Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i streng kulde - tips og tricks?


RasmusPL

Anbefalte innlegg

Værmeldingen for Finse og Hardagervidda lover ganske lave temperaturer den næste uge, den aktuelle melding er 28 blå grader, men der har også været meldt om minus 32 :D . Tilfældigvis de dage, hvor jeg og en kammerat har planer om tur fra Finse til Haukelisæter - med start lørdag 19/2. Se med på meldinger her: http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Ulvik/Finse/langtidsvarsel.html

Hvilke gode råd har i til en tur i så streng kulde? Diskussionen er så småt gået i gang i en anden tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=23577&start=25 - men jeg tænker at det er bedre at give kuldediskussionen et emne for sig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Værmeldingen for Finse og Hardagervidda lover ganske lave temperaturer den næste uge, den aktuelle melding er 28 blå grader, men der har også været meldt om minus 32 :D . Tilfældigvis de dage, hvor jeg og en kammerat har planer om tur fra Finse til Haukelisæter - med start lørdag 19/2. Se med på meldinger her: http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Ulvik/Finse/langtidsvarsel.html

Hvilke gode råd har i til en tur i så streng kulde? Diskussionen er så småt gået i gang i en anden tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=23577&start=25 - men jeg tænker at det er bedre at give kuldediskussionen et emne for sig selv.

Jeg reiser opp natt til torsdag for å gå til Rjukan, men kommer kanskje til å justere på denne målsettingen om kulda blir så sterk. Tar toget opp og tester utstyret i alle fall, om bare denne forkjølelsen gir seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Kjell kom med mange gode tips i den andre tråden. Personlig er min største fiende i slike temperaturer svette. Det går bra så lenge jeg er i bevegelse men når jeg stopper opp fryser jeg ganske raskt. Jeg hadde en lang skitur i kuldeperioden (-26C) for ca. et år siden og ble da ganske svett etter å ha gått i motbakke vel en time med pulk. Når jeg stoppet opp gikk det ikke mange minuttene før svetten frøs og det ble lite trivelig. Den gangen hadde jeg ikke med dunjakke. Det har jeg nå men uansett er det ikke noe behagelig å være svett i slike temperaturer.

Jeg har aldri gåttt på ski over Hardangervidda men har lest mange historier om hvor værhardt det kan være der så dere bør også tenke gjennom hvordan dere skal takle ulykker og farlige situasjoner: brukket fot/arm/stav/ski, hvordan hindre at teltet flyger av gårde under oppsett i sterk vind, hva om primusen klikker osv.

Når det gjelder primus så ville jeg tatt med en reserve som gikk på samme drivstoff. Dere bør også ha reserve votter og lue. Votter fordi de kan lett mistes, lue fordi den ofte (hos meg) blir våt av svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da limer jeg inn innlegget mitt fra den andre tråden da det hører mer hjemme her.

For ordens skyld, desse rådene gjelder snaufjellet, og uten tilgang på ved.

Det lar seg godt gjøre å ha gode turopplevelser i streng kulde. Men det er klart at det setter krav til kunnskap og til utstyret. Første vintertur bør ikke være kryssing av Hardangervidda i 25 til 30 minus!!

Under marsj er det viktig å beskytte lungene når det er så kaldt. Det er individuelt, men jeg har ikke alltid vært flink nok, og slitt med dyp hoste de siste par vinterene. I år har jeg fått samboeren til å strikke en hals i merinoull som jeg kan velge om skal være enkel eller dobbel foran ansiktet(det ligger lagret varm luft igjen i ulla ved innpust). Foreløpig bare testet når jeg sykler til jobb og noen skiturer i minus 17 som det kaldeste, men den fungerer overaskende bra. Mye bedre enn buff som blir vanskelig å puste gjennom når den blir fuktig og isete.

Det finnes jo egne masker for å beskytte lungene mot for kald luft, enten "nebb" eller "grisetryne "

En vindtett jakke med hette som stikker ut fra hode med metallbøyle i bremmen er også god å ha. I tillegg til slalombriller. Med hetta snurpet godt sammen og slalombriller er jeg brukbart rustet for vind også. Har ikke selv ansiktsmaske, men det er sikkert en god løsning for å beskytte ansiktet..

Vindtett bukse er også ett must.

Under marsj er det ikke noe problem å holde varmen i kroppen, i alle fall om det er vindstille. Noe det ofte er når det er så kaldt. Det er ved stopp det kan bli kaldt. Unngå så langt det er mulig å bli for svett! Selv bruker jeg ull innerst mot kroppen. Å ha litt ekstra isolasjon i skrittet kan være fornuftig.

Er det vindstille og oppholdsvær går jeg uten skalljakke helt ned mot -15 til -20 under mars med pulk. Gensere slipper ut damp bedre enn goretex. En ekstra varm jakke å ta på ved stopp kan være smart. Den kan også brukes for å få ekstra isolasjon i soveposen, eller som hodepute om det ikke er kaldt.

På beina bruker jeg Varg Polar med dampsperrepose.( Se innlegg over for teknikken) Det fungerer bra for meg, men jeg må tape hæl og stortåledd med sportstape for å unngå gnagsår.

Husk at det ofte er betydelig kaldere i myrområder og nede ved vann. Trekk litt opp i høyden.

Når dere skal slå leir, bør dere ha forsikret dere om at teltet er klart for oppsett. Uten barduner i "vaser", slik at det går raskt å sette opp. Det skal være mulig å sette opp med votter på, men jeg har har med et par gode skinnhansker som jeg tar på ved teltoppsett. Kast snø inntil teltet rundt hele, slik at ikke vind kan blåse inn der.

Om natta kan det jo også bli for kaldt om ikke soveposen og liggeunderlag holder mål. En god syntetpose bør veie minimum 3 kilo, helst 3.3 eller mer når det er så kaldt. Alternativt kan være å ta med en lett sommerpose i tillegg om man er i tvil og bruker pulk. En syntet vinterpose fyller jo nærmest sekken alene...

Minimum to liggeunderlag, hvorav ett gjerne kan være selvoppblåsbart med isolasjon og ett i celleskum. Ikke bare selvoppblåsbart i tilfelle det skulle punktere.

Ekstra par tykke sokker eller fotposer(enda bedre) og en god lue som kan brukes i soveposen.

Unngå å puste ned i soveposen i lengre tid selv om det er fristende, da den blir fuktig innvendig om du gjør det. Det blir uansett rim på soveposens utterduk i området rundt hode, men det er ikke til å unngå. En ullhals foran munn og nese også om natten vil beskytte lungene vesentlig når det er så kaldt.

Det er vanskelig å ha et komfortabelt teltliv i slik kulde uten å kunne brenne primus i teltet. Det er utelukket å bruke gass i slike temperaturer, og det er renset parafin eller renset bensin som gjelder. Selv bruker jeg renset bensin. Det er SVÆRT VIKTIG å være kjent med brenneren sin, og ha gode rutiner for hvordan dere skal forholde dere til bruken av den. Forvarming bør skje ute eller i kuldegropa i forteltet. Jeg skal ikke si dere må bruke brenneren i innerteltet, og et alternativ kan være at dere bare bruker den i forteltet. Husk at det er VIKTIG med god lufttilgang når den er i bruk.

Dessuten, å bare vaske seg under armene og intime kroppsdeler siste dagene før man skal på tur når du vet det blir kaldt er svært effektivt. Altså la være å vaske de store flatene på kroppen. Det fettlaget som dannes hjelper mye mer enn man kansje tror. Jeg er også fasinert av kroppens evne til å tilpasse seg kulde allerede i løpet av det første døgnenet. Og det blir bedre etter hvert.

Tilslutt, unngå så langt det er mulig at ting blir vått og fuktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det selv i slike temperaturer, men våte dunprodukt er aldri en god ting. Men muligens er poser som denne Kongsfjorden ( http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/kongsfjorden-pitch-black-195-cm-1061399 ) en god løsning? Dette burde vel fjerne en del av risikoen for fuktinntrenging i dunposen? Evt så finns det soveposer med vanntett membran ytterst, vet at iallefall Bergans har en slik sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke noe fuktinntrengning når det er så kaldt. Da kommer all fuktighet fra deg selv i form av svette og utånding. Det som hjelper da er en fuktsperrepose inne i soveposen. Men dette er normalt ikke noe å tenke på om man ikke skal være ute mer enn ei uke. Problemet gjelder forøvrig om det er dun eller fiber. Forskjellen er at fiber vil isolere litt bedre enn dun når det har blitt vått/is men fortsatt så dårlig at det blir ikke noe god natt søvn ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke noe fuktinntrengning når det er så kaldt.

Jeg tok utgangspunkt i tråden som denne spang ut ifra, og der var det et problem at dunjakka og -posen ble våt når teltet ble varmet opp til plussgrader. Er helt enig i at kunstfiber heller ikke fungerer optimalt ved fukt, men vesentlig bedre enn dun. Så dersom dette er et problem (altså at jakka/soveposen "slår" seg), så er det kanskje best å ha et produkt som har et kunstfiberlag ytterst? Det er godt mulig at det ikke har noen effekt dersom det er slik at hele posen "slår" seg, men dersom denne fuktigheten kommer fra en annen plass enn inni posen (m.a.o. utenifra) er det kanskje en mulighet for at det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nettopp fra en tur i Nordmarka. Det var spådd ned mot -16 på Yr, temperaturen ble ned i -28. Alltid lurt å være forberedt på at værmeldingen ikke stemmer.

Kondensering blir et mye større problem i streng kulde enn normalt. En primus klarer ikke varme opp teltet såpass at vanndampen kommer ut av innerteltet. Stort telt med god lufting er fordelaktig. Kan være lurt å varme vann i forteltet.

Jeg har blitt fan av dunvest under kalde forhold i aktivitet. Fantastisk hvordan det plagget kan brukes til å regulere temperaturen slik at man hverken svetter eller fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger:-))

Et par tips til. Når det er så kaldt er det vanskelig å drikke nok. Det er en fare for dehydrering om man ikke drikker nok på lange dagsetapper, og jeg har flere ganger endt opp med hodepine.

Har nevnt det før, men det er lurt å ha med 2 termoser à 1 liter per person med oppvarmet vann som kan spes ut med snø til ønsket temperatur.

Det jeg gjør når dagsmars er på ca. 6-7 timer er altså: å fylle to termoser à 1 liter med kokende vann,. 1 stk 1.5 liter (gjerne isolert, eller pakket i klær ) med varmt vann som er den første jeg drikker av under mars. Og det siste jeg gjør før mars, er å drikke så mye jeg orker med passe temperert vann. Orker ofte 1 liter plus. Det blir omtrent 4.5 til 5 liter før neste leir. Har dere kortere etapper trenger dere ikke så mye, men en halv liter i timen synes jeg er nødvendig om man har tung oppakning eller drar pulk.

Det varme vannet kan jo også brukes til Real Turmat, Rett i Koppen eller liknende til kjapp lunsj.

Ønsker dere en flott tur! Håper dere ser villrein. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring i telt.

Har nettopp kjøpt et Hilleberg Keron Gt 4 manns som jeg nå noen netter har testet ut i hagen. Ikke kaldere enn minus 17 dessverre. For dere som ikke kjenner typen er det et standard tunneltelt med fortelt i begge ender. GT versjonen har et forlenget fortelt på den ene siden.

jeg var spent på om jeg klarte å varme det opp med bare en primus. (fuelforbruk). Jeg brukte en MSR Whisperlight

Jeg tok da utgangspunkt i at jeg ville fyre kun i forteltet, har innerteltet fullt av unger. For å få den varme luften inn i innerteltet la jeg derfor enden med forteltet hvor jeg skulle fyre, inn i vinden. Primusen lå ca 25-30 cm foran åpningen til innerteltet. Jeg sørget for at lufteventilen som var på samme ende som primusen, var mer strupet i forhold til ventilen på motsatt ende. Dette for at jeg skulle ha en trekk med varm luft gjennom innerteltet. Teorien var at primusen skulle suge luft inn den trange ventilen og den oppvarmede luft skulle sige mot den enden med minst luftmotstand. I tillegg ville ventilen medvinds ha et undertrykk som bidro til samme effekt. Innerteltåpningen mot primussen var fullt åpen mens den andre innerteltåpningen, på motsatt side, hadde kun en spalte øverst som var åpen.

Denne primussen kommer med en tykk folie som skal brettes rundt brenner og kokekar for å beskytte mot vinden. Denne brukte jeg som en reflektor bak primussen for å få mest mulig av varmestrålene inn i innerteltet. Dette ga faktisk en effekt. Skulle gjerne sagt at dette var en nøye gjennomtenkt løsning, men jeg oppdaget det ved en tilfeldighet.

Konklusjon: Jeg klarte i allefall ved hjelp av nevnte teknikk, ned til minus 17 grader, å holde innerteltet så varmt at jeg kunne sitte hvor som helst i innerteltet kun iført et sett ullundertøy. Kan godt hende at dette ikke blir bra nok når det blir enda kaldere, men da har jeg en primus til jeg kan bruke, så det burde holde.

PS det var ikke nok snø i hagen til at jeg kunne lage kuldegrop.

En annen erfaring. Vi bruker bestandig sommer som vinter to liggeunderlag. Et 5 cm thermarest og et vanlig ajungilak bamse extreme. Vi har bestandig hatt det oppblåsbare øverst(mindre sjangse for punktering om sommeren). Oppdaget at den overflaten som ikke var dekket av soveposen fort ble kald om natten når det ikke ble fyrt. Snudde derfor rekkefølgen sist natt. Thermaresten nederst og bamse extreme underlaget øverst. Stor forskjell, bamse underlaget trengte ikke varmes opp av kroppen, det kjentes varmt ut med en gang. Ga god effekt både når man lå i posen og når man satt i teltet, kun iført ullundertøyet og fyrte primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det tor kjell, joda jeg er imponert av teltet så langt. Men tror nok jeg burde åpnet for litt mer gjennomlufting etter at primussen var slukket. Fikk mye Rim på innsiden av innerteltet etter en god natts søvn, 4 i teltet, far med tre gutter. Er det noe du har registrert i ditt telt av samme type?

Rimet skapte for så vidt ikke problem utover at det tok en xtra halvtime med fyring for å tørke opp teltet om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun skumlest tråden, så mulig dette er nevnt(?)

Ta med bil-snøkost. Fei unna rimet før oppfyring av primus på morningen. Da er det tørt på 5min.

Tips utover Tor-Kjell's mfl mange gode råd; Tisseflaske!

Som nevnt ovenfor viktigheten av å drikke mye i kulden, det får også konsekvenser.

Våkner man natterstid og fryser > tøm blæra!

Det er et slit å gå ut av posen for å pisse hvis behovet melder seg, men varmen og søvnen får man ikke før det fornødne er gjort.

Med tisseflaske ordner alt seg i soveposen, varmen forsvinner ikke og du sover godt resten av natta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjell

Bilkost som Håvard skriver er det jeg også bruker. Den lange typen i tre med fargerik kost som jeg kutter jamt med kosten.

Alle telt rimer innvendig. Du må ha begge inngangene åpne for å unngå det, samtidig som det bør være litt vinddrag. Under tregrensa kan du jo av og til velge å ha begge inngangene "pip" åpne om det ikke er for kaldt eller snør og blåser. Når det er kaldt blir det noen grader varmere inne i teltet om du ikke lufter for mye. Jo fler i teltet, jo varmere, bakdelen er mere rim.

På snaufjellet har jeg snø inntil teltduken og kun lufteluker åpne. Dørene i innertelt litt nede (20 cm glippe i overkant) på Keron 4 GT. Snør og blåser det bruker jeg snøfilteret på luftelukene.

Rimet kommer hovedsakelig fra dere som ligger i teltet, eller fra damp i forbindelse med snøsmelting og matlaging og tørking av klær og utstyr.

Jeg bruker brenneren i innerteltet, og når jeg ikke smelter snø eller lager mat, blir innerduken tørr.

Det jeg gjør på morgenen er å samle alt utstyret i den enden av teltet med minst rim, og dekke det til med celleskum-liggeunderlaget, og bruke snøkosten til å fjerne rimet fra innerteltduken. Så flytte utstyret og gjenta prosessen. Alternativt å fyre brenneren så rimet får en litt fastere og kram form som kan gjøre det lettere å fjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis man spilder i posen :D

Jo, selv om man skulle spilde litt i posen!

Vi svetter ut 2-3 dl i posen hver natt, så en dråpe eller to lever vi nok godt med.

Selvfølgelig tar man med tisseflaske hvor man best mulig unngår det, med åpning etter egen ...... + litt til.

For de som har gått mye i vinterfjellet er denne flaska like obligatorisk som kart/kompass & gps!

En ukestur over H.vidda vinterstid uten tisseflaske er særs særs amatørmessig :roll:

Feltsvin lever både lengre og langt bedre i vinterfjellet enn "fine fruer"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selv om man skulle spilde litt i posen!

Vi svetter ut 2-3 dl i posen hver natt, så en dråpe eller to lever vi nok godt med.

Selvfølgelig tar man med tisseflaske hvor man best mulig unngår det, med åpning etter egen ...... + litt til.

For de som har gått mye i vinterfjellet er denne flaska like obligatorisk som kart/kompass & gps!

En ukestur over H.vidda vinterstid uten tisseflaske er særs særs amatørmessig :roll:

Feltsvin lever både lengre og langt bedre i vinterfjellet enn "fine fruer"....

Hahaha, du har overtalt mig. Glæder mig allerede til at undgå turen ud i kulden midt om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når vi først har "pissa i posen", tja da kan vi vel fortsette litt til. Nei ikke ....., det tilhører forteltet eller helst utenfor!

Mine turvenner og jeg foretrekker utenfor.

Bespisning etc:

Personlig foretrekker jeg følgende, spesielt når det er svært kaldt:

- Sette opp teltskallet sammen, så en eller to som bardunerer, isolerer med snø rundt teltet, kuldegrop etc.

- Sistemann starter fyring/middag i teltet.

- All kokkulering/koking foregår mens man sitter/ligger i posen. Meningsløst å fryse unødvendig mens maten lages.

- All bespisning foregår sittende/liggende i posen. Både middag og frokost(morgenmat).

- Selv fyrer jeg aldri primus i innerteltet lenger, etter et dramatisk uhell innafor Halkavarre en kald og mørk januarnatt.

> Telt, soveposer, underlag og ryggsekker brenner veldig veldig raskt.... sekunder...

Skrekkscenarioet mitt er folk samlet rundt kuldegropa med allerede frossne bein nedi kuldegropa, som inntar middagen :roll:

Ja, vi sliter mye på soveposer (middagen tas som regel med støvlene på i posen (all snø fjernet selvfølgelig), men vi vet at vi må ut å pisse etter maten. Forsøker å drikke minst en liter til middagen. Viktig!

Selvfølgelig sliter man mye på soveposen i nevnte scenario.

Etter min erfaring orker man ikke holde på i vinterfjellet i mange år uten å gjøre det mest mulig behagelig.

Dette har funket fint for meg i svært mange vinterdøgn og år...........

Finn din egen best mulig måte, God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi sliter mye på soveposer (middagen tas som regel med støvlene på i posen (all snø fjernet selvfølgelig)

Hvorfor har du støvlene inni soveposen? For å tørke dem?

Etter at jeg begynte med dampsperresokker + gode gamasjer har jeg aldri slitt med fukt eller vann inni skoene. Om man i tillegg børster vekk utvendig snø ser jeg ingen grunn til å ligge med skoa i soveposen. Fungerer helt fint å ta på neste dag om de ikke ble våte dagen før. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du støvlene inni soveposen? For å tørke dem?

Etter at jeg begynte med dampsperresokker + gode gamasjer har jeg aldri slitt med fukt eller vann inni skoene. Om man i tillegg børster vekk utvendig snø ser jeg ingen grunn til å ligge med skoa i soveposen. Fungerer helt fint å ta på neste dag om de ikke ble våte dagen før. :roll:

Kun ifm med middagen, såfremt man ikke fryser på beina på forhånd. Da må støvlene av!

Mindre "bråk" i forteltet ifm på/av med støvler, raskere inn i posen å få varmen tilbake i resten av kroppen...

Teltoppsetting og riving er jo som regel det kaldeste på hele turen brrrrrrrrrrrrr:(

Totalt sett mindre ressursbruk.

Natters tid er seff støvlene av. Enten oppbevart i soveposen eller under.

Vet ikke helt hva som er best jeg...... Har dog støvlene stått å fryse i forteltet hele kvelde, da tar de for mye kulde ut av kroppen natters tid.

Når vi bruker fuktsperrer er jo innersokken kliss våt og føttene fullstendig skrukkete etter dagens marsj. Da må selvfølgelig føttene få komme seg, og det gjør de, iløpet av natta, kun med en ullsokk utenpå.

Fuktsperrer er jo glimrende, såfremt store nok støvler. På kalde dager er jo eneste fienden til våte støvler fra innsiden. Slik sett unngår vi fuktighet i selve støvelen.

Godt du nevnte fuktsperrer Sondre, kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er nevnt, men det jeg liker er:

Houdini, Power stretch knevarmere, gode å ha når det er kaldt.

To truser, for å varme familiejuvelene.

Gator neopren ansiktsmaske. Helt nødvendig/deilig i motvind.

PizBuin Sun Lipstick med faktor 20. Tørre lepper er noe herk.

Real turmat posen er også tisseflaske.

Kakao og Thermokopp med lokk.

En veldig dyr og deilig dunpose er bare helt konge! Da er det nesten ikke nødvendig å fyre med primusen.

Legge en ullvott mellom støveltuppen og Yeti gamasjene(limes fast hvis de sklir opp forran). Det varmer godt på tærne og fukt/kondens fryser ytterst på gamasjene hvor det er lett å børste bort(bruker ikke dampsperre).

Lithium batterier på GPS'en.

God lufting i teltet om natten, puste gjennom tynn ullhette/hals.

Spade med litt langt skaft, så du slipper å ligge på knærne å spa.

Store solbriller eller skibriller.

To gode! 1L thermoser. En lett tilgjengelig for drikke underveis.

Spise hver andre time, Melkerull er yndlingssjokoladen.

Grønn matboks/tallerken er også fin å skrape bort rim i teltet med.

Ha en dæsj vann i kjelen+lokk når du smelter snø, da går det litt raskere.

DNT nøkkel :roll:

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.