Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski til en tung rugg


stefanvp

Anbefalte innlegg

Hei!

Har "vanlige" langrennski til løypebruk, og carvingski til slalombakkene. Men tenkte jeg skulle få meg noen fjellski til turbruk primært utafor løypene både i skauen her på østlandet og noen turer på fjellet.

Er 183 lang og veier drøyt 110 kg, så jeg må vel ha litt kraftige ski kanskje!? Er rimelig grønn på akkurat det der.

Hadde egentlig planer om å kjøpe jaktski siden jeg har bikkje, men den kortbeina drevern trimmes nok best i ferdige løyper nå om vintern. Så kravet om ski uten stålkant er forsåvidt ikke så viktig mer. Har skjønt det som at stålkant er en fordel ellers...

Ser det går mye i Fischer og Åsnes. Og skjønner det som at Åsnes har en fordel med fellelåsen sin.

Er Nansen eller Ingstad et bra alternativ tro!? Og i så fall i hvilken lengde!?

Eller funker Fischer sine like godt!?

Hadde jo sikkert vært kjekt med ski som kunne passe i ferdige spor innimellom også. Det er jo ofte ferdige spor deler av veien man skal. Hmm... Er ikke lett det der.

Og hva med bindinger!? 75mm eller BC?

Er takknemlig for alle tips fra dere mer erfarne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Har "vanlige" langrennski til løypebruk, og carvingski til slalombakkene. Men tenkte jeg skulle få meg noen fjellski til turbruk primært utafor løypene både i skauen her på østlandet og noen turer på fjellet.

Er 183 lang og veier drøyt 110 kg, så jeg må vel ha litt kraftige ski kanskje!? Er rimelig grønn på akkurat det der.

Hadde egentlig planer om å kjøpe jaktski siden jeg har bikkje, men den kortbeina drevern trimmes nok best i ferdige løyper nå om vintern. Så kravet om ski uten stålkant er forsåvidt ikke så viktig mer. Har skjønt det som at stålkant er en fordel ellers...

Ser det går mye i Fischer og Åsnes. Og skjønner det som at Åsnes har en fordel med fellelåsen sin.

Er Nansen eller Ingstad et bra alternativ tro!? Og i så fall i hvilken lengde!?

Eller funker Fischer sine like godt!?

Hadde jo sikkert vært kjekt med ski som kunne passe i ferdige spor innimellom også. Det er jo ofte ferdige spor deler av veien man skal. Hmm... Er ikke lett det der.

Og hva med bindinger!? 75mm eller BC?

Er takknemlig for alle tips fra dere mer erfarne :)

Jeg vet at åsnes combat, som er militær versjonen av Åsnes Ingstad, er forsterket med en stålskinne fremme...eller noe sånt, må nesten undersøke detaljene i det der....men den er altså hakket mer robust enn sivilversjonen. Så hvis du skal ha solid så hadde jeg sett på Åsnes combat.

se forøvrig min "valg av fjellski" tråd for mer informasjon ang fjellski

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=199858#199858

Skal du ha fjellski som bærer bra i løssnøen men likevel passer såvidt i sporet, så hadde jeg sett på Ingstad Nansen med BC binding.

Og jeg tror folk flest velger Åsnes over fischer pga Åsnes sin kortfelle, det gjelder meg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at combat er noe forsterket. De er jo 50gram lettere. enn Ingstad.

Kjøpte akkurat Ingstad selv og har hatt en veldig kort prøvetur utenfor huset. i snøen som er nå på hadeland så bærer det ganske greit for meg med 200cm og min 85kg. Tråkker igjennom litt. Men dette er jo veldig løs snø. Har jo nesten ikke vært mildvær i vinter så kan ikke regne med å finne noe som bærer. Trugene går igjennom de også. Problemet med disse breie skiene er at det finnes nesten ikke spenn i de. Jeg prøvde i butikke å klemme i sammen alt fra 180 til 210 både med fischer og åsnes av de breieste og klemte de elt sammen. Så smører man får man dårlig glid. Bruker man feller får man ca ingen glid til man tar de av igjen. Dette er ikke noe problem om man holder seg utenom løypene men i løypa blir det fort frustrerende. Om du vil gå opp litt til i bredde så har du åsnes vetletind og storetind. Fortsatt ikke noe spenn å snakke om men syns faktisk det var en liten tanke med smørelomme på storetind. Om du faller for Combat/ingstad så finnes det også Breidablikk som er samme skien uten stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at combat er noe forsterket. De er jo 50gram lettere. enn Ingstad.

Finner faktisk ikke noe info om dette på nettet i farten, men to selgere har nevnt det for meg tidligere....men nå skal jeg ikke si sikkert om de vet hva de snakker om eller om denne forskjellen på skiene faktisk gjør combat mer solid enn ingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :-)

Ser en butikk her i byen har bra pris på Ingstad. Hvis de er like Combat så spiller det jo ingen rolle hva en velger.

Men hva med bindinger? Er det 75mm som gjelder på såpass breie ski? Ser ut til at Voilè 3pin får mye skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva de skal brukes til. Om nedover ikke er spesielt viktig er det like greit med BC. 75mm vil være litt stivere å gå med men går jo fint bortover det også.

Ser for meg at det blir mest bortover ja. Normalt skogs/fjellterreng. Så litt opp og ned blir det jo, men har ikke tenkt å satse på de store utforkjøringene nei. Selv om man aldri vet hvor bitt av basillen man blir da. he he... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og har du med bikkje på turen så er Breidablikk samme skia som Ingstad, men uten stålkant. Skal du gå i tett skog med mye opp-og-ned og poenget er å komme seg korte distanser fra A til B, så kan 36" truger virkelig være tingen! God tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og har du med bikkje på turen så er Breidablikk samme skia som Ingstad, men uten stålkant. Skal du gå i tett skog med mye opp-og-ned og poenget er å komme seg korte distanser fra A til B, så kan 36" truger virkelig være tingen! God tur :)

Ja jeg har et par Tubbs 36" som blir brukt på jakt. Fungerer supert over korte distanser og spesielt i mer tett skau. Men skal en på tur med andre som går på ski så ere kjekt med ski å :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fordelen at her finnes 4 par fjellski i heimen.

Dattra mi har Fischer 99

Sønnen Fischer 109

Kona har Nansen

og jeg har Ingstad

Jeg og kona har Super telemark med Wire

Barna (Eh gutten er 185 høg og ca 80 kilo) bruker BC Manuell

1) Hadde jeg prøvd BC før jeg kjøpte bindinger, hadde jeg valgt BC Magnum. HEr var det for mye tenking, og for lite fornuft fra min side.

2) Jeg spekulerte lenge på ski. Var klar på at jeg skulle ha kortfell. Ingstad er en kjempeski utenfor løype, men slier med en gang du går i skooterspor, eller der andre har gått før. Skien blir rett og slett voldsomt vinglete.

Nansen er en bedre konstruksjon for hardt underlag.

Jeg har valgt skilengde 210. Jeg er 187 og over 130 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fordelen at her finnes 4 par fjellski i heimen.

Dattra mi har Fischer 99

Sønnen Fischer 109

Kona har Nansen

og jeg har Ingstad

Jeg og kona har Super telemark med Wire

Barna (Eh gutten er 185 høg og ca 80 kilo) bruker BC Manuell

1) Hadde jeg prøvd BC før jeg kjøpte bindinger, hadde jeg valgt BC Magnum. HEr var det for mye tenking, og for lite fornuft fra min side.

2) Jeg spekulerte lenge på ski. Var klar på at jeg skulle ha kortfell. Ingstad er en kjempeski utenfor løype, men slier med en gang du går i skooterspor, eller der andre har gått før. Skien blir rett og slett voldsomt vinglete.

Nansen er en bedre konstruksjon for hardt underlag.

Jeg har valgt skilengde 210. Jeg er 187 og over 130 kg.

Se her dukka det opp nye momenter ja.

Det er jo ofte sånn at deler av turen ofte foregår enten i preppa løyper eller i scooterspor av varierende grad. Høres ut som Nansen med BC burde bli første ski jeg kjøper.

Så får jeg heller kjøpe enda breiere om jeg blir helt "toppgal" etterhvert :wink: he he...

Funker Nansen i 210 greit med din vekt, så burde det holde for meg å. Og BC er vel sikkert godt nok så lenge jeg ikke skal drive med ekstremkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egen erfaring med noen av dem, men mener bestemt at Amundsen har betydelig mer stivhet og smørespenn enn Nansen og de andre nevnte Åsnesskiene,

Amundsen er også de breieste som fungerer i oppkjørte spor, om du ikke skal tilbringe mesteparten av tiden i løssno er de kanskje det beste valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute med ingstad i dag og de gikk da i sporene de. (var ikke nypreppet så det var litt slitte spor men ikke så veldig ille) skraper litt på tuppen men virket ikke som det bremset nevneverdig. Enig at de er vinglete ved siden av sporene men for en drøm i løssnøen da :wink:

Det er store forskjeller i bredden på spørplogene rundt omkring. Ingstad går normal IKKE i spor, det gjør heller ikke Nansen.

Hadde jeg valgt ski på ny, hadde jeg valgt Nansen. Jada, ikke spesielt smørespenn på hverken dem eller Ingstad, men utenfor spor spiller det liten rolle. Smøre skiene som gammeldagse treski, fra helen og helt frem.

Ellers er kortfellene nydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner faktisk ikke noe info om dette på nettet i farten, men to selgere har nevnt det for meg tidligere....men nå skal jeg ikke si sikkert om de vet hva de snakker om eller om denne forskjellen på skiene faktisk gjør combat mer solid enn ingstad.

Hei. Ingstad har i motsetning til millitærversjonen ikke stålplate i bindingsområdet. Derfor bør det ikke brukes to-komponentlim i skruehullene på Ingstad. Du risikerer da at skruene graver seg seg løs i treverket. Enig i at det er litt rart at fjerning av en stålplate skal resultere i høyere vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.