Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av integrert kortfell


Zabel

Anbefalte innlegg

glippe på 5-10mm??? da kan du jo umulig ha fått inn metallbraketten noe som helst? er det frest hull helt igjennom skia? sjekka akkurat mine ski, og jeg klarer å se rett gjennom skia (naturlig nok, all den tid braketten skal gjennom). det er også frest noen spor på undersiden av skia, i sålen, men disse måler ikke mer enn en mindre enn en halv mm.

hvis du ikke får noen fornuftige forslag til løsning her, så foreslår jeg en tlf. til åsnes i morgen, evt at du stikker innom butikken du kjøpte ski og/eller feller, og prøver et annet par. kan jo være feil på fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit det kan være litt trangt de første gangene kortfellen monteres, men det skal gå med vanlig styrke. Mine feller går fint inn, mens en kamerat med samme ski og feller (Nansen + 45mm) må presse litt mer for å få de inn.

Jeg er bare skuffet over hvor dårlig gli jeg har fremover og evt nedover i små bakker med pulken på. (Tar ikke av fellene for relativt små nedforkjøringer).

Så tror felleglider må testes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med mine.

Jeg stod der på fjellet og fikk de faen ikke inn.

Gikk til butikken, og ba om hjelp. De knota litt, og så ba de meg komme tilbake om en halvtime,

Når jeg gikk ut døra så jeg de la skia ned på gulvet, og tråkka inn fellen!!

IKKE MAKT, står det vel i bruksanvisningen ja...

Uansett, de lå begge på når jeg gikk ut derfra, den ene var nesten umulig å få av igjen,

noe som resultererte i en bøy på metallet der. Kjipt det når det er litt skareføre..

Men har hørt at andre har brukt en tynn kniv eller lignende for å rense litt inni der.

Lykke til.

Til sirsn:

Har du klippet de til til lengde på skiene dine?

I min fellepakke lå det ingen slik lapp, men hos en kompis gjorde det det.

mine er 170, og jeg skal klippe av 12 cm, noe jeg ikke har gjort enda..

Ble også veldig skuffet av å gå på "truger", langfellene mine til telemarkskiene glir MYE bedre fremover enn åsnes med kortfell..

Jeg har ingstad, og jeg tror de kanskje blir litt myke med oppakking, kanskje 170 er litt kort, men veier jo ikke mer en 65kg..

Min venns amundsen ski fungerer som smøreski!!

God skitur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sirsn:

Har du klippet de til til lengde på skiene dine?

I min fellepakke lå det ingen slik lapp, men hos en kompis gjorde det det.

mine er 170, og jeg skal klippe av 12 cm, noe jeg ikke har gjort enda..

Ble også veldig skuffet av å gå på "truger", langfellene mine til telemarkskiene glir MYE bedre fremover enn åsnes med kortfell..

Nei, mine Nansen er 205cm, og da står de på pakken at de ikke trengs og klippes til - men ved kortere ski, må de tilpasse lengden :)

Burde ikke være nødvendig å tråkke de inn, evt slå de inn med kubbe. Da mener jeg én av delene har en liten produksjonsfeil. Skal holde med litt "fingermakt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti samme problem?

Har nettopp staket opp to slike hull med en biffkniv og banket inn fellene med hammer. Nå glir de så fint atte.... :D

Var ikke fullt så fornøyd da jeg stod ute i marka i går og ikke fikk på plass fellen. Ble en bakglatt tur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sno trenger også inn i utfresingene til fellefestet når en går uten feller, som igjen kan fryse til is ved feks å la skiene ligge i bilen til neste tur. Da er det også nesten umulig å få fellene skikkelig på plass, så nå tar jeg med skiene inn i varmen.

Ellers så går fellene mine lett inn heldigvis.

Halvor B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte mitt første par med Ingstad så var hullene frest feil. De tilhørte visstnok det første partiet som kom ut fra fabrikken i Sverige.

Åsnes supplerte da ved ett modifisert skrujern (slipt tynt) til butikkene så de kunne grave ut den overflødige plasten i hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.