Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for barn


ost

Anbefalte innlegg

Heisann!

For de av dere som er på tur med barn, er det noen som har erfaringer knyttet til soveposer for de minste. Jeg planlegger turstart for min eldste som fylte 4 nå i januar til sommeren, og sovepose skal poden ha, men hva?

Når jeg søker på nett ser jeg at f.eks ajungilak ikke opperer med temperaturanvisning på barneposer. Er dette fordi det er en kopi av de store posene? Og hvordan er det med andre merker? Jeg antar ajungilak ikke er alene om soveposemarkedet...

Hva med det faktum at barn ikke tåler de samme tempraturene som voksne?

I tillegg er jeg helt bortreist i forhold til hva de forskjellige temperaturhenvisningene egentlig sier. Er det noen som kan gi en kort forklaring på EN 13537 og hva de forskjellige temperaturområdene egenlig betyr? Selv har jeg en Tyin-pose som er over 15 år gammel, duger som bare juling fortsatt, selv på kalde dager, men jeg skjønner/antar at det som var behaglig temp for 15 år siden ikke nødvendigvis defineres som behaglig i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har selv tenkt tanken om sovepose til barn, og jeg fant ut at produsentene ikke var særlig interesserte i å oppgi temperaturgrenser fordi barn ikke regulerer temperatur så godt som voksne. Legg merke til comfort-temperaturene i linken under og at de baserer seg bla. på vekt. Ellers er volumet på soveposen viktig. En god sovepose for voksne vil ikke være god for barn da mye energi vil gå med til å varme opp mye sovepose.

Jeg fant flere råd på nettet, og et av dem var å ha et termometer med kabel inn i soveposen til barna for å kontrollere temperaturen mens de sover. Sikkert lurt å bruke et slikt termometer som måler min-/maxverdier og sjekke hjemme hva temperatur bør være før en drar på tur. Da kan en sjekke tempen i løpet av natta.

Jeg hadde tenkt å handle sovepose fra isbjorn.no. De syr poser på mål uten at det koster skjorta.

Fant en forklaring på EN13537 her: http://www.oslosportslager.no/nyhet/temperaturgrenser---temperaturmerking-av-soveposer-48.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins mange gode soveposer til barn, selv valgte vi ajungilak mammut som du kan forlenge hun har hatt den i 3 år nå og det er ganske god og varm, men det er viktig og ha et godt underlag da du mister det meste av varmen gjennom bakken, men alle barn er forskjellige og ingen andre enn foreldrene kjenner sine egne barn best så det er vanskelig og si hva som fungerer best, men og begynne og måle med digitale duppeditter og ledninger og gps vido samt mobilovervåknig for og sjekke om barnet fryser er og gå for langt synes jeg, er du så redd for at di skal fryse så hold dere hjemme, unger er ikke porselens dukker og tåler faktisk ganske mye og di sier som regel ifra når di er kald eller for varm, ganske enkelt egentlig tror dere det er for kaldt kle på tynt med ulltøy, tror dere det er for varmt så kle av, herregud hva er det som skjer med verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en ikke skal være hysterisk. Tipset jeg så på nett om termometer var nok muligens myntet på mindre barn. Større barn våkner og klager om det er kaldt.

Mine barn er 3 og 5, og skal bli med på tur fra våren av. Trenger ikke termometer til dem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du så redd for at di skal fryse så hold dere hjemme, unger er ikke porselens dukker og tåler faktisk ganske mye og di sier som regel ifra når di er kald eller for varm, ganske enkelt egentlig tror dere det er for kaldt kle på tynt med ulltøy, tror dere det er for varmt så kle av, herregud hva er det som skjer med verden....

He he :D

I helga overnattet jeg i telt med jentungen på 5 år. Det var ca -10 da vi la oss, men -23 da vi våknet kl 07! Hun hadde på seg et sett ullundertøy, et tynt sett fleece og et tjukkere lag med fleece + selvfølgelig gode ullsokker/hals/lue. Hun lå i sin barnesovepose (husker ikke merke) som jeg igjen hadde tatt oppi min gamle Tyin Vinter. Under henne la jeg en Jerven duk og et Bamse underlag.

Jeg var våken et par ganger i løpet av natta og sjekket om hun var kald. Da hun våknet neste morgen kunne hun selv fortelle at hun var god og varm.

Det skal sies at det ikke er første gang jeg sover i telt med henne, men det var ny kulderekord :D Hadde jeg visst at det skulle bli så kaldt hadde det nok ikke blitt noen tur ut, så det er godt vi ikke visste :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sport 1 selger en god barnepose som heter Basecamp Sarek jr.Kjøpte denne til min

datter på 6 år,tykk god pose som er god å ligge i ifølge vesla.Så på mange forskjellige poser før jeg bestemte meg og den billige sarekposen kjentes best ut.Hun har brukt den ned mot 5c med kun tynt bomullsundertøy på seg og sier hun ligger varmt og godt.Under posen bruker vi svart billig liggeunderlag og ei lita luftmadrass.Den veier litt over kiloen og har et meget bra kompresjonstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :D

I helga overnattet jeg i telt med jentungen på 5 år. Det var ca -10 da vi la oss, men -23 da vi våknet kl 07! Hun hadde på seg et sett ullundertøy, et tynt sett fleece og et tjukkere lag med fleece + selvfølgelig gode ullsokker/hals/lue. Hun lå i sin barnesovepose (husker ikke merke) som jeg igjen hadde tatt oppi min gamle Tyin Vinter. Under henne la jeg en Jerven duk og et Bamse underlag.

Jeg var våken et par ganger i løpet av natta og sjekket om hun var kald. Da hun våknet neste morgen kunne hun selv fortelle at hun var god og varm.

Det skal sies at det ikke er første gang jeg sover i telt med henne, men det var ny kulderekord :D Hadde jeg visst at det skulle bli så kaldt hadde det nok ikke blitt noen tur ut, så det er godt vi ikke visste :roll:

Jeg og jentungen på da 2år og 4mnd var på tur i høst da det var ca 5minus. Gjorde som du og pakket inn på alle kanter. Jeg våknet også noen ganger i løpet av natta og ved ett par anledninger hadde hun kommet seg ut av det meste. Tipper det ble for varmt. Hun var i hvertfall god og varm med det som var igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag bestillt 2 stk Isbjørn Bjørnøya til mine på 3 og 5. De lages med 140cm dobbel glidelås og total lengde på 170cm. De bør kunne brukes til barna er 10+. I mellomtiden kan jeg snøre igjen enden de ikke bruker når det er kaldt. På sommeren blir disse i overkant varme, så da er sikkert de billige jeg kjøpte på OBS bra nok.

Nå gleder jeg meg til turer med gutta fra midten av mars og utover. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag fikk jeg posene. Dette blir veldig bra, og jeg er ikke redd for turer med temperaturer ned mot -10 med mine på 3 og 5 år med disse posene.

Jeg må vel kjøpe noen rimelige underlag og klippe til, eller handle reinsdyrskinn. Da blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye gode svar. Beklager at jeg ikke har fått skrevet tilbake selv enda.

Ettersom forholdene på hjemmebane øker med en til i løpet at en måneds tid, blir nok bruken begrenset til 3-sesong og ikke den fjerde på en god stund. Av den grunn er jeg usikker på om det er nødvendig med Isbjørn, selv om de så flotte ut på hjemmesiden.

Var en tur på Sport1 i sentrum av Oslo, skal ikke skryte av "hjelpen" jeg fikk der.

Tror fort at det blir Ajungilak Mammut (med forlenging) slik at småsøtrene også kan bruke den hvis det skulle bli aktuelt. Basecamp Sarek har jeg ikke funnet enda i butikkene som ligger rundt Oslo City.

Skulle det være flere gode synspunkter her, tas de imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lå i sin barnesovepose (husker ikke merke) som jeg igjen hadde tatt oppi min gamle Tyin Vinter. Under henne la jeg en Jerven duk og et Bamse underlag.

Vi har overnattet i telt eller gapahuk vinterstid med jentene fra de var 2,5 år og brukt ovenstående metode de fleste av gangene. Ved å ha med to soveposer er det lettere å regulere i forhold til temperaturen. Med ullundertøy, tjukk ullbukse og ulltrøye, balaklava og mamma eller pappas tjukke ullsokker utenpå jentenes egne to lag med ullsokker, har det vært rikelig varmt. Har vi syntes det har vært vel kaldt, har jentene likegodt sovet i parkdressen inne i soveposene.

Ytterst har jentene en gammel Ajungilak compact (komforttemp. ca 5 grader, hvis jeg husker rett). Inne i denne har jentene så brukt Helsport Bardu mini, Ajungilak Igloo Junior eller Ajungilak Kira Spring. Ofte har vi satt sammen to Ajungilak Compact poser til én stor fellespose. I gapahuken legger vi hele herligheten inn i en vindsekk. En stor fellespose drar inn mer kaldluft, men samtidig vil jentene ligge tettere og dermed varme hverandre. En granseng med et 1,5 cm tjukt liggeunderlag av skumplast gir god isolasjon mot snøen.

Sjekk eventuelt om de er for varme ved å stikke en finger ned bak i nakken - er de svette der, har de det antakelig for varmt.

En barnesovepose beregnet til sommerbruk/tre sesonger kan slik sett også brukes om vinteren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har ofte hatt med guttungen på overnattingstur, og har da brukt en dun pose beregnet på barnevogn(har altid sovet natten gjennom, og vert varm og fornøyd omm morran) Venter barn nr to, og har i den sammenheng tenkt at det å kjøpe en orntli sovepose til eldstemann(2,5år) kunne vert lurt. Har vert innom sport1, mx sport, xxl og flere for å spørre etter hjelp, men når de får vite alderen på guttungen har de ikke noe skikkelig svar til meg og virker forrundret over at han i det heletatt skal være med på tur. Stusselig i vårt land;) Har ikke kjøpt noen pose enda, men tenker på Ajungilak knøtt. Synspunkter anyone:)

Borge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Legger link til en annen tråd om soveposer til barn her:

http://www.fjellforu...rn/#entry228933

Vi har en ajungilak mammut til gutten på snart fire. Den har vært varm nok til vårt bruk, dvs i pulk og vogn, samt at i teltet er den brukt ned til null grader, poden holdt seg varm med devold active kids undertøy på. Ulempen er at posen er 1,2 kilo, dvs tyngre enn, og i tillegg mere volumiøs enn mange voksenposer med antatt lik komforttemp. Dette ser ut til å gjelde de fleste poser beregnet til de minste barna, derfor er det mange som heller bruker en voksenpose som snøres igjen i fotenden, noe vi hittil har gjort til vesla vår. Har kjøpt mountain hardwear goat junior til henne, men er ikke testet ennå. Knøtt har vi ikke prøvd, vet ikke om denne skal være varmere eller tynnere enn mammut...

LillM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte hatt med guttungen på overnattingstur, og har da brukt en dun pose beregnet på barnevogn(har altid sovet natten gjennom, og vert varm og fornøyd omm morran) Venter barn nr to, og har i den sammenheng tenkt at det å kjøpe en orntli sovepose til eldstemann(2,5år) kunne vert lurt. Har vert innom sport1, mx sport, xxl og flere for å spørre etter hjelp, men når de får vite alderen på guttungen har de ikke noe skikkelig svar til meg og virker forrundret over at han i det heletatt skal være med på tur. Stusselig i vårt land;) Har ikke kjøpt noen pose enda, men tenker på Ajungilak knøtt. Synspunkter anyone:)

Borge

er det snakk om vinter tur eller 3 season? hvis jeg var deg og skulle ut på vinter tur med junior på 2.5 år (noe jeg var sist vinter) ville jeg kjøpte en isbjørn sovepose som er ekstra stor(så ligger der sammen dama og junior her fra året som var http://www.fjellforu...ch_id=46224),da ) kan man veldig enkelt sjekke om junior er varm/kald osv,evetuelt om du har en liten en som ligger stille kan du bestile vinter sovepose til barn fra isbjørn,men katastrofen kan fort bli et faktum hvis man er uten i -15 og så klarer junior og komme seg ut av soveposen,blir fort kaldt da,sist år når min var 2.5 år så sa han ikke i fra att han frøys eller, Nå ligger han stille men fikk ikke trumfen igjenom hos dama og kjøpe en sovepose til han fra polen (mente 3 tusen får en sovepose til han var litt stivt) så kommer til og prøve samme løsning i år og,dvs han sover sammen med meg :)

ble vel 5-6 vinter overnattinger i året som var og det var ikke problem så lenge man har med seg nok fuel,går en del når man skal skifte bleier osv ;)

god tur,junior har alt nå starta og maset om att han vil på telt tur når vinter kommer,men blir vel en stund til det i oslo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Storesøster på 4 1/2 har en ajungilak mammut sovepose som kan forlenges, og den fungerer fint. Her har det mest blitt kortere sommerturer til nå. Men så ha vi to til som skal få seg soveposer etterhvert (en gutt på 2 år og en gutt på 4 måneder) Her er vi mer usikre på hva vi skal investere i. Om det blir mammut på hele gjengen eller om vi prøver andre typer. Hovedsaklig tre-sesongs. Prøver også å hente inn litt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig syns jeg når man starter og få flere barn og få så lett og liten sovepose som mulig,junior bruker lyngen jr (http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Lyngen) kostet vel 300 kr på sport1 som jeg mener tar ca 4 liter i volum og veier 0.9 kg men den er kun til +8 så er snakk om sommeren,brukte den på høsten en gang og da ble det rundt 0 i løp av natta da våknet han att han frøys og ente med att han sov sammen med meg resten av natta (åpne soveposen min og brukte han sin som dyne) 

Når storesøster starter og bli så "stor" som kanskje 5 år er det ikke noe uhell lenger om natta vil jeg tro og kanskje det er bedre og kjøpe en "skiklig" sovepose til hun og la han på 2 år arve mammut? 

har et par slike selv http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Haukeli_dun som junior på 3 år bruker når det er kaldere (brukt den til par - uten problem) hvis du følger med så kan du få dem nede i 699 kr på xxl mener jeg og den tar ca 7 liter i volum og veier vel ca 1.3kg så er mye får pengen syns jeg,jeg har bare brette opp soveposen når han minste har sovet i den.

Hvis man ønsker og bruke mere penger på det er det jo hav av soveposer men greit og tenkte bruken før man kjøper ikke vits og kjøpe alta soveposen til helsport som er stor og til -5 er det vel hvis man kun er uten år det er godt og varmt og +10 grader syns jeg,samtidig er det jo viktig att ikke barn fryser når dem sover er ikke så lett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Satt å så på noe annet da jeg kom over denne posen

 

https://www.flust.no/barn-og-baby/barnevogn/vognposer/easygrow-hood-dunpose/

 

Det står ikke vekt - merkelig nok - men egentlig ser dette ut som en aktuell barnepose - opp til 5 år må det i hvert fall minst være? 

 

Little mamut er vel for lengde opp til 140 cm - og dette er til lengde opp til 130 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt soveposer til ungene. Ønsket en pose som var varm nok til vår/høst, tenker at når det er sommervarmt så finnes det billige og enkle løsninger, så det viktigste var at den tålte minusgrader.<br /><br />Etter å ha søkt rundt på nettet så endte vi opp med Sierra Designs Big Dog/Dragonfly 20 (-7 C). Har ikke fått testet de enda, men de ser og føles veldig teknisk gode. God glidelås, nakkekrave, enkel å snurpe rundt hode, mulig å feste til liggeunderlag, lomme til småting osv. Følger med en liten pute som kan legges i en lomme bak hetta, puta kan tas ut av trekket og trekket kan da fylles med klær. Er mulig å brette opp enden av posen og feste denne i liggeunderlagsfestene slik at den blir kortere. Ungene digger putene ;) Skal passe opptil 152 cm (5 feet). Veier rundt 1100 gram uten puta.<br /><br />Eneste minusene jeg ser er at jeg tviler på at oppbevaringssekken i netting som sitter fast i enden av soveposen (slik at den ikke blir mistet) er solid nok, og det er ingen skikkelig komprimeringspose (den som følger med gjør den ca 20x40 cm, men den kan komprimeres langt mer).<br /><br />Bestilte de på nett og sendte de via Jetcarrier. Ene var dårlig pakka slik at portoen ble høyere enn antatt, betalte vel i alt ca 920 kr per stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.