Gå til innhold
  • Bli medlem

Rjukan-Geilo - høsten 09


Mariusda

Anbefalte innlegg

Dette er min første turrapport her, og forhåpentligvis ikke den siste!
Jeg har lenge vært en ivrig leser og ønsket å bidra selv, så da føler jeg dette var en fin tur å starte med. At den er gjort for lenge siden håper jeg er tilgitt! Forhåpentligvis blir det en ny rapport etter påska fra Finse-Haukeliseter :D Etterhvert lærer jeg meg sikkert å legge inn bilder i teksten..

Høsten 2009 gikk jeg en tur jeg har lyst til å dele her. Ettersom det er såpass lenge siden turen gikk er det nok enkelte detaljer som har gått i glemmeboka. Takke seg til bilder!

Turen gikk fra Rjukan til Geilo og varte 4 (5) dager.

Ankom Rjukan med buss (timesekspressen) kvelden før turen begynte, og sov på et vandrerhjem i Rjukan.

Dag en tok jeg kirsebæret opp Krossobanen da den åpnet. Hver gang jeg tar denne taubanen tenker jeg på tungtvannssabotasjen og historien rundt Vemork. Stort. Jeg gikk via Hellberghytta hvor det var 4-5 ungdommer i alderen 13-16 år. Herlig å se at foreldrene slipper barna sine på Vidda i den alderen! Makan til rutine har jeg sjelden sett hos såpass unge fjellfanter! Hos dem var alt fra matlaging til rydding og klestørking på plass. Etter en liten lunsj og prat med dem gikk ferden videre og teltet ble slått opp en halvtimes bedagelig tur unna Kalhovd. Dagen var fylt med sol, vind og litt skyer. Tæla i bakken gjorde at steiner måtte suplere teltpluggene. Da kvelden kom blåste det opp og flere steiner måtte hentes og legges på pluggene. Temperaturen må ha vært godt under null, for tresesongsposen var uvanlig kald.

Dag to ble leiren brutt og ferden gikk videre mot Kalhovd. Tanken for dagen var å slå leir et sted mellom Kalhovd og Mårbu. På Kalhovd holdt vertskapet på med å stenge hytta for sesongen. Det varmet godt med en varm kopp kaffe og to skiver med gulost og paprika. Etter en liten prat fikk jeg vite at det hadde vært 15 sekundmeter og en del minusgrader natten før. Ikke rart natta hadde vært småkald.
Underveis mot Mårbu møtte jeg på to eldre karer (anslår 65-70 åra) på rypejakt. Jeg kunne fortelle at jeg ti minutter tidligere støkka 5 ryper, de kunne fortelle at de ikke hadde sett snurten av rypa. Da jeg omsider gikk videre, som vanlig med et smil om munnen, kunne jeg ikke unnlate å håpe at jeg også tusler i fjellet med hagla om skuldra i en slik alder. Slikt varmer!
Etter hvert innså jeg at jeg kunne rekke Mårbu før det ble mørkt. Det ville ta på, og distansen ville bli rundt 2 mil for dagen, men det var verd en god vedovn og myk seng. Mårbu nådde jeg god tid før mørket kom og ovnen varmet like godt som jeg hadde sett for meg.

Dag tre gikk jeg videre nordover. Denne dagen skulle jeg gå på kurs/kart og utenfor sti. Spennende. Spesielt med tanke på tåka som under hele etappen lå i hæla mine, mens alt nordover var fritt for tåke! På Mårbu så jeg at Ulvelidlægeret virket som en spennende hytte og bestemte meg for å forsøke å nå den. Dette betø igjen ca 1,5 (2 effektivt) mil, men hytta så spennende ut og ovnen varmet sikkert like godt som på Mårbu. Steinura som måtte passeres på veien dit var omfattende og krevende, men da jeg kom frem var hytta i seg selv verd det. Skuffende var det at veden uteble, og natta blei kald. Veggene i hytta trekker selvsagt. Utedassen var også en utedass av det unike slaget! Tok dessverre ikke bilde av den.

Dag fire startet med 5 centimeter snø! Planen å gå en kortere etappe og slå leir etter en mil. De to forrige dagene hadde tatt på og skuldrene fortalte om mye uvant vekt de siste dagene. Igjen skulle det vise seg at planen ikke holdt helt inn. Denne dagen skulle jeg ende med å gå i 11 timer sammenhengende, 3 mil totalt, på kun vann og peanøtter. Det anbefales ikke, og skal ikke skje igjen, men det skjedde denne gangen.

Denne dagen passerte jeg numedalslågen og fikk umiddelbart tanker sendt hjem til Larvik, i tillegg fikk jeg skyss ca 1 km av vennlige jegere med hund. Denne dagen ble det tatt lite bilder, og jeg ankom Geilo fjellstue i åtte tiden. Kald og sulten. En cola og kjøttkaker i brun saus har sjelden smakt bedre! Jeg ble også temmelig overrasket over dagens tilbakelagte distanse.

Dag fem gikk jeg sjarmøretappen ned til Geilo hvor toget førte meg tilbake til Larvik.

I ettertid har jeg lært en viktig ting som jeg alltid skal ta med meg videre. Det er å korte ned på etappene. Det er unødvendig å gå 2, 2 og 3 mil når man har god tid og først er i fjellet! Viktig lærdom som jeg praktiserer i dag.

post-6833-133474740766_thumb.jpg

post-6833-133474740775_thumb.jpg

post-6833-133474740779_thumb.jpg

post-6833-133474740783_thumb.jpg

post-6833-133474740789_thumb.jpg

post-6833-133474740793_thumb.jpg

post-6833-133474740796_thumb.jpg

post-6833-1334747408_thumb.jpg

post-6833-133474740804_thumb.jpg

post-6833-133474740808_thumb.jpg

post-6833-133474740812_thumb.jpg

post-6833-13347474082_thumb.jpg

post-6833-133474740825_thumb.jpg

post-6833-133474740831_thumb.jpg

post-6833-133474740837_thumb.jpg

post-6833-133474740843_thumb.jpg

post-6833-133474740847_thumb.jpg

post-6833-133474740855_thumb.jpg

post-6833-133474740858_thumb.jpg

post-6833-133474740863_thumb.jpg

post-6833-133474740868_thumb.jpg

post-6833-133474740872_thumb.jpg

post-6833-133474740878_thumb.jpg

post-6833-133474740881_thumb.jpg

post-6833-133474740885_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Veldig fint å skrive om turer i ettertid, man lever turen på en måte en gang til. Dette er med andre ord ikke siste gang!

Barre: Turen var uke 40 i 2009. Møtte ikke altformange - 2-3 personer hver dag.. hyttene var jeg alene på bortsett fra Fjellstua ved Geilo.

Skal legge ut bilder i større format etter neste tur :D

Marius!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Anbefaler turen på det sterkeste! Eneste jeg ikke anbefaler er vel å ta inn på den siste hytta som er privat. Utrolig dyr (iallefall for mitt studentbudsjett).

Jeg gikk i overkant langt hver dag.. 2-3 mil.. Skulle jeg gjort turen på nytt ville jeg gjort meg mer uavhengig av turistforeningens hytter og brukt teltet mer. Det ville kortet ned dagsetappene en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh! Høres nydelig ut med våren som kommer i den tiden, 500Fjell! Ski eller til fots? Var det snø på den tida? Mye?

Hei! Den turen gikk med ski på bena. Utrolig deilig og raskt føre. Var en del snø, men også mange smelteflekker her og der. Akkurat på grensa til at det var forsvarlig å krysse de store vannene. Gikk i t-skjorte store deler av veien og badet i sol :roll:

Ligger noen bilder nedi denne tråden her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8929&highlight Har også laget en film fra den turen som muligens blir lagt ut på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt spørsmål!

Satt litt og så på kartet!

Fra Mårbu til Ulvelilægeret. Husker du mer eller mindre nøyaktig rutevalget?

Tror du det vil være bedre å gå mer mot Rauhellern turisthytte, for så å ta av mot nord. Jeg ser det det er et enormt myrområde i dette området som ikke fristet så veldig mye at det gjorde noe!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er dumme! Hehe, jeg gikk Nordover mot Skjortesætre før jeg fulgte elven videre nordover mot Breihovd. Her gikk jeg vest for breihovd og øst for skrykkjevarden. Etter det fortsatte jeg nord-øst over ei steinur mot traktorveien som førte meg til hytta.

Du nevner myrene, og hvordan disse ville være trøbbel underveis. Jeg var ekstremt heldig og unnslapp problemet fordi det var såpass kaldt og samtlige myrer kunne med fordel forseres fordi de var frosne (gynga litt her og der riktignok :-) ). Dette var vesentlig lettere enn å gå i krattet langs sidene.

At det var såpass faste myrer hadde jeg erfart tidligere på turen noe som gjorde valget lett for å gå på kartet og kurs direkte til hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinura var krevende, dette fordi den kom mot slutten av etappen mot ulvelidlægret. Heldigvis var den ikke glatt.

Ville nok ha gått samme ruta igjen. Passasjen over fra Mårbu til nevnte hytte er vakker og uberørt. Elva der huser nok også en del fin fisk :wink:

Skulle jeg gjort det igjen ville jeg nok ha slått opp teltet et sted midtveis. Spesielt med tanke på at hytta var tom for ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.