Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt Skiglede


HegeJohnsen

Anbefalte innlegg

Jeg... en selverklært skihater siden jeg var liten. Har aldri sett poenget med å montere planker på beina for å labbe på tur. Kan ikke huske å noen gang ha hatt skiglede de få gangene man var tvunget ut på skitur. Så det har ikke blitt mange skiturene på meg etter at jeg ble voksen og kunne bestemme selv. Men så...

Naturen og friluftslivet "kom og tok meg". De siste årene har jeg tilbragt stadig mere tid i skogen og på fjellet - i sommerhalvåret. Når vinteren kom ble marka og fjellet "stengt" for meg, og jeg hatet det. Hadde det slett ikke bra når jeg ikke fikk komme meg ut på tur. Treningssenteret ble flittig besøkt, men det er ikke det samme; på ingen måte. Å være ute i naturen gir en ro, en balanse, en mental nullstilling som jeg ikke finner på noe treningssenter. Så hva gjør man??

Jo, man bestemmer seg for å forsøke å finne skigleden. Det tok noen år med modning, men endelig - i fjor ble nye ski, staver og skisko innkjøpt, og etter gud vet hvor mange år uten ski på bena var jeg endelig mentalt klar til å legge fortidens skihat bak meg. Ut i naturen skulle jeg!

Det ble ikke veldig mange skiturer på meg i fjor, men i allefall flere enn på siste 10 år tilsammen, så som en start var jeg fornøyd med egen innsats, men skigleden fant jeg liksom ikke helt. Dårlig teknikk, redsel for å falle, ikke optimal smøring og for store skisko får ta skylden :)

Hittil i år har jeg hatt utallige unnskyldninger for ikke å komme meg ut på ski, men endelig - i forrige uke fikk jeg levert inn skiene til preparering/gliding og fredag var de klare. Skiene ble hentet og nye skisko (i passe str.!) ble innkjøpt og med et fantastisk værvarsel for lørdagen var det ikke lenger noen unnskyldning som var gyldig når en venninne lurte på om vi skulle på skitur på lørdag.

Så til skogs bar det på lørdag - i det nydeligste vinterværet som Trondheim kan oppvise. Og det geniale med lørdager er at folk flest har det travelt med å fly i kø på shoppingsentre, så man har marka nesten helt for seg selv :D

Skiglede?? Ja, faktisk... et snev av skiglede var å finne på lørdag. Koste meg i vakkert vær med fine preparerte løyper og hyggelig selskap. Og det beste av alt: Ingen gnagsår og ingen altoverskyggende redsel for nedoverbakkene. Så da er det vel håp da... selv for en som har hatet ski i alle år.

Jeg kommer nok alltid til å være et sommermenneske og foretrekke fotturer, men om jeg klarer å komme meg til skogs på ski noen helger i løpet av en vinter, så skal jeg være fornøyd. Da har jeg klart å snu om på en mental barriere som jeg ikke trodde jeg noen gang skulle bryte ned.

Utrolig hva naturen kan gjøre med et menneske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva med å kombinere ski med hyttetur,telt, bål, kosetur?

Alt til sin tid :?:

Hvis det går som Steinur spår, så kommer jeg vel dit, men foreløbig er jeg mer enn fornøyd med i det hele tatt å brutt min mentale barriere mot ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid like glad i ski jeg heller. Nedover fjellsider er det 90% sjanse for at jeg hater alt sammen. Og er det ikke blåswix- eller grønnswixføre i marka så hater jeg ofte da også. Har ikke mye greie på smøring, men har vel heller ikke gjort så mye for å bli bedre heller. Men jeg må jo på tur, så derfor blir det massevis av skiturer hvert år. Og holkeføre i marka er uansett mye mer fristende enn å være i sentrum av Drammen en helgedag, sånt er for meg en totalt uakseptabel handling :):?:

Kjæresten min som er fra Vik i Sogn har den siste tida tatt store steg på ski. Før var hun like dårlig som min colombianske mor var inntil skia ble lagt på hylla etter 93/94-vinteren. Nå klarer hun å stå ned hvilken som helst bakke i marka her så lenge føret er bra. Møkkavinteren 2007 kasta hun skia i bakken i sinne og skulle aldri mer gå på ski. Etter 3 knallvintre på rad skjønner hun nå at hun den gangen var temmelig uvitende om skiløpingens gleder under gode forhold... :)

De flotteste turene er som regel med ski på beina, evt å legge de igjen et stykke nedi bakken for å bestige topper vinterstid, men skiløping blir nok alltid en ambivalent greie for meg. Sjøl gamlinger sklir enkelt forbi meg på sine glidete ski i lange slake nedoverbakker hvor jeg må ty til stavgang.

Jaja, lykke til med flotte skiturer framover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Jeg tør si, vi elsket våre ski. Vi klappet og kjælte dem hver gang vi spente dem på.”

Roald Amundsen

Mulig jeg også hadde elsket skiene mine om jeg skulle gått til polene, men altså... det får være måte på mirakler ;)

Gratulerer Amelie00!

Velkommen inn i en ny tidsregning, jeg trodde du var en uforbederlig skihater, men se; det er håp for oss alle.

Lykke til videre med skigåingen.

Takk :)

At jeg frivillig finner frem skiene viser at det er håp for alle. Jeg erklærte allerede for 10-15 år siden at jeg hadde parkert skiene for evig og alltid, men evigheten ble visst ikke så lang :lol:

Er ikke alltid like glad i ski jeg heller. Og holkeføre i marka er uansett mye mer fristende enn å være i sentrum av Drammen en helgedag, sånt er for meg en totalt uakseptabel handling :):D

De flotteste turene er som regel med ski på beina, evt å legge de igjen et stykke nedi bakken for å bestige topper vinterstid, men skiløping blir nok alltid en ambivalent greie for meg. Sjøl gamlinger sklir enkelt forbi meg på sine glidete ski i lange slake nedoverbakker hvor jeg må ty til stavgang.

Jaja, lykke til med flotte skiturer framover :!:

Takk for det :)

Tror nok at skigåing også for meg vil være en ambivalent greie (med mindre ytterligere mirakler skjer), men jeg er enig med deg; bykjernen på en lørdag er uaktuelt. Sååå deilig å være ute på tur da - når "alle" andre stresser i kø.

Men uansett.. akkurat nå er det stort sett doble arbeidsdager på jobb, så skiene får hvile en liten stund inntil det verste stresset er over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt litt pinlige forhold til ski, handler stort sett om ufyselig bakglatte, kompliserte, og alt for smale langrennski, slik at man vasser til mitt på leggen i snø. Resultatet er at jeg ikke har brukt ski på flere år.

Men, snø og vinter er ingen hindring for en som har truger!!

Fine trugene er mye greiere i det særdeles kupperte terrenget jeg beveger meg i. Så foreløpig kan de som vil på fjellet, ha skiene sine for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering fra prosjekt skiglede!

Da har jeg luftet skiene igjen :oops:

Må innrømme at dørstokkmila er mye lengre når jeg skal ut på ski enn når jeg skal gå på beina, så det har blitt et par uker siden siste skitur. Forrige helg var det klisterføre, og det er jo en glimrende unnskyldning for å gå på beina i stedet, er det ikke? :oops:

Men i dag... omsider med drahjelp fra en venninne ble det tur, og jammen er jeg glad for snøen som kom rett før helga! Var fantastisk føre i dag, men isen lurte like under den lille snøen som har kommet. Isete spor prøvde jeg i påska i fjor, og etter den turen erklærte jeg skisesongen for over med en bakdel som var både gul og blå :oops: Men i dag var det heeeeerlig :( Og jammen var det ikke skiglede å spore også i dag. Jeg aner håp!

Lurer forresten på om ikke er par smørefrie ski er en grei ting å anskaffe. Klister er noe dritt, så hvis alternativet er ingen skitur, er vel ikke smørefrie ski å forakte.... *Venter på skisalg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra prosjekt skiglede!

Da har jeg luftet skiene igjen :(

Må innrømme at dørstokkmila er mye lengre når jeg skal ut på ski enn når jeg skal gå på beina, så det har blitt et par uker siden siste skitur. Forrige helg var det klisterføre, og det er jo en glimrende unnskyldning for å gå på beina i stedet, er det ikke? :oops:

Men i dag... omsider med drahjelp fra en venninne ble det tur, og jammen er jeg glad for snøen som kom rett før helga! Var fantastisk føre i dag, men isen lurte like under den lille snøen som har kommet. Isete spor prøvde jeg i påska i fjor, og etter den turen erklærte jeg skisesongen for over med en bakdel som var både gul og blå :oops: Men i dag var det heeeeerlig :D Og jammen var det ikke skiglede å spore også i dag. Jeg aner håp!

Lurer forresten på om ikke er par smørefrie ski er en grei ting å anskaffe. Klister er noe dritt, så hvis alternativet er ingen skitur, er vel ikke smørefrie ski å forakte.... *Venter på skisalg*

Herlig post. Bra at du har tatt til mot og fått ski på beina. Vinterhalvåret må jo ikke utelukkes for friluftsliv for en sånn fillesak :oops: Går du mest i preparerte løyper eller med fjellski utenfor? Hvis du skal kjøpe noe på skisalg kan du jo kanskje kjøpe fjellski i stedet for smørefrie (hvis du ikke har), slik at du har mulighet til å gå hvor du vil. Hvis du i tillegg kjøper med kortfeller vil du ha veldig bra feste, og en brems for nedoverbakkene. Vinn-vinn kanskje?

Var selv ute (i bymarka) i dag og labba litt utenfor løypene. Fantastisk deilig å suse lydløst ned bakker i fersk puddersnø som ingen har kjørt i før deg.

Stå på med skigåinga i alle fall, føl mestring, og ikke gi opp om det går trått :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håkon og Martin: Takk for oppmuntringer! Hjelper på med litt "applaus" :oops:

Ang. fjellski kontra smørefrie: enda så tror jeg nok at smørefrie er tingen for meg. Går mest i oppkjørte løyper, og der skal jeg holde meg inntil skigleden har festet seg (ja, jeg tror faktisk at den kommer til å gjøre det!). Deretter kan vi snakke fjellski og "offpiste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at du har fått skigleden tilbake, for vi har tross alt halve året med snø og vinter her i Norge. Selv står jeg på ski så mye som mulig, gjerne fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg må legge meg, og merker at humøret går litt ned nå som snøen har begynt å smelte. Er ikke like mye gøy å finne på om sommeren, og dette kommer fra en voksen mann. Vil bare gi deg en klapp på skuldern for å ha startet en veldig positiv tråd, det har vært litt mye krangletråder her på fjellforum siste tida, men din tråd er bare positiv, og håper du får kost deg mye på ski nå før snøen smelter. Om 3 uker må vi kjøre langt til fjells hver gang vi vil stå på ski, og med dagens bensinpriser blir mye av gleden borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Amelie00, du ga meg akkurat dagens største smil med denne tråden :) Skulle gjerne sett at historien din ble brukt som pensum, eller som et obligatorisk førsteside oppslag i alle norske aviser 3. ganger hver vinter!

Tips til din neste mentale ekspedisjon: Prøv løypa en (lør)dag idet lyset er i ferd med å komme og dyrelivet våkner. Ahh, kjenner jeg digger seinvinteren i skogen!

Lykke til videre i søken etter skilykken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unner deg og alle andre å oppdage gleden ved skigåing. Når man kommer over den første kneika med teknikken blir alt lettere. Det er sannsynligvis der du er nå. Kommer man over den ANDRE kneika blir gleden mye større. Dvs når man kan øke farten ganske mye uten å bruke mer krefter enn før. Dette er ikke noen heksekunst. Det krever ikke så mye mer enn at man bruker noen timer på ski. Å gli gjennom skogen (eller over fjellet) en vinterdag er fantastisk flott.

Jeg må bare kommentere dette med klister. Alt for mange henger seg opp i dette med klissete ski. Ja, det er klissete, men det er ingen ting som slår følelsen av å gå på godt klisterføre i glatte spor. Glien blir fantastisk, og festet helt utrolig. I dag feks i Nordmarka. Litt universalklister i bunnen og lilla voks oppå. Brukte langt mindre krefter på å komme meg til Kikut enn jeg gjorde på blå swix tidligere i vinter, og mye fortere gikk det også. Klister er konge :)

PS: Det tok under to minutter å fjerne klisteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fjellski kontra smørefrie: enda så tror jeg nok at smørefrie er tingen for meg.

Hvis du føler smøring av ski er et hinder og spesielt klistersmøring, bør du absolutt prøve smørefritt!

Problemet kan være å finne et skipar med riktig spenn ut fra vekt og teknikk, men det finnes jo et par butikker i Trondheimsområdet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Så koselig med masse positive tilbakemeldinger! Dere er herlige :D

Jeg får bare krype til korset....

Mitt hatforhold til ski (som har vart siden..... bestandig) er over. Og jeg er veldig glad for det. Vanligvis liker jeg ikke å innrømme at jeg tok feil, men i dette tilfellet kjennes det helt greit. Vinteren blir mye lettere å takle når man vet at man kan komme seg ut i naturen og ikke er henvist til å gå langs vei. Det er deeeeeeeilig å være på tur i naturen!

Okei... dørstokkmila er fortsatt litt lang når det gjelder å smøre ski og komme seg ut, men jeg antar at det vil gå seg til med tiden jo flere deilige turer jeg får med ski på beina. I dag kom jeg meg faktisk ut på tur helt uten drahjelp fra skiglad venninne :) Rene skjære påskestemningen og jeg oppdaget et helt nytt turområde (for meg). Barnas Skidag i Granåsen fristet ikke mye (selv om teknikken min antagelig kan sammenlignes med de minste som deltok der), så jeg holdt meg på "rette siden" av byen og tuslet rundt i nesten folketomme løyper i deilig solskinn og vårlig temp.

Eneste minus: Dårlig feste der sola ikke kom til, men det er antagelig vanskelig å smøre for slikt føre som i dag. Hadde topp feste der hvor solen hadde "myket opp" snøen, men i skyggen der løypa var isete var det null feste. Smøretips for slikt føre mottas med takk :)

Har enda ikke kjøpt meg smørefrie ski, og vurderer om jeg ikke heller skal prøve å utfordre min mentale klistersperre i stedet :) Det er nesten så ikke verden står til påske nå asså, folkens :wink:

Med ønske om en god ski-vår til alle FF-medlemmer, så avslutter jeg denne tråden. Skigleden er funnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hmmm...

Ser at jeg konkluderte med at skigleden var funnet på tampen av forrige sesong. Vel.... forrige helg var det ikke mye skiglede å spore hos denne damen.

Turen ble lagt til Resdalen og været kunne ikke vært bedre. Strålende sol fra skyfri himmel, akkurat passe januarkaldt og man kunne kjenne solen varme. Det var en stund siden siste snøfall, så det var hovedsaklig skareføre. Turen gikk i retning av Resfjellet før vi dreide mot Mjukin og tilbake mot Ela. Delvis utenfor preparerte spor og delvis i preparerte spor. Ikke lenger enn en drøy mil, men med den :):lol::lol: glien jeg hadde på skia, så ble det en lang mil. Kan vel i grunnen takke meg selv. Jeg visste jo egentlig at smørefrie fjellski som var innkjøpt for 15 år og like mange kilo siden ikke ville ha det nødvendige spennet, og denne vissheten ble grundig bekreftet. Ikke engang været kunne redde denne skituren. Finnes det noe mindre motiverende enn å se partneren gliiiiiiiiiiiiiiii 3 ganger lengre enn deg bortover flata etter en nedoverbakke? Og at han bare gliiiiiiiiiiir fra deg i sporet på flatene (også han på smørefrie ski)? Jeg tviler.

Glemte jeg å nevne gnagsårene?? Nye skisko var innkjøpt for anledningen da mine gamle ga meg gnagsår på hælen. Vel, de nye ga meg også gnagsår. På tærne! Kan enda ikke ha på meg sko uten å kjenne hudløs stortå og et par mindre gnagsår på andre tær.

Så konklusjonen er: midlertidig tilbakeslag for skigleden, men jeg gir meg ikke. Skoene må vel bare gås inn og enten må nye ski kjøpes inn eller vekta reduseres (evt. begge deler). I mellomtiden får jeg vel ta frem markaskiene og se om jeg klarer å finne noe skiglede der. Hadde noen spurt meg forrige helg, hadde jeg sagt meg villig til å gi opp hele prosjektet, men pr. i dag, er jeg klar for å gyve løs på nytt (når gnagsårene har grodd vel og merke). Stahet er en fin egenskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalie00; drit i skigleden, gå for skistaheten :)

Hvilke skisko brukte du?

Akkurat nå er det bare stahet som gjør at jeg ikke arkiverer skiene permanent, ja, men det går seg vel til. Skigleden SKAL jeg finne.

Brukte et par Alpina BC sko. Mener det er denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/bc-850-fjellskisko-10061.aspx

Har Alpina sko til markaskiene mine også, og de er ikke i nærheten av å gi meg sånne gnagsår som fjellskiskoene gjorde. Går seg vel til det og når de blir litt mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte samme skoen for 2 år siden, og de har vært et mareritt hele veien med gnagsår på tærne og i forkant over ankelen hvis jeg snører dem for stramt.

Tror det er for mye rom over tærne som gjør at skoen knekker mer enn normalt.

Hvis du har rom for det, prøv med 2 par ullfilt såler og så tjukke sokker som det er rom for. Dette vil i hvert fall hjelpe noe.

Mine har havnet i hylla for sko som ikke brukes, og er erstattet med Crispi Stetind - en helt annen verden!

Vurderer du nye sko vil jeg anbefale deg å prøve Crispi Stetind eller Alfa Skarvet alt etter om du har smal eller bred fot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.