Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs, tips til utstyr


Jakka

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg og en kompis skal gå Norge på langs i sommer (juni-oktober). Lenge siden jeg har kjøpt turutstyr, så det er passende anledning til å oppgradere.

Foreløpig hva jeg tenker jeg må anskaffe meg:

Sekk - Norrøna Recon Pack. For stor og tung? Vi har planlagt matdepot ca. hver 10 dag.

Sovepose - Her trenger jeg tips!

Liggeunderlag - Her trenger jeg tips!

GPS - Garmin 60csx med adventure kart. Grei denne?

Bekledning - Har en Norrøna Dovre jakke, men mangler bukse. Hva med Norrøna Dovre også her, eller er den for tung og "varm" i sommermånedene?

Sko - Crispi Skarpen eller Lowa Tibet Pro i tillegg til et par lette Salomon joggesko. Noen som har erfaring med disse fjellskoene?

Fint med tips til annet småutstyr også, som sanitetsutstyr, "kjekt å ha" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iom juni-oktober, så regner jeg med dere går Nord-Syd, både mtp lys og værforhold.

Har kun 2 forslag utover det..

- Sko: Ingen andre enn nettopp deg vet hvilke!!! Lang tur, 2-3 par slites ut? Finn ut av det på forhånd! Utslitte sko = skader.

- Resten av utstyret: Vekt vekt vekt...... lavest mulig vekt! Recon Pack = minst dobbelt så tung som nødvendig puhh..:D

God tur og lykke til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg og en kompis skal gå Norge på langs i sommer (juni-oktober). Lenge siden jeg har kjøpt turutstyr, så det er passende anledning til å oppgradere.

Foreløpig hva jeg tenker jeg må anskaffe meg:

Sekk - Norrøna Recon Pack. For stor og tung?.......

Spør du meg så svarer jeg helt klart ja, den er for tung...unødvendig å dra på en så tung sekk når du kan få sekker som veier nesten halvparten. Feks http://www.ospreypacks.com/detail.php?productID=120&colorCode=632&tab=specifications

Så sant jeg ikke skulle krige eller bære elgkadaver på veien så hadde jeg ikke sett behovet for recon packen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått til anskaffelse av sko (Crispi Skarven) og sekk (Arcteryx Bora 95).

Den sekken kommer du til å bli glad i! Har hatt den i to år nå og har ikke et vondt ord å si. Mange snedige detaljer..

Trodde topplokkets funksjon som rumpetaske var ubrukelig inntil jeg prøvde den nå i sommer; den viste seg å være super til dagsturer!

God tur!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sekken kommer du til å bli glad i! Har hatt den i to år nå og har ikke et vondt ord å si. Mange snedige detaljer..

Trodde topplokkets funksjon som rumpetaske var ubrukelig inntil jeg prøvde den nå i sommer; den viste seg å være super til dagsturer!

God tur!

- LM

Bora er en helt grei sekk for slike langturer. Har selv en Bora 80l, som har vært med på flere langturer. Lengste turen har vel vært 60 døgn med telt og mat for ca 3 uker for hver proviantering. Har ikke hatt behov for mer volum. Som nevnt over er topplokket kjekt som dagstursekk når en bare vil rusle litt med fiskestangen en dag.

Etter flere langturer, og enda flere planlagt, har det imidlertid blitt en del utskiftinger av type utstyr.

Vekt på sekk og utstyr er avgjørende for trivselen på tur. Med lettere utstyr og mindre i sekken, har en mer overskudd til å ta små avstikkere. Dagsetappene blir rett og slett mindre jobb og mer turglede. Bora er en relativt tung sekk, og er ikke lenger med på langturer.

Telt: Kuppeltelt har de ekstra 10 cm takhøyde som gjør hviledager og regnfulle morgener så mye bedre. Bør veie godt under 2 kilo, helst nærmere 1.

Sko: Har ikke erfaring med at sko blir slitt ut underveis på tur. Tidligere benyttet jeg høye lærstøvler. Når jeg kom til en grunn elv, var det bare å gå på uten at det kom inn vann. Men så klamt og tungt på beina... Gledet meg hver dag til å få av skoene og lufte beina! Lette lave sko er mer komfortable, og fungerer bedre - viktigste er uansett at du er vant med skotypen du benytter. Om du tar med lette sko i tilegg, anbefaler jeg crocks, som kan benyttes til vading, og veier lite.

Bekledning: Har benyttet både kraftig GTX (Norrøna Recon) og lette bommuldsbukser på turer over 3 uker. Med kraftig GTX blir det klamt om sommeren. Uansett! Favoritten er lette turbukser, med en tynn regnbukse i sekken for de våte dagene. Mer luftig, og like tørr. Det samme gjelder for jakke. En lett vindtett jakke, og en packlite eller lignende når det regner.

Liggeunderlag: Thermarest gir litt ekstra komfort, men litt kjedelig når det punkterer... Pleier å kombinere et ca 5mm tungt underlag for å benytte ved bålet, med et kort thermarest. Thermaresten dekker alle trykkpunkter mot bakken og går fra skuldre til knær. Litt ekstra komfort på 400g.

GPS. Strengt tatt ikke nødvendig! GArmin 62s/60CSX er gode, men erstatter uansett ikke kart for oversikt, navigering og planlegging. GPS veier en del, og bruker mye batterier om du har den på. Et alternativ kan være Legend serien fra Garmin, som er noe mindre og bruker mindre batteri.

Sovepose: Dunpose har klart best vekt/varme forhold. Foretrekker imidlertid syntetpose på lange turer. Posen blir skitten, og da er syntet klart å foretrekke etter 2 måneder på tur. Kan også være et alternativ å putte i en innerpose av silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Vil anbefale deg Crispi Besseggen når det kommer til sko. Har et par selv som har fått kjørt seg ganske så godt de to siste årene, og de er fortsatt helt fine og i bruk per dags dato. De er ikke så alt for høye, men er likevel stabile og har god, tjukk såle. Har heller aldri hatt problemer med å bli våt på beina. Tar du godt vare på de og smører de ofte har du sko som virkelig leverer sakene. Skoene puster godt og blir ikke varme og klamme om det skulle være varmt i lufta.

Selv brukte jeg disse skoene på nesten 200 jaktdager i fjor og kan stå fast ved at det er en uppelig sko til all slags bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko og sekk er individuelt, dra til en sportsbutikk som følger flere merker på sko og sekker, prøv deg fram! Det som funker på dagstur funker kansje ikke like godt over 20mil. Skoene bør være gått inn. Sørg for at du har gode sko som er gått inn når du starter turen og ha med deg impregnering til gore-tex o.l eller voks hvis det er skinn sko. Ha ett par inngåtte sko i tilfelle som du kan få sendt hvis krise skulle oppstå. Vonde føtter med gnagsår = dårlig eller ingen tur i heletatt.

Det samme med sekk, finn en sekk som er stor nok for det du skal ha med deg. Ikke for liten og ikke for stor, det viktigste er at den passer DIN rygg. Hvis kompisen din synes sekken er god og gå med, men ikke du så har du ett problem. Du skal bære tungt og du skal bære langt! Vond rygg = dårlig tur eller ingen tur i heletatt!

Ha ett GODT ligge underlag, 8-10 timer søvn på dårlig underlag med påfølgene 8-12 timers gange er oppskrift på dårlig rygg. Jeg bruker Expeed Downmat 7 DLX men det blir for tungt for en slik tur, men noe i den duren.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.