Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sykkel-hjelp!


espen0102

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke så lett å lese de helt eksakte specs for å sammenligne.

Men det virker som de ligger på noen lunde samme utstyrsnivå. XXL oppgir Deore XT gir men ikke sikker på må det gjelder alt som har med gir å gjøre eller om det bare er bakgiret. Er det alt er jo det et pluss.

Viktigste forskjell er dog at Fuji veier 13, 3 kilo mend white veier 11,5 kilo. Altså nærmere 2 kilo forskjell. Det gjør at det heller mye mot White synes jeg. Dog kan det være litt ønskede vekter fra produsent så skal du være sikker må du veie de selv.

>>Alternativer innefor noenlunde samme pris.

http://www.gsport.no/produkt/412311(BC_4)/diamant--apex-t5/

Diamant er kjent de siste år for mye for pengene.

Og noen 2010 modeller på Sportslager i samme "klasse".

http://www.oslosportslager.no/produktkategori/terrengsykkel-3-2128.aspx

Se på Hard Rocx Stone Machine disc, Everest Renegade og Everest Climber. Litt forskjellig prisalternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å si hva som er best, men de svakeste punktene på en slik sykkel vil nok være gaffelen, giret og bremsene. Hvis disse delene holder en rimelig høy kvalitet så er det ikke så nøye med resten, men alt avhengar av hva du skal bruke sykkelen til.

Til og fra jobb / skole, Landeveissykling eller Terrengsykling. Forskjellig bruk krever forskjellig type sykkel. Disse to du viser til er vel i hovedsak beregnet på terreng.

Men det har vert en del tråder om dette temaet tidligere. Se om du finner noen av disse så vil du nok få mange gode råd.

Det er ofte kvaliteten på giret som utgjør den største prisforskjellen.

Pass bare på at den har rustfrie vaiere på gir og bremser. Dette vil spare deg en del ergrelser og vaierskift. Siden de fleste sykkler har aleminiumsramme så bør du unngå for mange andre deler av vanlig "svart" stål. Eks. styre og stam er ofte i lakkert stål. Skruer bør være rustfrie, A4 kvalitet. Dette fordyrer ikke sykkelen noe selv om selgeren kanskje vil påstå at det vil. (Biltemaskruer i A4 kvalitet er helt topp.) Noen sier at de sprayer skruene med tectyl eller annen rustbeskyttelse, men dette holder bare første sesongen. Kombinasjonen aluminium - vanlig stål vil bare gi deg unødvendige rustproblemer. Sjekk også prisen på nytt drev og kassett og gjerne også kranklager. Drev og kassett slites ganske fort hvis du sykkler mye i terreng og prisforskjellene kan være ganske store. (Nytt drev + armene til pedalene til min hybrid kostet under 400, men det er ikke noe problem å bruke systemer hvor hvert tannhjul koster opp mot tusenlappen.) Ellers er det ofte vedlikeholdet som avgjør hvor lenge sykkelen varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du se på hvordan sykkelen er giret. Hvis sykkelen er for lavt giret, altså for stor utveksling, så får du mye krefter og liten fart. Dette er typisk for f.eks. MTB sykkler. MTB har også mindre hjul og kraftigere dekk enn hybrid sykkler. 26" - 28".

Hvis du kjøper en hybridsykkel som har litt høyere utveksling så kan du velge litt kraftigere dekk og så har du en sykkel som går veldig bra på all slags vei, og godt nok i terreng. 24 eller 27 gir, du har krefter nok i masse vis.

En hybrid er ofte en MTB med litt høyere giring og litt større og smalere hjul. Kraftige dekk og 26" hjul triller mye dårligere enn smalere dekk og 28" hjul.

Jeg har en hybrid fra Bikebrothers og sykkler stort sett til og fra jobb + noen langturer i ny og ne. I snitt ca 35 km pr. dag. Nå er sykkelen ca. 7 år, jeg har selvfølgelig skiftet en del slitedeler. Vedlikehold er avgjørende for om sykkelen varer lenge eller bare et par år. Denne sykkelen er en av mine beste venner.

Jeg har skrevet en del om dette i et par tidligere tråder under sykkel. Det står litt her:

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=16519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å si hva som er best, men de svakeste punktene på en slik sykkel vil nok være gaffelen, giret og bremsene. Hvis disse delene holder en rimelig høy kvalitet så er det ikke så nøye med resten, men alt avhengar av hva du skal bruke sykkelen til.

Til og fra jobb / skole, Landeveissykling eller Terrengsykling. Forskjellig bruk krever forskjellig type sykkel. Disse to du viser til er vel i hovedsak beregnet på terreng.

Men det har vert en del tråder om dette temaet tidligere. Se om du finner noen av disse så vil du nok få mange gode råd.

Det er ofte kvaliteten på giret som utgjør den største prisforskjellen.

Pass bare på at den har rustfrie vaiere på gir og bremser. Dette vil spare deg en del ergrelser og vaierskift. Siden de fleste sykkler har aleminiumsramme så bør du unngå for mange andre deler av vanlig "svart" stål. Eks. styre og stam er ofte i lakkert stål. Skruer bør være rustfrie, A4 kvalitet. Dette fordyrer ikke sykkelen noe selv om selgeren kanskje vil påstå at det vil. (Biltemaskruer i A4 kvalitet er helt topp.) Noen sier at de sprayer skruene med tectyl eller annen rustbeskyttelse, men dette holder bare første sesongen. Kombinasjonen aluminium - vanlig stål vil bare gi deg unødvendige rustproblemer. Sjekk også prisen på nytt drev og kassett og gjerne også kranklager. Drev og kassett slites ganske fort hvis du sykkler mye i terreng og prisforskjellene kan være ganske store. (Nytt drev + armene til pedalene til min hybrid kostet under 400, men det er ikke noe problem å bruke systemer hvor hvert tannhjul koster opp mot tusenlappen.) Ellers er det ofte vedlikeholdet som avgjør hvor lenge sykkelen varer.

Så hvis gaffel, gir og bremser er bra, så er ikke resten så nøye ? Hva med hjul og ramme ? Kanskje de to viktigste faktorene i forhold til kjøreegenskapene til en sykkel....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De helt klart viktigste delene av en sykkel er rammen og hjulsettet, her vil du merke stor forskjell! Så kommer gaffel, og godt etter det kommer gruppesettet, og stem/styre/setepinne. Hvis du ser etter en birkensykkel, og du sykler såpass mye som du nevner over, ville jeg lagt rundt 10k i sykkelen. Da vil du får en mye stivere/lettere ramme, og et lettere og mer responsivt hjulsett. Du slipper "turbo-lagget" hver gang du tråkker til :D Smådeler som "nesten toppmodell på bakgiret" skal du ikke bry deg så mye om, dette er noe du evt. kan oppgradere senere, og er MYE billigere enn ny ramme/hjulsett. Dette er blitt til en utradisjon, som er ganske særegent for Norge. Hvor en del av girsystemet er veldig bra for å lokke, og resten av sykkelen er middelmådig.

Vil sterkt fraråde deg å kjøpe FUjisykkelen, med mindre du skal ha en til-og-fra skole/butikk sykkel som tåler mye. Hjulsettet fra Alexrims kommer godt over 2 kg med dekk, og det kjenner godt i oppoverbakkene. Ville heller sett på Diamant sin T4, evt T3/Silver Cape kjøpt brukt. Da sparer du 3-4 kg (minst) på vekten, og sikkert en kilo i rullende vekt. I tillegg vil du oppleve en bedre sykkelopplevelse, raskere giring, kraftigere bremser, og som sagt en mye mer responsiv sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Støtter det Nisso skriver, men da beveger du deg opp i pris, men helt klart opp i sykkelglede også.

Har kommet over annonse om salg av Nakamura Summit Precision, denne har fått gode omtaler bl.a. på terrengsykkel.no (sykkelen de testet var med V-bremser) og vil nok passe det bruket du skisserer.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24069274

Til en pris av 6.990,- (veil. 9.990,-) får du mye sykkel for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis gaffel, gir og bremser er bra, så er ikke resten så nøye ? Hva med hjul og ramme ? Kanskje de to viktigste faktorene i forhold til kjøreegenskapene til en sykkel....................

Med utgangspunkt i hva Espen0102 skrev:

jeg sykler mest til/fra skole trening og litt i skogen på grusvei og sti, men også en del langturer i feriene

Her snakker vi om vanlig, relativt lett bruk av sykkel, ingen "Birkensykkel".

De fleste sykkler som dekker dette behovet leveres med doble felger og en ramme som holder i massevis, og skal det være dempet gafel, noe som strengt tatt ikke er nødvendig før du tar deg ut i terrenget, så er det store forskjeller både hva pris og kvalitet angår.

Den verste fienden for hjula i dette tilfellet er vel bremseklossene. (Hvis du ikke har skivebremser.) De sliter ned sidene på felgen og selv har jeg skiftet hjul en gang på 7 år og det var fordi klossene hadde slitt hull på aluminiumen på sidene. (Sykler i snitt ca. 35km pr dag) Denne slitasjen kan reduseres noe med grundig renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med doble felger og en ramme som holder i massevis

Det er stivhet i ramme og hjulsett som er viktigst for hvordan sykkelen oppleves. I tillegg til vekt og geometri selvsagt. Men prioriter aldri vekt forran stivhet.

Gir og bremser skal bare virke, og det gjør de aller aller fleste.

Dempegaffel er strengt talt unødvendig, men du får nesten ikke kjøpt terrengsykkel uten dempegaffel i dag så... Jeg låser opp gaffelen kun når det går fort nedover dårlige stier.

Ang. hybridsykkel, så kan jeg bare anbefale alle å styre unna. "Litt" god til alt, ikke veldig god til noe. Som ren bysykel vil den kanskje funke greit.

Ønsker du å sykle litt utafor vei er den ikke god i det hele tatt. Alt for smale dekk og tungt hjulsett.

I den prisklassen du er ute etter, lager Nakamura (og Diamant, som er det samme) helt greie sykler. Ellers kan jeg anbefale deg å se på Scott sine modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Te lags åt adle kan ingen gjera".

Stone-T liker tydeligvis ikke hybridsykkler. Jeg har en Bros Sonic hybrid som har gledet meg i snart 8 år. Offroad ramme, noe høyere giret enn offroadsykklene og med 28" hjul. Med et ekstra hjulsett til bruk i skogen er den bare helt konge.

Han anbefaler også Scott. Sikkert mange gode Scott sykkler, men jeg kjøpte en Scott offroad sykkel på XXL til sønen min for tre år siden. Ikke spesielt dyr, men noe over 5000,- Sykkelen er nesten ikke brukt og etter en prøvetur sist sommer så forstår jeg hvorfor. Elendig sykkel, den opplevdes faktisk som noe i likhet med en slik gammel damesykkel med U-ramme, og så syntes jeg at den var alt for lavt giret. Her mannglet tydeligvis den stivheten som Stone-T etterlyser og kanskje noe mer også. Men det betyr ikke at ikke Scott har gode sykkler. Hva sykkelen er bygget opp av betyr nok mer enn hva den heter.

Og hva gir og bremser angår så er det stort sett bare det jeg har brukt tid til å vedlikeholde / reparere på våre 5 sykkler + noen sykkler tilhørende mine barns venner. Det er stort sett dette som slites. (Det er ikke alle som har fedre med skrujern i baklomma.)

("Jeg kan fikse sykkelen din hvis du sjekker ut de rare meldingene som dukker opp på datamaskinen min".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen spesialist men er enig med REs her, en hybridsykkel kan være det trådstarter ser etter.

De fleste off-roadere har en geometri som forder at syklisten henger over styret og sikkler på framhjulet, er ikke alle som liker dette og slett ikke til by eller turbruk.

Er også enig med REs at du i stor grad kan glemme sykkelens merkenavn og heller sjekke hva du får for pengene.

For mellom 5-10000 for du mange greie hybrider, prøvesykling bør være obligatorisk og prøv så mye forskjellig som mulig.

Etter et par feilkjøp har jeg siste 2 sesonger vært fornøyd med en GT Nomad Hd.

Har satt på justerbart styrestem og vendbar setepinne som tilsammen bringer styre og sete nesten 10cm nærmere hverandre.

Et par høyere og litt grøvre dekk er også montert på originalfelgene, skjermfestene måtte modifiseres litt for å gi plass.

Nå vurderer jeg et av disse dyre og gammeldagse engelske setene (Brooks B17 ?)........noen som har erfaring med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs og Fisketryne, selv om en hybridsykkel kanskje er bra til 80% av bruken, men så glemmer dere "litt i skogen på grusvei og sti". Det er dessverre ganske håpløst å ta en hybridsykkel/by-terrengsykkel uten dempegaffel ut i terrenget, med mindre man er ekstremt dyktig og har to sett med ekstra hjul på ryggen.

Her vil nok en halvlett terrengsykkel være den beste løsningen, eller så må man prioritere det ene eller andre. Ja, en hybridsykkel vil nok være det beste valget på hardt underlag, pakkede grusveier i marka vil ikke være noe problem for de fleste. Selv om det vil helt klart være mer komfortabelt med mer volum på dekkene+dempegaffel. En terrengsykkel kan være god overalt, men det krever litt mer av sykkelen og prisen går dessverre opp. Den skal være stiv/lett = responsiv nok for de raske harde partiene, samtidig tåle en støyt i terrenget. Dette er noe man sjeldent finner i denne prisklassen, men man kan uten problem finne veldig gode alternativer.

Må nesten gjenta meg selv her, at Diamant T4 er nok en ypperlig sykkel til ditt bruk. Diamant sine terrengsykler regnes av mange som "grusracere" og dette ikke uten grunn. Birken er "målgruppen" og dermed vil de være beregnet til raske gruspartier med et og annet strekke med sti/terreng. Bor du rundt Oslo får man vel også skiforeningenrabatt, så da sparer man rundt 10/15% (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som ikke har sittet på en "moderne" birken-terrengsykkel, det er ikke snakk om store åk på 14-15kg+ som kun går lett en vei - nedover. Vi snakker sub 10kg, lette alu/titan/karbonkomponenter som faktisk triller veldig godt.

Har selv syklet aktivt siden jeg var 11, og har vært gjennom en ganske betydelig sykkelpark. Og kan derfor med sikkerhet si at det er en grunn til at det finnes Terrengsykler, Hybridsykler, Bysykler, Landeveisykler, Cyclocrosssykler, Downhillsykler osv. Hvis man skal sykle i terrenget er man dessverre avhengig av en sykkel beregnet for slik bruk aka en TERRENGsykkel. En hybridsykkel, da spesielt hjulene er IKKE beregnet til slik bruk. Hvis man prøver seg med tynne 28x42 hjul på en sti, vil man ende opp med elendig grep, dårlig flyt og hjul som er rimelig skjeve, og mest sannsynlig ødelagte.

Hvis Espen0102 bare skulle syklet på asfalt/harde grusveier, så ville jeg klart anbefalt han en hybridsykkel. Hvis man skal ha en rask commuter-sykkel, er en hybrid/landeveisykkel/singlespeed helt klart det beste alternativet. Men hvis man prøver å parre dette med gode egenskaper i sti/kjerreveier ol. oppnår man bare en dårlig opplevelse. Derfor min anbefaling av en lett "grusracer".

Og hadde du fulgt med på bransjen og sett litt etter, så ville du sett at det satses noe voldsomt på commutersykler, hybridsykler, klassiske sykler. Dette ser du om du går til XXL, G-sport, Intersport, Anton - det blir bare flere og flere modeller med smale hjul og lite knaster :roll: Likevel skal det sies at det er en grunn til at mange velger en terrengsykkel fremfor en hybrid. Svært ofte er det penger som rår, ikke mange som tar seg råd til to-tre sykler i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har nok ikke fulgt så nøye med de siste 2 årene etter at jeg kjøpte Nomad´n.

Fikk den for 5K, hadde vistnok kostet 7K, den har gjort jobben også på moderate stier.

Før det var jeg innom flere 10-talls sportsbutikker og noen spesialbutikker for sykkel uten å finne noe som passet til meg og mitt bruk.

Som du nevner var de fleste hybridene bygd av ganske billige komponenter og spesielt hjul og dekk var mest egnet for bysykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.