Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Combat Nato / Ingstad, binding og sko


sleif

Anbefalte innlegg

Heisann.

Rune Gjeldnes brukte Åsnes Rago med Super Telemark bindiger da han gikk over Antarktis, men også på en av sine turer på Arktis. Forsvarets spesialstyrker og aktive feltstyrker bruker fjellskia Combat Nato fra Åsnes, eller Ingstad som navnet er sivilt, men er det noen som vet hvilken bindingsmodell og hilke skisko som benyttes?

Hvilke andre bindinger og sko anbefales eventuelt som erstaning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener bindingen vi brukte sammen med Combatskien var en rottefella Riva av et eller annet slag, begynner å bli et år og to siden.. Ligner på Rivaen på bilder i hvertfall, kan også ligne litt på chilien (eller super telemark?)... Den Lundhagsskoen (husky 75) vi var satt opp med var ikke noe å skrive hjem om, det var omtrent som en m77 bare med tupp til 75 mm, den var forbanna kald på det værste.. vi hadde i tillegg berghaus Yeti variant utenpå skoene..

Jeg holder en knapp på NNN-BC Magnum, med Alfa skarvet..:wink: har gått noen mil med begge typene oppsett, forsvarets bindinger var veldig svake når det dro seg til med minusgrader (men til gjengjeld kunne vi reparere dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du er ute etter med skiene. Mest kjøring eller gåing? Det burde vel være avgjørende for bindings-/skovalget.

Selv har jeg Ingstad med BC Magnum + Garmont Finse sko. Passer meg utmerket, da jeg er mest interessert i vandring med oppakning utenfor løypene, og ikke så mye kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er i utgangspuntet ikke ute etter noe. Vil bare vite hva Forsvaret har valgt å satse på og hvorfor, eventuelt hvilke alternativer som bør kunne konkurrere med Forsvarets valg. Bruksområdet for Forsvaret er vel stort sett upreparerte løyper..

Noen som kan forklare hvorfor Rune Gjeldnes velger å bruke 75mm, og ikke Riva eller BC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på russergrensa i 2007 og der brukte vi åsnes combat med kortfeller(som ble ødelagt temmelig fort pga. manglende informasjon og det at fellelim ikke var å oppdrive).

Tror utstyret var temmelig nytt når vi fikk det. Skiskoene var hvertfall splitter nye og fungerte kjempebra i både -30 og våt snø, men det var et voldsomt styr å få på gamasjene. Husker ikke navnet eller produsenten på bindingene, men det var noe stusselige greier som jeg mistenker ble valgt på grunn av pris og enkelt vedlikehold. Bindingene hadde to klemmer på siden av skotuppen (75mm), hælkabel, og en lærreim som gikk over tærne. Lærreimene var akilleshælen i opplegget, ettersom de ble raskt slarkete og røyk temmelig ofte.

Nå har jeg åsnes Ingstad, som er de samme skiene egentlig, med BC-bindinger og Alfa Skarvet skisko. De gir en helt annen opplevelse både bortover og nedover, både pga av mye stødigere bindinger og riktig lengde på skiene.

Jeg kan på sett og vis skjønne hvorfor forsvaret har valgt bindinger som er lette å reparere når de går i stykker, men det virket som de hadde tenkt mindre gjennom valget av kortfeller. Selv endte jeg opp med å gå på vinterøvelse i to uker med felle bare på den ene skien, fordi vi tidligere hadde fått beskjed om å ta av fellene og rulle de sammen under oppbevaring. Da var det ikke kjekt at det ikke var tatt med vanlig skismurning som backupløsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på russergrensa i 2007 og der brukte vi åsnes combat med kortfeller(som ble ødelagt temmelig fort pga. manglende informasjon og det at fellelim ikke var å oppdrive).

Tror utstyret var temmelig nytt når vi fikk det. Skiskoene var hvertfall splitter nye og fungerte kjempebra i både -30 og våt snø, men det var et voldsomt styr å få på gamasjene. Husker ikke navnet eller produsenten på bindingene, men det var noe stusselige greier som jeg mistenker ble valgt på grunn av pris og enkelt vedlikehold. Bindingene hadde to klemmer på siden av skotuppen (75mm), hælkabel, og en lærreim som gikk over tærne. Lærreimene var akilleshælen i opplegget, ettersom de ble raskt slarkete og røyk temmelig ofte.

Nå har jeg åsnes Ingstad, som er de samme skiene egentlig, med BC-bindinger og Alfa Skarvet skisko. De gir en helt annen opplevelse både bortover og nedover, både pga av mye stødigere bindinger og riktig lengde på skiene.

Jeg kan på sett og vis skjønne hvorfor forsvaret har valgt bindinger som er lette å reparere når de går i stykker, men det virket som de hadde tenkt mindre gjennom valget av kortfeller. Selv endte jeg opp med å gå på vinterøvelse i to uker med felle bare på den ene skien, fordi vi tidligere hadde fått beskjed om å ta av fellene og rulle de sammen under oppbevaring. Da var det ikke kjekt at det ikke var tatt med vanlig skismurning som backupløsning...

De skoene du snakker om fra Forsvaret, var det noe liknende Lundhag's Husky? Og bindingene, kan det ha vært NATO M98 Riva?

Hva tror du om å bruke disse bindingene http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx til Åsnes Combat?

Det står i media at Åsnes ikke bare har levert ski til ulike avdelinger i Forsvaret, men også utenladske avdelinger, hvor en stor andel ski gikk til US Army. Noen som vet hvilket oppsett de har valgt (sko/binding)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skoene lignet veldig på lundhags husky, og det virker også som du er inne på de riktige bindingene.

Bindingene du linket til så greie ut de, men jeg har ikke noen erfaring med dem. De så langt mer faste ut enn forsvarets, som altså baserte seg på en lærreim for å holde foten fast. Det kunne muligens vært en fordel å ha mulighet for å ta av og på hælvaieren etter behov?

Mener å ha sett en del tråder om temaet på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Modellen som blir brukt på GSV, heter Lundhags Husky GSV. Grunnen til at de har 75 mm tupp, er at de også skal være mulig å bruke uten ski. Med andre ord til å gå med. Jeg har brukt de skiene med både binding, sko og feller. Absolutt en veldig god pakke, med unntak av bindingene som nesten er umulig å få justert så de blir behaglige. Berghaus gamasjene er ikke noe en bør ta av og på, men montere for å la være der (gjerne med litt fellelim under gummien slik de sitter godt). De tidlige modellene hadde en annen type binding, som blant annet hadde oppbygning på hælen. Disser ble valgt vekk etter en enorm brekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Modellen som blir brukt på GSV, heter Lundhags Husky GSV. Grunnen til at de har 75 mm tupp, er at de også skal være mulig å bruke uten ski. Med andre ord til å gå med. Jeg har brukt de skiene med både binding, sko og feller. Absolutt en veldig god pakke, med unntak av bindingene som nesten er umulig å få justert så de blir behaglige. Berghaus gamasjene er ikke noe en bør ta av og på, men montere for å la være der (gjerne med litt fellelim under gummien slik de sitter godt). De tidlige modellene hadde en annen type binding, som blant annet hadde oppbygning på hælen. Disser ble valgt vekk etter en enorm brekasje.

Lundhags Husky GSV hadde ikke 75 mm tupp, men ca. 90 mm. Derfor vi hadde justerbar bredde på bindingene. Tuppen var også kortere enn vanlig 75 mm, slik at det skulle være lettere bruke de uten ski som du nevner.

Fjellredderen: Kan det være du hadde en tidligere modell av Husky? Høres ikke ut som det samme vi hadde... Rart at de ikke holdt deg varm isåfall. Vi hadde Husky med ullkartanker inni og Yeti gamasjer utenpå, de ble sjeldent/aldri kalde på mine bein...

Har forøvrig Lundhags Husky 75 nå og er knallfornøyd med de. Bruker de sammen med Ingstad og super telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.