Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua 2011-2012


Kula

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som kan svare meg på disse spørsmålene?

1. Guide? er det noe man trenger? kan kanskje virke som et dumt spørsmål, men jeg har vært på kili og elbrus og du trenger ikke å være rakettforsker for å finne toppen:) Spørsmålet er vel om det er lett å finne veien. (vi går for normal ruten)

2. Vi har lyst til å fikse alt selv, det vil si at vi har med egen mat, telt , utstyr, osv. Lurer da på om man kan lett booke porters med muldyr?

3. Avklimatisering utenfor Aconcagua?

Kom gjerne med gode tips og hint.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har gått de 3 nevnte topper med norsk gruppe(Jarle Trå) og brukte endel ekstra kroner på dette, men ser også at det kommer mye bra ut av å være med på gruppetur. Det er tryggere og man treffer andre toppomane, bare hyggelige folk på slike galmannsturer er min erfaring.

1: Du trenger ikke guide på fjellet, men klatretillatelse må du ha, denne fikses i Mendoza. Ikke vanskelig å finne veien i klarvær, verre kan det være i uvær. OBS: De 1000 ekstra moh du har i forkold til Kili skal IKKE undervurderes med tanke på hvor krevende turen er, høydesyke osv.

2: Muldyrdrivere kan man leie selv om man er på privat tur. Regn med noen ekstra dager i forkant der nede for å ordne ting og tang om du skal ordne alt selv.

3: Maipo har jeg fått anbefalt som et godt akklimatiseringsfjell. Helt klart en fordel å akklimatisere noen dager på 3500-5000 meter før man går innover. Tida i basecamp med turer opp og ned ble litt kjedelig slik jeg opplevde det, vi akklimatiserte ikke på et annet fjell først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i see.

Uansett kommer jeg til å bruke gps. Men slik jeg forstår det er det vel en "sti" på normal ruten?

Fant en siden der alle waypointsene fra normal ruten lå.

Hvor mange dager brukte dere? Jeg ser for meg 15-19dager(med res.dager), vis vi ikke avklimatiserer utenfor.

Alle turene jeg har vært på har vært hjemme snekkeret..liker det litt sånn, halve morroa:)

Men ser for meg litt mer addming i argentina. men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov plan!

Dag1: Mendoza / Puente del Inca (2.725)

Dag2: Puente del Inca - avklimatiseringstur- Puente del Inca

Dag3: Puente del Inca / Confluencia (3.300)

Dag4: Confluencia / Plaza Francia (4.000) / Confluencia

Dag5: Confluencia / Plaza de Mulas (4.260)

Dag6: Plaza de Mulas, hviledag (liten gåtur)

Dag7: Plaza de Mulas / Camp 1 “Plaza Canadá” (4.910) / Plaza de Mulas

Dag8: Plaza de Mulas / Mt. Bonete (5.100) / Plaza de Mulas 

Dag9: Plaza de Mulas, Hviledag

Dag10: Plaza de Mulas / Campo 1 “Plaza Canadá”

Dag11: Camp 1 “Plaza Canadá” / Camp 2 “Nido de Cóndores” (5.250)

Dag12: Camp 2 “Nido de Cóndores” (5.250) Hviledag

Dag13: Camp 2 “Nido de Cóndores” / Camp 3 “Berlín” (5.900)  

Dag14: Camp 3 “Berlín” / Summit (6.962) / Camp 3 “Berlín”

Dag15: RESERVE DAG

Dag 16: RESERVE DAG

Dag17: RESERVE DAG/ KOMME SEG TIL HELVETE NED! Camp 3-Plaza Mulas-Puente del Inca

Noen synspunkt?

Flere hviledager? mindre? nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.wwv.no/photogalleryf.asp?CountryId=16&no=8

Her har du akklimatiseringsplanen vi benyttet fra BC og opp.

I forkant brukte vi 4 dager inn til BC via Vacas-dalen:

Dag 1: Innover dalen 2600-2800 moh

Dag 2: Videre inn dalen 2800.3200 moh

Dag 3: Akklimatiseringstur til 3700 moh

Dag 4: Til BC 3200-4200 moh

Vil karakterisere opplegget som konservativt og vellykket uten høydeproblemer. 13 av 18 kom opp til tross for elendig vær på toppdagen.

Bruker man kortere tid på akklimatisering, er sjansen for å lykkes mindre, så jeg anbefaler i å investere i ekstra dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden ble Comfluencia-campen flyttet fra et grønt og trivelig sted til en forblåst og solsvidd slags hylle i en skråning over elva. Sola steikte hele dagen og det var støv som blåste over alt. Ikke en trivelig plass å være i lenger tid enn nødvendig.

Det er nok nødvendig med 2 netter med akklimatisering der før man går videre, men jeg syntes tre netter på et slikt sted ble litt mye.

Mulig campen er flyttet igjen så alle mulige forbehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden ble Comfluencia-campen flyttet fra et grønt og trivelig sted til en forblåst og solsvidd slags hylle i en skråning over elva. Sola steikte hele dagen og det var støv som blåste over alt. Ikke en trivelig plass å være i lenger tid enn nødvendig.

Det er nok nødvendig med 2 netter med akklimatisering der før man går videre, men jeg syntes tre netter på et slikt sted ble litt mye.

Mulig campen er flyttet igjen så alle mulige forbehold..

Anbefaler å bare bruke mer tid, gjerne en hviledag eller ekstra i BC, man trenger å vaske klær og slike ting innimellom akklimatiseringsturene. Husk også at normale mennesker har bare ett forsøk på toppen på slike ekspedisjoner, så ikke legg ut på toppstøtet med dårlig dagsform eller håpløs værmelding. Har man gjort et seriøst forsøk på toppen og misslykkes, er det svært få som har fysiske og psykiske krefter nok til å forsøke igjen etter få dager, men mange kommer igjen året etter etter et mislykket forsøk, derfor anbefaler jeg i å investere i nok dager i forkant for å øke toppmulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confluencia (3.300) = BC?

sånn : ??

Dag1: Mendoza / Puente del Inca (2.725)

Dag2: Puente del Inca - avklimatiseringstur- Puente del Inca

Dag3: Puente del Inca / Confluencia (3.300)

Dag4: Confluencia (3.300) hviledag

Dag5: Confluencia / Plaza Francia (4.000) / Confluencia

Dag6: Confluencia / Plaza de Mulas (4.260)

Dag7: Plaza de Mulas, hviledag (liten gåtur)

Dag8: Plaza de Mulas / Camp 1 “Plaza Canadá” (4.910) / Plaza de Mulas

Dag9: Plaza de Mulas / Mt. Bonete (5.100) / Plaza de Mulas

Dag10: Plaza de Mulas, Hviledag

Dag11: Plaza de Mulas / Campo 1 “Plaza Canadá”

Dag12: Camp 1 “Plaza Canadá” / Camp 2 “Nido de Cóndores”(5.250)

Dag13: Camp 2 “Nido de Cóndores” (5.250) Hviledag

Dag14: Camp 2 “Nido de Cóndores” / Camp 3 “Berlín” (5.900)

Dag15: Camp 3 “Berlín” / Summit (6.962) / Camp 3 “Berlín”

Dag16: RESERVE DAG

Dag 17: RESERVE DAG

Dag18: RESERVE DAG/ KOMME SEG TIL HELVETE NED! Camp 3-Plaza Mulas-Puente del Inca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg gikk i en organisert ekspedisjon på Aconcagua i vinter, men noen norske som gikk samme dag som oss hadde kjøpt en del tjenester fra et byrå. De betalte litt for å få hjelp til å organisere en del av de "kjedelige" tingene slik som transport fra Mendoza til Inca, transport til parkgate (Vacas), muldyrtransporten, dofasiliteter i fjellet, adgang til oppholdstelt i basecamp, opplysninger om vær og vind osv.

Det jeg tror de var mest fornøyd med var at de kunne bruke et "ordentlig" toalett i basecamp og at de fikk muligheten til å kjøpe en god 3 retters middag de dagene de var lei drytechen.

Samtidig ble de tatt litt hånd om av guidene våre om de hadde spørsmål eller problemer, noen som jeg tror økte sjansene deres for å nå toppen.

To selskaper som virket ganske sikkert tilbyr dette er Inka og Ayamara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1. Man trenger ikke guide, det er lett å finne veien, men du må kunne navigere i dårlig vær.

2. Ja, gjør at selv, det er mye mer utfordrende og morsommere, blir en helt anne tur!

3. Tror ikke det er så mye å hente på aklimatisering før turen, det vil ta noen dager før du kommer til å få bruk for det.

Generelt reagarer kroppen på høyde ra ca 1350 meter så selv en 2000-meter vil hjelpe...? Kanskje starte turen med å reise via La Paz i Bolivia, Altiplano ligger på over 4000, ta en kosetur til 5000 meter? Andre tar turer til ulike topper rundt base camp/Plaza de Mulaz, men skal man gjøre seg kjent gjør man det opp mot ruten, som oss.

Det beste tipset er å gå turen/høyde i sitt eget tempo - innenfor sikre tidsmarginer for dagen.

Over flere år har blitt forbigått av ALLE i høyden, men jeg hører sjelden at disse når toppen, har heller ikke sett dem der..??

Jeg følte at jeg brukte 80% av energien min i Canaleta'en fordi jord og snømasser stadig skled ned.

Når du er på toppen MÅ du ha marginer på tid, form, skade, proviant og varme mot evt. dårlig være, alt for mange vimser på toppene med tynne marginer om situasjonen endrer seg.

Dag1: Mendoza - Puente del Inca til 2800 m.

Dag2: Puente del Inca - Confluencia

Dag3: Confluencia - Placa de Mulaz (Camp1)

Dag4: Hviledag Placa de Mulaz, Camp1.

Dag5: Akklimatiseringstur til 4900 m (forbi Canada).

Dag6: Bære utstyr til Cambio de Pendiente Camp2, retur Plaza de Mulaz.

Dag7: Plaza de Mulas - Nido de Cóndores m/utstyr. Retur Cambio de Pendiente hente utstyr - til Nido de Cóndores igjen, lang dag!

Dag8: Camp2/Nido de Cóndores - hvildeag.

Dag9: Akklimatiseringstur, Nido de Cóndores - Independencia/traverse (6200 m)

Dag10: Nido de Cóndores - Berlín, 5.800, Camp 3.

Dag11: Støte mot topp 6962 m fra Berlín. Retur Berlin - Nido de Cóndores - Plaza de Mulas (lang dag).

Dag 12: Plaza de Mulas - Puente del Inca.

Dag 13: Puente del Inca - Santigao

Dag 14: Solbade ved stillehavskysten. :D

Alt arrangert på egen hånd, ingen turpertør e.l. greiest!

Unsupported, ingen bærere, muldyr eller annen ekstern hjelp, mer morro!

Man treffer og blir kjent med mye folk, annet enn nordmenn, så man er ikke avhengig av en gruppe, som mange påstår, til slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg gikk i en organisert ekspedisjon på Aconcagua i vinter, men noen norske som gikk samme dag som oss hadde kjøpt en del tjenester fra et byrå. De betalte litt for å få hjelp til å organisere en del av de "kjedelige" tingene slik som transport fra Mendoza til Inca, transport til parkgate (Vacas), muldyrtransporten, dofasiliteter i fjellet, adgang til oppholdstelt i basecamp, opplysninger om vær og vind osv.

Det jeg tror de var mest fornøyd med var at de kunne bruke et "ordentlig" toalett i basecamp og at de fikk muligheten til å kjøpe en god 3 retters middag de dagene de var lei drytechen.

Samtidig ble de tatt litt hånd om av guidene våre om de hadde spørsmål eller problemer, noen som jeg tror økte sjansene deres for å nå toppen.

To selskaper som virket ganske sikkert tilbyr dette er Inka og Ayamara.

Jeg kjøpte ingen lokale tjenester (http://distantpeak.blogspot.com/2008/01/aconcagua-unsupported.html), og dermed har man i prinsippet ingen tilgang til toalett tjenester i BC. Men det kan enten løses ved at man setter opp teltet sitt i nærheten av hotellet (ca 1 km fra BC) som har et bra innendørs toalett eller bæsjer i engangsposene og kaster den i bæsj-containeren i BC :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bare bruke mer tid, gjerne en hviledag eller ekstra i BC, man trenger å vaske klær og slike ting innimellom akklimatiseringsturene. Husk også at normale mennesker har bare ett forsøk på toppen på slike ekspedisjoner, så ikke legg ut på toppstøtet med dårlig dagsform eller håpløs værmelding. Har man gjort et seriøst forsøk på toppen og misslykkes, er det svært få som har fysiske og psykiske krefter nok til å forsøke igjen etter få dager, men mange kommer igjen året etter etter et mislykket forsøk, derfor anbefaler jeg i å investere i nok dager i forkant for å øke toppmulighetene.

Campen jeg sikter til, Confluencia, ligger nedenfor Basecamp. Ellers er jeg enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vil anbefale å gå Vacasdalen. Da får en en naturlig aklimatisering opp til BC på 4200 moh (3 dager). Mindre folk og mye fordigere dal en normalveien. Vi hadde ikke guide, men brukte Inka Expeditions for transport og leie av muldyr da vi var der i 2007/2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi erfarte da vi var der i vinter var at de som benytter Vacasruta oftere og oftere blir anbefalt å benytte Horocones ut igjen hvis man kommer så høyt at det er mulig. (Ca 6000 moh.) Vi gjorde dette, og ettersom jeg da har gått begge rutene kan jeg trygt anbefale denne løsningen. Vacasruta er finere og gir en mer naturlig akklimatisering på vei inn. På vei ut så sparer man fort en dag da Horocones er kortere. Man slipper også å gå opp og ned den traurige grusbakken på Horocones i så stor grad. Vi gjorde dette også da vi måtte avbryte første toppstøtet pga. dårlig vær og gikk ned til BC på Horcones for å vente på bedre forhold før vi gikk opp igjen. Denne løsningen gjør også turen litt mer interessant da man slipper å gå samme lange veien to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.