Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT og Snøheim


Taiga

Anbefalte innlegg

Annonse

Må si meg enig, og likte ordene markedsmessig jippo.

Har altid syntes DNT har hatt en nermest ekstrem måte å drive markedsføringen sin, basert på massiv ekspandering i nasjonalparker.

Er jo ikke bare mennesker som er et økende problem for villreinen, hva med hundeiere som slipper bikja løs?, en stadig økning med motorisert ferdsel. Alt dette kommer kanskje til å øke uansett om DNT er der eller ikke. Muligens kan det være positivt om DNT etableres, basert på at noen må styre hvordan den økende ferdselen av byfolk skal forekomme?

Regner med at tingretten klarer å skille mellom rett og galt, slik at ihvertfall ekspansjonen bremses.

Mulig OT:

Se også det faktum at DNT sparer miljøet for ganske mye slitasje ved å danne stier og forklarer hvordan man skal behandle naturen, er ikke alle som har fått med seg at søppel ikke blir borte av seg selv.

Værste eksempel på den stadige ekspansjonen er nok Besseggen, man kan se den stien fra lang avstand. Stien blir lagt om til andre steder for å forminske slitasje på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker nå som om DNT og Villrein går hånd i lanke når man ser på Hardangervidda ihvertfall.

Den påstanden kan eg lova deg at det er mange som ikkje er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør setningen min til en påstand?

Jeg mener å gjøre det rimelig klart allerede med første ord i setningen at det er en oppfatning.

OK, beklager feil valg av ord.

Den oppfatningen kan eg lova deg at det er mange som ikkje er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva det skrikes om her.

Forsvaret har hatt skytefelt i området i over 50 år. Likevel har villreinstammen blitt værende. Kan ikke se at fotturister er verre enn tungt artilleri, bombeslipp fra kampfly og intensiv drilling med håndvåpen på skytebaner. Det blir jo langt mindre trafikk med turisthytte enn med forsvaret. Hytta kan jo også kun være åpen i sommersesongen. Så vidt jeg kan se skal jo også veien inn, eller deler av den fjernes når arbeidene er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva det skrikes om her.

Forsvaret har hatt skytefelt i området i over 50 år. Likevel har villreinstammen blitt værende. Kan ikke se at fotturister er verre enn tungt artilleri, bombeslipp fra kampfly og intensiv drilling med håndvåpen på skytebaner. Det blir jo langt mindre trafikk med turisthytte enn med forsvaret. Hytta kan jo også kun være åpen i sommersesongen. Så vidt jeg kan se skal jo også veien inn, eller deler av den fjernes når arbeidene er ferdig.

Rart at ingen har betenkleigheter med at det bygges innenfor en nasjonalpark, noe stort sett DNT har monopol på. Og jeg tror nok at villreinen ble stresset av forsvaret sine aktiviteter også, for det er jo ikke slik at reinen har brukt forsvarets sine områder.

Nå var det en sjans til at villreinen kunne fått tilbake noe av de områdene de har mistet tidligere, men istedet prioriteres mennesklig kommersialisme.

Dette er bare trist.

Jeg trodde også at nasjonalparker skulle forhindre menneskelig byggeaktivitet o.l., men dette vernet gjelder tydeligvis ikke for DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror nok at villreinen ble stresset av forsvaret sine aktiviteter også, for det er jo ikke slik at reinen har brukt forsvarets sine områder.

Nå tilbrakte jeg en del uker på Dovrefjell under min militærtjeneste. Jeg skal ikke være bastant på i hvilken grad reinen lot seg påvirke av den militære aktiviteten. Men reinen brukte absolutt de områdene der forsvaret hadde aktivitet. Mer enn en gang måtte vi avbryte granatskyting med stridsvogner for å kjøre ut i terrenget og jage vekk reinsdyrflokker. De kom faktisk vandrende rolig og behersket inn mellom granatnedslagene! Enda verre var det med moskusen. Den gikk ikke an å jage vekk. Vi kjørte beltevogn bort til den til fronten på vogna var i kontakt med pannebrasken på dyret. Da rygget den fire, fem meter og sto og ventet til vi dyttet til den igjen. Den måtte regelrett skyves vekk.

Jeg har ikke kunnskap nok til å ta et standpunk om hva som bør skje på Dovre og Snøheim. Debatten har slik jeg ser det visse likhetstrekk med rovdyrdebatten der det er steile fronter mot hverandre. Man sitter og argumenterer mot hverandre i hver sin ende av "skalaen". Uansett så er det i dette området reinen og dens behov som skal veie tyngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, beklager feil valg av ord.

Den oppfatningen kan eg lova deg at det er mange som ikkje er enig i.

Det er ok Afe. Vanskelig å forstå hverandre over nett til enhver tid, det verbale er jo under 10% av kommunikasjonsverktøyene våre tross alt :)

Når jeg krysset Hardangervidda over DNT stiene midt på lyse dagene traff vi på reinflokker som beitet rolig og behersket over stiene. Vi tok en pause 2-3 km unna flokken og observerte, men andre vandrere gikk forbi begge veier. Ut ifra den opplevelsen- og størrelsen på Hardangerviddaflokken, ser jeg ikke helt problemet.

Nå er jeg ikke udelt positiv til betjente hytter med ølservering, treretters og rom til 500kr natta... Men en DNT hytte er jeg på ingen måter negativ mot.

Jeg elsker å invitere med meg folk fra nærmiljøet mitt ut på tur. Men terskelen for å få de med ut på telttur er skyhøy. Når man kan invitere til en koselig hytte til 180kr natta er det mye enklere. Også så behagelig det blir!

DNT Hyttene gjør også behovet for store stygge hyttefelt mindre, i den grad at mange naturmennesker kan leie seg en hytte heller enn å eie en hytte som står tom og ubrukelig nesten hele året. Vår familie er en slik familie :) Hvorfor kaste 1 mill ut av vinduet og rasere natur når man har DNT? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt ord i din munn og hvis du føler deg tråkka på så beklager jeg det.

Jeg tolket ditt innlegg som at du mente slipp av hunder var en av flere ting som er negativt for villreinen. Hvis du mente det som et spørsmål misforsto jeg gitt... Men det er vel bare å trekke pusten og forklare hva du egentlig mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Mente det i form av at man kunne blande det spørsmålet inn i samtalen. Har den teorien om at DNT kanskje kan være positivt ovenfor naturvern eller kanskje ikke.

Er faktisk ikke helt sikker selv, og det varierer nok fra sted til sted, men håpet er at DNT vil være med på å få mere systematisert og kontrollert bruk av naturen.

Kanskje det er flere lignende situasjoner som har forekommet andre steder, og som ligner på denne saken.

Eneste jeg har sett av rein er tammrein. De virket ikke særlig påvirket, bare løp i sirkel og holdt seg alltid ca 3km unna meg.

Trango sin erfaring er nok av samme betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Mente det i form av at man kunne blande det spørsmålet inn i samtalen. Har den teorien om at DNT kanskje kan være positivt ovenfor naturvern eller kanskje ikke.

Er faktisk ikke helt sikker selv, og det varierer nok fra sted til sted, men håpet er at DNT vil være med på å få mere systematisert og kontrollert bruk av naturen.

På hvilken måte da?

Ved å åpne opp nye ubrukte områder for mere systematisert trafikk, eller begrense trafikken til spesifikke områder og stier?

Debatten om Snøheim har slik jeg ser det tatt feil utgangspunkt. Det er riktig at villreinområder bør bevares, men skal argumentet som her er brukt - mindre forstyrrelser av dens områder - få full tyngde i spørsmålet om utvidelse på Snøheim så er det jo nærheten til Reinheim og andre hytter som må vektlegges. Der mener jeg selv at DNT v/Oslo og omegn turistforening har bommet. Reinheim ligger da ikke mer enn ca 5 km nord for Snøheim. Da er det ikke nødvendig med en ny (om enn gammel) hytte i samme området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok å begrense trafikken til spesifikke områder og stier jeg tenker på.

Ser for meg at turismen vil kun øke etter årene som går, og derfor kan det være greit å ihvertfall ha et slags kontrollorgan i det hele.

Men hvis det er som sagt at DNT kun driver med sin krasse ekspansjon, som her virker å være urimelig, så er jeg enig at nei er nok det riktige alternativet her.

Som jeg sa tidligere : Regner med at tingretten klarer å skille mellom rett og galt, slik at ihvertfall ekspansjonen bremses.

Er faktisk litt stolt av vårt praktiske rettssystem, får til litt av hvert. :lol:

Kan forøvrig hinte til lignende tråd https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22817&highlight=dnt. Mye bra komentarrer og synspunkter der.

Personlig så er jeg fornøyd så lenge det ikke er kø opp til fjelltoppen, folk tar med seg søppla og lar være å misshandle plante og dyreliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kommuner som Sunndal, Dovre & co. faktisk mente noe med alt pratet om å "bevare villreinen" kunne de jo vedta stans i enhver hyttebygging i hele Dovrefjellområdet. Det ville avlastet villreinen.

Men da taper de penger, og de vil de jo ikke...

For villrein er viktig, men ikke SÅ viktig :D

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Som de fleste her på FF vil vite er Snøheim det samme som den gamle DNT hytta Reinheim som Forsvaret tok over da skytefeltet ble etablert. Nå er dette nedlagt og da syns jeg det er rimelig og fornuftig at hytta tilbakeføres til DNT.

Når det gjelder villreinen så er det mange såkalte eksperter som sier at villreinen ikke er redd noe annet enn nettop mennesker. F.eks. skal støy etc. fra snøskutere etc. ikke være så ille som mange vil ha det til. Hvor sikker denne påstanden er skal jeg ikke uttale meg om. Men vi har vel mange av oss møtt reinflokker på Hardangervidda som ikke synes å være særlig redde av seg.

Men det som synes naturlig og rimelig er at villreien bør få være i fred i den tiden og på de stedene den kalver om våren.

Et annet interessant tema er: Hvor vill er egentlig villreinen ? Det er delte meninger om dette spørsmål mellom dem som liker å jakte rein på vidda og de som ikke ser dette som den største opplevelse her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk kjørt snøheim veien mange ganger i løpet av ett langt liv, men kun sett rein der en eneste gang!

moskus derimot.....

Når det gjelder hvor redd reinen er for en enslig snøscooter så kommer det an på flere forhold, kommer du uforvarende mot en flokk i stor fart på snøscooter blir de selvsagt redde. Men du kan også være forsiktig og komme like nært en villreinflokk som de gjør med tamrein. Det samme gjelder om du kommer på ski eller til fots.

Att veien inn til snøheim stenges-utelukker en stor gruppe av oss som har "avsluttet ekspedisjonslivet" og begynner å dra på årene! Synes det fortsatt burde vært vei inn til snøheim. Og alle de andre stikkveiene rundt omkring er kjempefine sykkelveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en meget stygg sak for staten, likeså for DNT Oslo.

Kommentarene her viser at de fleste har like overfladisk forhold til naturvern og lover, og interessen for å sette seg inn i saken er null. Dette handler ikke om noen har sett en fredelig reinsflokk i fjellet og dermed mener de vet bedre enn en fagekspertrisen.

Propagandamaskineriet for DNT Oslo bare maler på... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Som de fleste her på FF vil vite er Snøheim det samme som den gamle DNT hytta Reinheim som Forsvaret tok over da skytefeltet ble etablert. Nå er dette nedlagt og da syns jeg det er rimelig og fornuftig at hytta tilbakeføres til DNT.

Når det gjelder villreinen så er det mange såkalte eksperter som sier at villreinen ikke er redd noe annet enn nettop mennesker. F.eks. skal støy etc. fra snøskutere etc. ikke være så ille som mange vil ha det til. Hvor sikker denne påstanden er skal jeg ikke uttale meg om. Men vi har vel mange av oss møtt reinflokker på Hardangervidda som ikke synes å være særlig redde av seg.

Men det som synes naturlig og rimelig er at villreien bør få være i fred i den tiden og på de stedene den kalver om våren.

Et annet interessant tema er: Hvor vill er egentlig villreinen ? Det er delte meninger om dette spørsmål mellom dem som liker å jakte rein på vidda og de som ikke ser dette som den største opplevelse her i livet.

Reinen på Hardangervidda er stort sett forvillet tamrein, mens stammene i Rondane/Dovre/Snøhetta er de eneste gjenværende villreinstammene som ikke er oppblandet. Adferden er allikevel ganske lik. I alle fall i de områdene hvor det er lenge siden reinen var "tam" (dvs jevnlig i kontakt med folk).

Dette at Snøhettareinen er av den opprinnelige reinen gjør at vi har et spesielt ansvar for denne stammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propagandamaskineriet for DNT Oslo bare maler på... :wink:

Mja... Jeg vil heller spørre deg hva du mener med signaturen din. Er to jegere for mye?

Naturen er til for alle- ikke bare "jeg", mener jeg.

Ergo kan jeg ikke støtte tiltak som bare kommer meg til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.