Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmehelg i Romsdalen


tommygutt

Anbefalte innlegg

Turen var spikret for mange måneder siden, lite viste vi at vi skulle få 3 drømmedager uten en enste sky på himmelen!

Vi kjørte fra Drammen og Oslo på torsdag i et sinnsykt snøvær og fikk en lang tur oppover mot nord, men akkurat i det vi kommer ned i Romsdalen ser vi plutselig at været klarner opp. På hotellet i Åndalsnes viser samtlige værvarsel soooool fra blå himmel hele helga :smile:

Opp tidlig fredag morgen og værvarselet viser seg å være riktig, et fantastisk vintervær! Vi kjører til Eresfjord for å bestige Skjorta på 1711 moh. Toppen ligger der helt urørt og vi skjønner tidlig at vi kommer til å få en nedkjøring utenom det vanlige. Under tregrensa ligger et silkemykt pudder på cirka 40 cm, over hardpakket snø. Snøen er noe mere preget av vinden over tregrensa, men uansett helt fantastisk! Det er en lang og tung tur til toppen og siste kneika er temmelig bratt, men opp kom vi og hvilken utsikt vi fikk! Rellativt kjølig oppe på "verdens tak", så vi velger å starte på nedturen etter 20 minutter. Det blir en nedkjøring i solnedgangen som fester seg på netthinna for evig tid! Mens sola smelter over fjella og havet, danser vi nedover fjellsiden og når vi kommer ned til skogen får vi pudder jeg aldri har opplevd maken til!! Det er bare å nyyyyyte! 8 timer tur-retur og fullmåne når vi kommer fram til bilen, rett og slett en fantastisk start på helga :D

Dag 2, ryktet om bra vær spres fort, folk kommer langveis fra for å nyte et stykke Møre og Romsdal på sitt beste. "Alle" labber i vei opp mot Kyrkjetaket, så vi velger naboen Kjøvskartind som dagens mål. 1552 moh med start fra Grøvdalen, som for anledningen slår til med minus 23 kalde i skyggen. Men allerede etter ett par hundre meter oppover lia, bader vi i sol! Turen opp går jevnt, tross gårsdagen godt plantet i beina. Vi skjønner at vi får nok en fantastisk dag på ski! 4 timer opp til toppen og i dag er det veldig levelig temperatur i høyden, så vi blir sittende og bare nyyyyte. Over på Kyrkjetaket er det hektisk aktivitet og vi får også selskap av likesinnede oppe på Kjøvskartind. Alle går med et merkelig glis over hele ansiktet :D Nedkjøringen går inn i historiebøkene den også, rett og slett fantastisk snø i de mest fantastiske omgivelsene man kan tenke seg. Rekker liksom aldri å bli sliten den dagen, alt er bare en eneste stor mental boost!

Søndag og hjemreisedag, men først en kjapp tur opp til Skarven i Isfjorden, en nydelig "liten" topp på drøye 1100 moh, som gir godt betalt med både utsikt og en nydelig nedkjøring. Vi får hele fjellsiden for oss selv den dagen og blir overrasket over at snøen er så utrolig bra etter tre dager med intens sol! Rundt oss kjører folk helt råe nedkjøringer på drøye 40 grader ned fra Galtåtind og Loftskartind! Heldigvis alt for bratt for meg, selv om traversen mellom Galtåtind og Loftskartind nå står på "må gjøre-lista"!

4 timer tur-retur, vi er ved bilen og vender snuta mot Østlandet. En helg med mange inntrykk! Jeg hadde ikke vært på topptur med ski siden 2004 og ble rett og slett starstrucked! Snakk om full klaff, jackpot og lotto-gevinst på en og samme helg! Helga blir aldri glemt og jeg skal opp igjen så fort muligheten byr seg :D

post-8784-133474741325_thumb.jpg

post-8784-13347474133_thumb.jpg

post-8784-133474741336_thumb.jpg

post-8784-133474741343_thumb.jpg

post-8784-133474741348_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøen var veldig stabil ja :-)

Nå kjører jeg uansett veldig safe, samme med kompisene jeg var på tur med. Det bratteste vi kjørte var cirka 30 grader og med skredfare 1 og 2 var dette greit. Null drønninger, ingen skred noe sted og de profilene jeg gravde ut viste ingen ustabile lag.

Jeg har fått store konsentrasjons-vansker etter denne helga, vil bare ut på tur igjen :D

Og hvis noen var i tvil, Møre og Romsdal er Norges desidert vakreste fylke! Fjord og fjell sammen er utrolig og når man i tillegg får en solnedgang som smelter ned i Atlanter`n, ja da blir jeg våt i øyekroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jackpot er tingen :o

Ellers veldig bra tjeneste med snøskredvarsel.no, den ble flittig brukt ukene før avreise.

Er forøvrig fra Møre og Romsdal selv, men etter å ha flyttet sørover for en del år side, har jeg virkelig fått opp øynene for mitt hjemfylke. Legger ved et bilde fra Skjorta mot Tustna der jeg vokste opp. Bildet yter ikke rettferdighet når det gjelder lyset, men man ser litt av hva vi opplevde. Sola har akkurat tatt turen bakk Trollveggen og ute i havet er det et sirkus av farger!

post-8784-133474741353_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja detta var nydelige greier! :D Misunnelig så det holder...

Har lenge håpet på tur til området nå. Kanskje skjer det til våren, men da blir det nok bare "trivielle" Kyrkjetaket siden det må tas hensyn til mindre ambisiøse turdeltakere.

Selvsagt subjektivt hva som er landets vakreste fylke, men hvorfor ikke Møre og Romsdal? :D Det er vel iallfall ingen fylker som kan påberope seg å være flottere totalt sett. Gleder meg til tida kommer da jeg får anledning til å utforske Møre og Romsdal mer inngående :wink:

Skjønner også at det må være litt slitsomt for kompisen min å bo på Tranby i Lier når han egentlig er fra Stordal. Tar jeg ikke feil blir det nok endel topp- og hjemlengsel iblant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Du må nok regne med mye barmark en del hundre høydemeter med mindre du kan starte i høyden, slik som på f.eks. Skjorta når veien åpner.

Har ikke vært i Romsdalen, men rundt Skjorta og til Sunndalsøra går det oftest fint med skitopptur til ut juni.

Søk opp nordvendt, der ligger snøen lengre.

Vær obs på elvekryssinger, de kan fort bli vanskelige hindre i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolket Busken som han helst ville gå uten ski. I såfall er ytre strøk/kysten sikrest, der er det mange muligheter i juni. Jeg har gått fra Vengedalen til Åndalnes over Blånebba med lite snø midt i juni. Andre år er mye av denne ryggen snødekt på den tida. Det er ikke uvanlig å gå til fots på Bispen (v/ Trollstigen) i juni. Blir i såfall en del snøkryssing langs Bispevatnet.

På ski er Trollstigen "bankers".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.