Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av truger til vårtur?


tjarlie

Anbefalte innlegg

Planlegger tur gjennom Setesdalsheiene, over Hardangervidda og Skaveheimen til Tyin med start i siste halvdel av mai. Det er selvfølgelig ikke lett å forutsi snøforhold, men magefølelsen sier truger kan være fordelaktige forran ski. Lettere å frakte på barmark, stegjern, og muligens noe smidigere ved råtten snø(???).

Er det noen som har tips om valg av trger, evt størrelse. Vil det det være nødvendig eller overkill med 36 #?

Jeg bærer med meg telt, mat osv, så totalvekta kommer på rundt 100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bære med 100kg så er vel truger rund 50" helt greit. :wink: Min erfaring er å heller bruke 30" til +- 25kg sekk. På seint vårføre holder de godt på evt morgenskare, men er snøen råtten så synker man langt ned uansett størrelse på trugene.

Dæven jeg gleder meg til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 30 selv. Atlas 1230. Foreløpig kjempefornøyd. Men kjøpte de i vinter så kan ikke si så mye om råtten vårsnø. Snøen nå er jo ikke veldig fast den heller. nesten 1meter med løssnø. Ett litt fastere lag nedi, det går kjempefint å ta seg fram. med mine 95 påkledde og lett sekk kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om kroppslengden din, skrittlengden er avgjørende for hvor lett eller tungt du går på store truger.

Truger har også litt forskjellig fasong og noen smalner mye av i bakkant for å gjøre dem lettere å gå på, men det gir til gjengjeld mindre bæreflate.

Jeg tror 30" er det beste valget for deg, møter du partier med dyp/råtten snø kan du som nevnt snu døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tubbs mountaneering 36"...disse valgte jeg siden jeg skulle bære sekk, de bærte bra men du må ha litt teknikk når du går med de. Jeg opplevde at bakendene av trugene slo borti hverandre ganske ofte pga lengden.

En annen minus med de var selve bindingen som er ganske stiv, slik at du ikke kan legge trugene flatt sammen. Selve av og på av trugene fungerte veldig bra forsåvidt.

Så var det vekten, 3 kg veier de til sammen...for min del så er det for mye.

Nå bruker jeg MSR evo, føler disse er mye bedre på flere områder. Bindingene kan legges flate slik at jeg kan legge begge trugene flate over hverandre...lettere å pakke de da. De har bedre friksjon under, med tubbs trugene opplevde jeg å gli i bakkene...skjer veldig sjeldent med MSR trugene.

Så veier de bare 2 kg til sammen, pluss at du kan huke på noen flater som forlenger trugene.

Test av MSR trugene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt letring fant jeg info folderen som var med mine Tubbs military når jeg kjøpte de.

I denne er det en tabell over anbefalt truge størrelse i forhold til vekt.

optimalt for 25" er 64-82 kg

for 30" er 91-100 kg

for 36" er 109 - 127 kg

på folderen står det faktisk Moutaineer så jeg tipper dette er ganske universiell for de grøvre Tubbs trugene og sikkert for andre merker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.