Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavkarbo langtur


sirsn

Anbefalte innlegg

Eggepulver (100% egg) er ganske genialt på tur. Passer fint til både omelett, eggerøre og i pannekaker. Inneholder mye kalorier i forhold til vekt.

http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Powdered-Whole-Egg-16-oz-453-g/31183#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=egg%20powder&rc=1219&sr=null&ic=4

 

 

 

Hvordan funker det egentlig? Blander du det med melk for å lage omelett f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at det har vært en sydpolekspedisjon hvor de kun spiste proteiner/fett (absolutt mest fett) under hele turen. De målte blodsukker underveis og kolestrol under etterpå (muligens også underveis, litt usikker på det). Blodsukkeret gikk ned på nivåer nærmere 0, mens det gode kolestrolet gikk opp, mens det dårlige gikk ned.

Vet du dette sikkert? Referanser?

 

Lavkarbo kan være en kjempefin måte å gå ned i vekt over et avgrenset tidsrom på en kontrollert måte, men for normalvektige er det omdiskutert om det har noen stor verdi. Tvert om finnes det flere studier på at lavkarbodietter kan gi negativ effekt på lipidprofilen hos friske og normalvektige mennesker (Lipidprofil: Mengde av fettstoffer og kolesterol i blodet, bl.a. det "farlige" LDL-kolesterolet). 

Det er riktig at det "gode" HDL-kolesterolet øker ved lavkarbo, men også det "dårlige" LDL-kolesterolet øker tilsvarende mye (og mer) og kan gi farlig høye kolesterolverdier over tid.

 

Kort sagt vil ensidig lavkarbo-kosthold kunne gi høye lipidnivåer hos normalvektige personer og øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, selv om utgangspunktet er en "sunn" diett. Det er derfor viktig å skille mellom lavkarbo-kosthold for å gå ned i vekt i et avgrenset tidsrom og et varig kosthold som man skal leve med over tid ... :)

 

 

"Blodsukkeret gikk ned på nivåer nærmere 0 ...."

 

Blodsukkeret skal normalt ligge mellom 3,3 -5.8 mmol/l.

For lavt blodsukker kan gi skjelving, raskere puls, hjertebank og konsentrasjonsvansker, noe som ikke er så lurt på Sydpolekspedisjoner. Dette kan skje allerede når blodsukkeret faller under 2-3 mmol/l.

Blodsukkerverdier ned mot 0 høres noe drastisk ut, Blackbrrd ... :wacko::sweat:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ny for meg! Spiser du fisken i tørket format, altså ikke utvannet, med meierismør oppå?

Tørrfisk av god kvalitet, kan godt spises tørt. Sikker grei turmat, for de som har tilgang. Ellers er det dyrt. Har ikke brukt det på tur, men har smakt det flere ganger nordpå. Grei smak, enda jeg har vokst opp på Østlandet. :) Men at det er noe "nam - nam", med eller uten smør, tviler jeg på.

 

Men jeg er heller ikke så opptatt av "nam - nam" på tur! Da tenker jeg først og fremst næring, så enkel og rask tilbredning og så det å få med seg maten på grunn av vekt/volum. Selv på kanoturer, er jeg ganske nøktern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men jeg er heller ikke så opptatt av "nam - nam" på tur! Da tenker jeg først og fremst næring, 

 

 

Så trist det må være.

 

Mat, lavkarbo eller høykarbo (eller et sted ca midt i mellom, som jeg satser knallhardt på), handler da om livsnytelse vel så mye som næring og drivstoff.. Og mat smaker da aldri så deilig som når inntatt der ute i naturen. Bare for å ha det sagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfisk er nam uansett ;) men det blir lett sandpapir i hele munnen hvis man spiser for mye, så smøret hjelper veldig mot sår gane. River bare flak av fisken (som må bankes først) og dypper dem rett i smørpakken. I lange lyse sommernetter kan man nyte en kald pils til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du dette sikkert? Referanser?

 

Lavkarbo kan være en kjempefin måte å gå ned i vekt over et avgrenset tidsrom på en kontrollert måte, men for normalvektige er det omdiskutert om det har noen stor verdi. Tvert om finnes det flere studier på at lavkarbodietter kan gi negativ effekt på lipidprofilen hos friske og normalvektige mennesker (Lipidprofil: Mengde av fettstoffer og kolesterol i blodet, bl.a. det "farlige" LDL-kolesterolet). 

Det er riktig at det "gode" HDL-kolesterolet øker ved lavkarbo, men også det "dårlige" LDL-kolesterolet øker tilsvarende mye (og mer) og kan gi farlig høye kolesterolverdier over tid.

 

Kort sagt vil ensidig lavkarbo-kosthold kunne gi høye lipidnivåer hos normalvektige personer og øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, selv om utgangspunktet er en "sunn" diett. Det er derfor viktig å skille mellom lavkarbo-kosthold for å gå ned i vekt i et avgrenset tidsrom og et varig kosthold som man skal leve med over tid ... :)

 

 

"Blodsukkeret gikk ned på nivåer nærmere 0 ...."

 

Blodsukkeret skal normalt ligge mellom 3,3 -5.8 mmol/l.

Hypoglykemi (lavt blodsukker) kan gi skjelving, raskere puls, hjertebank og konsentrasjonsvansker, noe som ikke er så lurt på Sydpolekspedisjoner. Dette kan skje allerede når blodsukkeret faller under 2-3 mmol/l.

Blodsukkerverdier ned mot 0 høres noe drastisk ut, Blackbrrd ... :wacko::sweat:

Jeg sjekket litt nå, og ble veldig utsikker. Klarer ikke finne kilden min. Jeg er helt sikker på at de var i ketose på ekspedisjonen.  http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet#Ketosis_and_insulin_synthesis:_what_is_normal.3F så ser du at man kan leve på en diett uten karbohydrater på ubestemt tid. (Det nevnes også at under 20g karbohydrater om dagen kan være uheldig). Det nevnes også at det er viktig å skille mellom ketose som man kan komme i på en lavkarbo-diett og den tilstanden diabetikere kan komme i med lavt blodsukker. (Nevnes også i linken over)

 

Angående LDL/HDL, så er jeg helt sikker på at begge gikk riktig vei, men så hadde de også gått ned 20kg på turen, noe som ikke akkurat er uvanlig. De hadde bommet litt på matmengden de trengte, de hadde beregnet ca 5500kcal, og trengte endel mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Blackbrrd :)

 

Ketose er en helt naturlig prosess. Skal etter fattig evne forsøke å forklare hva som skjer:

 

Utgangspunktet er at kroppen vår er avhengig av ( eller forsøker å ha) et stabilt blodsukkernivå. Når vi spiser karbohydrater så omdannes dette til glukose som kroppen er helt avhengig av. Sentralnervesystemet og hjernen vår "spiser" faktisk kun glukose og må ha dette, og er derfor skyld i at vi føler oss direkte dårlig når blodsukkeret har gått ned i kjelleren. Ubehagsfølelsen, skjelvingen og hodepinen er altså en måte å si i fra på at "hovedsentralen" er i ferd med å gå tom for drivstoff :)

 

Glukose kan vi få i oss på flere måter, men det vanligste er å spise karbohydrater. Dette omdannes til glukose som kroppen forbrenner. Hvis kroppen ikke får tilført karbohydrater, kan den istedet bruke fettet i kroppen som blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet blir omdannet til glukose og når fettsyrene forbrennes produseres det som kalles ketonlegemer i leveren. Ketonlegemene erstatter glukosen som "brennstoff" til sentralnervesystemet, hjernen og resten av kroppen. Den kjemiske prosessen hvor kroppen forbrenner ketonlegemer istedet for glukose kalles altså ketose. Det som i praksis skjer er at man forbrenner kroppsfettet i stedet for karbohydrater, og isolert sett er jo det en god ting.

 

Dette må ikke forveksles med at blodsukkeret "går i 0". Blodsukkeret vil kunne synke litt, men forbrenningen av ketonlegemer kan ikke erstatte glukose 100%. Kroppen har flere mekanismer for å holde holde blodsukkeret stabilt, og et blodsukkernivå på "0" vil få kroppen i sterk ubalanse. Insulin bidrar til å holde blodsukkeret lavt, mens glukagon sørger for at blodsukkeret holdes høyt nok når nivåene blir lave. Disse to "termostatene" sørger på en måte for at blodsukkeret skal pendle mellom akseptable nivåer for hjernen vår. Blir nivåene for lave, føler vi oss direkte uvel, slappe og energinivået havner på lavmål.

 

Det er ikke uvanlig at folk som eksperimenterer med lavkarbo og slankekurer føler ubehag, slapphet, får hodepine, osv.

Da har som oftest blodsukkeret havnet på ville veier og man bør stoppe opp og tenke litt. For noen kan det være direkte farlig.

Ønsker du å erstatte karbohydrater med noe annet, må kroppen uansett ha mulighet for å forbrenne glukose eller fullverdige erstatninger for dette på annen måte  :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det egentlig? Blander du det med melk for å lage omelett f.eks? 

 

Omelett kan fint lages av kun egg. Men du kan gjerne blande en ferdig miks med eggepulver, vikingmelk, salt og div krydder om du vil. Så blander du det bare ut med vann. 12 gram pulver tilsvarer et egg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Blackbrrd :)

.....

Vel, da vet jeg litt mer om hvordan det funker. Jeg hadde faktisk ikke fått med meg at under ketose, så gjør kroppen fett om til glukose. Ser at det er vanlig å ha 3,3 - 4,4 i blodsukker når man er i ketose (60-80mg/dl). Jeg hadde hengt meg opp i ketoner. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett kan fint lages av kun egg. Men du kan gjerne blande en ferdig miks med eggepulver, vikingmelk, salt og div krydder om du vil. Så blander du det bare ut med vann. 12 gram pulver tilsvarer et egg.

 

Det må jeg nesten prøve. Et vanlig egg veier jo ca 60gr! 24 egg i pulverformat blir da bare 288gram. Mot 1,44kg i vanlig format. Håper det smaker bra da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg nesten prøve. Et vanlig egg veier jo ca 60gr! 24 egg i pulverformat blir da bare 288gram. Mot 1,44kg i vanlig format. Håper det smaker bra da! 

 

Selv synes jeg det ble overraskende bra ja. Men klart det slår jo ikke ferske egg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei Jeg har med meg : Tørket pølser av flere sorter som Elg,Rein,Hjort ol   passer på at di ikke er fulle av nitritsalt . Gry hammer sin pølse er veldig bra,kan kjøpes på nettet. Første uka har jeg med egg og jeg vakumpakker kjøttpølser og Bacon Posjonspakker,di holder leeenge i sekken. 

Har med rikelig med smør Det bruker jeg også i kaffen på morgenen. knekkebrød av nøtter og frø med smør og fenalår er fortreffelig. Brisk knekkebrød er innafor om du ikke baker selv. 

Majones og tubeoster er jo grei skuring ikke minst små posjonsoster. Disse får du i flere varianter. 

Har alltid med nøtter , anbefaler mandler, walnøtter og macadamianøtter pga det høye fettinnholdet 

Jeg har med noen små bokser med vegetabilsk fløte som holder ypperlig i sekken , den bruker jeg til fiskesuppe . 

Tar med en boks økologisk grønnsaksbuljong som også gir bedre smak til fiskesuppa og som er god i koppen med en klikk smør. 

Di små boksene makrell i tomat (king oscar) som ikke er tilsatt sukker er også med å den blander jeg med majones. 

Kommer ikke på mer i farten men Duverden for en energi jeg har i fjellet :)

God tur :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.