Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakt av bensin til Primus


ghx

Anbefalte innlegg

Sikkert grunnleggende spørsmål, men fant ikke noe gjennom søk av eldre tråder.

Investert i booster+1 multifuel, og visse ting jeg som bare har brukt gass før er usikker på, spesielt med tanke på relativt brannfarlige bensinen jeg helst ikke vil drite meg ut med på tur. (=

-Står i bruksanvisningen man kan la pumpen sitte på flasken ved frakt, sees dette på som greit? Og slipper man isåfall ut trykket på flasken, eller transporterer man flasken med trykk?

-Hørt noen transporter pumpen innenfor jakka siste halvtimen før oppfyring, har dette noe for seg? (tenker seff på pakningene ved kaldt vær)

-Og det jeg lurer mest på: Hvordan transporterer man "reserve"bensin på tur? Frakter dere det enkelt i flaskene man kjøper det på, eller bør det helles over på type metall-drivstoff-flasker?

Siste spørsmål, har målt meg frem til at den bruker 4gram drivstoff/min, bruker 4,30min på å koke opp en kjele med snø som ble 8,5dlvann, derav kom jeg frem til teoretiske 20gram bensin på å lage/koke 1 liter vann på 5 min. Men dette er ved leking på verandaen, og stemmer sjeldent på tur. Noen som tør å tippe hvor mye jeg bør ha med for 6 dagen på hardangervidda for smelte av vann og matlaging for to personer? (=

Håper å få noen fornuftige svar. (=

Ha en fin helg alle sammen!!

GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trykket skal du slippe ut av flasken når du slukker primusen, så intet trykk på flasken ved transport. Jeg lar alltid pumpen være i flasken (har riktignok en Nova, men tror ikke det er noen forskjeller her). Ekstra bensin har jeg med i brenselsflasker, slik at det bare er å bytte pumpe.

Bensinforbruk varierer, men for min del ligger det stort sett innen 2-4dl per døgn vinterstid, og er avhengig av hvor mye jeg jeg bruker brennern som varmeovn i teltet. For 6 dager ville jeg tatt med 2,4l (3dl*6 + 6dl ekstra for to dager i nødbiuvakk). Er man i sparemodus (vekt) kan en ta med noe mindre.

For uten "kosefyring", tar tørking av klær og meget lave temperaturer en del ekstra bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en formel et eller annet sted som sier at en brenner som yter 3kW bruker 3dl i timen. Max.

Jeg har med 1+1+0,6+0,6 (3,2) liter bensin på min tur til Ånderdalen fra førstkommende onsdag til søndagen. Vi er da to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du energimengden i bensin og noen andre stoffer og så er det bare å ta frem kalkulatoren å begynne å regne. :)

http://www.ssb.no/magasinet/miljo/tabell.html

Men fult så enkelt er det nok ikke. Det er mange ting som virker inn på forbruket. Temperatuen, vinden og ikke minst om du bare koker vann eller smelter snø.

Fimax antyder 2-4dl pr døyn. Høres fornuftig ut.

Jeg leste nettop en primustest, jeg tror det var i bladet Friluftsliv, hvor det blant annet ble testet rene og sotete kokekar, vindens påvirkning etc. men jeg er ikke sikker på om de tok for seg brenselsforbruk. Jeg kan sjekke hvis jeg finner igjen bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ghx, du forteller om folk som har pumpen på innsiden av klærne en halvtime før fyring. Det har ikke jeg... (Det var visst noe om å holde gummien smidig.) Jeg skjønner forøvrig poenget. Så lenge du fyrer på bensin, da spesielt miljørenset alkylat, vil O-ringer og gummi tørke ut ved søl. Ta gjerne med den lille silikontuben som følger med i rep.kitet til Kovea. Det er det eneste derfra du vil ha bruk for jevnlig. Smør opp pakninger i flaskefestet og pumpestempelet før avreise og etter hver gang du ser bensinsprut og dråper på turen.

Jeg har hatt Kovea Booster +1 i snart fire år og fyrt ca. 30 liter gressklipperbensin fra Fellesskjøpet.

I forhold til drivstoff-forbruk er det noe ved Koveaen som ikke andre slangeprimuser er like beheftet med. Forvarming er vanskelig og den trenger mye av det. Dette fordi det er lang avstand mellom forvarmerskål og forvarmerbøyle. Reguleringen sitter helt tilbake ved pumpen og det er svært lett og overfylle forvarmerskålen med bensin fordi du ikke klarer å få presis tilførsel. Ja, du kan begrense trykket og få bedre kontroll, men dysa er kjempestor fordi den skal være egnet for gassfyring uten dyseskift. Bensinen fosser ut bare med litt trykk.

Derfor;

Kovea Booster +1 bør forvarmes med rødsprit! Dermed må du ha med deg ca 2 dl med sånt også på de lange turene dine. Bonusen er helt rent brennerhus.

Dessuten;

Kovea Booster +1 er et monster med ganske ekstrem effekt. Det er fristende å fyre på maks ved snøsmelting. Da blir det gule ildtunger ytterst i flammebildet. Øynene svir og CO produksjonen stiger. Da blir også drivstoff-forbruket svært høyt. Ikke fyr for hardt. Flammebildet blir så stort og bredt at små turkjeler ikke nyttegjør seg varmeutviklingen. Det er i dette tilfelle kritisk at du har god vindskjerm!

Gjør også oppmerksom på en kjempelang og ganske nyttig/fornuftig tråd på Kovea Booster +1/Brunton Lander/Markill Phoenix her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer med en MSR Dragonfly. Jeg slipper altid ut trykket før den pakkes. Ruller den inn i Bamse liggeunderlaget. Bitkig at den ligger i skikkelig spenn slik at den ikke beveger seg. Der ligger den godt beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens for mye bra svar.

Pleier sjeldent å fyre mye i teltet, men for å ha mulighet til å teste litt, er det pakket med 3,6L bensin til 6 dagers turen for to. Burde gi rom for testing.

Men tar med meg tips som smøring av pakninger, pakke inn flasker i liggeunderlag, ikke fyre på full guffe mm.

Har lest tråden om booster+1, lang tråd med en del digresjoner, men føler jeg fikk med meg det viktigste, derav avgjorde valget om å kjøpe den. (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonymous
Trykket skal du slippe ut av flasken når du slukker primusen, så intet trykk på flasken ved transport. Jeg lar alltid pumpen være i flasken (har riktignok en Nova, men tror ikke det er noen forskjeller her). Ekstra bensin har jeg med i brenselsflasker, slik at det bare er å bytte pumpe.

Bensinforbruk varierer, men for min del ligger det stort sett innen 2-4dl per døgn vinterstid, og er avhengig av hvor mye jeg jeg bruker brennern som varmeovn i teltet. For 6 dager ville jeg tatt med 2,4l (3dl*6 + 6dl ekstra for to dager i nødbiuvakk). Er man i sparemodus (vekt) kan en ta med noe mindre.

For uten "kosefyring", tar tørking av klær og meget lave temperaturer en del ekstra bensin.

Ser det er en stund siden det er skrevet her nå, men prøver meg.

Ser du skriver at om å ta trykket ut av flasken. Har selv kjøpt en Primus Omnifuel, og så vidt jeg har forstått skal jeg kunne ta trykket ut av flasken ved å løsne ringen som ligger "rundt" pumpehendelen oppå flaska.

Men dette ser ikke ut til å hjelpe. Må jeg i tillegg dra ut noe for å få ut trykket?

Noen som selv har Omnifuel og har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe ut trykket på Omnifuel: Mens brenneren fortsatt er i gang, snu flasken i off-posisjon, la flammen brenne ut og vent til det ikke lenger siver ut luft gjennom brenneren. Skru igjen kranene ved brenneren og pumpen først etter at du ikke lengre hører noe susing. Da er brenselflasken tom for trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Å slippe ut trykket på Omnifuel: Mens brenneren fortsatt er i gang, snu flasken i off-posisjon, la flammen brenne ut og vent til det ikke lenger siver ut luft gjennom brenneren. Skru igjen kranene ved brenneren og pumpen først etter at du ikke lengre hører noe susing. Da er brenselflasken tom for trykk.

Ok. Takk for den!

Leste også i en test i friluftsliv at man også burde slippe ut resten av trykket i flasken ved å skru av denne ringen på toppen av flasken. Men det ser ikke ut til å ha noen effekt når jeg gjør det iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for den!

Leste også i en test i friluftsliv at man også burde slippe ut resten av trykket i flasken ved å skru av denne ringen på toppen av flasken. Men det ser ikke ut til å ha noen effekt når jeg gjør det iallefall...

Hvis du snur flasken og følger oppskriften til TR er det ikke mer trykk igjen i flaska....... ;-)

Jeg kjenner ikke til den ringen du snakker om. En annen måte å slippe ut trykket er å løsne pumpa fra flaska ved å skru den litt ut.

Edit: Ser Phaser kom meg i forkjøpet der :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du snur flasken og følger oppskriften til tandlegen er det ikke mer trykk igjen i flaska....... ;-)

Jeg kjenner ikke til den ringen du snakker om. En annen måte å slippe ut trykket er å løsne pumpa fra flaska ved å skru den litt ut.

Edit: Ser Phaser kom meg i forkjøpet der :-)

Du mener Phaser sin? :x

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article295777.ece

For å slippe så mye søl med drivstoffet.

Vi snakker visst om det samme. Jeg bare misforsto hva de mente med pumpa. Man løser hele skiten altså.

Trodde det var selve pumpe-hendelen det var snakk om. Om du kikker på hendelen du trøkker ned når du pumper, så er det en ring som kan skrues av ved rota av hendelen.

Den var DEN jeg trodde det var snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du kan slippe ut trykk ved å skru løs hele pumpa. Du kan risikere å ta pakningen men det går som regel helt fint.

Du mener da den hendelen du trøkker ned når du pumper? Ikke hele greia?

Nemlig en ring ved rota på den hendelen man pumper med som kan skrues av. Men så ikke ut til å ha mye effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente TR sin, gikk litt kjapt i svingene her ;-)

Men det er som Phaser sier, du skrur løs hele pumpa fra flaska for å slippe ut trykket.

Den ringen du snakker om er nok for å løsne pumpestanga og det vil ikke slippe ut noe trykk, du kan dra pumpestanga ut av sylinderen på den måten. Det bør du gjøre for vedlikehold en gang i blant. Tror det sitter en lærkopp i enden på pumpestanga på Omnifuel, den bør du smøre en gang i blant for at den ikke skal tørke ut. Tørker den ut får en problemer med å pumpe trykk på flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes som om trådstarter ghx har kjøpt booster +1, underforstått Kovea multifuel med bråkebrenner. Svarene han får blir litt misledende fordi flere svar bygger på erfaringer hentet fra Primus Omnifuel.

La det være helt klart;

Kovea har ingen pumpe montert på skrå i flasken med en tydelig "ON" og "OFF" side. Koveapumpen er blant de beste pumper som finnes for slangeprimus, men har bare en lang gummislange som skal lede drivstoff til brenneren.

Min erfaring med Kovea er ikke gode med flaskevending fra side til side. Kovea har pumper der flaskene bør settes på hodet for å tømme flasken for trykk. Vi skal også være klar over at konstruksjonen heller ikke klarer å tømme flasken for drivstoff.

Skal vi tømme flasken for trykk på annen måte, må man ta tak i hele konstruksjonen som gjenges inn i flasken og skru denne ut. Her blir det alltid bensinsprut.

Jeg har fyrt Kovea svært aktivt siden 2008. Over 30 liter gressklipperbensin fra Fellesskjøpet har tatt turen innom drivstoff-flaskene. Jeg har ofte fraktet flasker med trykket værende tilstede. I disse tilfeller har jeg ikke demontert brenner overhodet, men bare lagt brenner sammenkoblet med flaske rett ned i et plastkasse for transport med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt en Primus Omnifuel, og så vidt jeg har forstått skal jeg kunne ta trykket ut av flasken ved å løsne ringen som ligger "rundt" pumpehendelen oppå flaska. Noen som selv har Omnifuel og har peiling på dette?

Svarene om Omnifuel kom på grunn av dette spørsmålet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.