Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers på det bredeste.


Mr.Edwin74

Anbefalte innlegg

Annonse
Hei igjen!!!

Vet dere om noen som har krysset Norge på tvers på det bredeste, vet dere hvor jeg kan få info om det? er det mange som har gjort det?

Eirik Braathen og Torgeir Haukaas har i hvert fall gjort det - og skriver om turen i boka "Tøffe turer med trøkk" ( http://www.larsforlaget.no/nyheter/artikkel/60 ). Fin og inspirerende sak. De gikk fra svenskegrensa til innerst i Sognefjorden, og padla resten av etappen ut til kysten. Veit ikke om det er flere som har gjennomført dette. Veit heller ikke om det finnes flere teorier om hvor Norge er bredest :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Braathen og Torgeir Haukaas har i hvert fall gjort det - og skriver om turen i boka "Tøffe turer med trøkk" ( http://www.larsforlaget.no/nyheter/artikkel/60 ). Fin og inspirerende sak. De gikk fra svenskegrensa til innerst i Sognefjorden, og padla resten av etappen ut til kysten. Veit ikke om det er flere som har gjennomført dette. Veit heller ikke om det finnes flere teorier om hvor Norge er bredest :)

Hei MMariuss!!!

Jeg så på bildene i linken http://detgjemtelandet.no/. Og jeg må bare si at de var helt utrolige, er det du som tok de? Kanon bra!!!!

Håper at en gang kan jeg bli like flink som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit raskt blikk på norgeskartet gav meg Trysil-Gulen som det breiaste.

Det er veldig vanskelig å definere hva som er Norge på tvers. Det er vel ganske etablert at Norge på langs er Lindesnes-Norkapp altså fra sydligste punkt på fastlandet og (nesten) til nordligste punkt. Det ligger som kjent på ei øy. Linja mellom disse punktene går ikke Nord-Sør og mye av den befinner seg i Sverige og Finland. Skulle Norge på tvers ha vært fra østligste til vestligste punkt ville det blitt Vardø-Utvær (begge øyer) eller noe i nærheten hvis man krever at et eller begge punktene skal være på fastlandet. De fleste vil synes at dette er en utilfredsstillende definisjon. Mesteparten av ruta ville blitt identisk med Norge på langs. En annen mulighet er å si at det er den største avstanden man kan oppnå langs en og samme breddegrad. Da vil det vel bli Trysil til ytterst i Sognefjorden, men det er selvsagt mulig å få til lengre ruter, for eksempel fra svenskegrensa ved Halden til Stadt. Dette er et like godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å definere hva som er Norge på tvers.

Ja her kan det nok åpnes for mye synsing og ulike preferanser (... og dermed tilsvarende mange morsomme diskusjoner)

En vanlig måte å definere bredde for uregelmessige objekter er at bredden er den lengste linjen man kan trekke som går 90 grader på lengden (og så kan det diskuteres om det er anledning til å gå utenfor grensene når man skal definere største lengde/bredde).

Hvis Lindesnes-Nordkapp er lengden vil nok lengste ortogonale linje ende nord for sognefjorden i vest og sør for Trysil i øst, men her kreves bedre verktøy enn jeg rår over for å komme i nærheten av noe som kunne ligne på et fasitsvar.

(Hva med Stadt til Finnskogen? Det bør gå gjennom en del flotte områder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.