Gå til innhold
  • Bli medlem

Konvertering av koordinater


Ilder1966

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet et sted jeg så veldig vil gå til. Har prøvd å gå på måfå, men finner det ikke.

Fant koordinater dit, men de står i lat/long, og det skjønner jeg ikke hvordan jeg skal fikse i GPS`en min.

Er det noen som vet hvordan jeg konverterer det over til UTM koordinater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om gpsen din er satt på UTM(eller hva som helst som ikke er long/lat) så bare endre innstillingene(ta om nødvendig for deg bruksanvisning, det skal være rimelig ukomplisert, på min garmin er det bare noen tastetrykk) til long/lat og legg in koordinatene som waypoint. Om du nå vil ha dem i UTM så er det bare å endre tilbake så står waypointet nå med UTM-koordinater.

Dette fungerer ii hvert fall på min gps :o har en garmin etrex vista hcx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste GPS'er kan vise både UTM og lat/lon koordinater.

Hvis du forteller hvilken GPS du har skulle det ikke forbause meg om en vennlig sjel fortalte deg hvordan du stiller inn for lat/lon koordinater. Da er det bare å knatte inn de posisjonene. Etterpå skrur du tilbake til UTM koordinater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde linken, og plottet inn de koordinatene jeg har (59gr 10'43''N, 10gr08'31''E).

Havnet da i sonebelte 40, og det er jo ikke engang Norge....???

Har en gammel GPS som står Explorist 100, Magellan på. Finner der jeg bytter koord.system på den, men der finner jeg ikke noe lat/long...

Har alltid brukt UTM, og føler meg nå littegrann forvirret :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde linken, og plottet inn de koordinatene jeg har (59gr 10'43''N, 10gr08'31''E).

Havnet da i sonebelte 40, og det er jo ikke engang Norge....???

Har en gammel GPS som står Explorist 100, Magellan på. Finner der jeg bytter koord.system på den, men der finner jeg ikke noe lat/long...

Har alltid brukt UTM, og føler meg nå littegrann forvirret :o)

Jeg havna i UTMsone 32 når jeg prøvde konverteren i linken:

Degree, Minute, Second:

Latitude: 59° 10' 43.000" N

Longitude: 10° 8' 31.000" E

Universal Transverse Mercator (UTM):

Zone: 32

Easting: 565265

Northing: 6560499

Og det er nesten utenkelig at GPSen din ikke har mulighet for å vise geografiske koordinater. Tipper de kaller det noe annet enn lat/long.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah! Tror Kaldenord har helt rett. Det er et sted rett utenfor Sandefjord jeg skal....

Hva dere kan!!!!! Og lurer fælt på hvorfor jeg ikke fikk det til....

Men - går for deres svar - og takker og bukker for fantastisk hjelp! Om jeg rekker det på søndag, så skal jeg stikke ut en tur å se hvor jeg havner. Skal ikke se bort fra at det dukker opp et innlegg her på hvordan det gikk :wink:

Takk for super hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet et sted jeg så veldig vil gå til. Har prøvd å gå på måfå, men finner det ikke.

Fant koordinater dit, men de står i lat/long, og det skjønner jeg ikke hvordan jeg skal fikse i GPS`en min.

Er det noen som vet hvordan jeg konverterer det over til UTM koordinater?

Prøv Statens kartverk: http://norgeskart.no/ --> Verktøy --> Transformer koordinater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan å regne ut gps koordinater til Kartkoordinater? Og som kan gi en liten innføring i det. Kan jo ta utgangspunkt i Standard oppsett garmin og 1-50000 kartene

Hva mener du med GPS-koordinater og kartkoordinater?

En GPS kan fint bruke samme koordinatsystem som det som er tegnet opp med rutenett på et kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan å regne ut gps koordinater til Kartkoordinater? Og som kan gi en liten innføring i det. Kan jo ta utgangspunkt i Standard oppsett garmin og 1-50000 kartene

Du trenger ikke regne om. Still inn gps'en på WGS84 som datum og UTM som koordinatsystem. Da vil gps og kart ha samme koordinatsystem.

Ishavskatedralen i Tromsø:

Kartreferanse: DC 218 279 Her er nøyaktigheten på 100 m og det er omtrent det du klarer på kartet uten hjelpemidler

Gps-referanse: 34W 0421897 7727914 Her er nøyaktigheten 1 meter.

Tallene med fet skrift i midten er som du ser de samme som på kartreferansen.

De fleste gps'er har støtte for mange formater og du kan taste inn hvilket som helst av dem og deretter bytte til UTM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.