Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano i Femunden


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og noen kompiser vurderer padletur til femuden nå til sommeren.

Når man sitter nå en lørdags morgen og ser på google maps så er det en spesiell tur som kan friste veldig.

Hvor vi skal starte fra er i utgangspunktet ikke så nøye, men det jeg lurer på om noen av dere har erfaring med er vidre padling innover sideelvene.

Midt på Femunden, akkurat på fylkesgrensa så ser det ut til at det er et elvenettverk innover mot sverige.

Er det mulig å padle seg helt inn i sverige? Selvfølgelig er det akseptabelt å måtte dra/bære kanoer på tørre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Smartduck.

Det er nok Røavassdraget du tenker på. Dette er et område godt egnet for padling. Her kan du padle i dager eller uker, alt etter som. Fra Femundssida tar du båten og går i land ved Røosen. Herfra er det ca. 6km bæring opp til Roasten langs sti, tildels steinete. Fra Roasten kan du padle langt inn i Sverige, her er elver og vann nok. Det er bare å studére kartet nøye. En vel så god løsning er å starte på svenskesida ved Käringsjøen for så å ende opp i Femunden, men det er kanskje et større logistikkproblem. Jeg ville anbefale å padle fra Roasten og opp til Rogen. Derfra opp Reva til Revsjøen og så videre tilbake til Femunden via Roasten. Nydelig område med idyllisk padling på små vann og stille loner. Fine leirplasser, fisk og villmarksfølelse hele veien. Regn med en del bæringer, men de er ikke særlig lange eller krevende.

God tur, det er bare å begynne å glede seg: http://steinm.blogspot.com/2009/08/karingsjen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i dette området i fjor sommer, og vi startet "omvendt" og padlet fra käringsjön i Sverige, gjennom en enormt mange små spennende vann (med veeldig korte bæringer, ofte ikke lenger en et par meter), og kom ut til Rogen, derfra skulle vi padle nedover til revsjøen, inn i vassdraget innenforbi der, det ryktes at det er et enormt fint område. Pga av friske vindforhold, padlet vi tilbake (Rogen er en stor sjø, og ligger dumt til når været drar seg til) Vi kjørte deretter inn til femunden og tok Fæmund (II ?) over til Røavassdraget og gikk en fin tur oppover til øvre roasten før vi putlet rundt og prøvde fiskelykken.

Nå padlet jeg kajakk, og de to andre jeg var med hadde en hjemmesnikret kano, å vi var enormt glade for at vi gikk røavassdraget, istedenfor å bære kano og utstyr (kajakk for min del).

Valgene er mange, hør med kjentfolk!

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på i debatten, da jeg sitter og lurer på å starte i kjærringsjøen selv:P

Hvordan er dybden og fisket i vannene fra kjærringsjøen, og alle småvannene som ligger tett i tett vestover? Tenker da på i forhold til å dorge. Ser jo veldig spennende ut på kartet!

Beklager, ikke meningen å komme å "stjele" tips fra en annen som har postet linken, men har sitti og fundert på akkurat dette de siste dagene! Da passa det veldig bra at dette ble tatt opp akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dybden skal ikke være noe problem for dorging, men det finnes ikke ørret i vannene før du er nede på selve Rogen. Gjedde, harr, abborr er ikke min type fiske. Og mange av småvannene "bortenfor" enden av Rogen er samenes sine. Mao ikke lov å fiske der.

Var i området høsten 2009 med kano, og må si jeg ble litt skuffet over at de flotte vannene ikke har ørrett.... Men det er vel smak og behag.

Uansett nydelig natur og forholdsvis kurant med tanke på bæringer. Tror den lengste, som kommer tidlig i løypa, er på 2-300 meter over en åsrygg med mye stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har padlet med utgangspunkt fra Kjäringssjöen sammen med Fimax 4 ganger og en gang opp fra Femunden.

Vannene på svenskesiden har varierte bunnforhold, alt fra dype vann med steinete bunn til grunne vann med mudderbunn/vegetasjon.

Se f.eks.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10904

og

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9045

og

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.