Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbestigning Per Karlsatind - 10 februar 2011.


Fjellredderen

Anbefalte innlegg

Jeg og to kamerater prøvde i dag å bestige Per Karlsatind i børvasstindane. Etter en lang periode med dårlig vær var det endelig duket for skyfri himmel, også i Bodø.

Vi startet fra Mølnbukta 5 m.o.h omtrent 0830 i grålysningen i 9 minusgrader, og gikk opp Storadalen, omtrent på 400 meters høyde, kom vi ut fra bjørkebeltet, og snøen var hardpakket og fin, på omtrent 700 meter, på høyde med Stortind lå temperaturen på rundt - 13, men der fikk vinden skikkelig tak, og det var bare å skalke alle luker, snøføyka strøyk langs bakken i det sola stod opp bak Per Karlsatind.

Relativt allright føre, noe glatt til mine 30mm feller, men alt går nå på et vis. Var full av misunnelse på den ene kompisen som gikk på "skikkelige" telemarkski med gode feller. Full av melkesyre var det et syn å komme opp på "platået" og skue utover til Lofotveggen, og inn til steigtind og videre sørover. En helt fantastisk utsikt på dager som denne.

Da vi kom frem til skaret nord for Per Karlsatinden satte vi skiene ifra oss, og fortsatte de siste hundre metrene opp mot toppen til fots, jo nærmere vi kom toppen desto mer isete og snøfritt ble det, pga. av manglende stegjern og isøkser tok vi en vurdering og snudde nesen nedover 30 meter fra toppen, vi hadde da godt å vel 1000 høydemeter bak oss, og terrenget var bratt og hardt, tanken på å miste fotfestet var derfor ikke spesielt tiltrekkende. Dette var såklart litt surt, men allikevel det helt klart sikreste valget når sikkerhetsutstyret ikke var på plass.

Nedkjøringen var bratt, men fin, med både sol og vind i ryggen ble etappen unnagjort i en litt lang fei. Enkelte steder ble det igjen trasking med skia på sekken. Jeg ble overrasket over hvor bratte noen av nedkjøringene var, jeg er helt sikker på at de var slakere på vei opp.

Alt i alt en relativt kald og krevende opptur, men en av de fineste turene til nå i år. Vi brukte tilsammen rundt 3,5 timer på hele turen, noe som etter forholdene er bra fart.

Toppen skal tas igjen, men da på sommerføre, eller med skikkelig utstyr.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.