Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av løype fra Oslo til Noresund


Bergtidd

Anbefalte innlegg

Er vel veldig bratt ned til Tyrifjorden tror jeg, ikke prøvd meg på bein eller ski selv men. På den sida, mellom Sollihøgda og Sundvolden er det ihvertfall veldig bratt. Beste er vel kanskje gå ned Krokkleiva da, er gammel vei ned der, eventuelt ta turen ned fra Damtjern. Videre derfra tør jeg ikke komme med så mye forslag, det er jo mye jorder å gå på i Ringerike/Hole, enkelte med skiløyper og, før du treffer skogen igjen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tror jeg hadde satset på ringkollen ned mot jevnaker/eggemoen (nord for hønefoss og videre i retning mot nordesund om du vil holde deg lengst mulig unna folk. Hvordan det er med oppkjørte løyper veit jeg ikke men på eggemoen er det noe.

Etter en kjapp titt på kartet så blir jo dette helt feil :) Var sikker på Nordesund lå lenger nord. Huff. Da blir det vell Holleia området som er greit å sikte seg inn på etter en skitur over Tyrifjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel passere over Hønefoss sånn ca.

Går du gjennom Nordmarka til Ringkollen så er det scooterløyper ned til Hønefoss. Kan starte mange steder i Oslo å komme til Ringkollen. KOmmer du inn til Oslo S så kan du ta tog til f.eks Movann å starte der, gå via Kikut. Du kan ta t-bane til Frognerseter. Kommer litt an på hvor lang turen skal bli(nå utgjør neppe forskjellen på Movann og Frognerseter en vesentlig lengdeforskjell på denne turen.

Hvordan det er etter Høneføss aner jeg ikke. Sikkert noen skiløyper her og der men om det er noe som henger sammen hele veien er vel kanskje ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe løypenett mellom Hønefoss og Noresund finnes ikke, her må en tråkke selv.

Spørsmålet blir vel hvordan en vil passere Hønefoss.

Selv ville jeg nok kansje tatt sikte mot å gå nordmarka/krokskogen mot Kleivstua og ned til Sundvollen, her er det rimelig bratt så det kan være et alternativ å gå mot damtjern istede for Kleivstua. Men om en vil følge bilveien ned fra kleivstua så kommer en ned til Sundvollen og kan krysse Kroksund (Tyrifjorden/Steinsfjorden) på gangbrua.

Deretter legger en retning mot Busund og krysser da Røyselandet på jordene (her finnes det noe spor, stort sett skuter preparert).

Ved Busund er det mulig å krysse elva over veibrua om en ikke syntes isen er trygg nok. Deretter er det bare å krysse jordene mot Ask.

Fra Ask går det skogsbilvei innover marka, det er skiltet til Aklangen. Hvordan det er med preparerte eller oppgåtte løyper innover her vet jeg ikke, har ikke vært der inne enda i vinter.

Kryss så Holleia med retning mot Krøderen.

Terrenget ned mot Krøderen er bratt, men det er brattere om du velger å gå over Vikerfjell rett ned mot Noresund.

Velger du rett trase her så kan du mer eller mindre krysse hagen min :)

Kryss Krøderen (vannet) ved utoset i sør, her er det bru over. (gang og bil).

Flatere å greiere å ferdes på vestsiden av Krøderen vannet, her er det mer eller mindre sammenhengende preparerte løyper til Noresund. (På skisporet.no kan du se hva som er preparert med tråkkemaskinen på krøderen)

Bor på krøderen og jobber for tiden i Hønefoss, så om du vil ha mer eksakt informasjon om forholdene rundt Tyrifjorden når det nærmer seg så er det bare å sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kjøre ned/ta av skien å gå ned fra Kleivstua til Sundvollen. Gå derfra ca 100 meter mot åsa sett fra Sundvolden Hotel. Isen på Steinsfjorden er trygg- ca 1 meter, men det er er litt overvann noen steder, ikke mye. Gå til Vik eller helst Stein gård som ligger i Steinsåsen. defra går det løyper over til Helgelandsmoen/Busund.

Isen på Tyrifjorden er ikke trygg i dette området! Elva gjør at du skal være meget godt kjent for å passere over fjorden.

Gikk fra Sundvollen til Stein, samt Vik Sundvollen nå på søndag.

(Bor på Sundvollen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er muligheten for å gå sammenhengende på ski fra Oslo til Noresund. Sistnevnte sted ligger rett sør for Høgevarde (DNT-hytte).

Selv har jeg ingen kjennskap til dette området eller nevnte strekning.

Søker et forslag til rute, gjerne hele veien fra Oslo til Noresund. Og event. hvor det er best å starte om man ankommer Oslo S pr. tog. Regner riktignok ikke med å kunne gå på ski helt fra togstasjonen :wink:

Planen er å gå med pulk. Derfor må veier/underlag uten snø i beste fall unngås.

Er det mulig å legge kursen rett sør for Hønefosss slik at man krysser Tyrifjorden. Om isen normalt tillater det i mars(?). Eller er nord for, event. gjennom Hønefoss et bedre valg.

De strekningene det eventuelt ikke er skiløyper, hvordan er muligheten for å gå med pulk der. Da i forhold til topografi og fremkommelighet.

Har studert løypenettet til DNT. Ser ut til å være to partier hvor det muligens ikke er merket og/eller oppkjørt. Vest og øst for Hønefoss. Der tar i grunn min kunnskap slutt :D

Hmm veit du hva når det finnes veier så ville jeg nok heller parkert skiene på denne strekning og kjørt riksvei 7 og heller begynt skigåingen ifra Norefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ask (nordvest siden av Tyrifjorden) kan man følge veien opp mot Aklangen. Derfra går det løyper som i det minste har retning mot Noresund. Følg skilting mot Skjærsjøen/Breiensetra. Ett eller annet sted på strekningen (usikker på hvor, altfor lenge siden jeg gikk der) kan man ta av mot Hovinkoia (Tyristrand). Derfra går det (eller ihvertfall gikk det) skispor videre vestover i retning Noresund. Et godt kart er kjekt og ha. Spør i tillegg folk du møter på veien. Skulle du bomme på skiløypa eller hvis det ikke er noen skiløype så er det bare å holde rett vest fra Skjærsjøen/Breiensetra/Hovinkoia og du vil ende opp i Krøderen/Noresund området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat strekningen Oslo Noresund ? Alt er mulig men det er en litt unaturlig trase i forhold til høyeforskjeller, løyper og annet.

Da Nansen tok en svipptur fra Bergen til Christiana, mener jeg å huske å lest at han fikk skyss fra Noresundtraktene til byen (?).

Har selv lekt med tanken om å gå fra Ål til Oslo, men ikke funnet noen aktuell naturlig skiløype fra Nordesund og hjem.

Hvis aktuelt for trådstarter å fravike turmålet har jeg to alternative forslag for området.

1. Oslo - Gjøvik.

Å gå til Gjøvik via Nordmarka eller Romeriksåsene er en klassisk flott skitur.

2. Østsiden av Hallindal.

Er ikke lokalkjent, men tror at det fra Hønefoss-området er sammenhengende skiløyper nordover på østsiden av Hallingdal til Gol.

Egentlig rart at ingen har laget merkede gjennomfartsløyper på Ringerike mellom Nordmarka og Vassfaret + Noresund.

En årsak kan nok være at det er stor høydeforskjellen og bratt fra Kleivstua, damtjern, Ringkollen og ned til lavlandet på Ringerike, så jeg tror folk fra Hønefoss ofte biler opp i høyden hvis de skal på ski i Nordmarka (?).

En klasssisk dagstur for Oslofolk er å ta skibussen til Ringkollen og gå sydover gjennom marka til Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lekt med tanken om å gå fra Ål til Oslo, men ikke funnet noen aktuell naturlig skiløype fra Nordesund og hjem.

Ville vel tro at fra Ål til Oslo så er det bedre å gå på østsiden av Rv7 og om Vassfaret/vikerfjell/kroksskogen/Nordmarka og ikke om Noresund.

Det er så vidt meg bekjent ikke noen merkede eller preparerte løyper mellom Noresund og Hønefoss, men det er en del mer trafikk i Vassfaret/Vikerfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.