Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær til fjellturer høst og vinter


GodTur

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt i forumet og funnet ut en del, men er det noen som har noen mening om denne?

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=2423

Er det en fin start, eller kan jeg like gjerne gå i gammel feltbukse og en slitt anorakk? Jeg tør ikke gjøre større investeringer før jeg vet om det blir mye turliv på meg.

Ønsker å bruke den på skiturer og til fots i fjellet på høsten. Er det noen som har andre gode budsjettforslag så er jeg veldig interessert i tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et av mine kriterier til valg av bukse/jakke er ventilasjon. Mulighet for ventilasjon under armene og langs beina er for meg 100%.I tillegg stormklaff på jakka hvis glidelåsen ryker i uvær. Liker å kjøre rene skallplagg, derav justere med ull/fleece under etter temperatur.

Om man skal kjøpe dyre klær får være en smakssak. Ingen tvil om at kvalitet avhenger av pris, til tross at noe av pengene er mote/merke. Begynte selv med gaupa/wistex, hvor jeg i dag kjører pro shell goretex. Er fornuftig å starte rimelig for å se om man har interesse, og deretter investere mer etterhvert.

Hvis du har is i magen, så finner du ting på salg jevnt fordelt på året. Har stort sett kjøpt mine friluftsklær og utstyr på salg. En del avhenger av når de ulike sesongene avslutter, men sportsnett kjører røvere hver dag. Feks vent til vinteren er over, da går de fleste dunjakkene til 40-50%.

Dette er ikke svar på om dressen fra magasinet duger, det vet jeg faktisk ikke - men håper du får noe ut av dette.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. En av tingene jeg la merke til på dressen jeg linker til er at det er lufting på ben og under armer. Muligens verdt en nærmere kikk på dette antrekket.

Dessverre bør jeg handle noe før slutten av mars, for da skal jeg på ski et par dager i Rendalen, så jeg kan ikke vente så lenge heller. Dunjakke skal shoppes på tilbud før høsten sammen med et par andre artikler jeg er på utkikk etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å kjøpe deg dunjakke med det første hvis du ikke vet sikkert hvor mye friluftsliv du kommer til å drive med.

En dunjakke er ofte noe av det siste man anskaffer seg.

Har du en brukbar skalljakke og supplerer med ull under så kommer du veldig langt. Jakken bør tåle noe regn, ha gode ventilasjonsmuligheter og hette. Fast eller løs hette er en smakssak. Bruk lue som er formet etter hodet. Da passer hatta best.

En tynn finnlandshette eller en "headover" er bra for å unngå nedkjøling av nakke og hals. (Kald nakke kan lett føre til stive muskler og hodeverk.)

Ull kan du godt kjøpe på Sparkjøp. Janus ullundertøy er både rimelig og holder en veldig god kvalitet.

Norskproduserte ullgensere fra sparkjøp er også som oftest av god kvalitet, men har kanskje litt mer vekt enn f.eks. en fleece genser. Jeg prioriterer ull til turbruk, og så bruker jeg fleece til søndagsturer og kanskje til å ta på i teltet eller i hytta. Fleece tåler ikke å bli vått. Da blir det iskaldt.

Bukse, kort eller lang? Jeg er glad i nikkers, men det er ikke så vanlig lenger. Buksa bør tåle litt regn, være litt romslig i livet for lufting og ha muligheter for å bruke seler. Bruk ullstilongs når det er kaldt og ha gjerne en vindbukse til å ha ytterst når det blir snø og blåsevær. Vindbuksa bør kunne trekkes på uten å ta av skoene. Gamasjer er bra både sommer og vinter. De hindrer snø i skoa om vinteren og at buksa blir for skitten nederst om sommeren. Denne skitten kan du da ta av før du går inn i telt eller hytter. Sitter den på buksa så følger den som oftest med inn.

Sko er alltid viktig. Her ville jeg forsøkt å finne noen som passet bra på foten uten å tenke for mye på pris. Du går lenger med litt billige klær enn med dårlige sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye gode råd. Takk. Jeg har allerede ull undertøy og mellomplagg.

Jeg antar at jeg kommer til å handle en skalljakke. Skal finne en med gode utluftingsmuligheter og god krage/hette.

Kan det være en god ide med softshell bukse? Eller kanskje bare en bomullsbukse, også en vindtett overtrekksbukse ved uvær? Jeg har også tenkt tanken om å bruke bukseseler.

Gamasjer er nok en god ide. Skal kikke etter dette. Har forsvarets marsjstøvler enn så lenge, og disse trives jeg godt med.

Er det noen som er kjent med produkter fra Ultima Outdoor? Vet at Gaupa som ble solgt gjennom Wistex skulle være mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt i forumet og funnet ut en del, men er det noen som har noen mening om denne?

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=2423

Er det en fin start, eller kan jeg like gjerne gå i gammel feltbukse og en slitt anorakk? Jeg tør ikke gjøre større investeringer før jeg vet om det blir mye turliv på meg.

Ønsker å bruke den på skiturer og til fots i fjellet på høsten. Er det noen som har andre gode budsjettforslag så er jeg veldig interessert i tips.

Jeg har det settet. Jakken har tålt mye mere juling enn jeg forventet. Den puster også rimelig bra. Har brukt den i alle årstider.

Buksa har en merkelig passform. Den passer ihvertfall ikke min kropp.

Jeg bruker gjerne feltbuksa istedenfor, selvsagt etter å ha fyldt den med impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Da vet jeg det.

Jeg var på Ultima Outdoor i dag og kikket på jakker og bukser. Gaupa-buksene så faktisk lovende ut. Til kun 400,- så får en altså en microfiberbukse med nett inni. Den har og knapper til bukseseler og ser grei ut. Mulig jeg kjøper en sånn. Kan supplere med en overtrekksbukse til regnværs.

Jeg kikker fremdeles etter en jakke. Jakkene på Ultima så ikke ut til å være noe. Ser ut som om jeg bør legge litt penger i en god jakke. Jeg skal innom både magasinet, xxl og sportsnett, så får vi se hvor blakk jeg blir. :)

Hvis noen kjenner Gaupa-buksene setter jeg pris på en tilbakemelding. Tips til skalljakke inntil kr 2000? Rimlige, vanntette og lette overtrekksbukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-tupilak-gore-tex-pro-shell-skalljakke-herre-0809-kampanje-20525.aspx, forøvrig bor du i nærheten av Oslo, stikk innom oslo sportslager, de starter salg i morgen.

Hvis du har frist ut mars med å handle, avvent til du finner en god jakke til god pris. Her er et eksempel. Kommer alltids på salg. Vet intersport i Bodø har salg på en del norrøna falketind pro shell jakker til 40-50%. Sjekk med din lokale intersport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikker i de fleste butikker hver dag. Er litt hekta. :P Dessuten sliter jeg med oppgraderingssyken allerede før jeg har handlet. Jeg er redd jeg må prøve å begrense meg litt. Litt dumt å bli utstyrsfreak før jeg har bevist overfor meg selv at jeg faktisk kommer til å bruke alt dette.

Skal innom både Sportslageret og Sportnett i morgen for å kikke litt. Bor på Ski, så det er jo mye butikker rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden gikk jeg på et skiinstruktørkurs som ble arrangert av skiforeningen. Jeg stillte opp i nikkers og fjellanorakk, mens en del andre hadde siste skrik med årets snitt og farger. Dette ble kommentert slik av en av deltakerne.

"Hvis du er veldig flink til å stå på ski så kan du ha slike u-trendi klær, men hvis du ikke er så flink så må du ha siste skrik for å bli skseptert i bakken". :)

Ikke kjøp deg til fant med en gang. Det kommer stadig nye finere og dyrere klær som du kan kjøpe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt på Dovrefjell Fjellmann Classic fra magasinet.no. Jeg tror dette er en fin begynnelse. Jeg skal poste erfaringer etterhvert. Takk for all hjelp.

En kollega av meg har dette antrekket, og når jeg fikk prøve i butikken så satt både jakke og bukse som et skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil IKKE anbefale Dovrefjell merket, selv til min verste fiende!! Har hatt flere produkter derfra opp gjennom årene og ingenting har holdt mål. Veldig dårlig kvalitet på sømmer, knapper, glidelås etc., stoffet i klærne er forsåvidt greit nok, men hva betyr det når sømmer og glidelåser ryker etter kort tid?! Dette merket burde være forbudt med lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. To late!

Jeg har en kollega som er overasket over kvaliteten i forhold til pris, og jeg håper han har rett. Har sett en slik kommentar litt lenger opp i tråden også (runegutt123). Jeg kommer ikke til å være veldig mye ute i år, men håper på mange døgn etter hvert som turkameratene blir store (3 og 4 år nå). Jeg begynner billig og ser hvor hen det bærer. Håper det ikke er helt katta i sekken jeg har kjøpt, men at det holder en sesong eller 3.

Når det kommer til M77 så har jeg gjort mine egne erfaringer og behøver ikke lese andres. :) På den annen side er jeg åpen for å prøve noe nytt, og den tiden kommer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du gjør fornuftig i å starte billig. det finnes delte meninger om stort sett alt her inne, alt fra det dyreste til det billigste finner du delte oppfatninger om. bruk dovre-dressen til den ikke lenger holder mål, eller til du har behov for noe annet, så kjøper du noe nytt og dyrere/bedre da. da har du forhåpentligvis noen erfaringer fra dovre-dressen som gjør det lettere å velge hvilke egenskaper du vil ha i en ny dress også, og sjansen for et godt kjøp øker. lykke til med friluftslivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Bare i år har jeg kjøpt jakke, bukse, lue, tarp, pulk, liggeunderlag og led-lampe. Det gjenstår å handle sovepose og telt før jeg har alt som skal til. Alt dette koster penger, så noe velger jeg å handle billig.

Veldig fint å få gode råd på et forum som dette. Til stor hjelp for ikke å gå seg helt bort i vrimmelen av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenstår å handle sovepose og telt før jeg har alt som skal til.

Når det gjelder telt så kan du gjøre gode kjøp på finn.no eller på eBay hvis du er litt tålmodig. Jeg fikk en nesten ny Hilleberg akto på eBay for kr. 1700,- ferdig levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips. Jeg har ikke handlet på ebay før, men det er vel sikkert ikke så vanskelig.

Nå har jeg det meste med unntak av telt, og der avventer jeg til det dukker opp et kupp på ett eller annet. Alternativt handler jeg Helsport Fjellheimen 3 Camp om det begynner å haste. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.