Gå til innhold
  • Bli medlem

Lomsdal-Visten


maxkrone

Anbefalte innlegg

Annonse

Det spørs jo. Tar jo fort noe tid med tog oppover - men når man først er på toget kan man gå av i Svenningdal eller på Trofors kanskje. Sitter heller 1,5 timer på fly enn å sitte 12 timer på toget.

Ikke så mye å spare på tog heller tror jeg. Men først må man finne seg et utgangspunkt man ønsker å starte turen i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg kjøpte boka til Marius Nergård Pettersen i dag om Lomsdal-Visten, og nå er den ferdiglest. En veldig god bok som anbefales på det sterkesete. Fantastiske bilder.

Jeg ble iallfall veldig inspirert til å ta turen i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at slutten av Juni, begynnelsen på juli kan være mest aktuelt for min del.

I månedsskiftet juni / juli er nok vesentlige deler av nasjonalparken tilgjengelig for fotturer, i hvertfall i de vestlige og lavereliggende strøkene. I de østlige og høyereliggende strøkene vil det nok fortsatt ligge en god del snø. De større elvene vil også være temmelig store på denne tiden, og vanskelige å forsere.

Laksmarkdalen 3. - 5. 7. 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg kjøpte boka til Marius Nergård Pettersen i dag om Lomsdal-Visten, og nå er den ferdiglest. En veldig god bok som anbefales på det sterkesete. Fantastiske bilder.

Jeg ble iallfall veldig inspirert til å ta turen i sommer :)

Dette var artig. Du må være blant de aller første (bortsett fra redaktøren og et par forskremte venner) til å lese hele boka. Den gikk jo fra forlaget for bare noen dager siden.

Jammen leser du fort også. Eller kanskje er det bare jeg som skriver sakte.

Uansett, takk for hyggelige ord!

Er det noen som kjenner til når det er best å vandre i dette området? Jeg ser for meg at slutten av Juni, begynnelsen på juli kan være mest aktuelt for min del.

Juni-juli er en knalltid, selv om det, som TL sier, kan ligge igjen en del snø i de høyereliggende områdene i øst. Den aller enkleste tida å loffe rundt i, er slutten av juli/begynnelsen av august. Da er - som regel - snøen borte og elvene bare normalt uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Halloen.

Ser at det er noen som skal til visten i sommer :) Herlige saker, har så si blitt oppvokst der og det er en kjempe natur som ikke kan forklares. Jeg har planlagt en stor tur til visten i løpet av sommer så det er store muligheter du treffer på meg ved et av vannene ;) Kaffe kjelen står sikkert klar :)

PS Marius en kjempe bok.. Kjempe bra jobbet.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at flere skal ta turen! Ikke fisk opp all fisken :)

Jeg forstår at det fortsatt kan ligge snø i begynnelsen av Juli (slutten av juni). Selv ønsker jeg å loffe rundt uten å ta noen store sjanser ift risikable elvekryssinger...bør jeg da vente til August?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden planla jeg en tur fra Holmvassås på Nordlandsbanen (noe nord for Majavatn) om Jordbruvatna, Elgviddevatnet og ned til Lomsdalen og Velfjorden. Dette var rundt 10. juli og jeg startet i knallvær og nærmere 30 varmegrader. Opp langs Jordbruelva holdt jeg på å bli spist opp av det vi kaller klegg, men som på Østlantet blir kalt hestebrems. Men da jeg kom opp i høyden og nærmet meg Jordbruvatna, ble jeg møtt av et overraskende syn. Snøen lå tykk vestover viddene og Jordbruvatna var fullstendig snødekket. Da dette også skulle være en fisketur, ble det til at jeg la om ruta og tok meg ned til Tosbotn.

Jeg har også vært ved Bjørnstokkvatnet før midten av juli hvor dette vatnet også har ligget i is. Dette viser at det enkelte år kan være langt ut i juli før sommeren har satt seg i fjellet i disse trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at flere skal ta turen! Ikke fisk opp all fisken :D

Jeg forstår at det fortsatt kan ligge snø i begynnelsen av Juli (slutten av juni). Selv ønsker jeg å loffe rundt uten å ta noen store sjanser ift risikable elvekryssinger...bør jeg da vente til August?

Halloen, det som er det helt utrolig jævelig i perioden Juli til begynnelsen av august er at det er Store mengder med bitere, knott,mygg og store klegg. men da er jo fiske og aktiv bare man nøyer seg med mye myggmiddel :)

Det blir mest sannsynelig August perioden på meg !! Men får se hva jobben sier.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig. Du må være blant de aller første (bortsett fra redaktøren og et par forskremte venner) til å lese hele boka. Den gikk jo fra forlaget for bare noen dager siden.

Jammen leser du fort også. Eller kanskje er det bare jeg som skriver sakte.

Uansett, takk for hyggelige ord!

Juni-juli er en knalltid, selv om det, som TL sier, kan ligge igjen en del snø i de høyereliggende områdene i øst. Den aller enkleste tida å loffe rundt i, er slutten av juli/begynnelsen av august. Da er - som regel - snøen borte og elvene bare normalt uforutsigbare.

Slapp av, Marius. Jeg skal kjøpe boka så fort jeg får lønn. All turlitteratur er god litteratur. Må jo ha den i samlinga av alle Larsforlaget-bøker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel også ta fly til sandnessjøen! Derfra kan du ta båt inn vistenfjorden. Nydelig innover der!

Fin båttur ja!

Nærmere bestemt tar du fly til Stokka (ca. 1 mil sør for Sandnessjøen) med Widerøe fra Trondheim. Buss til Tjøtta. Derfra kan du ta hurtigbåten M/S Visten til Bønå Villmarkssenter som er et fint utgangspunkt for turer i L/V.

Bussrute Sandnessjøen - Tjøtta: http://nordland.websrv01.reiseinfo.no/ruter/r/23-704.aspx

Rutetider for M/S Visten: http://ruteinfo.thn.no/filer/650_no.pdf

Bønå Villmaskssenter: http://bonaa.no/

ps: I sommer blir det direkteflygninger Gardermoen - Sandnessjøen. Sjekk denne artikkelen for detaljer: http://www.hblad.no/nyheter/article431331.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ønsker jeg å loffe rundt uten å ta noen store sjanser ift risikable elvekryssinger...bør jeg da vente til August?

August er en fin måned, og kanskje den letteste sånn sett, ja. Men det er fullt mulig å gå lengre turer i Lomsdal-Visten uten å måtte foreta risikable elvekrysninger ellers også. Bare et spørsmål om planlegging (og litt om vær, men det kan komme når som helst).

Halloen, det som er det helt utrolig jævelig i perioden Juli til begynnelsen av august er at det er Store mengder med bitere, knott,mygg og store klegg. men da er jo fiske og aktiv bare man nøyer seg med mye myggmiddel :D

"Utrolig jævlig" er vel kanskje litt overdrevent? :D Men, joa, mygghatt og myggtett ytterbekledning må som regel på relativt tett etter solnedgang, og kleggen kan - sant nok - være en liten plage. Men man blir tilvendt det meste, særlig på tur.

PS Marius en kjempe bok.. Kjempe bra jobbet.

Tusen takk!

Må jo ha den i samlinga av alle Larsforlaget-bøker.

God prioritering :?: Håper den faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.