Gå til innhold
  • Bli medlem

hellemoboten - sverige


sunkim

Anbefalte innlegg

I sommer tenkte jeg å ta med ungene og alle onkel unga på tur.

Norge på tvers.. og hellemoboten er det korteste setdet, men er det egnet for små unger også, her er alderen fra 9år og ned til 3(de minste går i bæremeis).

Jeg har planer om å lage en camp som vi overnatter i to netter, ca 5 km fra utgangspunktet så slipper unga å stresse :wink:

Trur dere det er en plan som lar seg gjennomføre? og jeg er helt i starten i planleggningen, så tips tar jeg imot.

kim sundstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er jo det samme området som "Ingen grenser" med Lars Monsen gikk, så det er nok ikke det mest utfordrende terrenget...så barn går nok veldig fint.

For meg er det likevel en ufattelig prestasjon at de kom seg ned stien på såpass kort tid som de gjorde, det er tross alt ekstremt ulendt og ganske bratt enkelte steder. Stien er likevel godt sikret og det er bygd "trappetrinn" på de bratteste stedene, slik at det er greit for vanlig gangføre å ta seg fram.

Her er noen flere bilder fra en tur jeg gjorde for et par år siden, de midterste bildene er fra en dagstur ned og opp dnt-stien ved juvet, velg turen Skjomen-Hellemotn; http://picasaweb.google.com/higesund .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "sunkim" ?

Jeg har vært i Hellemobotten to ganger. Den første gangen startet jeg der og den andre gangen avsluttet jeg turen der.

Jeg går ut fra at du sjekker hvordan du kommer deg inn dit og tilbake med hurtigbåten på Tysfjord.

Hellemobotten er et fint sted hvor det tidligere var fast bosetteing. Nå er det bare et sommersted med noe bebggelse bl.a. en hytte (tilhørende fiskerforeingen i Tysfjord) som jeg overnatten i før turen over til Vaisaluohta og videre inn i Padjelanta.

Jeg gikk feil og fulgte "fiskerstien" langs elva innover dalen et langt stykke før dette gikk opp for meg og jeg måtte snu for å finne stien oppver mot toppen og grensen.

Denne turen opp er grei den, men kanskje litt bratt på slutten for barn.

Like over grensen på svensk side ligger det en gamme like ved stien hvor jeg overnattet fordi jeg hadde mistet for mye tid da jeg gikk feil fra starten.

Jeg vil ikke gå opp til grensen der i dag med en treåring i bæremeis først og fremst fordi jeg ikke tror det blir noen fin tur for treåringen. Jeg gikk en tur i Jotunheimen med min egen sønn da han var ca.4 år og det gikk ganske greit (uten bæremeis), men det gikk veldig sent og gutten husker ingen ting av den turen i dag. Jeg savner også opplysningr om hvor mange voksne og barn som tilsammen blir med på turen.

En camp høres fornuftig ut, men jeg skjønner ikke riktig hvor og hvorfor du vil gå et stykke for å finne en plass til den. Jeg tror det kan bli vanskelig å finne et egnet sted hvis jeg husker terrenget riktig.

Hvis det er et "must" for deg å nå opp til grensen, så tror jeg at det må være fornuftig å satse på å nå gammen og telte der den første dagen og returnere den andre dagen.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en voksen per unge og det blir nok 6 unger, så vi er godt dekket der.

Men som en skrev så er det lite mine unger husker fra turer da de var små, så jeg ser at unger i den alderen ikke husker/ har gode minner fra en slik tur, men det har mora hans.. hehe

Å ta med en liten båt som man kan leke seg med er et alternativ enn at alle skal gjennomføre turen.

Det er ikke noe destinasjon som er målet, det er turen som er målet

sunkim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.