Gå til innhold
  • Bli medlem

Uerfaren


Buster

Anbefalte innlegg

Hei hei. Er ny på dette forumet, og nå håper jeg på hjelp fra dere.

Har letet rundt om kring, men finner ikke noe som sier hvor lang jeg skal kjøpe en kanoåre.

Jeg lurer også på om hvor dere gjør av beina i kanoen. står dere på kne i kanoen med beina under setet, eller strekker dere dem frmover. Ved sistnevnte stilling kommer en kanski i konflikt med bagasjen.

Håper på en masse gode tips om det å tibringe en del tid i en kano, da jeg har fått problemer med å gå på grunn av et kne som ikke vil det samme som meg lenger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.mamut.net/Padlespesialisten/subdet7.htm

Riktig lengde

Lengden på kanoåren bestemmes på skaftets lengde, ikke på årens fulle lengde!

Velg åren utifra følgende kriterier:

Skaftets lengde bør være lik avstanden fra skulderen til vannlinjen på kanoen. For å måle denne avstanden gjør du følgende: sitt rett på en stol og mål avstanden fra haka til stolsetet. Legg til 15 cm for å få den rette lengden på skaftet. Eks. Hvis målet fra haka til stolsetet er 65 cm, legger du til 15 cm og ender opp med 80 cm skaftlengde. Dette tilsvarer en 130 cm turåre med bøyd skaft.

Dette er selvfølgelig cirkamål.

Du kan legge til eller trekke fra rundt 5 cm for å få en mest mulig behagelig åre. Dessuten vil setets plassering i knaoen ha innvirkning på skaftets lenge. Høyt sete -> lengre skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noen fast regel som folk flest sitter i kanoen.

jeg har kun én sesongs erfarng med min ally. det jeg har erfart er at det er alfa omega å kunne variere stillingen underveis. det blir raskt tresmak i ræva og stiv rygg hvis jeg sitter for lenge i samme stilling. mulig dette problemet blir mindre når jeg får padla mer, men jeg vil påstå at å kunne variere stilling er viktig uansett erfaringsnivå. dette er et prinsipp innen teknikk(trening) i idrett ellers også; det å kunne ha variabilitet i bevegelsesmønsteret er med på å gi god arbeidsøkonomi. jeg har ikke prøvd meg knestående enda, men har variert med å sitte med beina utstrekt og med beina trukket til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står dere på kne i kanoen med beina under setet,

Bare når maksimal kontroll og kraft er påkrevd. Det vil først og fremst si i stryk. Eller hvis jeg skal vise frem hvor mye guffe jeg klarer legge på åra. Det er alt for ubehagelig å sitte slik på knærne til at jeg gidder gjøre det uten litt adrealin i kroppen.

Jeg varier også med å sitte på knærne når jeg er grundig lei av de andre stillingene jeg kan komme på. 3 minutter i "trapper" posisjon er et ganske effektivt motmiddel mot denslags :-)

eller strekker dere dem frmover. Ved sistnevnte stilling kommer en kanski i konflikt med bagasjen.

Ikke hvis bagasjen legges med 15 cm klaring mellom skrog og bagasje :)

Sitter som regel med ene kneet bøyd og det andre strakt, d.v.s. en slags halv lotus-stilling som blir ganske avslappet og fin. Mest fornøyd er jeg når jeg kan bytte bein når jeg bytter hvilken side jeg padler på - men det krever at plassen rett foran meg ikke er altfor tettpakket med unger eller bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver om kanoen som heter Ally. Går ut fra at den da er den fortrukne av folk flest i skog og fjell. Men hvilken lengde bør jeg satse på med to personer + utstyr for noen få dager.

Da ville jeg valgt 16.5DR, men det er selvsagt fordi det er den jeg har erfaring med :)

Jeg kan garantere at den funker bra til det bruk du antyder. Om den er det beste kjøpet er en litt mer vrien vurdering.

Ally anbefales av mange fordi

- den er lett,

- sammenleggbar (kan tas med i bagasjerom på buss, fly og bil)

- relativt robust

- stabil

- VANVITTIG god i stryk (gjelder DR = down river modellene)

- Og ikke minst fordi Lars Monsen bruker den... :-)

Mot ally kan innvendes høy pris og at det går tregt på flatt vann (gjelder DR modellene).

Du finner masse tråder om Ally og andre kanoer på forumet om du søker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til rett årelengde så er det like viktig viktig å lære seg riktig padleteknikk. Jeg har nevnt dette før noen andre steder på dette forumet, men det er ikke mindre viktig av den grunn. Det er faktisk ikke bare å stikke åra i vannet og skyve fra hvis man ønsker litt god fremdrift, retningsstabilitet og å unngå en masse vannsøl fra åra og inn i kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen min setter størst pris på knestående, og balansen blir bedre særlig om det er bølger, vind, strøm e.l. Jeg padler nesten alltid slik, og bruker da et liggeundelag i bunnen av kanoen der jeg sitter. En liten myk forhøyning under vristen gir enda bedre støtte og behag. Om du spanderer et par hundrelapper i ei bok i tillegg til kano, åre og vest så vil du kunne finne ut av det meste du lurer på underveis. "Padling" av Øystein Køhn kan anbefales, forfatteren er nok regnet som en av de mest erfarne innen padling med kano på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest Hundre padleperler av Øystein Køhn, og der var det mye interesant. Skal sannelig prøve å finne den andre boken om "Padling" som du nevner også. ;)

Den med ett støtte under vristen ved knestående padling tror jeg vil passe meg også.

Skjønner at det er mye inviduell tilpasning ute å går her. Setter virkelig pris på disse tipsene slik at jeg kan prøve meg frem for å finne min stil.

Dette er foresten ett knakende godt forum, med mange seriøse og flinke turfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke padler i en Ally eller Packboat kan et par med disse:

kneputene: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158744117

og en rull med antisklitape: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158066369

gjøre susen. ;)

Antiskli i bunnen av kanoen og kneputer på knærene. Da "henger" knærne litt bedre fast i kanoen og du sklir ikke så mye rundt.

Det blir nok lettere å padle teknisk riktig når du sikker i trapperstilling siden en automagisk får en berde holdning.

Jeg tror det kan gå å feste ankelklosser med borrelås også. Da kan du variere hvor du plasserer di i forhold til hvor du vil sitte. Det har jeg ikke testet selv. (Jeg skal over på full lengde leggstøtter siden beina sovner med 17cm høy sadel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.