Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Finse til Rjukan med lett pulk


Fimax

Anbefalte innlegg

Konduktøren ristet meg lett i skulderen. ”Fem minutter til Finse, du må skynde deg.” Fortumlet fikk jeg på meg jakka og Yetigamasjene, tømt Farisflaska og spist to boller til frokost eller nattmat. Det var lørdag morra. Klokka var 4.30.

Siste uka hadde ikke bydd på mye søvn. Sjukdom på jobben gjorde at jeg hadde vært der kl. 7.30 og gått hjem seint. Jeg måtte tilbake til torsdagen. Ville jeg få tid til å labbe over Hardangervidda? Jeg hadde også lyst til å teste ut noe ”lettvektsutstyr”. Ville det duge?

Jeg ramla av på Finse stasjon. Synet som møtte meg feide all trøtthet av gårde. Fullmånen lyste opp Hardangerjøkulen og landskapet rundt. Det var helt vindstille og rundt -20 grader. Jeg spendte på meg skiene og satte kursen over Finsevann. Et florlett lag nysnø, ca 15cm tykt lå oppå et hard vindpakket snølag. Noen kilometer oppi bakken mot Hansbuflaten sluttet sporene jeg hadde fulgt. Det var like greit, så vinglete de var. Månen gikk ned. Mot øst begynte det å lysne. Det gikk radig oppover. Utover dagen begynte jeg å merke at selv nysnø gir motstand. Ved Finnsbergvann hadde det nettopp gått et ras, ca 100 meter fra den bratte oppoverbakken mot Krekkja. Vel oppe gikk det fortsatt ganske fort ned mot Krekkja, men så begynte kreftene og søvnbehovet å melde seg. Men skulle jeg over vidda, måtte jeg fortsette. Da jeg passerte riksveien og kom meg over Lille-Krekkja sa det stopp. Teltet ble slått opp. Temperaturen falt, og målte -29 grader på kvelden.

Jeg sov i 12 timer, og kom meg ikke av gåre før 11.30. Sola skinte fra skyfri himmel. Ikke et vindpust. Gikk først til Heinseter deretter mot Rauhellern, men tok av fra ”standardløypa” ved Gjeitsjøhovda. Gikk rett mot Krossvann. Nøt en fantasisk solnedgang over Midtnuten. Igjen ble det iskaldt når sola gikk ned. Jeg slo leir rett over Krossvann.

Jeg hadde tatt med meg relativt lite utstyr (lettvektsfrikere vil vel protestere). Mesteparten var pakket i en stor sekk, som veide 22kg. Den var plassert på en Parispulk med taudrag (2,5kg). I tillegg hadde jeg en liten Fjellpulken trekksekk som veide 5kg.

Teltet, et etduks Black Diamond Lighthouse, veier skarve 1,7kg, men har ikke store plassen og mangler fortelt. Første kvelden fyrte jeg ute, men deretter inne, med det det innebærer av kondens. Foruten ulltøy hadde jeg med en syltynn dunjakke og dunvest (hvis det blåste hadde jeg i tillegg med en tynn fleecebukse og en tynn ullgenser til). Jeg hadde også en dunbukse jeg ikke brukte. Soveposen var også av dun. Etter fire dager ble den betydelig tyngre, men både soveposen og dunplaggene holdt.

Fra Krossvann gikk turen til Mårbu, og videre mot Kallovd. I dalen over Kallhovd fikk jeg se Gaustadtoppen i vakker solnedgang. Den minner om Himalayas topper der den rager.

Jeg var kommet inn på merket løype. Jeg fortsatte ubetenksomt rett nedover og oppdaget seint at jeg hadde gått feil. Det ble noen km ekstra. Været var blitt gråere. På merket og oppkjørt løype gikk det mye fortere. For første gang møtte jeg også folk. Jeg bestemte meg for å gå på.
Jeg la meg noen km ovenfor Gvepseborg, der taubanen ned til Rjukan går. Det var natt. For første gang frøs jeg når leiren ble gjort klar. Større luftfuktighet gjorde at -16 føltes like kaldt som -30. Slitet hadde vel tatt på det også. I soveposen ble jeg fort varm, og ullplaggene måtte av. Morgenen var fin, men skyene hindret sikten til Gaustadtoppen.

Det var trist å forlate fjellet. Det blir ikke siste tur over vidda.

post-3635-133474741788_thumb.jpg

post-3635-133474741792_thumb.jpg

post-3635-133474741796_thumb.jpg

post-3635-133474741809_thumb.jpg

post-3635-133474741812_thumb.jpg

post-3635-13347474212_thumb.jpg

post-3635-133474742125_thumb.jpg

post-3635-133474742127_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flott rapport!

Holdt pulken seg på rett kjøl hele tiden? Jeg var på tur sist helg med Parispulk og hadde store problemer med pulkvelt. Jeg gikk utenfor opptråkket løype og pulken la seg i ene skisporet og etter noen meter veltet den, om og om igjen. Jeg brukte 1,5t på en tur som vanligvis tar 30min. På returen strammet jeg strikkene mindre og da gikk det litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange positive tilbakemeldinger!

Det var et flott "stunt", med lite tid og lett utstyr. Takk for inspirerende rapport. Antar du stolte på værmeldingen.

Stole på værmeldingen! Er du gal ;) Jeg tror nok at jeg ville klart meg i kuling og kaldt vær med det utstyret. Noe behagelig tur hadde det ikke blitt. Jeg har heller ikke fått testet å sette opp teltet i kraftig vind enda.

....Holdt pulken seg på rett kjøl hele tiden?....

Jeg har tidligere brukt halvstivt pulkdrag, se https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=ent. Før det brukte jeg en egen løsning med taudrag som ikke fungerte. I det siste har jeg benyttet "standardløsningen" for taudrag. Testet det ut på mange turer i Nordmarka. Synes det fungerer glimrende i skogsterreng (faktisk bedre enn Fjellpulken min med fast drag). Fikk nå testet det på fjellet. Pulken veltet to ganger i løpet av turen. En gang når jeg kjørte meget fort ned en preparert bakke, med store hjulspor lagd av en monstermaskin, den andre gangen i en skråli (se bildet). Nå er Hardangervidda relativt flat og det er få skrålier. Føret, med nysnø ga også gode forhold. Blir spennende å se om jeg er like fornøyd med taudrag i Jotunheimen på skareføre.

...Skal gå noe av den samme turen selv, men vurderer også noen andre ruter. Hvor lange dagsetapper ble det og hvor mange dager brukte du?

Brukte fire dager - fra lørdag morra til tirsdag kveld. Sto stort sett opp tidlig. Begynte å gå når det lysnet og la meg ofte etter at det var blitt mørkt. Gikk stot sett ikke så veldig fort, og føler vel nå at jeg har mer å gå på. Hadde forholdene vært vanskeligere kunne jeg ha brukt mer tid. Sleit mye mer når jeg gikk over vidda i april for to år siden. Da var bl.a. føreforholdene forferdelige (bl.a. regn, våt nysnø, tørr nysnø).

post-3635-133474742138_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass lav vekt kunne du vel egentlig droppet pulken. Hadde nok vært fint det og, skulle jeg tro.

Med stole på værmeldingen så tenkte jeg at du ikke ville gått ut med det utstyret i det tilfellet at værmeldingen var dårlig (om da i det hele tatt) (og du hadde god tid). Værmeldingen var jo særdeles god for slutten av uke 7, begynnelsen av uke 8, og om yr.no ofte tar feil, så er det godvær yr er best på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er utstyrslista OS.

Hadde nok tatt et annet telt hvis det var spådd kuling eller sterkere Qwer993. Jeg har lyst til å teste vinteroppsettet i litt lavere vindstyrke første gang. Resten av utstyret tror jeg er godt nok for kuling i -25. Jeg brukte dunbuksen en gang. Ekstra ullgenser og fleecesalopeter var ikke i bruk.

Pulken ville jeg ikke droppet. Jeg synes det er mye mer behagelig å gå med pulk enn sekk, så lenge vekta er under si 12-15kg på ski, annet under helt spesielle forhold (masse løssnø og meget bratte oppoverbakke). Jeg har fått testet det grundig ut med "Rulken", som jo har sammme vekt om den er sekk eller pulk. Med sekk er du også mye mer risikoutsatt. Det er lett å knekke noe hvis du tryner.

Sekk krever mye mer O2-kapasitet enn pulk. Under noen forhold kan du med god O2 oppnå vesentlig høyere fart (løpeteknikk) enn du klarer med pulk (mye større friksjonsmotstand). Og holde høy fart med sekk over lang tid krever imidlertid stor seighet og få personer klarer å gjøre det over mange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk krever mye mer O2-kapasitet enn pulk. Under noen forhold kan du med god O2 oppnå vesentlig høyere fart (løpeteknikk) enn du klarer med pulk (mye større friksjonsmotstand). Og holde høy fart med sekk over lang tid krever imidlertid stor seighet og få personer klarer å gjøre det over mange dager.

har du noe mer info/kilder på denne påstanden?

så ut som en frisk tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk krever mye mer O2-kapasitet enn pulk. Under noen forhold kan du med god O2 oppnå vesentlig høyere fart (løpeteknikk) enn du klarer med pulk (mye større friksjonsmotstand). Og holde høy fart med sekk over lang tid krever imidlertid stor seighet og få personer klarer å gjøre det over mange dager.

Eller: "Å gå med sekk er tyngre synes jeg, blir mer sliten av det" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller: "Å gå med sekk er tyngre synes jeg, blir mer sliten av det" :)

Heilt enig. Og ein av dei store forskjellane, er at med pulk kan ein enkelt ta små pauser ved å bare stoppe. Med sekk må ein ta av seg sekken, eller på andre måtar få avlasta vekta, for å få det same utbyttet av ei pause. Det betyr enkelt og greit at ein får ikkje like mykje kvile av små hengepåstavanepauser.

På gjennomslagsføre, kan pulken vera forskjellen på ein ein flyt oppå, eller går gjennom. Eg har aldri hatt så tung pulk at pulken bryt gjennom dersom eg sjølv flyt oppå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noe mer info/kilder på denne påstanden?

så ut som en frisk tur :wink:

Ikke noe annet enn egne forsøk. "Rulk" som jeg har brukt de to siste årene gir meget godt grunnlag for "kontrollerte" forsøk. Sekken er akkurat like tung som pulken. Det tar ingen tid å skifte mellom sekk og pulk. Afe gir en god grunn til at pulk "krever" mer O2, en annen årsak er at man kan hvile i nedoverbakker som ikke er altftor bratte. Jeg har vel en 20 turer med denne løsningen under forskjellige forhold. Jeg testet også å gå med sekk (30kg) i vinterferien i fjor. Det var mildt talt et helvete.

post-3635-133474742145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn egne forsøk. "Rulk" som jeg har brukt de to siste årene gir meget godt grunnlag for "kontrollerte" forsøk. Sekken er akkurat like tung som pulken. Det tar ingen tid å skifte mellom sekk og pulk. Afe gir en god grunn til at pulk "krever" mer O2, en annen årsak er at man kan hvile i nedoverbakker som ikke er altftor bratte. Jeg har vel en 20 turer med denne løsningen under forskjellige forhold. Jeg testet også å gå med sekk (30kg) i vinterferien i fjor. Det var mildt talt et helvete.

takk for svar. det var ikke det at jeg betvilte påstanden. det hadde bare vært moro om det fantes noe tall og seriøs forskning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har tidligere brukt halvstivt pulkdrag, se https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=ent. Før det brukte jeg en egen løsning med taudrag som ikke fungerte. I det siste har jeg benyttet "standardløsningen" for taudrag. Testet det ut på mange turer i Nordmarka. Synes det fungerer glimrende i skogsterreng (faktisk bedre enn Fjellpulken min med fast drag). Fikk nå testet det på fjellet. Pulken veltet to ganger i løpet av turen. En gang når jeg kjørte meget fort ned en preparert bakke, med store hjulspor lagd av en monstermaskin, den andre gangen i en skråli (se bildet). Nå er Hardangervidda relativt flat og det er få skrålier. Føret, med nysnø ga også gode forhold. Blir spennende å se om jeg er like fornøyd med taudrag i Jotunheimen på skareføre.

Har du et bilde av "standardløsningen" for taudrag? Er det noeala det som vises her:

http://smines.no/index.php?view=detail&id=3896&option=com_joomgallery&Itemid=74#joomimg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun sett på en utstillingsmodell på "Sportsnett". Ut fra den har jeg forsøkt meg fram med ulike lengder på de ulike tauene. Jeg varierer taulengden litt etter ulikt terreng.

Jeg bruker to store karabiner. Veier litt, men er meget praktiske. Tauet er 6mm statisk tau.

post-3635-133474744061_thumb.jpg

post-3635-133474744064_thumb.jpg

post-3635-133474744068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.