Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarksutstyr


absence

Anbefalte innlegg

Hei! Funderer på å investere i telemarkski. Tenkte først å kjøpe brukt utstyr, men etter å ha lest litt får jeg inntrykk av at det er så viktig med støvler som passer at det kan være best å kjøpe dem i butikk hvor man kan velge og vrake. Siden støvler koster en del, er det i noen tilfeller lite å spare på å kjøpe ski og binding brukt, kontra å kjøpe et fullstendig pakketilbud i butikk. Her er et eksempel på en pakke som koster 6000, mens støvlene alene koster nesten 4000: http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinpakker/telemarkpakke-sultan-80-kenai-ntn-1069585

Er dette fornuftig tankegang, eller har dere som kjenner markedet noen bedre forslag? :?: Har også hørt at det selges unna en del billig utstyr i slutten av sesongen. Blir pakketilbudene ytterligere nedsatt i den perioden, eller er det bare ski, støvler, osv. enkeltvis? Har det lett for å bli utplukket så jeg risikerer å få problemer med å finne en god støvel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man følger med på bruktmarked som finn.no, friflyt.no og så videre kan man gjøre mange røverkjøp på telemarkutstyr. Jeg kjøpte feks. mine Black Crows Navis på finn.no av en fyr som hadde kjøpt feil ski og mistet kvittering. Da betalte jeg halv pris på et par ski som forsatt stod inne i plasten fra leverandør (totalt ubrukte). Bindinger kan man også få ned til 8-900 kr brukt (bindinger er ikke så nøye om de har noen riper så lenge de henger sammen). Støvler er som du nevner ganske viktig. Mange butikker der du kjøper nye støvler tilbyr oppvarming av støvelen så de passer din fot perfekt. Dette er et meget bra tilbud for å unngå gnagsår og ubehageligheter ved toppturer og lange dager i bakken. Selv er jeg student med tynn lommebok så jeg kjøpte støvler brukt på nett. For å tilpasse dem selv hadde jeg dem rett å slett i badstua en time før jeg satte den på foten så den forma seg perfekt!

På slutten av sesongen selges det alltid billig utstyr, både separat og i pakker. Ulempen her er som du sier utvalget. Du kan finne drømmeutstyret til drømmeprisen, men så er skia for korte eller støvlene i pakka som er igjen for små. Pakkepriser i butikken nå midt i sesongen er ikke ille, og du får både garanti og god service på feks. XXL sport. For noen er det lommeboka som avgjør, men i de fleste tilfeller tror jeg det lønner seg økonomisk å handle brukt kontra pakker i butikken.

Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som du sier lommeboka som avgjør - ta sjansen på at noe billig dukker opp på salg eller bruktmarked kontra å bruke litt mer på en ny pakke for å være garantert utstyr som passer med én gang. Jeg får gå i tenkeboksen og true sparegrisen på livet. ;) Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.