Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv for brillebrukere. Tips og triks?


Erik1

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært hos optiker og fått bekreftet mine bange anelser: Jeg ser for dårlig og må begynne med briller. Dermed tvang det seg fram en utstyroppgradering: Solbriller med styrke.

Jeg tenkte i første rekke på bilkjøring under denne handelen, men etter hvert kom jeg til å tenke på telemarkkjøring eller hvis det blir snøføyke på fjellskiturer. Finnes det skibriller med styrke?

Nå er det ikke slik at jeg er nærmest blind og trenger førerhund, men det blir bare så himla UPRAKTISK.

Er det noen som har tips og smarte løsninger på bruk og oppbevaring av briller?

Mvh

Erik1

(Ble laseroperert for noen år siden (synskirurgi) så jeg kan ikke gå tilbake til kontaktlinser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Største ulempen med briller er jo det at de dugger. Særlig på vinteren er dette ett problem. Jeg får ikke til å gå på ski med brillene på, så fort det blir motbakke og jeg blir litt varm og andpusten så ser jeg ikke noe. Er det kaldt nok så blir det ikke borte igjen. Kan forøvrig anbefale brilleglass som blir mørkere når det er lyst. Det fungerer fint og bra nok i de fleste tilfeller for meg. Oppbevaring er jo ikke verre enn å putte de i ett brilleetui. Om det finnes skibriller med styrke veit jeg ikke, kan jo være noen som har grei plass til briller inni men ser for meg duggproblemer.

Om du ser her http://www.zealoptics.com/2010/generatePage.php?name=rx&lens=-10&sku=RXINSERT Så finner du en innsats til kjørebrillene som man kan sette inn styrkeglass i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker briller (og av og til linser). I bakken pleier jeg å bruke skibriller med plass til brillene inni. Såkalte OTG briller. Men som det blir nevnt kan brillene fort dugge hvis du blir varm. Til selve kjøringen er det ikke noe problem ettersom luftgjennomstrømminga da er såpass stor at dugg ikke blir et problem.

Caps er ellers en fin ting når det ikke er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt briller hele livet, det eneste jeg kan gjøre uten dem - er å sove!!

Det er verst på vårskiturer når man er nødt til å bruke solbriller/brebriller utenpå, da blir det mildt sagt en dugget opplevelse....jeg bruker briller med glass som skifter farge etter lyset, men det er ikke godt nok i sterk sol om vår/vinteren.

Likeså er det problemer når det blir så kaldt att jeg må dekke til nese/munn - da blir det også dugging.

så i lange perioder er det som å kjøre bil med iset frontrute........

Sommerstid i regnvær er caps det eneste som duger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp briller som tåler en støt, dvs av typen som kan bøyes og bendes i alle retninger uten å miste formen. Enormt irriterende å få skjeve briller på tur. Endagslinser er også et tips om man ikke skal gå med det hver dag - ulempen er at de må varmes på kropp vinterstid.

Som andre har nevnt; fargeskiftende glass - i seg selv en grunn til å ikke korrigere synet (ok, det var litt overdrevet). Har to par briller, et med fargeskiftende og et uten, de uten har i løpet av snart 4 år knapt blitt brukt, de ligger fast på kontorpulten.

Man får kjøpt ski/scooterbriller som er store nok til å få briller inni, har brukt det lite, da jeg mistet mine for mange år siden.

Ellers er det alltid en fordel å ha en pusseklut tilgjengelig da lite av turtøyet i dag har ønskede egenskaper for å tørke briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også kjøpt en slags folie med styrke. Så vidt jeg husker er det rundt A5-størrelse og du klipper ut form og størrelse selv, så klebes det på glasset (evnt. plast) i sol,- alpin- eller beskyttelsesbriller. Klebingen er ikke lim, mer som de beskyttelsesfilmene som ligger over displayet på mobiler og annet.

Fant ikke link i farten, men folien ble testet av Dag Kjelsås i Villmarksliv for noen år siden og fikk god karakter. Han la inn en bit i nedkant av fiskebrillene og utfordret dem med vann, tørking og alminnelig brillepuss.

Jeg har fått s.k. alderdomslangsynthet(!) og bruker briller bare til endel lesing, små fiskeknuter osv. Til det har jeg kjøpt meg en hel del briller i aluminiumsetui à la tube på Jysk. 36 kroner for to par da jeg kjøpte. Fjærbelastet brillestang er det faktisk også. Har liggende i bilen, sekken og rundt om, men jeg bruker altså bare til enkelte ting foreløpig.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt avhengig av briller, og fikser ikke linser. Må tilogmed bade med briller for å finne tilbake til land.

Dugging på skitur er et stort problem, det finnes mye lurium mot det, men jeg har endt opp med briller med plastglass (som skifter farge).

Gnir brillene inn med et tørt såpestykke, og polerer med myk bomullsklut. (utslitt kjøkkenhandkle). Det holder duggen unna i flere timer for oss med moderat tempo..

Plastglass er lette, får lettere riper, men knuser ikke. Det har reddet meg en gang, og er verdt penga!

Husk at på fjellet kan vanlige briller/solbriller gi for mye sidelys, og forårsake snøblindhet....og det er vondt!!!

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://smithoptics.ca/products/#/Goggles/Snow+Goggles/Turbo+Fan+Series/Knowledge+OTG+Turbo/view/

Skibriller med plass til briller inni. I tillegg en liten vifte som hjelper mot dugg. Høres tullete ut, men funker bra i praksis. Kjenner flere som har gode erfaringer med denne både med og uten briller under. Har ikke hatt de lenge nok til å si noe om holdbarhet og robusthet, men i verste fall sitter du igjen med et par gode goggles med plass til briller i dersom vifta ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener og bedriver friluftsliv bruker jeg linser. Det er ikke noe problem når man blir vant med å sette dem inn uten speil.

Men: "(Ble laseroperert for noen år siden (synskirurgi) så jeg kan ikke gå tilbake til kontaktlinser.)"

Litt værre da.

Når en kan få dykkermaske med styrke bør det være mulig med skibriller også. Det lureste er helt sikkert å spørre en optiker om en ikke får klart svar her. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja linser og laseroperasjoner er sikkert ok, men mange av oss som har brilleglass som tjukke husmorvinduer kan ikke benytte oss av slikt, vi er evig fortapt med våre briller.........så man får bare pusse dugg og is!

jeg imidlertid sjekk opp den linken som omtaler skibrille m vifte! høres fint ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke for alle gode innspill her. Den adapter-løsningen så ikke dum ut.

Forøvrig vil jeg anbefale Rodenstock solbriller med styrke.

Betalte ca. 1500 hos min lokale optiker (coptikk), og siden korreksjonen var såpass liten ble det ikke noe tillegg for å sette inn glass med styrke. (Kjeden opererer med en grense her...som jeg har glemt.)

Erik1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker briller. Og fant disse på Sportsnett. Er meget fornøyd. Endelig fant jeg noe jeg kan bruke i dårlig vær på fjellet, og i alpinbakken. I stiv kuling, 7 minus og snøvær, dugget brillene ikke. Kr 399,-.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2892&cid=346

Er annet tips, er Blix snøskjerm. Meget god hvis det snør, uten mye vind. F,eks på skitur. Da kan du ha brillene på som vanlig, og ha snøskjermen over. Er justerbar. Enkelt og genialt. Brukte faktisk snøskjermen i tillegg til ovennevnte skibriller. Når det snødde som verst, vippet jeg ned skjermen, slik at snøen kom på skjermen, og ikke på skibrillene.

Når det ble klart, kunne jeg bare vippe opp skjermen, og vips, var synet helt topp. Med skibriller tilpasset briller, og snøskjerm i kombinasjon. Genialt.

http://www.gsport.no/produkt/123083(BC_1)/blix-sn%C3%B8skjerm/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke riktig så flott men; Over The Glasses.

Og ja det er flere merker som fører "OTG" utgaver, men de er ofte vanskelig å finne. Klikket meg inn på sportsnett og kikket på CEBE sin versjon - men sportsnett hadde selvfølgelig bare dame/barnemodellen.......

VAUDE har også noen løsninger men det merket er jo komplett umulig å finne i Norge(??) likeså Salewa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oakley kan levere mange av sportsbrillene sine med styrke. Erfaringene mine med Oakley gjennom årene (aktiv landeveisyklist, langrenn, løp, turer, nedoverski-goggles) er:

Pluss:

100%duggfrie

Optisk "feilfrie"

Stoort utvalg av forskjellige linser

Tåler ekstremt mye, har ennå tilgode å knekke/ødelegge et par

Minus:

Koster ofte litt mer (du får hva du betaler for :D )

Ofte ikke de mest "nøytrale" brillene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker skibriller med batteridrevet vifte, Smith Knowledge Turbo OTG heter de...viften gjør faktisk nytten sin men virker som skrale greier.

Det er et innhuk på begge sidene av brillen slik at brillene passer på sidene.

http://www.amazon.com/gp/customer-media/product-gallery/B000OOLZ2O/ref=cm_ciu_pdp_images_0?ie=UTF8&index=0

Relativt dyre syntes jeg, 1300 kr

har også et par av disse med i sekken, vet aldri om noen har glemt briller eller om de du har skulle gå i stykker http://forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fikk lyst til å ta opp igjen denne mer enn 3 år gamle tråden. Nå har det vært påske, og før påske var rådet: Bruk gode solbriller i påska  som beskytter mot UV-stråling fordi da unngår du å bli snøblind. Det er viktig at brillene tetter godt slik at de også beskytter mot lys fra sidene.

       Jeg er av de som er helt avhengig av briller eller kontaktlinser, en skitur med bare vanlige solbriller er utenkelig for meg. Tidligere benyttet jeg mine vanlige briller og satte på forhengere i sterk lys. En gang ble jeg nesten snøblind på grunn av at for mye lys kom inn fra sidene. De siste årene har jeg benyttet engangslinser og skikkelige solbriller. Det fungerer brukbart, men det er ikke alltid like hensiktsmessig med linser.

 

Jeg vurderer derfor å kjøpe et par solbriller med styrke, men synes de er relativt dyre. Er det noen som vet om slike solbriller til en relativt overkommelig pris?

 

Jeg ser godt med briller og føler ikke at min nærsynthet er noe stort problem. Likevel føler jeg i blant at vi som er avhengig av sterke briller blir tatt lite hensyn til, det forutsettes for eksempel at vi bare kan ta på oss vanlige solbriller og gå på tur. Det er litt mer komplisert for oss, og vi er en ganske stor gruppe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.