Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen på ski?


Dalegudbrand

Anbefalte innlegg

Annonse
Forsøkte ruta frå Bessheim over Bessvatne i fjor men måtte gje oss midt oppe i eggen på grunn av utglidningsfare. Ta med litt

sikringsutstyr so er den delen plankekøyring.

Turen opp frå Memurubu er nok ein smal sak.

Ok, men med utglidningsfare mener du ved hardt\glatt føre slik at øks og stegjern er nok? Har sett en rapport fra Fjellgruppa ved UIO, som går fra Bessheim, de beskriver det nærmest som en pludretur uten noen form for sikringer. De hadde vekselvis bart fjell og kram vårsnø og så ut til å følge snøen der de kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steggjern og øks hadde truleg vært nok for oss men forholda vil variere.

Hadde også lest rapporter som beskreiv turen som svært enkel med stort sett avblåst, bart fjell. Så

da vi kom opp og fant eit 30 centimeter tjukt pudderlag oppå hard skare var vi ikkje heilt forberedt for det.

I tillegg så hadde det drønna jamnt og trutt i snøen heile vegen inn så vi var ikkje klare til å ta for store sjanser.

Dette var i februar 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steggjern og øks hadde truleg vært nok for oss men forholda vil variere.

Hadde også lest rapporter som beskreiv turen som svært enkel med stort sett avblåst, bart fjell. Så

da vi kom opp og fant eit 30 centimeter tjukt pudderlag oppå hard skare var vi ikkje heilt forberedt for det.

I tillegg så hadde det drønna jamnt og trutt i snøen heile vegen inn så vi var ikkje klare til å ta for store sjanser.

Dette var i februar 2010.

Takker så mye Gal Krokfot, det var dette jeg ville vite. Drøyer det til litt utpå vårparten og håper rasfaren ikke blir for overhengende til å kunne starte fra Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var med på den omtalte turen til fjellgruppa ved Uio i april ett år(tror det er den turen det ref. til). Savnet overhode ingen form for sikringsutstyr, stegjern eller øks. Er det knallhard skare kunne kanskje stegjern ha noe for seg, men for oss var det lett og sparke spor det korte styket det var så bratt at det var nødvendig. En annen ting er jo som nevnt om det er mye nysnø og rasfare.

bilder fra nevnte turhttp://www.osifjell.no/bilder/2009/besseggen/0/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var med på den omtalte turen til fjellgruppa ved Uio i april ett år(tror det er den turen det ref. til). Savnet overhode ingen form for sikringsutstyr, stegjern eller øks. Er det knallhard skare kunne kanskje stegjern ha noe for seg, men for oss var det lett og sparke spor det korte styket det var så bratt at det var nødvendig. En annen ting er jo som nevnt om det er mye nysnø og rasfare.

bilder fra nevnte turhttp://www.osifjell.no/bilder/2009/besseggen/0/

Så ut til å være en grom tur med fin nedkjøring til Bessheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest PaperCut
Her er eit bilde frå dagens tur over Besseggen. Det er veldig lite snø der oppe no. Fint å gå over eggen, ikkje behov for stegjern slik forholda var i dag, men skiføret er dårlig...

Jeg vil også!! :)

Jeg synes det var lite snø på Store Jukleeggi forrige helg, men der var det i det minste 20-30cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også!! ;)

Jeg synes det var lite snø på Store Jukleeggi forrige helg, men der var det i det minste 20-30cm

Vi får ta en "Fjellforum"-tur, men vil helst ha mer av de hvite greiene som kommer dalende ned fra oven først... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Vi får ta en "Fjellforum"-tur, men vil helst ha mer av de hvite greiene som kommer dalende ned fra oven først... ;)

Skulle så veldig veldig gjerne tatt en vintertur på Besseggen og/eller Besshøe, men med RV51 vinterstengt tror jeg det tar meg 5-6 timer bare å komme fram til startpunktet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.