Gå til innhold
  • Bli medlem

Sognefjorden-Voss, uflaks, avbrutt 4 dag.


Toskehove

Anbefalte innlegg

Planen var enkel og grei; Båt Bergen – Ortnevik, deretter marsj over fjellet til Voss og tog heim.
Mat og fuel til 7 dagar var med, eg rekna med å bruke 4-5 dager, avhengig av vêr og føre.
Nettene skulle tilbringes i snøholer, og turhyttene på vegen er å regne som nødbu om vêret skulle slå om.

Ferga la til i Ortnevik klokko 20.00 søndagskvelden, og eg meir følte enn såg fjella som reiser seg nesten rett opp til 1000 meter rundt viken. Starten på marsjen gikk betre enn venta, eg var skeptisk til sekken når eg veide den heima, men langs skogsvegen var beina friske og raske. Etter litt trasking oppover ein skogsveg og videre på noke eg meinte kunne sjå ut som ein sti under all snøen, rigga eg til jervenduken og soveposen for ein god natts søvn.

Neste morgon starta med litt rekognosering uten sekk for å finne den beste ruta opp til Fodnestølen. Det såg like bratt og tungt ut uansett kva retning eg tok, så eg endte med å velje rute basert på best utsikt.
Så bar det oppover, rett oppover. Det føltes i hvertfall slik med snø som førte meg eit lite steg nedover for kvart steg eg tok oppover. Trær og steiner låg plassert best mulig for å stå i vegen for meg, og sekken som var grei i går, måtte ha spist stein til frokost. Det gikk sakte, men den andre siden av dalen hadde sol og blå himmel, så utsikt hadde eg ihvertfall..
Etter nokken timers slit kom eg omsider til stølen, som tok imot med sol, silkeføre og relativt ferske spor av hare, rype og rev. Fornøgd med meg sjøl der eg no kunne sjå ned til fjorden eg hadde starta ved, syns eg det var heilt greit at eg kom med siste ferge, for i dagslys hadde nok synet av fjellveggen eg skulle opp tatt litt motet fra meg.

Vidare mot Vikeskorfjellet var det litt motvind, men solen som no var på veg ned gav fjelltoppene rundt meg eit fantastisk lys, og foran meg gikk revesporet fra stølen. Ved vestsiden av fjellet møter eg reven, den sitter på ein kant ett stykke oppe og ser ned på meg. Den sitter faktisk så rolig at eg lurer på om det bare er ein stein før den går ett lite stykke lenger opp, snur seg og sitter seg ned med blikket mot meg. Den er ett flott syn der den sitter og bader i siste rest av kveldssolen. Eg banner stille på at eg ikkje tok med zoom-linse.
Eg går så lenge det er lys, og litt til. Før eg finner ein grei plass til å grave meg ned. Når eg skal smelte vatn er fatterns gamle primus i dårlig humør og vil bare gi store gule flammer, aller helst vil den bare spytte ut parafin litt her og der. Det var da som pokker..

Neste morgon blåser det kuling og lyset er flatt som Danmark. Ikkje veldig kjekt. Vinden er til tider ved å slå meg i bakken, men eg håper den avtar så snart eg kjem meg ned fra fjellet og kan følge noken vatn i ly for vinden. Sikten kjem og går, eg har bare kart med meg og det ender med at eg får to overaskelser; for det første så går det raskere enn eg trudde, men eg har gått feil.. Det var vel litt for fristende å gå med vinden i ryggen, nå må eg ta igjen noken sure høydemetre før eg endelig er på rett kjøl, og er sikker på kor eg er.
Skydekket letter opp og vinden avtar utover dagen, så eg får igjen nyte Stølsheimen i gode forhold. Eg gjør eit forsøk til med primusen, men den er fortsatt bestemt på hvilken flamme eg skal få. Hittil har eg gått med ein camelbak på magen som er full av snø, men den smelter ikkje fort nok. Eg satser på å nå solrenningen turhytte ila kvelden så eg kansje kan få fikset den der, i det minste er det mulig å få vatn der.
Mens eg studerer kartet for å vurdere vegen over ein fjellhaug kjem skodda sigende og når eg ser opp fra kartet er det nesten nullsikt. Eg finner ein grei plass for å grave meg ned og setter i gang med spaden.

Etter at snøhulen er ferdig og sengen er klar, godsnakker eg med primusen og gir den ein siste sjangs. På tredje forsøk blir den i godt humør og det blir feststeming mens eg endelig får smeltet og kokt opp vatn. Denne natten sover eg godt med ein varm camelback på magen.

Eg vakner når det lyser gjennom snøen, ute er det blå himmel.. -og stiv kuling.
Når eg skal ha laus skistaven eg har hatt som luftventil. Røsker eg den fram og tilbake, noke som resulterer i at den støtes mot stålkanten på eine skien som fungerer som takbjelke og knekker. (!)
Eg ser vantro på staven ein stund før eg tar fram kartet og finner raskeste veg ned fra fjellet.

Det blir noken timer rett mot vinden, med ein stav.. heldigvis er det stort sett nedover eller flatt og sikten er upåklagelig. Til eg kjem overfor Åsebotn og skal ned i dalen. Da skyer det til og vinden auker på etter å ha latt meg være i fred ein stund. Det blir mange turer uten sekk og ski for å finne tryggeste veg ned, før eg trasker nedover til fots med skia som nokre lumske vindfangere på sekken. Endelig nede ved demningen kan eg ta skia fatt og stå nedover annlegsveien til Steinsland. Det har no begynt å regne, og eg trasker på i mørket langs vegen, kliss blaut. Med mål å finne mobildekning så eg kan få tak i transport heimover ila kvelden. Lykken står den kjekke bi, og etter noken timers gåing blir eg plukka opp av ein BKK bil på veg heim. Han tar meg til mobildekningens land og bare to timer seinere kan eg legge meg i ein fantastisk god seng og sove.

Alt i alt, ein grei tur med litt uflaks, vêrmeldingene tilsa minusgrader og flau vind, lettskyet, og for det meste pent, primusen skulle vel hatt seg ein bedre overhaling før turen.

post-7246-133474742724_thumb.jpg

post-7246-133474742744_thumb.jpg

post-7246-133474742767_thumb.jpg

post-7246-133474742779_thumb.jpg

post-7246-133474742785_thumb.jpg

post-7246-133474742808_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Takk for fin rapport fra et veldig undervurdert område! Et område dere østlendinger burde gi en sjangs! :D

Utsikten ned mot Sognefjorden er priceless! :P

Åja da, jeg gir det iallfall sjans, det kommer til å bli endel turer i Stølsheimen i åra framover. Til nå har det blitt med den ene turen sommeren 2007, men det skyldes litt tilfeldigheter. Rakk å falle for flere idyller der inne, og Finnafjorden ble min favorittfjord. :)

Bildet av Sognefjorden er nydelig, og ellers mange stemningsfulle bilder.

Hadde det vært mer tak i dama mi på akkurat den fronten skulle jeg gjerne tatt en sånn tur når vi skal til Vik i påska, men det tar nok noen år med godsnakking enda...

Må være fint å ligge i snøhule når man har den for seg sjøl! Jeg har bare ligget i overfylte snøhuler, det var ukomfortabelt for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for rapport fra et område som jeg ikke har vært i.

Hyggelig møte med rev :D

Jeg lurer på et par ting. Du skriver noe om sekkens vekt; hva var startvekten?

En annen ting, hva slags stav hadde du? Siden den, etter hva du skriver, knakk relativt lett.

Hvilke vurderinger gjør du nå etter turen, med tanke på forbedringer/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra rapport!

Lurer på hvordan det var å sove i jervenduken? hvordan løser du problemet med kondens?

Leit med primusen, regner med at du har god erfaring så kanskje det kan lønne seg å spørre litt her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9619&start=850. Skulle nesten tro at den ikke hadde en tett ventil eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :)

I Stølsheimen er det sjelden eg ser spor av andre folk, sterkt undervurdert område.

Sekken veide 35 kilo når eg veide den heime, da var skisko inkludert. Første stykket fra fjorden hadde eg også skiene på sekken. 30 kilo er vel "komfort-grensen" min.

i de 35, er det også ein camelback med 3 liter vatn..

Staven var ein Swix mountain. http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-fjellskistav-5145.aspx

og den knakk ikkje rett av da, men fikk ein knekk som gav meir og meir etter, før den knakk noen timer senere.

Kondens i jervenduken løses ved å tørke den i solen når det er sol :P eventuelt kan ett stearinlys gjøre susen om det blir mye kondens, og det er dårli ver. Sitt inne i duken, ha stearinlyset ved beina og luft ut litt etterhvert, pass på avstanden mellom flammen og duken :D

Er det sol så tørker den etter 15 minutter på vrangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det greit å bare rette ut att ein bøygd aluminiumsstav. Men dersom har var bøygd mot stålkanten, hadde han vel fått ein knekk, og ikkje ein bøyg, og då er det gjordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei.

Veldig fin tur rapport du har skrevet :)

Lurer på hvilken modell av jerven duken du har, er det en king size?

Måten du bruker den på den 1. natten bidrar vel til att kondensen blir luftet ut på en kjapp måte.

Har planer om å ta noen slike turer i vinter om ikke like ekstreme da :):)

Sliter litt med ryggen så jeg må nok ned i halve vekten på sekken om det lar seg gjøre, ellers får jeg ta pulken i bruk (ikke lett å dra på i bratte vestlands lier akkurat) Har en Jerven Thermo hunter selv og håper på att den er stor nok til å bruke som du gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jervenduken er en Thermo hunter. Det blir som regel litt kondens i toppen når den er satt opp som på bildet.. Kor mykje det er snakk om avhenger av kor kaldt det er ute, og kor god sovepose du har.

Men den samler seg fint i området over kroppen, så om du får slått av isen nå og da, eller tar et stearinlys/gravlykt på magen en stund før du står opp om morningen.. så blir det ikke et problem.

Men du vet, jervenduken er så tett som mulig.. med de fordeler og ulemper som følger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar!

Bruker en Ajungilak tyin fra 80 tallet som vinterpose litt tung og stor men fungerte i 15 blå med duken utenpå sist vinter.

Det som står øverst på ønske listen no er en ny sommer pose som skal ha lite volum og lett vekt, har 2 poser til vurdering pr no:

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241001380_v_195/Ajungilak+Alpine+3-Season.html?cid=3017324 eller en

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000960_v_195/Ajungilak+Sphere+Spring.html

Har du noen formening om hva jeg bør velge av synt/dun?

Tenker å bruke jerven duken som krypinn også til sommerenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, til ren vintertur der du kan forvente stabil kulde så ville eg gått for dunpose.. Skal du ha en litt mer allsidig pose så er synt et sikkert valg, og har du altid med jervenduken så kan du virkelig presse komfortempen betraktelig langt ned.

Selv har for mange baller i luften til å kunne bruke så mye penger på en enkelt aktivitet, så eg har en billig synt pose fra helsport med Komf 0. og extr. -10 http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/_PRO_SOVEPOSER/Lom_XT ,som har fått meg gjennom netter på svalbard i 30 minus med den pluss jervenduken.. (kaldt!)

Selv ville eg valgt et kilo tyngre pose og spart en del peng i forhold til de posene du har valgt.. Men om vekt er veldig viktig så må man vel opp i den prisen for å komme under kiloet.. Jeg ville gått for Synt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.