Gå til innhold
  • Bli medlem

svindyre brenselflasker


sleif

Anbefalte innlegg

Ok, nå er jeg gjerne bastant, men er det ikke flere enn meg som lar seg provosere over alle aluminiumsflaskene som selges i utallige størrelser og farger fra alle de store kokeapparat-produsentene? De bulkes lett og halsen er sårbar, det er vanskelig å avlese mengden og innholdet, de er umulig å helle fra uten å søle og de koster en liten formue. Greit nok at innholdet vanskeligere kan forveksles med rødbrus eller vann når det står "fuel" på utsiden, eller at brennstoffet ikke løser opp aluminium slik som plast, men læll - ikke kjøp dette tullet!

Hadde utleningene bare hatt så gode panteflasker som Norge, i stedet for de syltynne PET-flaskene sine... Jeg sverger til standard panteflaske av enkle og praktiske årsaker: Praktisk størrelse, fleksibel plast gir etter for mye juling og store fall, gjennomsiktig og lett å avlese mtp mengde og innhold, svært lav vekt og ikke minst billig utsalgspris.

Vil verden bedras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så blir plasten løst opp og man får masse grums i brenneren sin. Til en rødsprit brenner gjør ikke dette noe, men hadde ikke satset på det til multifuelbrenneren min, med bensin på flaska. Parafin ser ut til å gå greit på plastflaske. PLastflaskene kan jo brennes når de er tomme så slipper man å ha dem i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så blir plasten løst opp og man får masse grums i brenneren sin.

Kommer ikke f.eks coleman fuel på plast flasker da?

Plasten i vanlige panteflasker er nok ikke laget med tanke på å holde på fuel, selv om det fungerer utmerket.

Har en flaske med "bål bensin" stående nede hos foreldrene mine, bruket på barne-skidag en gang i året,

den har stått med 95 blyfri på nå i 3 år. Det er ingen synlige tegn til at plasten tar noe som helst skade av dette.

Men har selvsagt ikke testet denne bensinen igjennom en liten dyse i en multifuel brenner, men vil jo tro at om det er fare for at plastenm skal løse seg opp i løpet av en tur for å forurense/tette brenneren så ville min 0,5 liter cola flaske ha gått helt i oppløsning etter 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde utleningene bare hatt så gode panteflasker som Norge, i stedet for de syltynne PET-flaskene sine...

Har forstått det slik at de tykke panteflaskene er på vei ut...? I tilfellet så gjelder det å bygge opp en beholdning. Om bensin løser opp pakningen i korken over lang tid tror jeg ikke, men har ikke prøvd lenge nok. Det kan vel være forskjell på vanlig bensin og renset (alkylat)bensin også. For tennvæske fungerer de iallefall flott år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig prøvd med brusflasker men det burde fungere, de femlitersdunkene man får alkylatbensin på har jo samme type pakning i toppen.

Er absolutt enig i at fuelflasker er for dyre og fungerer heller dårlig, kjøpte selv en 1L trangia brenselflaske for presisjonshelling, den begynte å lekke i toppen når man heller og nå bruker jeg kun femlitersdunken istedenfor.

Trikset var å kjøpe et deselitermål fra Ikea og trakt som passer til brenneren. Har ingen problemer med verken helling eller oppbevaring.

Eneste problemet jeg kan tenke meg når det gjelder brusflasker, er at man ikke renser dem før bruk og får sukker i brenselet. Korken kan også fryse fast om det er fuktighet i korken. Er man riktig uheldig så kan man tro at bensinen er vann og ta seg en slurk, merking er kanskje lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skrev: "Korken kan også fryse fast om det er fuktighet i korken"

Det er mange år siden jeg hadde rødsprit på colaflaske sist, og det er en grunn til at jeg ikke har det nå. Stivfrosne fingre på vintertur - og en kork som sitter bom fast. Jeg fikk med meg en stakkars hundekjører på Femundløpet ifjor med samme problemet, ikke mye moro å måtte tine iskald rødsprit på innelomma når tiden er dyrebar. Men originalflaske med rødsprit funker. (1 liter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå koster vel en fuelflaske fra Rast bare en hundrelapp på G-sport. Kan ikke si det er den største invisteringen jeg har gjort, men føler det er vel verdt det.. Endel mer sikker i forhold til varmeutviklng (tar en stund før den smelter hvis den kommer for nærme), og at metallgjenger er vel "tryggere" enn plastgjengene til masseproduserte brusflasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo interessant, men jeg leste et sted at problemet med plastflasker kunne være statisk elektrisitet. Bensin bør en da være forsiktig med.

Nå er ikke virkeligheten helt slik som på amerikanske filmer. (Tanker med bensin, diesel og parafin (jet A-1) eksploderer nesten av seg selv.)

For at bensinen i en flaske skal ta fyr så må den først fordampe og så må den blandes med riktig mengde oksigen. Ganske mye O2 faktisk. En flaske som er halvfull med bensin eller mer kan du trykt sette en brennende fyrstikk forran åpningen på. Du vil bare få en liten koselig blå flamme, men hvis du har en tom flaske som det har vert bensin på så ville jeg vert litt mer forsiktig. Denne kan være en bombe. Det samme gjelder en bensintank på en bil. Full med bensin så kan du faktisk sveise igjen et hull i bunnen av tanken, men er tanken tom så er det stor fare for at du har en ganske kraftig bombe.

Parafin og diesel trenger mye varme og helst en veke for å ta fyr. De fleste flasker som er godkjente for næringsmidler fungerer greit til primusdrivstoff.

(Colaflasker som det har vert "fuel" på trenger du ikke brenne. Sett på korken, pant dem i butikken og vent på oppslaget i avisene når noen har kjøpt Coca Cola som lukter fuel. Lukta forsvinner aldri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke virkeligheten helt slik som på amerikanske filmer. (Tanker med bensin, diesel og parafin (jet A-1) eksploderer nesten av seg selv.)

For at bensinen i en flaske skal ta fyr så må den først fordampe og så må den blandes med riktig mengde oksigen. Ganske mye O2 faktisk. En flaske som er halvfull med bensin eller mer kan du trykt sette en brennende fyrstikk forran åpningen på. Du vil bare få en liten koselig blå flamme, men hvis du har en tom flaske som det har vert bensin på så ville jeg vert litt mer forsiktig. Denne kan være en bombe. Det samme gjelder en bensintank på en bil. Full med bensin så kan du faktisk sveise igjen et hull i bunnen av tanken, men er tanken tom så er det stor fare for at du har en ganske kraftig bombe.

Parafin og diesel trenger mye varme og helst en veke for å ta fyr. De fleste flasker som er godkjente for næringsmidler fungerer greit til primusdrivstoff.

(Colaflasker som det har vert "fuel" på trenger du ikke brenne. Sett på korken, pant dem i butikken og vent på oppslaget i avisene når noen har kjøpt Coca Cola som lukter fuel. Lukta forsvinner aldri.)

Vel, vil ikke si at bensin er ufarlig, spesielt ikke under trykk som her er tilfelle. Selv om det kanskje skal "mer" til for at det skal eksplodere, enn hva folk skal ha det til. Så skal det sies at går det hull på en bensinflaske, og det kommmer i kontakt med en åpen flamme... Likevel, statisk elektrisitet trenger man nok ikke å bekymre seg for :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradoks som det nevnes her, at renset bensin, miljøbensin, rødsprit og parafin, leveres på plastflasker/dunker. Vi snakker ikke svovelsyre. Oppløsningen av plast tror jeg dermed er så liten at det spiller svært liten rolle. Har selv kjemi fra da jeg gikk på vgs, og husker jo at Cola har svært lav pH (google sier 2,6). Det kan kanskje føre til en mindre oppløsning av plastveggen, og nettopp det at noen av oss mener Cola smaker bedre på glass. Men er flaska så trygg at Cola kan drikkes etter flere år i plastflaske (tror holdbarheten på glass og plast er lik for Coca-Cola), så tror jeg multifuelen tåler rensa bensin fra plastflaska mi med mer enn god nok margin.

Er det slik å forstå at innsiden av alu-flaskene er belagt med epoksy? I så fall er jo dette et minst like giftig plaststoff, (men her stopper imidlertid kjemikunnskapene mine).

Gjengene og korka:

Tja, tjo, gjengene på alu-flaskene er kanskje lettere å åpne vinterstid ettersom korka er mer solid. De har finere gjenger (joda, jeg innrømmer at jeg har en alu-vannflaske liggende) og har større areal til å vri med. Likevel, med større eller mindre praktiske fjelltriks så kan jeg ikke si å ha "slitt" med cola-flaska, hverken i Forsvaret eller sivilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer interessant informasjon for oss med ekstremt sære interesser:

Jeg har 4 stk 1,5 liter brusflasker med brensel, 2 stk med tennværske og 2stk med alkylatbensin (Aspen). Tennvæsken har vært på flaskene i mer enn ett år, bensinen et par uker. Jeg kan hverken se eller kjenne forskjell på ellers like plastflasker med bensin og tennvæske. Jeg har så studert krokene inngående. To tennvæske-flasker og en bensin-flaske har korker fra coca cola company (fanta, cola og bonaqua), mens en har kork fra Grans Taffelvann (uten trykk/logo på, dog etter kjennskap til egen husholdning). Alle krokene (kapslene) er uskadet av innholdet i flaskene så langt jeg kan bedømme. Pakninger: Pakningene i de tre coca cola company-korkene buler samme måte, uavhengig av tennvæske-flaske eller bensin-flaske. Jeg kan på disse pakningene ikke se forskjell på formen på pakningene, eller finne noen forskjell i konsistens med neglen. Jeg tror buling er vanlig oppføsel for pakningene i coca cola company-kroker. Pakningen i Grans-korken buler ikke, og virker helt uberørt av bensinen.

Kort oppsummert virker alle flasker og kroker fullstendig uberørt av innholdet, og alle er 100% tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så blir plasten løst opp og man får masse grums i brenneren sin. Til en rødsprit brenner gjør ikke dette noe, men hadde ikke satset på det til multifuelbrenneren min, med bensin på flaska. Parafin ser ut til å gå greit på plastflaske. PLastflaskene kan jo brennes når de er tomme så slipper man å ha dem i sekken.

Synd jeg ikke oppdaget dette før. Nå har jeg bestilt brenselflasker hos Amfibi.no. Flaskene er fra Trangia, med sikkerhetskork. Og NÅ oppdager jeg at flaskene er av plast. Jeg trodde de var av aluminium jeg, og leste ikke så nøye på beskrivelsen. Prisen (159,-) fikk meg også til å tenke på aluminium. Min egen feil. Men irriterende. Jeg bestilte til og med to. En med tanke på parafin, og en til rødsprit.

Jaja, man får vel lære seg å sjekke bedre før bestillingen går. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trangiaflaskene er gode - så bare slapp av!!!

Men tilbake til alminiumsflasker, har noen gamle Siggflasker fra 80_tallet - de har jeg benyttet for rødsprit og bensin med det resultat att pakningene mellom kork og flaske har smuldret bort. Men pakninger kan man jo skifte!

Disse flaskene blir ikke benyttet til noen multifuel, bare å lagre brennstoff i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer interessant informasjon for oss med ekstremt sære interesser:

Jeg har 4 stk 1,5 liter brusflasker med brensel, 2 stk med tennværske og 2stk med alkylatbensin (Aspen). Tennvæsken har vært på flaskene i mer enn ett år, bensinen et par uker. Jeg kan hverken se eller kjenne forskjell på ellers like plastflasker med bensin og tennvæske. Jeg har så studert krokene inngående. To tennvæske-flasker og en bensin-flaske har korker fra coca cola company (fanta, cola og bonaqua), mens en har kork fra Grans Taffelvann (uten trykk/logo på, dog etter kjennskap til egen husholdning). Alle krokene (kapslene) er uskadet av innholdet i flaskene så langt jeg kan bedømme. Pakninger: Pakningene i de tre coca cola company-korkene buler samme måte, uavhengig av tennvæske-flaske eller bensin-flaske. Jeg kan på disse pakningene ikke se forskjell på formen på pakningene, eller finne noen forskjell i konsistens med neglen. Jeg tror buling er vanlig oppføsel for pakningene i coca cola company-kroker. Pakningen i Grans-korken buler ikke, og virker helt uberørt av bensinen.

Kort oppsummert virker alle flasker og kroker fullstendig uberørt av innholdet, og alle er 100% tette.

Cola-flaska fryser ikke av seg selv. Greit nok om du slenger den fra deg i snøen, eller mister korka i snøen før du skrur den hardt til med baller av stål, men det er skjeldent jeg har dette problemet. Det er gjerne vanskeligere å penetrere en alu-flaske med spisse gjenstander, men det skal mye til for å bulke og ødelegge en norsk panteflaske, og da spesielt 0,5-versjonen.

Når produsentene tør å selge alt av brenner-drivstoff på plast, da med forutsening at den gjerne står flere år på et butikklager, og når også pakningene på aluminiumsflaskene lar seg løse opp etter tid, så er konklusjonen grei for min del: Solid norsk og gjennomsiktig panteflaske til kroner 1,- er ikke bare et trygt valg, det er smart, praktisk, billig og solid. I Norge er det ikke vits å kaste penger ut vinduet for alu-flasker tilpasset konkurranse fra syltynne utenlandske PET-flasker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske 0,5 liters brusflaskene tåler utrolig mye. og pakningene har holdt for meg uansett hva jeg har hatt på. Jeg har forsøkt; sprit, bensin, parafin og tro det eller ei: butangass. Butangassen stod 1 år med modifisert kork med gassflaskeventil. sodagasA.jpg

Det er vel igrunn bare 3 argumenter i mot (i uprioritert rekkefølge):

:) Det kan oppstå statisk elektrisitet på denne typen plast, og dermed kan det oppstå en gnist ved fylling til metallflaske.

:( Dårlig merking kan medføre at noen driker fuel.

:( Hvis flaska kommer tilbake i pantesystemet kan det medføre helserisiko.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det kan oppstå statisk elektrisitet på denne typen plast, og dermed kan det oppstå en gnist ved fylling til metallflaske.

:( Dårlig merking kan medføre at noen driker fuel.

:( Hvis flaska kommer tilbake i pantesystemet kan det medføre helserisiko.

Nr 1 og 3 har svært lite rot i virkeligheten. Kan den personen melde seg som har opplevd at det slo gnist da korken ble skrudd av en brusflaske? Eller pga påfylling til metallflaske? Var det i tilfellet etter å ha subbet over 100 meter vegg-til-vegg-teppe i nylontrikot? Og hvordan skal en brusflaske vasket ren for parafin eller bensin gi helseskade ved at en person drikker 0,5 liter brus av den etterpå? Redusert komfort, javel, men ikke helseskade. Nr 2 derimot har jeg vært borte i selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fiberglasstankandpipe.com/static.htm

Portable metal drums and cans should be filled with metal spouts that are held in contact with the container throughout the filling operation to prevent static accumulation and discharge. However, plastic containers are not conductive to the metal filling spout and can accumulate a static charge on the liquid surface and discharge to the spout as the liquid level rises. When large plastic containers are filled, a grounding rod should be inserted to the bottom of the container before filling. A recent survey documented 27 fires involving both metal and plastic filling when a plastic truck bed or carpeted car trunk supported the container. However, small plastic containers (e. g., one gallon) are less of a problem if the filling velocity is slow and the container is placed on the ground surface.

Ser altså ut som liten risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vil ikke si at bensin er ufarlig, spesielt ikke under trykk som her er tilfelle. Selv om det kanskje skal "mer" til for at det skal eksplodere, enn hva folk skal ha det til. Så skal det sies at går det hull på en bensinflaske, og det kommmer i kontakt med en åpen flamme... Likevel, statisk elektrisitet trenger man nok ikke å bekymre seg for

Enten du har bensin i en vanlig flaske eller under trykk i en trykkbeholder så er det ikke bensinen som brenner, men bensingassen og den må ha rikelig med O2 for å kunne brenne, altså må den helst være ute i friluft. I tomrommet inne i en beholder er som oftest mettningen av bensingass for høy i forhold til O2 innholdet til at den kan brenne. Hvis bensinen derimot lekker ut vil det være eksplosjonsfare, men eksplosjonen / forbrenningen av bensingassen skjer bare på utsiden av beholderen. Husk at ved store gasslekkasjer er en av metodene for å kontrollere lekasjen å sette fyr. Da brenner den gassen som lekker ut på utsiden, ikke den som er inne i røret / beholderen. Alternativet er at usynlig gass sprer seg ute i friluft og kan forårsake enorme eksplosjoner.

Prinsippet for å få høyere effekt ut av bensin som forbrenner i en bilmotor er jo å tilsette mer luft, ikke mer bensin. Det er dette som skjer i en Turbo og - eller "intercooler"..

Dette vet alle som har gjennomgått sikkerhetsopplæring for arbeid på plattformer i Nordsjøen. Her er det et enormt fokus på brannsikkerhet.

Men for all del, bensin er veldig farlig hvis den ikke behandles riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

I forsvaret brukte og brukes plastflasker i mengder enda. Bore olje våpenolje lagres på colaflasker med stor suksess.

påfyllingsflasker for 111 er selvsagt en ketchupflaske med nøyaktig teipmerke hvor 0,4 ltr er avmerket. Slipper da trakt. Bare å speedfylle tanken og tenne umiddelbart uten ny forvarming. Regner med de fleste 111 brukere her inne gjør samme trikset.

Jeg lagrer alt i plast og på cola flasker og klarer meg da med kun en brenselsflaske pr primus (har en del primuser). Å kjøpe mange slike orginale flasker for lagring er bortkastede penger imho ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker originale 1l flasker som drivstoffet kommer i til Powerfuel og Coleman fuel. De er lette og greie.

Har ellers kun originalflaskene til Primus brennerene uten å noen ekstra, og til Soto som ikke passer til noe annet.

Eneste drivstofflaske jeg har som extra er Trangia som har de gulle-gull helletutene som er perfekt til å fylle SVEA 123 med. 0 søl og ikke behov for trakt.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.