Gå til innhold
  • Bli medlem

gassbrenner råd (Ja ,enda en dessverre)


tjbaggerød

Anbefalte innlegg

Hei .. Vet det er uttallige tråder om div. brennere... Har "surfet" litt igjennom disse.. Jeg er ute etter en "3-sesongsbrenner". Er veeeldig sjelden på tur under 4-5 minus.. Er blitt endel å velge mellom på markedet , men har spesielt merket meg MSR Windpro.. Tar gjerne imot brukererfaringer ang. denne , plusser som minuser.. Og også andre gassbrennere som er havner under denne kategorien..

Er ikke noe vits å komme med Trangiasett / eta power sett å slikt her.. Er kun ute etter å fnne den optimale brenneren til mitt turbruk.. :D

Jeg brenner for det meste bål på tur men har alltid med meg en brenner og en gassboks uansett..

Har i dag en Omnifuel som er veldig lite brukt , men ser ikke helt bruken for alle dysene og mulighetene den har i forhold til mitt bruk.. Den er veldig bra, er ikke det men har ikke bruk for alle brenselmulighetene og denne brennerens muligheter... Så vurderer å kvitte meg med omnifuelen til fordel for en annen brenner.. Enten ved salg eller evt. bytte hvis noen er interresert..

Håper dere ikke blir oppgitte over nok en brennnertråd :)

Thanks folks :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe vits å komme med Trangiasett / eta power sett å slikt her.. Er kun ute etter å fnne den optimale brenneren til mitt turbruk.. :D

Du sier ikke så mye om hva som er "ditt turbruk"

Jeg har selv windpro, og er strålende fornøyd med den, men hvis du stort sett bruker bål holder det kanskje med en brenner som settes oppå boksen?

Mindre vekt og mindre pris.

Skal du steke/ lage gryteretter så du trenger spredning i varmen, eller skal du bare koke vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann Bøygen... Er pga. deg jeg ble innterresert i MSR Windpro faktisk... leste i en tråd :D

Joda.. skjønner at flere opplysninger burde hvert med.... Liker å "kokkelere" på tur... har som regel men Trangia gourmet panna og en msr kjele med meg på tur.. Toppmonterte vil jeg ikke ha pga. høyden og dens ustabilitet det gir.... Disse kjele setta blir for mye greier, det gidder jeg ikke.. :)

Har på følelsen av at MSR Windpro vil passe meg.... Men lurer på om det er andre tilsvrende brennere som kansje kunne hvert like aktuelle..

Men du .. hehe leste at denne MSR Windpro er ok i selv om det blåser litt fordi den har noe innebygd vindbeskyttelse eller noe sånt.. stemmer dette ellr ?? er den ok i vind i forhold til andre brennere?? vet du noe om dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. trenger spredning i varmen ja.. like å lage mat.. blir ofte egg og bacon.. hender jeg ofte vil lage ørret stekt i pannen..... klart alt dette kan gjøres over bål , men ikke bestandig.. skjelden jeg har beov for å koke opp 1 liter vann.. aom oftest det som evt. trengs til en real turmat eller det skal lages ris/potetmos og sånne ting.. Du skjønner nå tenker jeg.. Har på følelsen av at MSR Windpro kan være det jeg er ute etter her.. eller hva sier du sjef :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan virke som om windpro er et godt valg for deg.

Kommer ikke på noen primuser med bedre spredning i alle fall.

I tillegg er den stabil, både som i at den ikke velter og i at den virker.

Den har ikke piezotenner, men dette tenker ikke jeg på som et stort savn da jeg likevel alltid har med meg noe å tenne opp med.

I tillegg er min erfaring at slike tennere ofte slutter å virke etter en liten stund, og man må uansett ha med en back-up.

Dette med at den er virker godt i vind pga innebygd vindbeskyttelse er nok en sannhet med modifikasjoner.

Det kan nok tenkes at måten bena er bygd på gjør at den er litt bedre i vind enn en del andre, men de følger nå uansett med en skikkelig vindskjerm, og men den funker det fint.

Når det gjelder alternativer ser det jo ut som om primus gravity har relativt god spredning og den står nok stabilt.

Mener å ha lest litt varierende tilbakemeldinger på denne, men har ikke prøvd den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en primus easyfuel (tror jeg den heter) ligner på msr windpro, veldig grei og lettvint gassprimus - men ustødig!!!!!

Har du ikke vurdert en jetboil eller primus solo for ditt bruk da??

heii... Joda, easyfuele`n havner som interresant ja... Jetboil et solo gjør ikke det for meg...

Selv om jeg hittil heller mot MSRèn.. skal ta en god titt på easyfulen. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easyfuel er gasversjonen av Omnifuel. Den er litt tyngre enn MSR Windpro.

De fra Primus som vel ligner med er Express Spider eller Gravity EF.

Eneste gass som vel fungerer bra når det og er minusgrader er Coleman Propan Helåresgass som er ren propan. Ulemper er dog at boks må være mer solid så den veier vel over dobbelt av vanslig boks. I tillegg passer de vel kun til noen litt større Coleman brennere.

Selv bruker jeg en liten toppmontert brenner fra Biltema(kr 199) til lettepakketurer som fungerer helt fint, litt ala Pocket Rocket. Til kaldere turer har jeg Omnifuel som jeg kun kjører på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en primus express spider og vil ikke anbefale den for kokkelering...

Den har for smal flamme som lett gir svidd mat i pannen. Den er også vanskelig å småkoke med og på lav effekt er det

lett å få såkalt "backburn". Dvs at flammen brenner inn i brenneren før brennerhodet... Du kan høre av lyden av brenneren at noe ikke stemmer...

Her er et bilde av en spider med backburn http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=30789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.