Gå til innhold
  • Bli medlem

råd og erfaring angåendee ryggsekk


skoging

Anbefalte innlegg

hei

eg skal ha meg ene ny ryggsekk for turer i fjelle ser forran meg en sekk på 85-100 liter .

ser bergans har nokon med bæremeis og nokon uten kva er best å ha på ryggen ? nokon som har nokon sekker å anbefale me ? eg er 194 høg så må ha en sekk som er beregnet til store folk,. må ha mulighet å feste telt og sove pose utapå sekken og . pris er ikke så nøye berre det er kvalitet på sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips: I stedet for å kjøpe en sekk på 80-100L med plass til telt på utsiden, så går du for en sekk på 120L med plass til teltet i hovedrommet.

Norske og nordiskproduserte sekker er ofte veldig tunge, solide, kjempesvære, men bra.

Mange av de utenlandske merkene (Arcteryx, Osprey, Gregory) er lette pga. lettere materialvalg og litt mindre enn de nordiske, men de er ofte veldig bra med snedige løsninger her og der.

Dyrt blir det uansett.

Mange er nok uenige, men jeg tror ikke du trenger en pakkrammesekk. Gå for en anatomisk sekk. Jeg har en Bergans Alpinist 130L (2008 mod) og er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sekk du trenger kommer an på hvordan du skal bruke sekken, jeg driver for tiden og skal selge min Norrøna Reconpack 125L, da sparer du en krone og to på å kjøpe brukt (velholdt sekk).

Reconpacken egner seg best på de som skal bære tungt, og har plass til alt du trenger, i tillegg til en flaske med bålkos.

Send gjerne en PM dersom du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg ReconPack ..

Men som alltid er det like mange meninger som det er sekker.

Ta deg en tur til butikken, prøv forskjellige merker og test de med vekt.

Billig blir det ikke uansett hvis du skal ha kvalitetssekk over 100L :-)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlengde har minimalt å si på hvilken sekk du velger. De fleste produsenter av gode sekker vil enten ha muligheten til å justere rygglengden, eller ulike lengder å velge mellom. Lengden kan føre til at turutstyret tar litt mer plass, og muligens også at proviantposen blir større. Tror ikke dette vil utgjøre mange liter, siden ting som tar stor plass, som telt, kokeapparat o.l. ikke er avhengig av personstørrelse.

Så lenge du ikke skal på reinsjakt, eller pakke alt i sekken for en tre ukers vintertur, vil jeg anbefale en sekk på 80 liter eller mindre. Hvor stor kommer an på bruksområdet, turutstyret og hvor mye erfaring du har.

Som nevnt over lager Arcteryx, Osprey og Gregory gode sekker. Norrøna og Bergans har også gode sekker. Uavhengig av merke, ville jeg valgt en sekk på under 2,5 kilo, og kun pakket liggeunderlag på utsiden.

Jeg styrer langt unna Reconpack og lignende sekker til vanlig friluftsliv. Disse er greie i forsvaret, til reinsjakta og når du skal bære over 30 kilo. Velg heller en anatomisk sekk til vanlig turbruk. Bonusen er at du fort sparer 2-3 kilo bare på vekten av sekken.

Mindre sekk = lettere sekk = mer turglede! :-)

Selv benytter jeg sekker på 60-80 liter for teltturer opp mot 3 uker, og Reconpack når jeg har på grønt og jegertroppen er på oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre sekk = lettere sekk = mer turglede! :-)

Begrepet turglede kan vel defineres på mange måter. Ekstra liggeunderlag/tjukkere sovepose på vintern = mindre frysing = mer turglede. Et par ekstra baconpakker = et par ekstra deilige frokoster = mer turglede. Et tørt sett undertøy i sekken = et mer behagelig leirliv = mer turglede. Denne turgleden krever jo sklart mer plass, men 20 liter ekstra mener jeg kan gi veldig mye mer turglede enn 3-4kg mindre på ryggen de timene du går. Er hovedmålet forflytning (som jeg ikke er spesielt stor fan av) blir jo vekta på sekken mer avgjørende. Men dette blir jo en smakssak, som så mye annet.

Selv må jeg si meg enig med strebus85. Har samme sekk som han, og angrer ikke et sekund på størrelsen. Justeringsmulighetene er svært gode, og ved å bruke noen minutter på justering før du tar den i bruk vil mye unødig ubehag forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg ser foran meg en sekk på 80-100 liter med bæremais eller ikke ? sekken blir maks brukt til helge turer .og kunn et par gonger om sommeren med telt ellers er det hytte turer i fjelle den blr brukt til så eg ser ikke behov for desse største sekken .men nokon som har erfaring med helsport basseggen ,bergans rondane . bergans finnmark ( den har bæremais ) bergans trollhetta : bergans telemark. helsport ronden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel holde diskusjonen til det trådstarter spør om...:)

eg ser foran meg en sekk på 80-100 liter med bæremais eller ikke ?

Velg en sekk uten bæremeis. Disse er mer komfortable å bære så lenge du har en normal vekt på sekken.

sekken blir maks brukt til helge turer .og kunn et par gonger om sommeren med telt ellers er det hytte turer i fjelle den blr brukt til så eg ser ikke behov for desse største sekken .

En sekk på 60-80 liter passer da godt for turer alene. Et 3-4 personers telt tar større plass, og er dere flere på tur passer en 80-100 liter sekk bra.

men nokon som har erfaring med helsport basseggen ,bergans rondane . bergans finnmark ( den har bæremais ) bergans trollhetta : bergans telemark. helsport ronden?

Alle sekkene du nevner vil være gode sekker for ditt bruk!. Beste rådet er å ta turen til butikken og prøve sekken med ca 20 kilo. Da kjenner du om skulderereimer sitter godt, om du har bevegelighet med sekk på, om hoftebeltet hindrer deg i å løfte beina og hvor komfortabel sekken er generelt. Prøv gjerne med en tur opp og ned en trapp for å kjenne om sekken holder vekten inn mot kroppen, eller om du lett kommer i ubalanse.

:) Du er den eneste som kan finne ut hvilken sekk som passer best til din kropp.

Hellsport har helt greie sekker til ditt bruk. Disse har jeg kun andrehåndserfaring med, men de jeg kjenner er fornøyde. Selv mener jeg de er litt unødvendig tunge. Prisen kan dog være hyggelig.

Bergans produserer gode sekker, og de som har disse er selv fornøyd. Det burde være trygt å kjøpe den du liker best. Selv liker jeg ikke bæresystemet. Har prøvd flere sekker fra Bergans, og felles er at jeg føler skulderereimene ikke passer meg. Dette finner ud ut om du prøver sekken i butikken.

For tiden benytter jeg Arxteryx Bora (finnes i 80l og 95l) som alround sekk. Bæresystemet passer meg, og sekken er komfortabel. Bunnlommen kan være litt liten om du skal legge et stort telt i sekken, ellers mange gode løsninger. Bruker også en eldre Norrøna Stetind/Storen (90l). Norrøna har et behagelig bæresystem, og det er lett å få plass til det meste i sekken. Har dessverre erfaring med at reguleringen av rygglengden på Norrøna sekker har sviktet på to av de sekken jeg har brukt. Er derfor skeptisk til disse på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg ser foran meg en sekk på 80-100 liter med bæremais eller ikke ? sekken blir maks brukt til helge turer .og kunn et par gonger om sommeren med telt ellers er det hytte turer i fjelle den blr brukt til så eg ser ikke behov for desse største sekken .men nokon som har erfaring med helsport basseggen ,bergans rondane . bergans finnmark ( den har bæremais ) bergans trollhetta : bergans telemark. helsport ronden?

En del gode råd over her.

Jeg ville vurdert å ikke bare prøve Helsport/Bergans sine sekker.

Arc'teryx Bora samt Norrøna Svalbard er forholdsvis lette og gjennomprøvde sekker. Selv er jeg veldig glad i Norrøna sitt bæresystem, passer perfekt til min rygg/kroppsbygning. Grunnet bæresystem velger jeg ofte denne sekken framfor andre storsekker når jeg skal på noe lengre turer.

Har du for øvrig lest på disse sidene. Norrøna Svalbard er der omtalt med lanseringsnavnet Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en arcteryx bora 85L til jul. Har bare brukt den i 15 min. og så brakk jeg foten.

Jeg tror ikke det var sekken sin feil, men med 18 kg og bratt motbakke så var førsteinntrykket veldig bra.

http://www.arcteryx.com/product.aspx?EN/Bora-95

Disse sekkene topper de fleste tester.

Gå i butikken og prøv sekken på. Med god vekt. En seriøs butikk har som regel et lite lager med sandsekker eller lignende liggende under veggen med sekker. Se om betjeningen i butikken har greie på hvordan de måler ryggen din for å finne rett størrelse, og om de vet hvordan de tilpasser og justerer seletøyet, eller om de bare henter en Berganssekk ned fra veggen og sier at denne er bra.

Det ligger en del info på nettet angående tilpassing og justering av sekker. I hvert fall på noen av Arcteryx sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer på Bergans Rondane og jeg mener at dette er en knallsekk til en rimelig penge. Bruker selv en Arcteryx sekk, men turkompisen bruker Rondane og han er knallfornøyd! Kjempegod med laster opp mot 25kg! Har selv gått et par mil med denne og den kan varmt anbefales hvis du ikke vil sprenge lommeboka på ny sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx Bora 95. Kanonsekk. Dukker garantert opp som dagens røver på sportsnett til 25-30% en eller annen gang mot våren. Hadde tidligere bergans trollhetta. Forsåvidt en bra sekk det og, men økende ubehag fra 20kg+.

Forøvrig kjøpt meg gregory z55 som jeg skal teste til vår/sommer, komprimere turutstyr og forsøke litt minimalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv kjempefornøyd med diverse sekker fra Gregory. Supert bæresystem, og alt av ekstra detaljer. Palisade 80 er for min del, en av de, hvis ikke den beste anatomiske sekken på markedet.

Ser forresten nå at den selges til den flotte pris av 2799 på Oslo Sportslager, så bare å løpe og prøve :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet turglede kan vel defineres på mange måter. Ekstra liggeunderlag/tjukkere sovepose på vintern = mindre frysing = mer turglede. Et par ekstra baconpakker = et par ekstra deilige frokoster = mer turglede. Et tørt sett undertøy i sekken = et mer behagelig leirliv = mer turglede. Denne turgleden krever jo sklart mer plass, men 20 liter ekstra mener jeg kan gi veldig mye mer turglede enn 3-4kg mindre på ryggen de timene du går. Er hovedmålet forflytning (som jeg ikke er spesielt stor fan av) blir jo vekta på sekken mer avgjørende. Men dette blir jo en smakssak, som så mye annet.

Selv må jeg si meg enig med strebus85. Har samme sekk som han, og angrer ikke et sekund på størrelsen. Justeringsmulighetene er svært gode, og ved å bruke noen minutter på justering før du tar den i bruk vil mye unødig ubehag forsvinne.

Har 110- literen av Bergans alpinist. Tung sekk med excellent comfort og ekstrem slitestyrke. Romslig og praktisk. En sekk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg investerte Gregory Palisade 80 for noen mnd siden. Det var en utrolig overgang fra en McKinley Polar 65. Har prøvd sekken på flere helgturer i med ski marka. Utrolig god sekk. Bæresystemet spesielt. Har nok med fester utenpå,og god plass inni. Eneste jeg savner er sidelommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Bergans Gausta 80 liter, samme som Telemark egentlig, på tilbud for 990 kr (1400 ord.) på G-Sport. Forskjellen er at Gausta har snøring (enklere å legge/tørke klær i) vs. stor lomme i front og regntrekk liggende i bunn (egen lomme selvsagt) vs. i lokk hos Telemark og dermed ekstra rom i toppen som jeg setter stor pris på. Liker også sidelommene med en lomme utenpå hovedlommen, noe som f.eks Bergans Rondane mangler.

Førsteinntrykk etter at jeg har testet den på flere små 1-2 times turer med last på 18 kilo,(relevant vekt på helgeturer) både flatt, rett opp og rett ned, er at sekken ligger fint og grei å justere mens man går. Eneste minus foreløpig er at skulderreimene føles litt "trange" (mulig jeg må finjustere litt).

Høyden din tror jeg ikke skal by på problemer. Har mye å gå på i lengdejustering av ryggen og jeg er 1,80. Sekken passer også fint til ditt bruksområde, og er enig med flere her i forumet at en pakkrammesekk blir litt skivebom. Fullstendig utstyrserfaring av sekken legger jeg ut på forumet til høsten tipper jeg. Ikke enkelt å velge i jungelen av sekker og tester, men lykke til med valgets kval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med tre større Norrøna sekker - Skagadal (min bedre halvdels sekk), Stetind og min nåværende langturssekk, Synkron (hvis jeg ikke husker feil). Bortsett fra at man ikke kan heve topplokket på de to førstnevnte, eldre ryggsekkene, mener jeg disse er tett på det optimale i min verden. Jeg misliker sekker som har for mye dill og dall i form av lure lommer her og der. Min Synkron er overlesset med slike detaljer i en slik grad at jeg synes det nedsetter funksjonaliteten. Jeg ville selv gått for en enkel sekk, men så stor som mulig, hvis den primært er til langtur. Du kan alltid komprimere en sekk, men det er vanskelig å gjøre det motsatte. En romslig sekk går også raskere å pakke enn en sekk der du minutiøst må skvise alt ned. Vektforskjellen vil være minimal.

Skal du bære tung vekt, er du avhenging av et godt bæresystem. Det vejer vel gjerne litt ekstra, så jeg ville ikke stirret meg blind på sekkens egenvekt. Den betyr relativt lite, hvis du skal ut og bære vekter på 25-35 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har nevnt Bergans Rondane 85L og denne er for kort for meg. Jeg er 190cm.

Den funker greit altså, men når jeg har hoftebeltet på rette høyde, må jeg slakke såpass på skulderremmene at den beste/polstrede delen ligger "bak på ryggen". Over skuldrene ligger den tynne delen av stroppen. Kanskje vanskelig å forstå hva jeg mener men prøv å senke en sekk mer enn den er laget for så vil du se!

Kjempebra sekk altså, men jeg ville ikke kjøpt den igjen KUN mtp lengden. Kanskje ikke så mye hjelp, men nå fikk du iallefall ekskludert en sekk fra listen!! (du var da 194cm?)

(og til de som lurer: JA jeg har stilt inn sekken til maks lengde!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Arcteryx Bora 95. Kanonsekk. Dukker garantert opp som dagens røver på sportsnett til 25-30% en eller annen gang mot våren. Hadde tidligere bergans trollhetta. Forsåvidt en bra sekk det og, men økende ubehag fra 20kg+.

Forøvrig kjøpt meg gregory z55 som jeg skal teste til vår/sommer, komprimere turutstyr og forsøke litt minimalisering.

Arcteryx Bora 95 er dagens røver i dag: www.sportsnett.no

Selv har jeg Golite Odyssey som er en kjempebra sekk. Den er ca. 90 liter og veier 1,6kg og er blandt de letteste på markedet. Den har mange finurlige løsninger; stort rom på utsiden bak, små lommer i hoftebeltene mm. Mere info:

http://www.golite.com/Product/ProdDetail.aspx?p=150001110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans alpinist eller Norrøna Para Ranger sekkene er 2 du bør teste i butikken

absolutt enig her. Har brukt para ranger i mange år nå, og den leverer. Selv med tung bør på ryggen(30kg+) når recon burde være best, er den fortsatt bra!!

Er selv 1.90 høy, og har ikke hatt noe problem med at den ikke passer rygglengden heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

eg skal ha meg ene ny ryggsekk for turer i fjelle ser forran meg en sekk på 85-100 liter .

ser bergans har nokon med bæremeis og nokon uten kva er best å ha på ryggen ? nokon som har nokon sekker å anbefale me ? eg er 194 høg så må ha en sekk som er beregnet til store folk,. må ha mulighet å feste telt og sove pose utapå sekken og . pris er ikke så nøye berre det er kvalitet på sekken

Går du til Kjøp/Salg selger jeg en ubrukt Gregory Denali Pro, en topp ryggsekk på 106 liter, superkomfortabel og sterk. Jeg har min egen, men kjøpte samme str. til min kompis, det passet ikke..

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=24774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.