Gå til innhold
  • Bli medlem

3 skiløpere funnet omkommet i Sirdal


Phaser

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

- I hytteboka hadde de skrevet at de var på vei til en hytte som heter Heibergtunet, som ligger ved storevatn nord for funnstedet, forteller Fjeld.

vanlig praksis er vel å skrive navnet sitt i hytteboka. hvis de har det, så burde det jo være en smal sak å finne ut hvor mange de sannsynligvis er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en tragisk sak dette :s

Det støkk i meg da jeg leste om ulykken ettersom jeg var på en skitur gjennom Sirdalsheiene for ca 3 uker siden, og overnattet både på Taumevatn og Heiberghytta ved Storevatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekkene var samlet på isen på Taumevatn, bare 800-900 meter fra Taumevatn-hytta. De tre omkomne ble funnet på tre forskjellige steder, sier lensmann Netland til Aftenbladet.

Hva kan gjøre at en ble funnet delvis nedsnødd, en i i sovepose på isen og en tredje i teltet, når sekkene ble funnet samlet?

Snøskred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan gjøre at en ble funnet delvis nedsnødd, en i i sovepose på isen og en tredje i teltet, når sekkene ble funnet samlet?

Snøskred?

Ja det høres litt merkelig ut at de ble funnet på forskjellige steder, så kanskje har de blitt tatt av skred. Da jeg først leste om ulykken så het det at det var èn person som ble tatt av snøskred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres litt merkelig ut at de ble funnet på forskjellige steder, så kanskje har de blitt tatt av skred. Da jeg først leste om ulykken så het det at det var èn person som ble tatt av snøskred.

jeg tror dette fort kan ha noe med hva man har av erfaring å gjøre.. ALLE nordmenn vet at man graver seg ned om det kommer uvær.. hvis man ikke vet dette graver man seg heller ikke ned, men prøver å overleve i soveposen der man er???

husker engelske soldater som kom til oss på skjold for vinterøvelse.. omtrent på det nivået. de gjorde ingen av de logiske tingene som ALLE nordmenn gjør når de fryser, de bare stod der uten vodter og lue og frøys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst går mine tanker til pårørende.

Skred er lite sannsynlig, da hadde det vært ganske klart fra begynnelsen av at det va snakk om skred.

Som hofstad sier så er det tydelig at de ikke har nok rutine.

Synes uansett det er synd at representater fra DNT sier at folk på tur i fjellet må ha med seg guide eller være med i en organisert gruppe. Jeg håper virkelig ikke de bruker en situasjon som dette på å sko seg på utlendinger. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7512473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok desverre ett resultat av kaldt og ufyselig vær og litt urutinerte turfolk! Selv om de kanskje hadde godt utstyr - må man kunne bruke det. Blir man kald og sliten er det lett å få panikk i ett uvant miljø. Att de ble funnet spredt tyder på att de har dratt litt hver sin vei for å forsøke å finne hytta eller den fjerde personen som fortsatt er savnet når jeg skriver dette. Hvordan snø og føreforholdene er i Sirdalstraktene har jeg ikke noen formening om.

Det hele minner litt om en historie fra krigens dager her hvor jeg bor - en hel tropp tyske soldater frøs ihjel inne på fjellet her, mange ble funnet uten ski, uten sekker, noen uten sko......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at en ulykke som dette ikke skal diskuteres, men synes det tar seg litt dårlig ut at vi uten å vite stort sitter å gjetter på manglede evner og kunnskaper. For det vi vet kan de ha hatt både god erfaring og godt utstyr, men helt uforutsatte ting kan ha felt dem. Som at en av dem har blitt alvorlig syk, de har feilet i oversetting av værmeldinger eller annet. Virker også litt hoverende å komme trekkende med hva lokalbefolkningen gjør (i en eller annen avis), enten det gjelder tyskere som har feilet i småbåt eller utlendinger utenifra som setter livet til i fjellheimen. Såpass respekt synes jeg de fortjener, selv om det senere skulle vise seg at det forholder seg slik.

Det minner meg om 52-åringen som omkom i padleulykken ved Stavanger like før jul. Uten at vi kjenner noe til ulykken klarer de i padleforumet å påstå at kajakken er ubrukelig i farvannet (jeg har f.eks en kajakk som tilsynelatende er ubrukelig til f.eks å tømme for vann, men den er modifisert) og etter at mannen er nevnt med fullt navn er det faktisk en som har slått opp i våttkortregisteret konkluderer med at mannen ikke hadde våttkort - underforstått hadde han ikke kunnskaper om padling og egenredning. Du slette tid. Hva om mannen f.eks omkom som følge at et slag eller annet illebefinnende!? Jeg har heller ikke våttkort, og selv om jeg sikkert kunne ha lært et og annet der tror jeg faktisk jeg har lært litt selv også siden jeg første gang padlet havkajakk midt på 60-tallet og haugevis av timer med trening på egenredning med forskjellige teknikker.

Ellers stiller jeg meg fullt bak dette utdraget fra johnpds innlegg over:

Først og fremst går mine tanker til pårørende.

Synes uansett det er synd at representater fra DNT sier at folk på tur i fjellet må ha med seg guide eller være med i en organisert gruppe. Jeg håper virkelig ikke de bruker en situasjon som dette på å sko seg på utlendinger. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7512473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om 52-åringen som omkom i padleulykken ved Stavanger like før jul. Uten at vi kjenner noe til ulykken klarer de i padleforumet å påstå at kajakken er ubrukelig i farvannet (jeg har f.eks en kajakk som tilsynelatende er ubrukelig til f.eks å tømme for vann, men den er modifisert) og etter at mannen er nevnt med fullt navn er det faktisk en som har slått opp i våttkortregisteret konkluderer med at mannen ikke hadde våttkort - underforstått hadde han ikke kunnskaper om padling og egenredning. Du slette tid. Hva om mannen f.eks omkom som følge at et slag eller annet illebefinnende!? Jeg har heller ikke våttkort, og selv om jeg sikkert kunne ha lært et og annet der tror jeg faktisk jeg har lært litt selv også siden jeg første gang padlet havkajakk midt på 60-tallet og haugevis av timer med trening på egenredning med forskjellige teknikker.

1. Den kajakken slik den selges (altså umodifisert) er livsfarlig til annet en finværspadling langs land om sommeren, bl.a. fordi den er umulig å tømme på egenhånd, sannsynligvis også meget vanskelig å få tømt av padlere også, spesielt i noe sjø.

2. Vi ser en tendens til at de som omkommer i kajakkulykker er godt voksne menn som padler alene og som ikke har våttkort. ( Og jada, jeg VET at det finnes uhorvelig mange dyktige padlere som ikke har våttkort også)

3. Du er velkommen til å diskutere dette på padleforumet, og det ville kanskje vært riktigere også, så kunne jo vedkommende som nevnte det med våttkort ha forklart hva han mente istedet for at du tillegger ham en mening ("underforstått...... osv"). Forøvrig har vi våttkort/kurs/kompetanse-diskusjonen stadig vekk på forumet :wink:

4. Og nei, vi vet egentlig ikke noe om den faktiske årsaken til ulykken, men å samle erfaring og diskutere det man tror er vel ikke så dumt likevel. Så også i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Den kajakken slik den selges (altså umodifisert) er livsfarlig til annet en finværspadling langs land om sommeren, bl.a. fordi den er umulig å tømme på egenhånd, sannsynligvis også meget vanskelig å få tømt av padlere også, spesielt i noe sjø.

2. Vi ser en tendens til at de som omkommer i kajakkulykker er godt voksne menn som padler alene og som ikke har våttkort. ( Og jada, jeg VET at det finnes uhorvelig mange dyktige padlere som ikke har våttkort også)

3. Du er velkommen til å diskutere dette på padleforumet, og det ville kanskje vært riktigere også, så kunne jo vedkommende som nevnte det med våttkort ha forklart hva han mente istedet for at du tillegger ham en mening ("underforstått...... osv"). Forøvrig har vi våttkort/kurs/kompetanse-diskusjonen stadig vekk på forumet :D

4. Og nei, vi vet egentlig ikke noe om den faktiske årsaken til ulykken, men å samle erfaring og diskutere det man tror er vel ikke så dumt likevel. Så også i dette tilfellet.

Pkt 1 - Tilsynelatende ja. Jeg mener og mente at det er uheldig å dømme utfra det vi antar, særlig om vi ikke angir det som utgangspunkt.

Pkt 2 - Ja, menn litt over middagshøyden er mer utsatt for plutselige og uforutsette problemer som hjerteatakk, hjerneslag eller bare i utgangspunktet uskyldige svimmelhetsanfall enn vi var da vi var 30 år yngre! Jeg føler det litt forulempende for de det gjelder måten de diskuteres på i etterkant.

Pkt 3 - Takk for det. Jeg diskuterte i utgangspunktet ikke denne padleulykken, men brukte den som eksempel på det jeg oppfatter som uheldig kritikk av enkeltpersoner og deres ettermæle. At jeg tillegger ham en mening er jo ikke mer enn rimelig når han skriver det han gjør, sitat: "Jeg søkte etter ham i våttkort databasen, men fant ham ikke".

Pkt 4 - Det skriver jeg da også innledningsvis i mitt innlegg. Jeg mente ikke å kritisere enkeltpersoner, selv om jeg synes signaturen KjArH var litt kort og (sikkert utilsiktet) hardtslående med kommentaren sin.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nä er det nä desverre engang slik at utlendinger er veldig overrepresentert pä statestikkene när det gjelder dödsulykker som har med fritidsaktivitet i Norge, det kan selvfölgelig finnes uendelig antall grunner til at ting gär galt som overhodet ikke har noe med det at de er uerfarene eller ei... MEN det er desverre slik at folk som ikke kjenner "triksene" eller faretegnene när väret endrer seg pä fjellet eller til havs fort kan väre i en situasjon de ikke har noen forutsetninger for ä klare seg, MENS de fleste nordmenn har fätt höre hele livet at man graver seg og at det er ingen skamm ä snu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ALLE nordmenn vet at man graver seg ned om det kommer uvær.."

Dream on!

"Vil helst ikke si ordene , men sier det like vel.

Urutinerte utlendinger...."

Takk. Det er på samme nivået som Habberstad på NRK

– Vi ser at dei ofte både er godt utstyrte og at dei har god erfaring. Uansett oppfordrar vi alle utlendingar til å bli med i guida grupper, eller ha med seg kjentfolk når ein er på tur i fjellet om vinteren, seier Habberstad.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite men det kan jo se ut som om en ble borte fra følget og de andre forsøkte å finne vedkommende. Det kan forklare hvorfor de satt igjen sekkene samlet og lette i hver sin retning. Da blir opptredenen deres litt mer forståelig. Man må jo forsøke å lete hvis noen blir borte.

Tror ellers endel ulykker skyldes at man tar mer hensyn til egne planer/tidsplaner enn til forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor farlig dårlig vintervær kan være, hørte at de kun var litt over en kilometer unna hytten.

Edit- Det samme skjedde en gang på Jan Mayen, en av metrologene gikk ut for å sjekke en måler eller noe, ikke så langt fra stasjonen, han kom aldrig tilbake og omkom som følge av det dårlige været.

Dette er kanskje litt OT, men har noen tallene på antall døde i fjell og natur fra i fjor? Tror dette året kommer til å bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at en ulykke som dette ikke skal diskuteres, men synes det tar seg litt dårlig ut at vi uten å vite stort sitter å gjetter på manglede evner og kunnskaper. For det vi vet kan de ha hatt både god erfaring og godt utstyr, men helt uforutsatte ting kan ha felt dem. Som at en av dem har blitt alvorlig syk, de har feilet i oversetting av værmeldinger eller annet. Virker også litt hoverende å komme trekkende med hva lokalbefolkningen gjør (i en eller annen avis), enten det gjelder tyskere som har feilet i småbåt eller utlendinger utenifra som setter livet til i fjellheimen. Såpass respekt synes jeg de fortjener, selv om det senere skulle vise seg at det forholder seg slik.

Kan vi ikke gjøre som Koppen foreslår: Av respekt for de omkomne vente med å kritisere deres dårlige evner og kunnskaper til vi vet mer om hva som egentlig har skjedd? For alt vi vet nå, kan disse menneskene være mer erfarne enn de fleste av oss på forumet til sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor farlig dårlig vintervær kan være, hørte at de kun var litt over en kilometer unna hytten.

Edit- Det samme skjedde en gang på Jan Mayen, en av metrologene gikk ut for å sjekke en måler eller noe, ikke så langt fra stasjonen, han kom aldrig tilbake og omkom som følge av det dårlige været.

Dette er kanskje litt OT, men har noen tallene på antall døde i fjell og natur fra i fjor? Tror dette året kommer til å bli verre.

Det er svært få som omkommer som følge av friluftsaktiviteter i Norge uten at jeg kjenner de eksakte tallene. Unntaket er båt ulykker. Flere år har rundt 80 mennesker druknet i Norge. Alkohol spiller sikkert en rolle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva turistforeningen mener og ikke mener i denne saken vet jeg lite om, men jeg er godt kjent i området Taumevatn - Storevatn og det er riktig at dette er relativt lett turterreng, men det er høyfjellsterreng de luxe. De siste trærne forsvinner ved Taumevatn og etterpå er det stort sett bare snaufjell.

Uten å vite mer enn det som står i avisene vil jeg jette på at de har gått ut fra Taumevatn på søndagen. Både lørdag og søndag var værmeldingen for mandag og tirsdag vind, 20 - 22m/s på kysten fra Kristiansand og halveis nord til Bergen. Vindøkningen var vel meldt allerede fra søndag kveld hvis jeg ikke husker feil. Vinden kom fra øst syd øst og fulgte kystlinja nordover. Her i Stavanger begynte vinden å øke kraftig søndag ettermiddag og det er rimelig å tro at Sirdalsheiene, som ligger et par timers bilkjøring lenger øst fikk denne vinden noen timer tidligere. I dette området ville dette resultere i at de som var på vei mot Heibergtunet ved Sorevatn ville få uværet "rett i tryne".

Hvis disse turgåerne f.eks. var kommet noe over halvveis så ville de sansynligvis være vest eller nord for Taumevassknuten og på vei opp mot turens høyeste punkt. I dette område er det ikke noen som bremser vinden. Terrenget faller fra Storevann og ostover mot Grønaplasset og videre sørover over Taumevatn og danner nesten en tunnell som vinden følger.

Det er umulig å gå på ski i storm. Er du godt trent så klarer du kanskje en liten til stiv kuling, men det er max.

Jeg vil jette på at de forulykkede har innsett hvor dette bar og snudd. På vei tilbake til hytta, som ligger i sørenden av Taumevatn, har de fulgt løypa over isen, men snøføyka og vinden kan ha vært årsaken til at de verken har sett hytta eller løypemerkene. (Hvis løypa er blitt kvistet, det vet jeg ikke noe om.)

Det er to andre hytter langs Taumevatn. Oselega og en liten jakt / jeterhytte i nordenden ov vannet som de må passere hvis de har fulgt løypa.

Hvorfor de ikke har tatt seg inn i en av disse kan vi bare lure på, men de var vel ikke særlig godt kjent i området.

Å stå midt ute på et vann i snøstorm og ikke vite hvor du er, er vel ikke særlig hyggelig og jeg kan godt tenke meg at de, etter muligens å ha konstatert at de ikke visste hvor de var, har forsøkt å berge seg så godt de kunne. Men å sette opp et telt under slike forhold er ikke enkelt, kanskje heller bort i mot umulig. Å grave seg ned ute på vannet er heller ikke særlig enkelt med de snømengdene vi har. Vinden i disse områdene kan lett bli så kraftig at den blåser bort alt som står i dens vei og som ikke er ordentlig festet.

F.eks. på Storsteinen, som ligger noe lenger nord, blåste sikringsbua til pinneved første vinteren etter at den var bygget.

Trett og sliten og uten erfaring med å takle slike værforhold. De fleste andre, enten de er nordmenn eller noe annet, med gjennomsnittlig turerfaring ville nok sansynligvis endt opp på samme måte.

Trist, men slik er det enå en gang. Naturen gjør ikke forskjell på folk.

Etter å ha vert aktivt med i Røde Kors Hjelpekorps en halv mannsalder, laget kurs og undervist folk i hvordan man oppfører seg i fjellet både sommer og vinter, så er det veldig trist å se at slikt skjer. Men slik kunnskap går desverre ikke i arv. Den må læres.

http://ut.no/hytte/taumevatn

http://ut.no/map/page/maptool/392d3447-7801-44f4-b485-0c44646f1787/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.