Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilke sko,ski og bindinger`?


spookeli

Anbefalte innlegg

Skal til lofoten på folkehøgskule til høsten, det innebærer mye fjellturer og blant anna 17 dagert tur til Svalbard med pulk og sekk.

Trenger hjelp til hva av støvler og ski / bindinger som er tess, har ikke noe greie på dette selv. men stod at støvler som var sterke og varme.

Noen som har tips?

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mye en smakssak, spesielt hva angår sko siden mange har forskjellig lest og tolererer lærstivhet og skoens form noe ulikt. Av støvler kan det uansett være verdt å prøve Alfa Skarvet, en solid støvel som er varm og vanntett. Denne krever en BC binding, som for eksempel Rottefella BC Manuell og er mye brukt blant annet over Grønland og andre polare ekspedisjoner. Det er verdt å merke seg at flere rapporterer om gnagsår ved bruk av Alfa Skarvet. Dette har nok sammenheng med fotens oppbygning, som nevnt tidligere.

Av ski vil jeg sterkt anbefale Åsnes av den enkle grunn at de tilbyr en god kortfellepatent. Kortfeller er utrolig kjekt når man går mye på ski utenfor løypenett. Kortfeller gir deg meget godt feste og relativt grei glid. Av Åsnes ski det kan være verdt å titte nærmere på, kan jeg nevne Åsnes Amundsen og Åsnes Nansen (Nansen skia er noe bredere).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå på bortoverski så er lærsko å foretrekke. Mye større bevegelsesfrihet i forhold til plastsko. Plastsko er imidlertid mye bedre å kjøre nedover på. Uansett, vurderer du plastsko så vil binding- og skialternativene endre seg mer mot "nedoversegmentet".

På Svalbard i over to uker ville jeg helt klart gått for et par lærstøvler (så fremt dere ikke skal bare gå toppturer med en nærliggende leir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært igjennom samme problemstillingen. Endte opp med å kjøpe Åsnes nansen med kortfeller samt alfa skarvet. Virker bra så langt bortsett fra en ting, nemlig at jeg kjøpte skoene et nummer for små (43). Jeg rakk å bruke de to ganger samt impregnere de før jeg fant det ut, og kunne derfor desverre ikke bytte dem. Kjøpte nye skarvet i går, nå i riktig størrelse (44). Hvis du bruker 43 i boots(fjellsko) og 42 i joggesko er det meget stor sjangs for at de skoa som var for små for meg passer deg. Vil ha 1/2 pris av sportsnett sin nypris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært igjennom samme problemstillingen. Endte opp med å kjøpe Åsnes nansen med kortfeller samt alfa skarvet. Virker bra så langt bortsett fra en ting, nemlig at jeg kjøpte skoene et nummer for små (43). Jeg rakk å bruke de to ganger samt impregnere de før jeg fant det ut, og kunne derfor desverre ikke bytte dem. Kjøpte nye skarvet i går, nå i riktig størrelse (44). Hvis du bruker 43 i boots(fjellsko) og 42 i joggesko er det meget stor sjangs for at de skoa som var for små for meg passer deg. Vil ha 1/2 pris av sportsnett sin nypris.

Ok, takk skal du ha :) du er nok litt større i beina enn meg. skal ha 41 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.