mange regler å forholde seg til som det er. Og at man skal ha papirer i orden for å dra på ekspidisjoner som krever papirer er en selvfølge. Men skal det bli flere og regler så risikerer man jo tilslutt fengsel om man tar seg en fjelltur med litt høyere risiko enn det som er akseptert. Mulig det er litt kynisk men det er faktisk de som velger å redde en person i nød som må kalkulere sin egen risiko. Man plikter ikke å sette sitt eget liv i fare. Samtidig så er det jo slik at mange velger å risikere livet for å redde andre, men skal vi da forby alt som kan skape disse situasjonene? Da mener jeg at vi får en veldig kjedelig verden, vi er overbeskyttet nok som vi er, eller? Den siste delen av utsagnet er av liten interesse for saken og har da slettet denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-Nilsen:

til sjøs er de fleste ulykkene som ikkje er dårlig-ver relatert, ett resultat av at mannskapet ikkje har holdt god nok utkikk, ofte fordi radar, autopilot og gps "tar den jobben" En som seiler uten alle disse dippeduttene, har ikkje noe annet valg enn å ta den jobben selv. forøvig kommer man langt med ein skisse, notater, og ett kompass. For meg, så var det å få kart (det ene kartet eg fikk) bare noe som gjorde meg istand til å seile trygt om natten/kveldstid også.

Har eg hatt flaks? helt klart..

en viss kar som skulle seile gjorden rundt, med det meste man kan tenke seg av moderne utstyr.. knakk masten ved las palmas.. Uflaks.

"det vil helst gå godt"

-men shit happens.

uten kart eller sånt langs norskekysten ?.. troor eg står over den du :oops:

Forresten er det folk som har krysset atlanteren i en robåt.. Da snakker man gambling spør du meg :oops:

Phaser:

Denne tråden ble utskilt fra en annen da det ble litt off topic.

og eg er ingen toRsk

men en stolt tosk.

:oops:

ellers enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt starten på denne tråden men uansett. Jeg er enig i Torskehode her. Ser ut som han har hatt en kjempefin tur og siden han er i noen av verdens mest trafikkerte farvann så har han ikke tatt noe veldig stor risiko. Det er mye mere skremmende å tenke på at slik samfunnet utvikler seg så er det snart ikke mulig å ta en slik tur uten å havne i fengsel. Forøvrig er det mange her inne som tar større risiko i fjellet enn torsken gjorde til sjøs her. ang redning så mener jeg at man ikke kan forvente å bli reddet i alle situasjoner og det skal man ha i bakhodet uansett hva slags tur man drar på, og hver enkelt får vurdere om man syns risikoen er verdt det. Forøvrig er noe av det farligste vi gjør å kjøre bil, det er det ikke mange som bekymrer seg over.

I fobindelse med berserk saken har det vært et utsagn på fjesboka. Reiser du ulovlig inn i isødet i antarktis kan du få bøter og fengselsstraff. Reiser du ulovlig inn i Norge får du trygd,hus og utdanning.

Ikke så relevant men en liten tankevekker er det jo :oops:

Hvor tror du man er mest utsatt hvis været slår om til storm eller værre?!? I en 21fots båt 40 mil fra kysten eller i et telt/snøhule på fjellet? Andøy og Co er forøvrig godt utstyrt sikkerhetsmessig med både nødpeilere overlevelsesdrakter og flåte. De vet at hjelpen er langt unna hvis de uansett havner i nød. Synd trist leit at berserk forliste.

Toskehove; Enig i at det er mye slurv ute og går, men svaret på den digresjonen min litt tidligere er at 10% av verdens handelsflåte forliste for litt over 100 år siden. helt greit at du kunne navigere litt om natta over en liten periode med ETT kartblad men det blir bare dumdristig uansett. Men du skal ha for at du tør! Ikke mange med deg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dø skal vi dessverre alle mann, før eller siden.

jeg hadde kreft som 4 åring å har siden den gang hatt et kraftig sug på livet.

jeg gjør hva jeg kan for å få opplevlser å fylle mitt blanke lærette med turer, opplevelser og erfaring.

jeg misunner torskehove for den turen.

ja det er nok en risiko i den turen. men den er vel verdt det om man har samme suget på opplevelser som meg.

jeg hadde selv planer om å gå videre fra saniteten i militæret til å marinejeger og en plan b redninsmann på seakingen (har ikke prøvd å bli noen av delene enda), men jeg har det klinkende klart at om jeg skulle bli, så blir det med livet som innsats i mange tilfeller. selv om man vil ha det så trygt som mulig under rednings oppdrag eller i skarpe militære oppdrag så går det ikke alle tider slik som en hadde tenkt.

det er på en måte en del av jobben vil jeg tåre å påstå. selv om man velger sikkerheten fremfor fullførelsen av oppdraget.

jeg har sagt til mine nærmeste pårørende og venner at om uhellet først skulle være ute med meg, så fikk jeg i vertfall opplevelsene jeg ville ha før uhellet.

alle i min omkrets vet at jeg ville endt opp som en depressiv person med lite livs gnist om jeg ikke får fare på turer med og uten risiko.

det er mitt tilskudd i livet.

min piffer.

min næring og glede.

enten så sitter jeg om 60 år på gamlehjemmet med noen av mine tur kamerater, mimrer og ler om da vi var på tur en gang i livet.

eller så sitter noen av mine venner, mimrer og ler over turene de engang hadde med meg.

om noe skulle skje meg, så vet i vertfall alle som er rundt meg, at jeg levde ut drømmen min på det fulle og hele.

at jeg hadde det fint, at dette var meg, at uten det så var det liksom ikke hele meg heller om dere skjønner.

jeg drar på tur, å jeg går aldri med tanken i hodet om at jeg SKAL bli hentet ut, jeg har alltid som mål å klare komme meg selv ut, kan hende jeg en dag trenger hjelp ut, men den dagen skal jeg be om hjelp, jeg forlanger den ikke da det var mitt valg å dra på tur.

nå snakker jeg kun for meg selv, men vil tro at torskehove og mange andre med samme lidenskap for opplevelser sier seg enig i mange ting jeg her har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.